Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Som far har jeg ofte fått høre at vi menn er noen drittsekker mens vi er i et forhold, og etter at vi har vært i forhold. Og i hovedsak er vi noen rasshøl når det gjelder barna. Ihvertfall etter at forholdet har gått til helv... Javel, - vi menn er ikke feilfrie. Men er vi virkelig altid de værste, eller kan det være sånn at vi er blitt tildelt en rolle av de som er motstandere av menns deltagelse i omsorgen etter et eventuell samlivsbrudd ? Årsaken til at jeg spør er at det som kjent har kommet flere undersøkeler som tilsier at kvinner faktisk bruker vold mot partner oftere enn menn. Jeg har også lest at mødre bruker vold mot barn oftere enn fedrene, men om jeg husker rett kunne årsaken være at mødre oftere hadde omsorgen for barna. Men nå kommer det altså fram tall som tilsier at mødre oftere kidnapper egne barn enn det menn gjør. Kun 28% av kidnappingene som skjer gjøres av fedrene alene. På bakgrunn av dette mener jeg det er lov til å spørre om vi fedre faktisk er så ille som enkelte mødre forsøker å fremstille oss ? Eller bør mødre først feie for egen dør ? Det er ingen tvil om at mange barn blir "nektet"/motarbeidet samvær med sine fedre. Det er kansje ikke det mest populære tema å ta opp i et forum som KG, men nå har jeg tradisjon for å stikke fram hodet i slike tilfeller, og jeg tåler det sikkert denne gangen også .
Jalp Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Du vil antakeligvis ikke få noen svar fra kvinner her. For alt som ikke stemmer overens med det glansbildet som kvinner har malt av seg selv, blir rimelig systematisk fortiet her inne. Det feies under teppet, rett og slett. Man vil mye heller kose seg med offerrollen og mytene om de undertrykkende mennene. Ellers har du helt rett i det du antyder om kvinners rolle i forbindelse med vold og kidnapping av egne barn. Men disse realitetene vil ikke kvinner ta innover seg.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Du vil antakeligvis ikke få noen svar fra kvinner her. For alt som ikke stemmer overens med det glansbildet som kvinner har malt av seg selv, blir rimelig systematisk fortiet her inne. Det feies under teppet, rett og slett. Man vil mye heller kose seg med offerrollen og mytene om de undertrykkende mennene. Ellers har du helt rett i det du antyder om kvinners rolle i forbindelse med vold og kidnapping av egne barn. Men disse realitetene vil ikke kvinner ta innover seg. Jeg tror også at mange kvinner ikke liker å innse realitetene. Kvinner har vært flinke til å få mediene til å fokusere på menn som voldsutøver og ikke minst barnekidnappere. Men nå er det altså tall som sier at kvinner kidnapper barn nesten dobbelt så ofte som menn. Likevel er det lite fokus på dette i mediene. For noen år siden var det en selvfølge at mor hadde omsorgen for barna ved samlivsbrudd, og noen fortsetter å forsøke å fremstille fedre som farlige som omsorgsforeldre. Nå har myndighetene gradvis begynt å gjøre om regelverket ettersom de har oppdaget at mange barn i årevis har blitt utsatt for en feilvurdering fra myndighetene. La oss håpe at pressen tar tak i dette problemet med kidnapping, etc også, og at barn og fedre kan få mulighet til den oppreisningen de fortjener.
Gjest molte Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Årsaken til at jeg spør er at det som kjent har kommet flere undersøkeler som tilsier at kvinner faktisk bruker vold mot partner oftere enn menn. Jeg har også lest at mødre bruker vold mot barn oftere enn fedrene, men om jeg husker rett kunne årsaken være at mødre oftere hadde omsorgen for barna. Kan du si mer om hva slags voldshandlinger og hva slags undersøkelser det er snakk om? Artikkelen du referer til ang kidnapping synes jeg er vanskelig å diskutere, da den kun dreier seg om flerkulturelle forhold. Går ut ifra at det først og fremst er likestilling i lys av norsk kultur du er ute etter å debattere?
Bohemia Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Ellers har du helt rett i det du antyder om kvinners rolle i forbindelse med vold og kidnapping av egne barn. Men disse realitetene vil ikke kvinner ta innover seg. Like lite som menn vil ta inn over seg realitetene om at de står for mesteparten av den brutale volden mot andre mennesker, samt partnerdrap og barnedrap. Du Jalp er jo den største forkjemperen av den mannlige offerrollen her på KG
Bohemia Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 Kan du si mer om hva slags voldshandlinger og hva slags undersøkelser det er snakk om? Artikkelen du referer til ang kidnapping synes jeg er vanskelig å diskutere, da den kun dreier seg om flerkulturelle forhold. Går ut ifra at det først og fremst er likestilling i lys av norsk kultur du er ute etter å debattere? I mange kulturer har menn en eierett til kone og barn og mannen kan oppføre seg på de utroligste måter og komme unna med det fordi det er han som "bestemmer". At kvinner må ta med seg barna og rømme fra voldelige ektemenn er en måte å overleve på som mennesker, men i mange kulturer blir dette kun stemplet som "kidnapping", til tross for at kvinnene tar barna vekk fra vold og faenskap.
Liten pike Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Uansett har jeg fått inntrykk av at fedre oftere dreper sine egene barn enn det kvinner gjør, men har ingen statistikk å slå i bordet med her.
Jalp Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 Like lite som menn vil ta inn over seg realitetene om at de står for mesteparten av den brutale volden mot andre mennesker, samt partnerdrap og barnedrap. Du Jalp er jo den største forkjemperen av den mannlige offerrollen her på KG Dette var ikke noe særlig elegant forsøk på å parkere meg som debattant i forhold til disse temaene. Men jeg er etterhvert blitt vant til at flere kvinner forsøker å gjøre det ved å antyde mindre fordelaktige karakteristikker av meg. Patetisk. Så lenge flesteparten av kvinner kun fokuserer på voldelige menn, så får andre (f.eks. meg) minne dere på at dere har masse å ta tak i egne rekker. Jeg diskriminerer ikke ofre for vold, slik mange kvinner ønsker at vi skal gjøre. Men faktum idag er at de som er blitt utsatt for vold fra kvinner, i langt mindre grad har muligheter til å få hjelp og støtte fra samfunnet. Man blir ikke trodd fordi "kvinner ikke gjør slikt". I motsetning til 8. marstogene som alltid kun sier nei til vold mot kvinner, så sier jeg nei til vold mot alle. Både kvinner, barn og menn. Og så lever jeg slik jeg prediker. Gjør du?
Gjest A Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 Menn blir lært opp til at det er feil å slå en dame. Og at det er "normalt" at ungen bor hos mor. Det lærer damer og. Da blir det en stor grense å bryte for en mann å gjøre noe som en dame gjør uten å tenke seg noe omkring- pga det feminister har lært bort til damer: at menn er fæle. Så damer drar til menn over en lav sko. Og andre damer støtter dem. Mannen må bare godta at "det svake kjønn" slo han fordi han er drittsekk. Og at unger skal bo hos mor. Som vet best. Damer tror dem vet best- og har null ydmykhet på å klappe til ungene sine- pga dem "oppdrar jo" og "ungen var umulig". Dem har en type entitlement til å følge sitt "instingt" - sjøl om dem er ustabil av hormoner. Menn blir lært opp til at dem må være forsiktig og ikke tro at dem kan noenår det kommer til unger- sjøl om ungen er en gutt... Derfor tror jeg at damer er mer i stand til å slå -uten at noen reagerer- og at dem kidnapper "sin" unge uten å tenke at det er noe feil på det.
Gjest A Skrevet 1. juli 2010 #10 Skrevet 1. juli 2010 Dessuten så lærer vi at vi har mer styrke enn damer- så vi må være mer forsiktig med den. Og derfor blir det mye mer alvorlig når en mann slår- og mye mer lakt merke til. Det betyr ikke at det er riktig at en mann gjør det. Men jeg tror ikke det blir tatt like alvorlig når en dame slår.Noe som det burte bli. Damer kan slå ungen sin skjult- og naboer vil ikke si noe pga dem skal ikke "ødelegge" for noen eller "gjøre det vanskelig" for en annen mor. Men en mann som slår- da sier alle at: "Du må dra til krisesenter". Ville dem sakt det til en far som hadde problemer med at mor slår både han og unger? Eller ville dem si at "hun er en vanskelig person" og tenke at han ordnet det sjøl...??
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2010 #11 Skrevet 1. juli 2010 I mange kulturer har menn en eierett til kone og barn og mannen kan oppføre seg på de utroligste måter og komme unna med det fordi det er han som "bestemmer". At kvinner må ta med seg barna og rømme fra voldelige ektemenn er en måte å overleve på som mennesker, men i mange kulturer blir dette kun stemplet som "kidnapping", til tross for at kvinnene tar barna vekk fra vold og faenskap. Dette var jo nok en avsporing av debatten og et svært dårlig argument, for det gjør ikke sannheten om kvinner mindre sant sett i lys av det som etterhvert kommer frem av alvorlig kriminalitet begått av kvinner, for eksempel kidnapping. Men slapp av, jeg har forstått at mange kvinner heller ønsker å bortforklare og forsøke å avlede enn å feie for egen dør. Det er bare så synd at det skinner så utrolig godt igjennom
Gjest molte Skrevet 1. juli 2010 #12 Skrevet 1. juli 2010 Jeg tar sterk avstand fra pertnervold, uansett hvem som utfører den. Men frem til noen kan dokumentere at kvinner kvinner bruker mer vold enn menn, velger jeg å tro at vold fra menn mot kvinner faktisk er et større problem, samfunnet sett under ett. Debatten om mor vs far når det kommer til barnefordeling, synes jeg er en helt annen. Her kan vi diskutere hvem som er den beste omsorgspersonen, ikke hvem som slår mest eller kidnapper. Det er et dårlig argument i en barnefordelingssak at "jeg vil ha barna, fordi det er større sjanse for at mor kidnapper dem"!
Gjest Helene_Mari Skrevet 1. juli 2010 #13 Skrevet 1. juli 2010 Det er såvisst ikke alltid best å være hos mor! Er glad jeg ikke er en av disse klassiske skrudde Kvinneguiden feministene. Og ja, jeg ER jente
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå