Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har huslån på en bolig han eier i dag. Nå skal vi kjøpe en bolig sammen. Er det kun meg som kan stå som førstelåner siden jeg ikke har hatt huslån fra før? Har han "brukt opp" førstehjemslånet sitt pga huset han eier i dag? Han er under 34 år, så BSU er ikke betalt inn i huset. Han kommer til å overføre BSU-pengene sine til Nordea når vi kjøper bolig sammen. Han bruker Sparebanken Pluss i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har brukt opp førstehjemslånet ja, hvis han ikke bytter bank.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har huslån på en bolig han eier i dag. Nå skal vi kjøpe en bolig sammen. Er det kun meg som kan stå som førstelåner siden jeg ikke har hatt huslån fra før? Har han "brukt opp" førstehjemslånet sitt pga huset han eier i dag? Han er under 34 år, så BSU er ikke betalt inn i huset. Han kommer til å overføre BSU-pengene sine til Nordea når vi kjøper bolig sammen. Han bruker Sparebanken Pluss i dag.

Når jeg og samboer kjøpte vår felles bolig brukte vi mitt førstehjemslån, men han skrev under som "hoved/førstelånetaker" og jeg som medlånetaker, så jeg tror du kan stå som medlånetaker selv om det er ditt førstehjemslån som brukes. :) (Samboeren min hadde i likhet med din, eid bolig før og dermed brukt opp sitt førstehjemslån da).

Dere er je like mye ansvarlig for lån uansett hvem som skriver under hvor, er det noen spesielt du tenker på siden du spør om hvem som skal stå som hva?

Gjest Cupcakes
Skrevet

når vi kjøpte huset nå akkurat fikk vi førstehjemslån fra banken vår selvom vi allerede eide egen leilighet. lånet vi hadde på leiligheten hadde vi i husbanken mens lånet vi nå har på huset har vi i vår lokale bank som vi er faste kunder i. de sa at siden vi var såpass unge (jer straks 22 og han 30) så fikk vi førstehjemslån hos dems, hvis ikke ville vi fått det av andre banker uansett sa hun, så de pleide å gi det til unge som etabelerte seg for første eller andre gang.

hos oss to begge som lånetakere, 50-50. skader ikke å spørre banken deres hvertfall om dere kan få det,hvertfall siden du ikke har hatt noe bolig lån tidligre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...