lillemy8808 Skrevet 29. juni 2010 #1 Del Skrevet 29. juni 2010 Etter at jeg flytta til østlandet fra vestlandet, så har jeg oppdaget hauger av sære insekter jeg aldri i verden har sett før. Et av dem er en som er veldig glad i verandaen vår om dagene. Kan minne om ei humle/bie, men enda større, og er visst ikke humle/bie sier han jeg bor med. Men han aner ikke hva den heter, den stikker/brenner visst heller ikke. Svart, stor/bred, bittesmå vinger. Men jeg er livredd alt som minner om bier o.l., så når det kommer noe digert noe summende inn hit og velter rundt så føler jeg meg jo litt utrygg på den!! Den krasjer i alt som er og bare virrer videre til neste gjerdestolpe og krasjer i den og virrer videre og tilbake og bare dunker borti alt og brummer og bråker noe helt sykt. Ser jaggu ut som den svever loddrett og. Reine romvesenet!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #2 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg synes det høres litt ut som en tordivel, jeg. Den har riktignok ikke "bittesmå" vinger og likner ikke så mye på en humle :klø: Har du sett den sitte stille, slik at du kan beskrive den bedre? Er den hårete eller glatt, har den to eller fire vinger? Eller dekkvinger (biller)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 29. juni 2010 Det er neppe ei bille, den er liksom helt rund som ei humle da. Så er det to små hvite/gjennomsiktige vinger som stikker ut fremme på dyret, som da blir øverst når det virrer rundt loddrett. Aldri sett ei humle fly loddrett, men denne her greier det altså... virrer liksom rundt i sirkler hengende slik. Stille og stille, den svever iblant litt stillere og så er det full fres i en vegg og så spretter den rundt og brummer!! Jeg ville egentlig sagt den så mer hårete ut enn glatt pga den virker "bustete". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #4 Del Skrevet 29. juni 2010 De to små hvite vingene er kanskje svingkøller, og så har den noen andre vinger i tillegg, som beveger seg veldig fort? I såfall kan det være en eller annen blomsterflue, kanskje en slags humleblomsterflue eller humleflue... De kan stå stille i lufta og kan manøvrere bedre enn humler (selv om den høres litt dum ut som flyr i veggen da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 29. juni 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Hvitb%C3%A5ndet_humleblomsterflue da fant jeg denne her men nei vingene er ikke så store så vidt jeg har rukket å se, de er bare sånne små vinger som igjen f eks humler og bier har. http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=87813 her er visst en humleflue, men den er helt svart og ikke SÅ bustete. Så det er visst ikke noe sånt. får ta å leite litt etter blomsterfluer men han jeg bor med mener at blomsterfluer er hundre hakk mer intelligente enn denne her flygende sprettballen vi får besøk av. Er visst også rimelig normal oppførsel for dette vesenet og, han har jo sett det i hele oppveksten men har ikke noe navn på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #6 Del Skrevet 29. juni 2010 Men humler og bier har jo egentlig ganske normal størrelse på vingene? Jeg kan ikke helt se at den skal klare å fly med bare bittesmå vinger (hvis de er vesentlig mindre enn humlevinger, men jeg misforsto kanskje). Svingkøller er omdannede bakvinger som ser ut som hvite knappenåler så og si. Humleblomsterfluer og humlefluer kan fint være helt eller nesten helt sorte, det finnes mange ulike arter, men det trenger jo ikke være en slik. Hadde vært veldig morsomt å finne ut hva det er jeg har også bodd på vestlandet, men kan ikke huske noen slike insekter, mulig jeg bodde for langt mot nordvest eller var for mye inne Hvordan er klimaet og landskapet rundt der dere bor, sånn i grove trekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #7 Del Skrevet 29. juni 2010 ...ellers så er jo tordivlene ganske runde, og jeg lurer på om de er hårete på bakkroppen. Jeg vet det er noen biller i samme familie som flyr med dekkvingene lukket slik at det ser ut som de bare har to gjennomsiktige vinger, men jeg vet ikke om det gjelder tordivlene. Det stemmer ellers med den brummende og klumsete flyvinga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 30. juni 2010 Anonym: Den er altså på østlandet hvor jeg bor nå. Det er utrolig mye rart her i forhold til vest!!! Og nei det er ikke tordivel for jeg ser ikke noen slike vinger i farten på den. De der blomsterfluene har også, som jeg sa, for store vinger til at jeg ser dem Han jeg bor med mener også at det IKKE er en sånn, for sånne ser han også og det er ikke samme greia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #9 Del Skrevet 30. juni 2010 Aha, ok, jeg leste omvendt i mitt trøtte hode Men den må jo ha noen vinger som er store nok til å fly med (humler er vel blant de som har minst vingestørrelse i forhold til kropp, noe særlig mindre enn det tror jeg ikke funker). Hadde vært morsomt om dere kunne få fanget en og tatt bilde, eller i hvert fall fått sett nøye nok på den til å bestemme antall vinger og type vinger Flyr den fort eller sakte, i forhold til f eks humler? Og flyr den på dagen eller kvelden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 30. juni 2010 Ettermiddag/kveld sier han. Og den flyr ikke så fort som andre ting, men er jo ikke så treig som f eks stankelbein er. skal prøve å få tak i en og tatt et bilde ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 30. juni 2010 #11 Del Skrevet 30. juni 2010 Det kan ikke være en svær klegg? De blir ofte digre, og ser ut som fluer, men er ikke så snille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 30. juni 2010 Nei det skal ikke være en klegg for han liker ikke kleggen og ville nok skjønt om det var en diger klegg altså.. Den har til nå ikke flydd mot meg heller, sett dette vesenet to kvelder på rad, den bare virrer rundt. Virker ikke som den ser meg/bryr seg om meg i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneBonny Skrevet 1. juli 2010 #13 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Hmmm... Kan det ære en møll? Jeg holdt på å dø av skrekk da jeg så en stor møll på østlandet for noen år siden, som dunket på vinduet midt på natten med utelys skinnende bak seg. Grøsse. Den var SVÆR- og en annen trodde det var en flaggermus..Den var lys, så sikkert ikke samme typen. Her en er svart sak: http://www.skadedyr.no/skadedyr-i-kjokken/bli-kvitt-biller-brunsvart-melbille.html Mange forskjellige: http://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%B8ll Eller en annen type merkelig sommerfugl? Jeg hadde feks flippet om denne kom hjem til meg http://www.fjalar.no/natur_og_friluftsliv/artikkel.asp?kid=5146&artikkel=11910 Endret 1. juli 2010 av AnneBonny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 1. juli 2010 Fy så mange fæle møll !! Men nei, ingen av de som det var bilde av minner om denne greia. Nå var den typisk nok ikke å se i går kveld, men jeg skal nok få fanga en!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneBonny Skrevet 2. juli 2010 #15 Del Skrevet 2. juli 2010 Håper du får tatt et bilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokeshi Skrevet 2. juli 2010 #16 Del Skrevet 2. juli 2010 Så utrolig nysgjerrig jeg ble nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 2. juli 2010 #17 Del Skrevet 2. juli 2010 Haha, jeg ble også nysgjerrig - særlig etter de morsomme beskrivelsene dine! Flygende sprettball Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 3. juli 2010 Forfatter #18 Del Skrevet 3. juli 2010 Den ser helt idiot ut når den smeller i alt da... igår var vi i selskap og dagene før så har jeg rett og slett ikke sett den selv om den er rimelig vanlig her... irriterende altså Skal fange den til slutt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hancok Skrevet 22. juli 2010 #19 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Det er oldenborrer. http://www.biopix.dk/Photo.asp?PhotoId=36710 (fra 0.40 vises herlighetene på nært hold) Endret 22. juli 2010 av hancok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneBonny Skrevet 23. juli 2010 #20 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Åh! Hjelp! Så stygg og søtrar samtidig Virket veldig klønete ja! Haha er det mulig. Jeg hadde virkelig løpt Endret 23. juli 2010 av AnneBonny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå