Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Litt bakgrunnsinfo først... Jeg har alltid hardnakket påstått at jeg aldri skal gå på noen slags "bli slank i en fei"-kurer. Fra mars i fjor til april i år har jeg gått ned 25 kilo, ved å legge om kostholdet og begynne å trene. Tingen er at jeg har en brudekjole jeg skal inn i i slutten av august, og jeg har fortsatt 7-8 kilo igjen. Jeg får den på meg nå, om jeg har på meg korsett. Siden april har vekta (og målene) stått stille, selv om jeg har blitt enda mer nøye på kostholdet mitt (nei, jeg sulter meg ikke) og begynt å trene enda mer intensivt (5 ganger i uka ift. til 3). Jeg begynner å bli litt desperat, for jeg ville gjerne sluppet det korsettet, og jeg redd for å ende opp med å føle meg feit og ekkel på "den store dagen". Så jeg bestemte meg for å prøve "suppekuren". Jeg elsker frukt, grønnsaker og all slags supper, så for meg hørtes dette ut som den ene typen "slankekur" jeg kunne leve med... Nå er jeg på dag fire (og har gått ned to kilo), og har begynt å fundere på hvordan jeg skal gjøre det når jeg er ferdig. Jeg vet at risikoen er stor for at kiloene smekker rett på igjen. Jeg trenger egentlig litt råd til hvordan jeg bør begynne å spise normalt igjen. Søtsuget begynner å forsvinne nå, så min store last (is og søte kaffedrikker) tror jeg faktisk at jeg skal greie å holde meg unna. Men jeg er redd for å bare begynne å spise for mye og for lite etter at jeg blir ferdig med dette. Jeg tenkte å begynne å bytte ut ett og ett måltid med normal mat. Først frokost, så etter 3-4 dager lunsj, så etter en ukes tid bytte ut hele suppa med normale middager. De gode vanene med å spise frukt og grønnsaker "hele dagen" kommer jeg nok til å fortsette med, for det er jo så godt! Eh... Ja. Jeg vet ikke om dere har noen tanker å komme med? Virker planen min grei, eller er jeg dømt til å legge på meg dobbelte av hva jeg går ned?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Om du legger til si opp til 100kcal per dag, og unngår sukker og raske karbohydrater, samt er forsiktig med fettet tror jeg det kan gå bra. Hjernen trenger litt tid på å registrere at du ikke lenger er i hungersnød, så ta det gradvis. Men kiloene du har mistet er veldig mye vann, det er uungåelig å ikke legge på seg igjen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 100 kcal per dag?! Jeg trodde da jeg fikk i meg litt mer enn det nå... Jeg har egentlig sitti og tenkt litt, og funnet ut at jeg føler meg ikke helt trygg på dette opplegget. Så jeg går over til vanlig frokost og lunsj i morgen, og fortsetter med å spise suppe til middag og kvelds (jeg synes den er knallgod, hehe) samt masse frukt og grønnsaker, og ligger unna de andre fy-tingene bortsett fra brød.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 100 kcal per dag?! Jeg trodde da jeg fikk i meg litt mer enn det nå... Jeg har egentlig sitti og tenkt litt, og funnet ut at jeg føler meg ikke helt trygg på dette opplegget. Så jeg går over til vanlig frokost og lunsj i morgen, og fortsetter med å spise suppe til middag og kvelds (jeg synes den er knallgod, hehe) samt masse frukt og grønnsaker, og ligger unna de andre fy-tingene bortsett fra brød. Neinei, ØKE med opp til 100kcal per dag etter endt kur. Og det er bra du dropper det :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 Da hadde jeg heller droppet karbohydrater frem til bryllupet er ferdig. Det kan gjoere deg oppblaast, og holder pa vannet. Saa, ingen ris, poteter, broed etc. Altsa lavkarbo frem til bryllupet, men ikke lenger! Da bryllupet er over igjen ville jeg spist normalt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 Hei TS Historien din høres veldig lik ut som min! Jeg gifter meg i midten av september, og har stått på stedet hvil vektmessig siden mars. For tre uker siden begynte jeg på noe jeg leste om som kalles "clean food diet". Det er en slags "ekstrem" lavkarbo. Jeg spiser bare rene råvarer. Altså frokost er 2-3 hardkokte egg + frukt, lunsj er gjerne en kyllingfilét + salat eller frukt, middag er kjøtt + grønnsaker. Alt av kjøtt blir stekt i minimale mengder olje, eller kokt. Middagsgrønnsaker er enten rå eller kokt. Kveldsmat er gjerne frukt eller en bolle jordbær med melk, og jeg går gjerne og småspiser druer o.l. i løpet av dagen for å holde blodsukkeret i sjakk. Alt jeg drikker er melk, juice (ikke fra konsentrat), te og kaffe. Eneste unntaket jeg gjør fra "clean food"/nullkarbo er for nudler (da fullkornsvarianten), og hermetiserte tomater, for å kunne lage suppe innimellom. Jeg prøver hele tiden nye grønnsaker og frukter og opplever mange spennende smaker! Varierer middagen som dette: storfe, fjærkre, svin, fisk, og har vilt eller lam en gang innimellom. Tre uker og jeg har gått ned fem kilo, ved å spise sånn som dette og trene lett ved siden av (en times gåtur på kvelden, kvarters joggetur om morgenen). Jeg koser meg med maten og har faktisk ikke hatt noe problem med søtsug Det har alltid vært et stort problem for meg tidligere! Kanskje noe du kan prøve på` Jeg føler meg hvertfall utrolig frisk og opplagt, og går ned i vekt uten å føle at jeg ofrer noe eller lever på diett!
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Meg over igjen, glemte å si at poteter selvsagt er ute av bildet
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 Er det nullkarb hvis du spiser masse frukt og drikker juice? Drue- og fruktsukker er vel også karbohydrater? Hvordan lages denne sykehussuppen?
Leifr Skrevet 1. juli 2010 #9 Skrevet 1. juli 2010 (endret) Er det nullkarb hvis du spiser masse frukt og drikker juice? Drue- og fruktsukker er vel også karbohydrater? Selvfølgelig er det karbohydrater; spiser man mye frukt og drikker mye juice og/eller melk er man ikke i nærheten av å kjøre noe lavkarbo-opplegg. Hvordan lages denne sykehussuppen? Hele "suppekuren" er bare noe piss, så du trenger ikke ta deg bryet med å finne det ut. (Grønnsakssuppe kan riktignok være ganske godt, spesielt som basis for å tilsette kjøtt og pasta el.l., eller som forrett eller siderett. Men noe fornuftig kosthold gir det ikke, på egenhånd.) Endret 1. juli 2010 av Leifr
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #10 Skrevet 1. juli 2010 Jeg vet ikke om det er riktig å kalle det nullkarb eller lavkarbo; jeg vet ærlig talt ikke hvor mye karbohydrater som finnes i frukt og grønt. Men jeg holder meg hvertfall unna alt av brød, pasta, ris og poteter Samt alt smør, fløte, minimalt med olje... Mer eller mindre 99% rent kjøtt, egg og grønnsaker. Har funnet det omtalt som Clean Food Diet, men vet ikke om det er noe som har et navn egentlig. Men det funker hvertfall
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #11 Skrevet 1. juli 2010 Jeg vet ikke om det er riktig å kalle det nullkarb eller lavkarbo; jeg vet ærlig talt ikke hvor mye karbohydrater som finnes i frukt og grønt. Men jeg holder meg hvertfall unna alt av brød, pasta, ris og poteter Samt alt smør, fløte, minimalt med olje... Mer eller mindre 99% rent kjøtt, egg og grønnsaker. Har funnet det omtalt som Clean Food Diet, men vet ikke om det er noe som har et navn egentlig. Men det funker hvertfall Hvorfor holder du deg unna fett også? Hvis du verken spiser karbohydrater ELLER fett får jo ikke kroppen næring! Den kan ikke bruke proteiner på samme måte som den bruker fett og karbohydrater. Du er nødt til å spise minst èn av delene. Og å kalle en diett som inkluderer juice og frukt lavkarbo er selvsagt helt feil, og misbruk av begrepet lavkarbo - som allerede er omgitt av mer enn nok myter og feillære.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #12 Skrevet 1. juli 2010 Jeg vet ikke om det er riktig å kalle det nullkarb eller lavkarbo; jeg vet ærlig talt ikke hvor mye karbohydrater som finnes i frukt og grønt. Men jeg holder meg hvertfall unna alt av brød, pasta, ris og poteter Samt alt smør, fløte, minimalt med olje... Mer eller mindre 99% rent kjøtt, egg og grønnsaker. Har funnet det omtalt som Clean Food Diet, men vet ikke om det er noe som har et navn egentlig. Men det funker hvertfall Hvorfor holder du deg unna fett også? Hvis du verken spiser karbohydrater ELLER fett får jo ikke kroppen næring! Den kan ikke bruke proteiner på samme måte som den bruker fett og karbohydrater. Du er nødt til å spise minst èn av delene. Og å kalle en diett som inkluderer juice og frukt lavkarbo er selvsagt helt feil, og misbruk av begrepet lavkarbo - som allerede er omgitt av mer enn nok myter og feillære.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #13 Skrevet 1. juli 2010 Jeg vet ikke om det er riktig å kalle det nullkarb eller lavkarbo; jeg vet ærlig talt ikke hvor mye karbohydrater som finnes i frukt og grønt. Men jeg holder meg hvertfall unna alt av brød, pasta, ris og poteter Samt alt smør, fløte, minimalt med olje... Mer eller mindre 99% rent kjøtt, egg og grønnsaker. Har funnet det omtalt som Clean Food Diet, men vet ikke om det er noe som har et navn egentlig. Men det funker hvertfall Hvorfor holder du deg unna fett også? Hvis du verken spiser karbohydrater ELLER fett får jo ikke kroppen næring! Den kan ikke bruke proteiner på samme måte som den bruker fett og karbohydrater. Du er nødt til å spise minst èn av delene. Og å kalle en diett som inkluderer juice og frukt lavkarbo er selvsagt helt feil, og misbruk av begrepet lavkarbo - som allerede er omgitt av mer enn nok myter og feillære.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #14 Skrevet 1. juli 2010 Men da tar jeg tilbake bruken av ordet lavkarbo
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #15 Skrevet 1. juli 2010 Men da tar jeg tilbake bruken av ordet lavkarbo .. og sørger å få i deg litt fett, så ikke hjertet og hjernen din slutter å fungere..
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #17 Skrevet 2. juli 2010 Hvordan skal jeg få i meg fett? Du slutter å unngå matvarer med fett. Når du sier du unngår fett, er du jo nødvendigvis nødt til å vite hvilke matvarer det dreier seg om. Eksempler på fete matvarer er tran, fet fisk, nøtter, avokado, olivenolje, osv, osv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #18 Skrevet 2. juli 2010 Jeg holder meg ikke bevisst unne fett, men jeg holder meg bevisst unna kaloririke matvarer som smør og fløte og sånt Nøtter er jeg allergisk mot og avakado liker jeg ikke (må vel være den eneste i verden...), men fet fisk spiser jeg et par ganger i uka
Xanadus Skrevet 3. juli 2010 #19 Skrevet 3. juli 2010 I et lavkarbokosthold kan og skal man spise olje og ellers få i seg noe fett. I matolje finnes det ikke karbohydrater. Om man skal gå ned i vekt, så trenger kroppen fett, i fett er det normalt lite karbohydrater. Kutt ut brød, poteter, pasta, sukker, men spis gjerne rømme, fløte, olje, fet fisk, litt nøtter. NB! Druer er om jeg husker rett en av fruktsortene som faktisk inneholder mye karbohydrater. Derimot inneholder grapefrukt, pærer og epler en del færre karbohydrater. Et tips: På helsekost selger de noe som heter Sukrin, det er en erstatning for vanlig sukker. Det er helt naturlig, inneholder 0 karbohydrater,0 kalorier og er til og med bra for tennene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå