Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har lyst til å studere arbeids- og organisasjonspsykologi, men jeg vet ikke helt hva det går ut på bortsett fra at man skal hjelpe ansatte i en jobb til en bedre hverdag.

Noen som har studert dette og kan fortelle litt? Jeg er interessert i alt. Er det gode jobb muligheter? Tjener man bra? Er det interessant? Hva gjør man osv?

Blir takknemlig for alle svar :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er ung og rett fra skolebenken, vil jeg anbefale deg å studere noe annet eller jobbe noen år først. Dette er et fagfelt der du trenger litt livserfaring dersom du ønsker deg en relevant og bra jobb etterpå. Det hjelper lite å kunne masse teorier om hvordan ting fungerer dersom du ikke selv har opplevd arbeidslivet.

Skrevet

Dersom du er ung og rett fra skolebenken, vil jeg anbefale deg å studere noe annet eller jobbe noen år først. Dette er et fagfelt der du trenger litt livserfaring dersom du ønsker deg en relevant og bra jobb etterpå. Det hjelper lite å kunne masse teorier om hvordan ting fungerer dersom du ikke selv har opplevd arbeidslivet.

Jeg har allerede tatt årsstudium i psykologi. Jeg har også jobbet siden jeg var 17 år.

Skrevet (endret)

Jeg syns iallefall det er veldig interessant å studere, så jeg antar at det er spennende å arbeide med. 

Man kan f.eks jobbe som HR-konsulent, HMS-rådgiver, personalrådgiver, bedriftsrådgiver, rekrutteringsrådgiver, headhunter, eller personalsjef og HR-sjef litt høyere opp i gradene (du kan iallefall prøve å søke rundt på stillinger for å se hvilket lønnstrinn ulike stillinger ligger på og hvilke arbeidsoppgaver som er innenfor disse stillingene). Man kan arbeide med alt fra f.eks rådgivning og veiledning i nærværs- og sykefraværsoppfølging, saksbehandling, rekrutteringsarbeid, oppfølging av velferdstiltak og kompetanseutvikling.

Endret av ninuska_
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar Ninuska :) Det hjelper absolutt å høre erfaringer fra en student.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men er Abeids- og organisasjonspsykologi et eget studium? Trodde det var en slags yrkesgren etter Psykologi profesjon?

Skrevet

Men er Abeids- og organisasjonspsykologi et eget studium? Trodde det var en slags yrkesgren etter Psykologi profesjon?

Man kan ta en bachelor i arbeids-og organisasjonspsykologi ved UiB.

Skrevet (endret)

Man kan ta en bachelor i arbeids-og organisasjonspsykologi ved UiB.

Også ved UiO. Man kan også ta det samme ved NTNU, bare at det går under som generell psykologi hvor man må velge fag som passer til arbeids- og organisasjonspsykologi :)

Jeg har iallefall hørt at man muligens stiller sterkere med bachelor + master akkurat innenfor dette feltet, siden man er spesialisert allerede fra første stund.

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...