Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 En bekjent av meg har en kollega på jobben som er utro mot sin samboer, med en annen kollega. Planen er å informere samboeren om hva som foregår, jeg for min del synes ikke man skal legge nesa borti sånt når man ikke engang kjenner den som blir bedratt. Selv om jeg synes synd på samboeren så lukter det etter min mening mest av faenskap fra "tipserens" side her, som jo ikke har noe forhold til det hele. Særlig etter å ha vært ivrig bidragsyter til å spre sladder på jobben om disse to.. Hva synes dere?
Loveangel Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 nei jeg ville ikke ha blanda meg opp i dette... dette er mellom han og samboeren
makkapakka Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Det var da voldsomt til engasjement fra en kollega å stikke nesa si borti hvordan andre på jobben oppfører seg. Det der er rett og slett en privatsak! Uansett hva du gjør i slike sammenhenger så er det ødeleggende å blande seg oppi det med egne meninger. så hold kjeft!
Antlers Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 nei jeg ville ikke ha blanda meg opp i dette... dette er mellom han og samboeren Det er jo ikke mellom ham og samboeren når han er utro. Du har helt rett i at det bør være mellom ham og samboeren, derfor er det bare rett og rimelig at samboeren blir informert om det. Nå kan det jo godt hende det er en kvinne som er utro, men poenget gjelder fortsatt. Sladder er helt uvesentlig her, selv om jeg synes en utro person fortjener alt vondt. Det jeg synes er viktig er samboeren som blir lurt, holdt for narr, og i verste fall påført kjønnssykdommer. Jeg tror de aller fleste ville ønsket at noen fortalte dem om utroskapen, om det var snakk om ens egen partner. Det ville ihvertfall jeg.
Gjest Awsome Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Det er jo ikke mellom ham og samboeren når han er utro. Du har helt rett i at det bør være mellom ham og samboeren, derfor er det bare rett og rimelig at samboeren blir informert om det. Nå kan det jo godt hende det er en kvinne som er utro, men poenget gjelder fortsatt. Sladder er helt uvesentlig her, selv om jeg synes en utro person fortjener alt vondt. Det jeg synes er viktig er samboeren som blir lurt, holdt for narr, og i verste fall påført kjønnssykdommer. Jeg tror de aller fleste ville ønsket at noen fortalte dem om utroskapen, om det var snakk om ens egen partner. Det ville ihvertfall jeg.
Havbris Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 Jeg tror de aller fleste ville ønsket at noen fortalte dem om utroskapen, om det var snakk om ens egen partner. Det ville ihvertfall jeg. Men det finnes også de som ikke ønsker å vite om det. Det vet man aldri på forhånd som utenforstående. Jeg mener derfor at å leke "moralpoliti" i slike tilfeller er helt feil fordi man da automatisk går ut fra at andre tenker og føler som en selv.
Gjest jomfrua Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Hvis man har problemer med at andre er utro - så får man stå for det da og ikke skape masse drama og forviklinger med å røpe en sannhet i ett parforhold man ikke har noe med. Da får heller den som ser dette og sliter med at dette er ille - gå til den utro partneren og fortelle om sin problemstilling. Det er da virkelig ikke noe å tråkk inn i ett forhold og virvle opp. Nei - forklar dine egne problemer i forhold til hva du vet - og hold det på ditt nivå - ikke en tredjeparts nivå - de får takle sine problemer som de vil.
Gjest Pucifer Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 En sak mellom paret? Det er da ingen sak mellom dem to når den ene er utro og den andre ikke vet om det. Hadde det vært min samboer som hadde vært utro, så hadde jeg blitt glad om noen hadde fortalt meg om det. Hvordan ellers skal man finne ut av det om ikke samboeren driter seg ut og avslører seg?
Antlers Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 Men det finnes også de som ikke ønsker å vite om det. Det vet man aldri på forhånd som utenforstående. Jeg mener derfor at å leke "moralpoliti" i slike tilfeller er helt feil fordi man da automatisk går ut fra at andre tenker og føler som en selv. Ja, det er helt sikkert noen som ikke vil vite det, og det finnes sikkert også de som vet det og lukker øynene for det, men jeg tror absolutt at flertallet vil foretrekke å få høre om det, slik at de kan velge om de vil bli i forholdet eller ikke. I motsetning til deg mener jeg det er viktig å handle utifra hva man selv hadde ønsket i en slik situasjon. Det er ikke kun snakk om moral, det kan også få fysiske følger (kjønnsykdommer) eller økonomiske følger (barn - bidrag).
Gjest jomfrua Skrevet 30. juni 2010 #10 Skrevet 30. juni 2010 Ja, det er helt sikkert noen som ikke vil vite det, og det finnes sikkert også de som vet det og lukker øynene for det, men jeg tror absolutt at flertallet vil foretrekke å få høre om det, slik at de kan velge om de vil bli i forholdet eller ikke. I motsetning til deg mener jeg det er viktig å handle utifra hva man selv hadde ønsket i en slik situasjon. Det er ikke kun snakk om moral, det kan også få fysiske følger (kjønnsykdommer) eller økonomiske følger (barn - bidrag). Hvis du har problemer med det - så fiks dine problemer, tenker jeg. Du er ikke satt til verden for å fikse andres problemer de ikke selv en gang vet om. Så hold nesa i eget bo - gå til den parten du vet gjør noe du misliker/har problemer med og si fra. Du kan ikke gå rundt å tenke på om andre kan få kjønnsykdommer, økonomi.......en ting er å bry seg.....en annen ting er å bry seg Så mitt råd er: Fiks de problemer du føler ved dette for egen del, om du tør da.........kanskje er det der det stopper?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #11 Skrevet 30. juni 2010 Hvis du har problemer med det - så fiks dine problemer, tenker jeg. Du er ikke satt til verden for å fikse andres problemer de ikke selv en gang vet om. Så hold nesa i eget bo - gå til den parten du vet gjør noe du misliker/har problemer med og si fra. Du kan ikke gå rundt å tenke på om andre kan få kjønnsykdommer, økonomi.......en ting er å bry seg.....en annen ting er å bry seg Så mitt råd er: Fiks de problemer du føler ved dette for egen del, om du tør da.........kanskje er det der det stopper? Du er muligens ein av DE du da. Som kanskje er litt utro selv? Utro mennesker vil jo ikke bli sladra på.
Gjest jomfrua Skrevet 30. juni 2010 #12 Skrevet 30. juni 2010 Du er muligens ein av DE du da. Som kanskje er litt utro selv? Utro mennesker vil jo ikke bli sladra på. Det må jeg si var en imponerende konklusjon Kan liksom ikke skjønne annet
Antlers Skrevet 30. juni 2010 #13 Skrevet 30. juni 2010 Hvis du har problemer med det - så fiks dine problemer, tenker jeg. Du er ikke satt til verden for å fikse andres problemer de ikke selv en gang vet om. Så hold nesa i eget bo - gå til den parten du vet gjør noe du misliker/har problemer med og si fra. Du kan ikke gå rundt å tenke på om andre kan få kjønnsykdommer, økonomi.......en ting er å bry seg.....en annen ting er å bry seg Så mitt råd er: Fiks de problemer du føler ved dette for egen del, om du tør da.........kanskje er det der det stopper? Nei, det er klart. Jeg trenger jo ikke løpe etter minstepensjonisten som glemte igjen pengene sine i veksleskåla på butikken, levere tilbake lommeboka full av penger jeg fant på gata, hjelpe opp en mann som falt og slo seg på det glatte fortauet, hjelpe barnet som har gått seg vill med å finne tilbake til foreldrene, donere til veldedige formål. Ingen av disse tingene er mitt problem. Jeg kan jo ikke gå rundt og tenke på om disse tingene får følger for vedkommende, det skulle tatt seg ut Hvis jeg ser eller hører noe som kan få konsekvenser for uskyldige mennesker så velger jeg faktisk å være et medmenneske som forsøker å hjelpe. Jeg synes ikke det er å bry seg for mye. Den dagen du sitter der med kjønnsvorter og herpes, ganske mye fattigere enn før, fordi din mann må betale barnebidrag til sin elskerinnes barn, da skulle du kanskje ønske at noen hadde brydd seg om å informere deg om utroskapen helt i startfasen
Vera Vinge Skrevet 30. juni 2010 #14 Skrevet 30. juni 2010 Jeg må si jeg syns det er en absurd tanke, at jeg skulle ringe en kollegas samboer for å informere om utroskap. Det er alltids mulig at jeg kunne spørre denne kollegaen hva han eller hun driver med, men for meg ville det nok være utenkelig å gå videre med det. Fordi, selv om jeg er imot utroskap fordi noen blir såret, syns jeg det blir feil å presse min moral på andre på en slik måte.
Vera Vinge Skrevet 30. juni 2010 #15 Skrevet 30. juni 2010 Nei, det er klart. Jeg trenger jo ikke løpe etter minstepensjonisten som glemte igjen pengene sine i veksleskåla på butikken, levere tilbake lommeboka full av penger jeg fant på gata, hjelpe opp en mann som falt og slo seg på det glatte fortauet, hjelpe barnet som har gått seg vill med å finne tilbake til foreldrene, donere til veldedige formål. Ingen av disse tingene er mitt problem. Jeg kan jo ikke gå rundt og tenke på om disse tingene får følger for vedkommende, det skulle tatt seg ut Jeg syns ikke eksemplene du nevner kan sammenlignes med ts sitt spørsmål. Man kan fint klare å være et medmenneske, samtidig som man ikke legger seg oppi alle aspekter av andre menneskers liv.
Sissan Skrevet 30. juni 2010 #16 Skrevet 30. juni 2010 Jeg syns man skal si fra til den utro kollegaen sin at man er ubekvem med det, og be ham være mer diskret eller gjøre noe med situasjonen sin. Tror det vil få de fleste utro til å gjøre det? Å sammenligne det å fortelle en voksen ukjent tredjeperson om utroskap med det å hjelpe en mann som faller og slår seg er litt vel søkt...
Antlers Skrevet 30. juni 2010 #17 Skrevet 30. juni 2010 Jeg syns ikke eksemplene du nevner kan sammenlignes med ts sitt spørsmål. Man kan fint klare å være et medmenneske, samtidig som man ikke legger seg oppi alle aspekter av andre menneskers liv. Hva om det var snakk om din beste venninne, og hennes mann var utro? Er det fortsatt helt ok å ikke bry seg?
Gjest jomfrua Skrevet 30. juni 2010 #18 Skrevet 30. juni 2010 Nei, det er klart. Jeg trenger jo ikke løpe etter minstepensjonisten som glemte igjen pengene sine i veksleskåla på butikken, levere tilbake lommeboka full av penger jeg fant på gata, hjelpe opp en mann som falt og slo seg på det glatte fortauet, hjelpe barnet som har gått seg vill med å finne tilbake til foreldrene, donere til veldedige formål. Ingen av disse tingene er mitt problem. Jeg kan jo ikke gå rundt og tenke på om disse tingene får følger for vedkommende, det skulle tatt seg ut Hvis jeg ser eller hører noe som kan få konsekvenser for uskyldige mennesker så velger jeg faktisk å være et medmenneske som forsøker å hjelpe. Jeg synes ikke det er å bry seg for mye. Den dagen du sitter der med kjønnsvorter og herpes, ganske mye fattigere enn før, fordi din mann må betale barnebidrag til sin elskerinnes barn, da skulle du kanskje ønske at noen hadde brydd seg om å informere deg om utroskapen helt i startfasen Seriøst?
Sissan Skrevet 30. juni 2010 #19 Skrevet 30. juni 2010 Nei, det er det ikke. Men det å bry seg er ikke det samme som å gjøre beslutninger for andre mennesker. Om venninnens mann er utro, snakk med ham - si fra at du vet, og at om han ikke forteller det til venninnen din, så vil du gjøre det. Men la folk få mulighet til å ordne eget rot. Om mannen min var utro, ville jeg heller høre det fra ham enn fra en venninne. Men om han valgte å ikke si noe, ville jeg nok ønsket at venninnen min sa fra til meg... Jeg ville IKKE ønsket at en fullstendig ukjent sa fra. På skolen har de en regel om å bare snakke om det man har SETT og ikke det man har HØRT FRA ANDRE. Det syns jeg er en fin ting. Har jeg tatt mannen til venninna mi på fersken, tar jeg action. Hører jeg om det fra andre, tar jeg det nok mer piano.
Antlers Skrevet 30. juni 2010 #20 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Å sammenligne det å fortelle en voksen ukjent tredjeperson om utroskap med det å hjelpe en mann som faller og slår seg er litt vel søkt... Nei, det synes jeg ikke. Fellesnevneren er at ingen av disse tingene egentlig er "mitt problem", men jeg velger alikevel å gjøre det jeg kan for å hjelpe. Jeg kunne jo tenkt at "Æsj, det kommer sikkert noen andre som kan hjelpe den gamle mannen opp", men hva om det viste seg at han hadde fått slag? Ingen hjalp ham, for det var det sikkert noen andre som kunne gjøre, og han endte opp med å dø der på fortauskanten. Hva om jeg ignorerte at en mann var utro, fordi jeg mente det ikke var mitt problem, og hans kone ble smittet av hepatitt B, og endte opp med den kroniske formen som til slutt viste seg å være dødelig? Mitt problem? Nei. Kunne jeg gjort noe for å forhindre det? Kanskje - og da er det verdt et forsøk. Nei, det er ikke den samme situasjonen, og det er satt litt på spissen, men begge er fult mulige scenarier. Ingen av dem er vel egentlig ditt problem, men alikevel er det greit å gjøre det man kan for å forhindre eller redusere skaden. Endret 30. juni 2010 av Antlers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå