Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 I forbindelse med nytt etternavn, må jeg skaffe meg nye bankkort, førerkort og nytt pass.. Har noen spørsmål: Må man ta med bekreftelsen fra folkeregisteret rundt når man skal ha nye kort (på tide å oppdatere bildet, så det holder nok ikke med en telefon) Har jo endret navnet mitt i nettbanken.. Hva med førerkortet? Har de tilgang på folkeregisteret? Kan man "bare ta en telefon" der? Endres dette av seg selv hos legen? Har meldt nytt navn til 1881, telefonselskapet og arbeidsgiver. Abbonerer ingenting. Har jeg oversett noe? Er jo litt greit å få det gjort Gøy med nytt navn, men man blir litt usikker på hva man skal presentere seg som når man ringer til div steder
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 I banken min ble det oppdatert av seg selv, men ikke på legekontoret. Ta med deg det gamle passet/førerkortet/bankkortet + vigselsattesten/bekreftelsen på navneendring, inntil du får ordnet alt. Jeg fikk ikke hentet ene bryllupsgaven på postkontoret et par dager etter vielsen, da denne ble sendt i mitt nye navn (fornavn + mannens etternavn), men bankkortet mitt hadde mitt pikenavn. Vigselsattesen hadde vi jo sendt til kirkekontoret(dumt å ikke ta kopi!!), og bekreftelsen på navneendringen hadde jeg ikke mottatt enda... Morsomt med nytt navn, men du så vanskelig det er å plustelig skulle kalle seg noe annet. Syns pikenavnet bare automatisk kommer ut når jeg presenterer meg eller signerer, ogjeg heter jo ikke det lenger engang....
Gjest Flode Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 "Regelen" jeg fulgte var samme som ved flytting/adresseendring i folkeregisteret: at steder man henvender seg til med personnummer; Bank, politi, Nav o.l. går automatisk, mens steder man bare trenger oppgi fødselsdato eller navn; Lege, bokklubber, telefonselskaper, arbeidsgiver o.l må man trolig melde endring selv...
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Morsomt med nytt navn, men du så vanskelig det er å plustelig skulle kalle seg noe annet. Syns pikenavnet bare automatisk kommer ut når jeg presenterer meg eller signerer, ogjeg heter jo ikke det lenger engang.... Ts her: Ja, det er ganske rart å skulle presentere seg som noe helt annet enn det som hat vært mitt navn i hele mitt liv. Også litt usikker på hva jeg skal presentere meg som når jeg ringer til steder og folk som kjenner meg på det gamle navnet
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #5 Skrevet 1. juli 2010 "Regelen" jeg fulgte var samme som ved flytting/adresseendring i folkeregisteret: at steder man henvender seg til med personnummer; Bank, politi, Nav o.l. går automatisk, mens steder man bare trenger oppgi fødselsdato eller navn; Lege, bokklubber, telefonselskaper, arbeidsgiver o.l må man trolig melde endring selv... Ts her: En god regel som jeg skal tenke på når jeg nå skal sette i gang nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå