Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Jeg og kjæresten har vært sammen i snart halvannet år, og gjennom hele denne tiden har han drukket endel. Jeg ble oppmerksom på det ganske tidlig i forholdet, og har rett og slett vært bekymret siden det. Det er ikke slik at han er veldig ekstrem, men det er vel det at han drikker mer enn jeg er vant til at folk gjør. Han drikker så godt som hver dag(men som regel bare øl), og han tar kanskje 3-4 øl da(mer hvis han skal ut eller det er fest). Jeg drikker egentlig bare hvis jeg skal ut eller jeg har en venninne på besøk og vi tar et glass vin. Dette med å drikke alkohol mens man sitter en vanlig tirsdag og se på tv er jeg ikke vant til i det hele tatt, mest fordi foreldrene mine ikke drikker og det aldri var noen som drakk hjemme i oppveksten. For kjæresten min er det fullstendig normalt å drikke såpass mye og ofte, men jeg undrer litt. Drikker folk virkelig nesten hver dag? Kan dette føre til alkoholisme? Grunnen til at jeg tenker på akkurat det med alkoholisme er at han har vokst opp med en stefar som er/har vært alkoholiker, og jeg vet at det gjerne smitter over på barna. Jeg har tatt drikkingen opp med ham et par ganger, og han har alltid bare ledd det vekk hvis jeg har spurt hvor mye han egentlig drikker og hvorfor han drikker så mye. Det som bekymrer meg litt er at han ikke ser ut til å være bevisst på hvor mye han faktisk drikker. Vi snakket nylig om det da han var her(vi har avstandsforhold nå), og han påsto at han ikke drikker hver dag, bare i helgene. Jeg minnet ham på at han hadde drukket hver dag siden han hadde vært på besøk, og det måtte han jo si seg enig i. Men så sa han at det var fordi han var på ferie, hvorpå jeg gjorde han oppmerksom på at nesten hver gang vi snakker på skype(så godt som hver kveld), sitter han med en øl i hånden, enten han bare sitter og ser på tv eller har besøk. Det nektet han imidlertid å innrømme, selv om jeg vet det er sant, fordi jeg legger merke til det hver gang uten å si noe. En annen ting er hvor mye han drikker. Han får det ikke med seg! Sist gang vi snakket om det, sa han at han bare hadde hatt en eller to øl. Men på bordet sto det fire tomme ølbokser, og det var jo bare oss der. Dette har skjedd igjen og igjen. Jeg tror rett og slett ikke han innser hvor mye og ofte han faktisk drikker. Jeg vet jeg høres utrolig kontrollerende og slitsom ut nå, og det vil jeg jo absolutt ikke være! Dersom han vil slappe av foran tven med en øl, så må han selvfølgelig det og da vil jeg ikke han skal føle at jeg henger rundt han som en hauk og følger med på hvor mye han drikker. Jeg er rett og slett bare litt bekymret for dette, og ikke minst hvordan det kommer til å utvikle seg!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Jeg hadde faktisk ikke gått med på at det ble drukket så mye og så regelmessig her i heimen. 3-4 øl hver kveld ER for mye både for kropp og sjel, så hvis han har problemer med å begrense seg til f.eks. helgen - ja, da har han et alkoholproblem.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Jeg synes det høres mye ut, jeg drikker veldig lite selv, og ville blitt småfull av 3-4 øl. Vet ikke hva som egentlig er "normalt"? Men har han et tvunget forhold til det, at han blir ubehagelig, sur eller vanskelig hvis han ikke får drikke hver kveld? Og klarer han at det er alkohol i huset uten å drikke den? En annen ting, rent bortsett fra alkoholbiten, er at det er temmelig usunt, mye sukker og sånn. Tenk å skulle drikke samme mengde brus hver kveld liksom.
Gjest imli Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 Eg har berre ein ting å seie - kom deg unna! Han høyres akkurat ut som eksmannen min. Han drakk mykje, i starten berre ein øl eller to eit par gonger i veka, så kvar dag, så fleire og fleire øl kvar dag. Han ljugde om forbruket brukte tusenvis av kroner på alkohol, når me hadde to små ungar og dårleg råd. Eksmannen min hadde ein far som drakk mykje, og var van med å få alkohol heime lenge før han var 18. Alkoholforbruket hans i vaksen alder berre auka og auka, men veldig gradvis, slik at eg ikkje merka det sikkeleg. Men såg jo etterkvart at han var alkoholiker, noko han sjølvsagt nekta for sjølv. Du må nesten be han velgje - deg eller alkoholen. Heilt OK å ta seg ein øl på lørdagskvelden, eller i godt lag, men ikkje kvar dag. Kjærasten din er alkoholiker, eller på god veg til å bli det. Om du vil hjelpe han med å snu, må du finne ut av sjølv, men etter mi erfaring skal det mykje til å "omvende" ein alkoholiker. Han må i så fall sjå problemet sitt sjølv, og vere villeg til å gjere noko med det. Er han det? Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 Herregud, det er så skremmende å lese svarene deres! Tenkte kanskje det bare var jeg som var unormal og reagerte for mye på dette...tror dere virkelig han kommer til å bli alkoholiker? Jeg mener,han kan jo fint gå en kveld eller to uten øl...tror jeg da. Det er ofte det er øl i huset uten at han drikker det med en gang...han tar det kanskje dagen etter heller. Han blir aldri sur eller ubehagelig å ha med å gjøre når han drikker, han er bare helt vanlig. Han blir sjelden full, han blir vel bare litt brisen. Han drikker aldri midt på dagen iallfall, det er alltid på kvelden...det må da være et godt tegn? Hva bør jeg gjøre her? Bør jeg få hjelp noe sted? Jeg tenker at jeg kanskje kunne snakke med ham en gang til, og fortelle ham hvor bekymret jeg er, og kanskje inngå en avtale om at han bare skal drikke i helgene et par uker framover. Jeg vet at han ville gjort det for meg om jeg spurte. Hvis han klarer det, er jo det en lettelse. Så får vi se om han vil fortsette på bare drikke i helgene. Håper bare ikke det blir til at han drikker veldig mye i helgene da, liksom for å gjøre opp for alt han ikke drikker i uka!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Kanskje det bare er en uvane som han enkelt kan kutte ut? Kanskje han ikke helt er klar over hvor usunt det er og at du har problemer med det. En venn av meg ble sur på kona fordi hun ville at han skulle kutte ut drikkingen. Han mente ikke at han hadde et problem. Han ble litt snurt da jeg forklarte for ham, at dersom han ikke hadde alkoholproblemer var kunne det da ikke være noen sak å kutte ut heller...
Gjest imli Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 Då eg prøvde å inngå diverse avtalar med eksmannen min, sklei det berre ut... Han påstod han kunne holde seg unna alkohol, men hadde ikkje noko særleg trang til å vise det... I starten var han og ganske "vanleg" sjølv om han hadde tatt ein øl eller tre, men etterkvart blei han likegyldig og rar, veldig pratsom og innpåsliten eller sjølvmedlidande. Etterkvart kom sinnet, og til slutt valden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 Kanskje det bare er en uvane som han enkelt kan kutte ut? Kanskje han ikke helt er klar over hvor usunt det er og at du har problemer med det. En venn av meg ble sur på kona fordi hun ville at han skulle kutte ut drikkingen. Han mente ikke at han hadde et problem. Han ble litt snurt da jeg forklarte for ham, at dersom han ikke hadde alkoholproblemer var kunne det da ikke være noen sak å kutte ut heller... Det er jo absolutt det jeg håper på! Altså at han ikke MÅ drikke, og lett kan kutte det ut. Jeg tror problemet er at han er vant til å slappe av med en øl. Hvis han har hatt en lang dag, går han hjem og tar en øl foran tven, altså at han assosierer det å slappe av med å drikke. Forhåpentligvis er det bare det!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #9 Skrevet 29. juni 2010 Då eg prøvde å inngå diverse avtalar med eksmannen min, sklei det berre ut... Han påstod han kunne holde seg unna alkohol, men hadde ikkje noko særleg trang til å vise det... I starten var han og ganske "vanleg" sjølv om han hadde tatt ein øl eller tre, men etterkvart blei han likegyldig og rar, veldig pratsom og innpåsliten eller sjølvmedlidande. Etterkvart kom sinnet, og til slutt valden. [/ Det er trist å høre, og jeg skjønner at det må ha vært veldig vondt for dere. Men bare fordi eksmannen din var slik, betyr jo ikke det at kjæresten min nødvendigvis er slik. Takk for råd, jeg skal absolutt ha det i bakhodet. Men jeg føler ikke at jeg trenger å løpe min vei helt enda.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #10 Skrevet 29. juni 2010 Det er jo absolutt det jeg håper på! Altså at han ikke MÅ drikke, og lett kan kutte det ut. Jeg tror problemet er at han er vant til å slappe av med en øl. Hvis han har hatt en lang dag, går han hjem og tar en øl foran tven, altså at han assosierer det å slappe av med å drikke. Forhåpentligvis er det bare det! Øl inneholder humle som virker søvndyssende, har han problemer med å sove hvis han ikke drikker øl først? Mange som bruker det som sovemiddel, men det er en veldig usunn og latterlig dyr vane. Jeg hadde absolutt ikke akseptert så mye drikking hos min kjæreste. Kanskje du kan ta kontakt med en interessegruppe for alkoholikere eller noe sånt for å få råd fra noen som har erfaring?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #11 Skrevet 29. juni 2010 Øl inneholder humle som virker søvndyssende, har han problemer med å sove hvis han ikke drikker øl først? Mange som bruker det som sovemiddel, men det er en veldig usunn og latterlig dyr vane. Jeg hadde absolutt ikke akseptert så mye drikking hos min kjæreste. Kanskje du kan ta kontakt med en interessegruppe for alkoholikere eller noe sånt for å få råd fra noen som har erfaring? Hehe, han har ingen problemer med å få sove, han har et veldig godt sovehjerte så han trenger nok ikke ølen for det Jeg tenkte også en slik gruppe kunne vært bra å ta kontakt med, men samtidig så vil jeg ikke si at han er alkoholiker, ikke i det hele tatt. Han ser ut til å klare seg fint hvis han ikke kan drikke på en stund(han hadde en liten operasjon for en stund siden, og kunne ikke drikke på en uke eller to, og det så iallfall ut til å gå fint). Jeg vet ikke jeg. Er dette noe jeg kunne snakke med fastlegen min om kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2010 #12 Skrevet 29. juni 2010 Snakk ordentlig med ham først før du begynner å bestille time hos andre. Kanskje ting kommer til å gå helt greit - at han rett og slett ikke er klar over hvor mye dette bekymrer deg.
Pinkyh Skrevet 29. juni 2010 #13 Skrevet 29. juni 2010 Du sier først at han drikker så godt som hver dag, for så å innrømme lenger ned i innlegget ditt at dere har avstandsforhold og at det bare er mistanker... Er du sikker på at det ikke er tilfeldig? Når jeg har ferie så kan det hende jeg tar meg flere øl om dagen, i flere dager etterhverandre. På sydenturer drikker vi øl gjennom hele dagen uten å bli full, bare for å illustrere. Men 4 øl om dagen, hver dag, gjennom en lengere periode, høres altfor mye ut. En øl om dagen er jo greit, men 4 øl er over grensen for hva som er sunt. Så om det er tilfelle, så ville jeg blitt bekymret. Uansett, du bør være sikker før du gjør noe drastisk....
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #14 Skrevet 29. juni 2010 Du sier først at han drikker så godt som hver dag, for så å innrømme lenger ned i innlegget ditt at dere har avstandsforhold og at det bare er mistanker... Er du sikker på at det ikke er tilfeldig? Når jeg har ferie så kan det hende jeg tar meg flere øl om dagen, i flere dager etterhverandre. På sydenturer drikker vi øl gjennom hele dagen uten å bli full, bare for å illustrere. Men 4 øl om dagen, hver dag, gjennom en lengere periode, høres altfor mye ut. En øl om dagen er jo greit, men 4 øl er over grensen for hva som er sunt. Så om det er tilfelle, så ville jeg blitt bekymret. Uansett, du bør være sikker før du gjør noe drastisk.... Hehe, hvor sa jeg at det bare var mistanker? Jeg dro jo bare for to mnd siden, og før det bodde vi sammen. Da drakk han nesten hver dag. Han har vært på besøk her tre ganger, og hver gang har han drukket hver dag. Vi snakker også på skype med video så godt som hver kveld, og da sitter han nesten alltid med en øl i hånda. Det er ikke bare mistanker, jeg ser det jo. Men jeg har jo ikke tenkt å gjøre noe drastisk. Jeg sa jo i et innlegg over at jeg skal snakke med ham om det og se om han går med på å ikke drikke i ukedagene et par uker fremover og se hvordan det går. Hvis han klarer det uten problemer, er jo det flott. Hvis ikke, så får han seg nok en støkk hvis han merker at han faktisk TRENGER å drikke, og da innser han forhåpentligvis at han har et problem(hvis han har det da).
Tulle Skrevet 29. juni 2010 #15 Skrevet 29. juni 2010 Min eksmann var også slik, og det var vel alkoholen hans som var grobunn til kranglingen som igjen førte til skillsmisse. Det ble igrunn mye verre da vi fikk barn. Jeg hadde forventninger til ham om det å være forelder, men det ble ikke fulgt opp da han f.eks. sov lenge om morgenene fordi han satt opp til langt på natt og drakk alkohol. Og for ikke å snakke om kostnadene mye drikking fører med seg.. Jeg også merket på et tidlig stadium at drikkevanene hans var rare. og noe uvant til det jeg var vant til under oppveksten. Men kjærlighet gjorde blind, kan man si. Hadde jeg valgt på nytt ville jeg IKKE involvert meg i den høy grad som jeg gjorde.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #16 Skrevet 29. juni 2010 Folk har forskjellige alkoholvaner uten at det nødvendigvis trenger å være farlig, men 3-4 øl så godt som hver kveld synes jeg høres altfor mye ut. Samboern min drikker mer enn meg, og tar seg relativt ofte en øl om kvelden på en hverdag, men 3-4 er forbeholdt sjeldne anledninger. Jeg ville sagt fra at jeg reagerte på mengden (det er jo i tillegg til helsemessige aspekter snakk om en utgift på 60-100 kr pr dag..) og også gitt beskjed om at forholdet vil ta slutt hvis han ikke klarer å endre på vanen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #17 Skrevet 29. juni 2010 Jeg er også sammen med en som drikker mye, og jeg er på vei ut. Delvis på grunn av drikkingen - som han er veldig defensiv i forhold til. Han har kuttet ned på drikkingen nå, men jeg tror ikke han klarer kutte nok for meg. Han drikker sjelden under 8 halvlitere om dagen. I helgene 10-12. Han kan gå fra noen i kjøleskapet om kvelden, og jeg føler sjelden han er full. Noe som sier mye om hvilken toleranse han har bygget opp. Men ser at han ofte ikke vet hva han har sagt, noe som jeg har blitt overrasket over fordi han sjelden virker full. Han tjener mye mer enn meg, så jeg har fått klar beskjed om at jeg ikke har noe med prioriteringene av pengene. Han har full kontroll på økonomien, på den måten at lån og alle regninger blir betalt. Derimot blir alle andre ting utsatt. Og det går ofte over 5000 kr i måneden på alkohol. Pluss at han røyker mer når han drikker. Det blir jo et valg der. Hva man skal bruke pengene på. Jeg sier ikke at man aldri skal unne seg noe, men 4 øl om dagen blir også mye penger i løpet av et år. Og man trenger ofte mere for å slappe av etter en stund. Så jeg tenker at det er viktig å ta tak i det nå før toleransen øker, og han kanskje begynner å drikke mer. Det er ikke noe fasitsvar på en sånn situasjon, men jeg mener det er et varselflagg om han selv fortrenger hvor ofte han drikker. Lykke til, jeg håper dere finner en balanse sammen
hjertesukka Skrevet 29. juni 2010 #18 Skrevet 29. juni 2010 Her er noen spørsmål som kanskje kan være nyttige: http://www.aa-kragero.info/aafordeg.htm
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2010 #19 Skrevet 29. juni 2010 Eksen min drakk seg dritings et par ganger i måneden, brisen cirka fire ganger i måneden. En øl eller tre til mat/kos flere ganger i uka. Mens jeg bare drikker et glass vin eller to til mat/kos maks en til tre helgekvelder i måneden. Han kom fra et hjem der mor og far var ute og festet minst to kvelder i måneden (det er de fortsatt, i starten av 60åra) og drakk endel øl og vin ellers. Mens jeg kommer fra et hjem hvor mor drakk litt vin de gangene hun møtte venninder for "syklubb" en eller to ganger i måneden og pappa tok en øl eller to til middag eller fotball på tv. Veldig skjelden de er ute, og når de er det drikker de ikke mye. Kanskje jeg er vant til uvanlig lite alkohol, men jeg har sett hvordan alkoholbruken til enkelte ødelegger familier fullstendig. Nå er jeg sammen med en som drikker like skjelden som meg, og er veldig glad for at vi er like på det punktet. Tror ikke jeg kunne vært sammen med noen som drakk mye (i mine øyne) igjen... Eksen min satt til og med alene og bøtta nedpå, først øl, så sprit. Det er ikke bra! Og han ble veldig i forsvarsposisjon da det kom spørsmål om forbruket hans.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2010 #20 Skrevet 29. juni 2010 I følge Fedon er et par glass vin om dagen sunt. Dette skulle vel tilsvare 3-4 øl som det her er snakk om. Man stopper ikke etter 3-4 pils dersom man er alkoholiker, dessuten er nok tre øl sunnere enn 1,5 liter Cola som mange heller i seg daglig. Det høres ut som om du har funnet en livsnyter som liker å kose seg/slappe av om kvelden, slik jeg har forstått innleggene er den eneste negative konsekvensen av drikkingen at det bekymrer deg. Så lenge mengden er såpass beskjeden og det ikke går ut over arbeid/skole osv vil jeg påstå at bekymringen er overdrevet. I og med at dere er i et avstandsforhold og sannsynligvis ikke ser hverandre for ofte går jeg ut i fra at dere koser dere med blandt annet god mat når dere først er sammen, øl er perfekt til god mat... Min anbefaling er å slappe av og ikke lage et stort baluba av et problem som sannsynligvis ikke er et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå