Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Nesten litt skremt av meg selv. Pga ferie, sol, fotball og sosiale sammenkomster føler jeg det blir alkohol ofte. Denne uken ender jeg opp med å se 2 fotballkamper fra VM på pub, i tillegg til å ha besøk av en venninne der vi skal ut og ta en øl og spise, og også på et event i forbindelse med studiene. Forrige uker var det 4 dager der jeg inntok alkohol. Jeg synes det er vanskelig å takke nei til en øl hvis det er slike sammenkomster. Jeg forbinder også sommer og sol med øl som noe deilig og avkjølende i sola. Har jeg problemer med alkoholen? Det er som om jeg ikke kan se for meg å ikke ha alkohol i disse situasjonene. Jeg ender opp med å trene intensive økter hver gang jeg vet jeg skal innta.. Er lettere på vinteren synes jeg, da vil man jo ofte heller sitte inne og se på film/serier.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Jeg synes nesten det virker mer som du har et problem med dårlig samvittighet. Det høres ikke ut som du har et unormalt forbruk av alkohol så lenge det bare er for en kort periode om sommeren. Men du kan jo prøve å kjøpe alkoholfritt øl noen av gangene du skal ut, det smaker jo omtrent like godt som det "vanlige".
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Snakker vi om en øl pr fotballkamp eller snakker vi om 6 halvlitere? Ellers støtter jeg forslaget om alkoholfritt øl. Jeg mener også at en øl eller to eller noen glass vin er typiske sommeraktivitet og ville ikke hatt betenkelighet med å innta det regelmessig. Da drikker man det fordi det er godt i varmen, ikke fordi man skal ha rusen.
einna Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 Et tips er å bytte over til brus/farris etter den første ølen, da slipper du å si nei, samtidig som du ikke får i deg så mye alkohol. Evt kan du ta en brus/farris først, og dermed kjenne på situasjonen, kanskje du faktisk ikke føler behovet for øl etterpå. Ellers tror jeg at det er et ganske allment "sommerproblem"
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 TS her Det blir vel kanskje 3 0,33 flasker per kamp, eller tja..2 halvlitere. Problemet er vel ofte at jeg føler at jeg ikke vil slutte.. selv om jeg kan stoppe, og drikke vann etter hver øl og vet at jeg bør få i meg det, så har jeg ikke lyst til å kutte ut. Det er som om jeg synes det er synd at vi skal hjem og ikke fortsette videre. Synes det er vanskelig å lure på om jeg har et problem :/ Det er jo ikke så lett å skulle forstå/innrømme det for seg selv. Jeg er også 27 år og kvinne.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Har du vokst opp med alkoholproblemer i familien? Kjenner meg nemlig igjen i det du skriver, og jeg tenker at jeg har et vanskelig forhold til alkohol. Jeg syns ikke det høres ut som du har potensielle problemer med alkoholen, men mer dårlig samvittighet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 Nei. Ingen alkoholproblemer i min oppevekst eller familie heldigvis.. Har ikke sett mine foreldre røre noe alkohol før jeg selv var 18, og de har aldri vært påvirket i den forstand da jeg har vært sammen med de og inntatt alkohol etter det heller. Takker for svarene deres, blir berolighet. Jeg tror det er følelsen av å ha vanskeligheter med å si nei hvis folk spør om jeg vil også ha en øl osv. Tror kanskje det er den sosiale koselige stemningen som gjør det, samt være det selvfølgelig. Jeg får vel se an gjennom sommeren, og høsten. Da håper jeg at denne driven etter å ta meg øl forsvinner sakte men sikkert. Tusen takk for beroligende svar.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 Jeg tror det er mange som synes det er vanskelig å si nei, eller vanskelig å slutte å drikke (jeg kan i hvert fall kjenne meg igjen, det gjelder absolutt ikke hver gang jeg drikker, men endel sammenhenger). Så lenge du faktisk slutter, og det er relativt sjelden du drikker gjennom året, tror jeg ikke du trenger å bekymre deg, men det er jo greit å være obs. Hvis man begynner å benytte fler og fler anledninger til å drikke, og drikke relativt mye, har man fort problemer.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 Og jeg synes du lager en voldsom storm i et lite (øl)glass. Hva så om du har lyst på 1 øl til? Øl er godt. Hva så om du ikke har lyst på en til, vil venninnene dine si du er teit? Siden du drikker 0,33 - hva med å drikke annenhver som clausthaler (få den i glass, så ser ingen at det er "light"). Gjør det også til en vane at du drikker vann samtidig. Og kos deg med øl, sommer og fotball.
Gjest Whitelines Skrevet 30. juni 2010 #10 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Synes faktisk du har et sunt forhold til alkohol jeg. Det virker som du liker å ta deg en øl nå og da (noe det pleier å bli mye av på sommertid for mange), men er samtidig vár på hvor mye du drikker så det ikke tar overhånd. Det er først når du VET at du ikke BURDE drikke, men drikker uansett og får dårlig samvittighet etterpå at det kan bli et problem. Dette skjer vel heller mennesker som drikker i overkant mye gjennom hele året hvor det går utover det sosiale eller jobb. Og det er vel ingen grunn til at du ikke skal kunne unne deg et par halvlitere i sommervarmen - selv om det skulle forekomme flere ganger i uka? Greit at én øl gir mersmak, men for meg virker det som om du har selvdisiplinen i behold. Hva med å ta en skikkelig bytur en helg? Da blir du kanskje kvitt trangen til mersmak når det er meningen at du bare skal ta et par pils på pub ellers i uka. Det hjelper hvertfall for meg - man kommer i en viss stemning når man inntar alkohol, men dersom jeg har fått meg en bytur en helg og tar en øl kommende Mandag så holder det som regel med den for ta er det ikke feststemningen jeg er ute etter. Endret 30. juni 2010 av Whitelines
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå