Gå til innhold

Tror ikke hunden hundene har det bra

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei foreldrene til et barn jeg er støttekontakt for har mange hunder ca15 stykk.

Faren driver med hundekjøring.

Jeg er hos dem ofte.

Hundene er ute i hundegård året rundt ofte står de bare i burene og jeg synes de er skittende samt at ikke alle hunden blir tatt ut hver dag.

(Men jeg vet egentlig ikke om hundeburene er spesielt skittende for og være hundebur)

Det jeg imidlertid synes er værst og meget ille er at noen av hundene står i små bur inne.

For å være presis står to av hundene i to slike bur

http://www.jaktogvillmark.no/breeders_bur.jpg

nå vet jeg ikke størrelsen på burene men i forhold til hundene fyller hunden buret ganske bra og hundene klarer akkuratt og stå oppreist på alle fire snu seg og ligge. Den ene hunden klarer ikke å få hodet helt opp når den står på alle fire men står med litt krumet nakke.

Samboeren min har hund men jeg kan likevel ikke så mye om hunder, leker med hunden lærer den komandoer, går tur med den osv. Men samboeren min passer ford et meste på hunden selv og jeg koser for det meste med hunden. Jeg har aldri hatt hund på egenhånd og har derfor ikke satt meg helt inn i hundehold. Foring og stell hva trenger egentlig en hund har jeg ikke satt meg så mye inn i. Hvilke behov trenger en hund og få oppfylt for og ha det bra?

En kan si jeg er flink til å lære hunder komandoer leke med de osv men jeg har lite greie på hundehold i helhet.

Jeg vet jo at hunden til samboer har det ganske eksemplarisk bra. Det jeg synes er vanskeligst er og skille om et hundehold er forkastelig eller om det skal regnes innenfor ei linje der en burde godta at andre behandler hundene sine slik?

Jeg synes det er spesielt vansklig og si ifra til disse pga at foreldrene til barnet jeg er støttekontakt for har to barn med spesielle behov. De har også flere barn. Foreldrene har nok og henge fingrene i for å si det mildt. Jeg ender ofte opp med unskylde de for sine feil og mangler. Dessuten så driver faren mye med jakt og fiske han er tøff mann (i mangel på bedre ord). Om jeg sier slikt som burene er små ville svaret blitt noe slikt som :rolleyes::hoho: .

Behandler foreldrene til barnet jeg er støttekontak for hundene såpass dårlig at jeg burde si ifra?

Og hvordan burde jeg i så fall si ifra?

Hvordan kan jeg i så fall få de til å ta budskapet mitt?

På forhånd takk

edit: ser at jeg har ordlagt meg litt uheldig jeg skjønner jo at en hund ikke har det bra om den står i et et bur hele dagen. Spørsmålet blir vel heller om dette er såpass forkastelig at jeg må si ifra og i så fall hvordan

Endret av Sasha Sasha
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din har en hund som selskap. Den familien har hund som "jobb". Hundene er ikke kjæledyr eller familiehunder, det er brukshunder som jobber, og som gjør nytte for seg. Selv om det kan virke sånn, så blir garantert hundene brukt mye. Hundekjørings-hunder lever som regel i hundegård, og så lenge de har ly, lider de ikke. De blir som regel brukt såpass mye at de ikke behøver et helt hus å boltre seg på, de skal jo bare sove uansett.

Disse hundene ELSKER det de driver med (hundekjøring), og selv om det ikke virker sånn, har de det bedre enn de aller fleste familiehunder grunnet at de blir brukt til det de er lagd for (regner med det er huskey-typer?)

hilsen ung hundekjører med 8huskyer som lever ute 24/7, 365 dager i året :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...