Gå til innhold

Mann på døra

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ute en tur i dag, mens kjæresten min var her. Mens jeg var ute kom det en svensk mann på døra og sa han skulle sjekke maskinene. Kjæresten min forsto ikke så godt hva han sa, bare at han var her for å sjekke maskinene. Han hadde ett skilt rundt halsen hvor det sto lx eller noe slik, med løkkeskrift og noe rødt. Kjæresten sa bare at jeg ikke var hjemme, og da svarte han at han kom en annen gang.

Hva kan det være han ville sjekke? Det eneste jeg har av maskiner er hvitevarer på kjøkkenet. Syns bare det virket så rart, og ble nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Med løkkeskrift? :klø: Var det firmalogo på, eller var det håndskrevet?

Det finnes jo skurkebander som lyver seg inn i andres hus for å se om dere har noe å stjele... Så kommer de tilbake for å rappe tingene deres i ro og mak om de ser at dere har noe som er verdt å ta.

Om de er seriøse, gir de beskjed på forhånd når de trenger å sjekke ting. Er kjæresten din sikker på at mannen snakket svensk? Svensk er jo ganske lett å forstå, så jeg synes det er merkelig at kjæresten din ikke forsto så godt hva mannen sa.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Med løkkeskrift? :klø: Var det firmalogo på, eller var det håndskrevet?

Det finnes jo skurkebander som lyver seg inn i andres hus for å se om dere har noe å stjele... Så kommer de tilbake for å rappe tingene deres i ro og mak om de ser at dere har noe som er verdt å ta.

Om de er seriøse, gir de beskjed på forhånd når de trenger å sjekke ting. Er kjæresten din sikker på at mannen snakket svensk? Svensk er jo ganske lett å forstå, så jeg synes det er merkelig at kjæresten din ikke forsto så godt hva mannen sa.

Det var ikke håndskrevet, men trykt i rød løkkeskrift. Han hørte ikke så godt hva han sa fordi han pratet veldig fort, og kjæresten min har litt nedsatt hørsel. Han mente det var skånsk.

Jeg lurte på om jeg kanskje skulle ringe Elkjøp og høre om de vet noe? Har kjøpt alt av maskiner der.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at Elkjøp sender menn på dørene til folk for å sjekke maskinene deres... Hva i huleste skulle de gjøre det for?

Skrevet

snille deg, du skjønner da vel at det her var bare juks, for å få komme seg inn til dere og enten rane dere der og da, eller for å kartlegge hva dere har av verdier til et seinere innbrudd?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at Elkjøp sender menn på dørene til folk for å sjekke maskinene deres... Hva i huleste skulle de gjøre det for?

Ja, det tviler jeg også på. Men om det skulle stemme at han er her for å sjekke maskinene mine ville vel Elkjøp vite om det, siden jeg har kjøpt dem der?

Gjest Pucifer
Skrevet

Kanskje han hadde feil adresse? Og egentlig skulle til naboen eller til noen på en adresse som ligner deres?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

snille deg, du skjønner da vel at det her var bare juks, for å få komme seg inn til dere og enten rane dere der og da, eller for å kartlegge hva dere har av verdier til et seinere innbrudd?

Ja, jeg lurte på om det kunne være noe slik. Og da vil jeg jo ringe politiet, det bor mange eldre mennesker her, som kanskje slipper folk inn. Så jeg lurte bare på om det faktisk hender at folk kommer for å sjekke maskinene, eller om noen hadde hørt om lx logoen.

Jeg ringer nok og hører med politiet i morgen, og tusen takk for alle svarene :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han hadde feil adresse? Og egentlig skulle til naboen eller til noen på en adresse som ligner deres?

Jeg bor i blokk, så det er lett å gå feil, men han hadde ikke spurt etter noe navn, og det pleier vel folk å gjøre hvis de skal til en spesiell person. Sikkert noe tull.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet så er det ingen elektronikkbutikker som bare plutselig sender noen for å se på maskinene til folk. Da måtte det i såfall ha vært et helt ekstremt spesielt tilfelle og da hadde de nok ringt først.

Synes dette høres mer ut som svindel og ransforsøk, jeg. Han kan jo ha gått feil, men viser de ikke da legitimasjon eller noe da, og kanskje har en elkjøplogo eller noe om de skulle vært fra elkjøp?

Skrevet

Seriøse selskaper varsler eller gir alltid beskjed i forveien hvis de skal sjekke/fikse/gjøre noe i eiendommen din, vil jeg tro.

Fortell oss gjerne hva politiet sier. :)

Skrevet

Ja, jeg lurte på om det kunne være noe slik. Og da vil jeg jo ringe politiet, det bor mange eldre mennesker her, som kanskje slipper folk inn. Så jeg lurte bare på om det faktisk hender at folk kommer for å sjekke maskinene, eller om noen hadde hørt om lx logoen.

Jeg ringer nok og hører med politiet i morgen, og tusen takk for alle svarene :)

Helt typisk at de prøver seg på steder der det bor mange eldre, de er ofte godtroende og slipper dem inn. At noen uten videre kommer for å "sjekke maskinene" høres mildest talt lite troverdig ut, og er nok absolutt noe politiet kan tenke seg å se nærmere på.

Gjest Dhanu
Skrevet

I området jeg bor, er dette en veldig vanlig svindelmetode. Her går folk rundt på dørene til folk og skal inspisere hus, innbo og alt mulig. Formålet er å finne ut hvorvidt det er verd å gjøre et innbrudd i boligen, hvilke verdisaker som er der og hvordan man enklest kan gjennomføre innbruddet. Og selvfølgelig stjeler de alt de kan få tak i under oppholdet også. Her har alle som hovedregel at man ikke slipper folk inn uten avtale. Vi får stadig selgere på dørene, men da gjennomfører vi evt handlene utenfor og ikke inne i husene.

Skrevet

Send en bekymringsmelding ut i nabolaget og ta dette opp med styret. Vi må være obs på slike situasjoner... :kjefte:

Gjest Hard Ride
Skrevet (endret)

Husk at dette kan være noe så ufarlig som en dørselger også. Noen firmaer ansetter dørselgere som går rundt. I så fall kan han ha vært interessert i maskinene dine (eller hva det var. Sikkert språklig misforståelse) for å finne ut om de fungerer, om det er noe galt med dem eller om du trenger nye, og så prøver de å gi deg et tilbud fra firmaet sitt.

Det finnes faktisk noen selvstendige firmaer som bedriver oppsøkende virksomhet, og jeg vil tippe at dette er en svensk innvandrer som har fått seg en selgerjobb.

Hvis han dukker opp igjen må du se på ID-skiltet hans. Det kan faktisk hende at det er et ekte firma, og at de bare driver oppsøkende virksomhet.

Jeg vet dette fordi jeg selv har hatt en sommerjobb som dørselger, og da gikk jeg rundt på vegne av en elektriker og prøvde å finne ut hvem som trengte en sjekk av det elektriske anlegget (pga. brannsikkerhet.)

Det kan også hende at han er sendt av forsikringsselskapet ditt, men de pleier kanskje å gi advarsel på forhånd. Synes det er litt vel paranoid at alle tror han er en svindler. Det er selvfølgelig en mulighet, men hvorfor skulle en innbruddstyv ta sjansen på å vise ansiktet sitt til hele nabolaget?

Edit: et par skriveleif

Endret av Hard Ride
Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her. Pratet med en nabo i dag, mannen hadde vært på døren hans også, men slapp ikke inn. Han reagerte på at klokka var over halv ni på kvelden, og at han viste kortet rundt halsen veldig raskt. Han hadde sagt at han kom fra Electrolux, og naboen så at de var to stykker.

Ringte Electrolux i dag, og de sa at de ikke hadde sendt noen, at dette ikke var noe de gjorde, så da var et bare å gi politiet beskjed. Vaktmesteren gir nok alle i blokka beskjed om ikke å slippe dem inn.

Takk for alle svarene :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her. Pratet med en nabo i dag, mannen hadde vært på døren hans også, men slapp ikke inn. Han reagerte på at klokka var over halv ni på kvelden, og at han viste kortet rundt halsen veldig raskt. Han hadde sagt at han kom fra Electrolux, og naboen så at de var to stykker.

Ringte Electrolux i dag, og de sa at de ikke hadde sendt noen, at dette ikke var noe de gjorde, så da var et bare å gi politiet beskjed. Vaktmesteren gir nok alle i blokka beskjed om ikke å slippe dem inn.

Takk for alle svarene :)

Det var en som på hos meg også igår rundt kl 20.30 fakktisk.Hadde uniform på seg og også noe rundt halsen.Jeg gadd ikke åpne.

Skrevet

Dette må da være noe svindel greier. Virker veeeldig rart at han skal sjekke maskinene. Hva skal han sjekke maskinene for liksom? Jeg hadde aldri sluppet han inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...