Gå til innhold

Speilreflekskamera

BareBea

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg speilreflekskamera men syntes det er et hav å velge mellom. Er veldig glad i å ta bilder men har ikke hatt speilrefleks før så det blir helt nytt for meg.

Noen som har noen å anbefalle eller som kan si hva det bør inneholde? Tenkte å bruke maks 5-6000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pucifer

Du får bra kameraer til hobbybruk for den prisen.

Jeg vil helst ikke anbefale deg noe her inne på nettet, heller råde deg til å ta en tur i en fotobutikk og føle deg litt mer frem på hvilket kamera som passer deg best, samtidig som du får råd fra en kyndig person.

Det er ekstremt stor forskjell på å å holde en Nikon i hånda enn en Canon - som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Canon EOS 550D.

Knallbra kamera som jeg virkelig anbefaler :)

Men ligger nok kanskje litt over din prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agurkolat

Vel, i dag er alt "knallbra". Viss du er nybegynnar og skal velga deg eit kamera kan du nesten velga i blinde. Men eg rådar deg til å velga med henda.

Viss du veit du kjem til å utvida utstyret ditt, med fleire objektiv, tilbehør, blits osv, undersøk kva dei ulike har av tilbehør. Sjølv foretrekk eg Nikon eller Canon, for dei har stort bruktmarknad, og ein kan bruka gamle objektiver. Noko som ein f.eks ikkje kan med Olympus, meiner eg å ha lest.

Men, vis du berre vil halda deg til (da elendige) kitobjektivet og klarar deg med da, drit i da som står over, og velg deg eit kamera med henda :)

Og, set deg inn i da, blendar, lukkar osv, ellers vil du mest sannsynleg få betre bilete med eit greit kompaktkamera enn med ditt nye dSLR. (Annbefaler deg forresten å setta opp skarpheit, fargemetning, kontrant og slikt i kamera, for ellers bør ein gjera i bildebehandlingsprogram på pcen etterpå. I kompaktkamera vert bileta "behandla" på den måten, slik at dei kjem ut skarpe og fargerike. i eit dSLR er dei meir blasse, og etterbehandling bør gjerast.)

Til slutt: Kjøp deg ei god fotobok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som alle andre her, prøv med hendene. Søk litt på nettet for å finne ut hva som er i din prisklasse, så gå i en fotobutikk og prøv deg fram med de aktuelle kandidatene.

Selv liker jeg Nikon fordi det, som Agurkolat sa, har et stort bruksmarked og føles solide og ikke like "plastikk" som canon. Jeg reiser mye, og ville derfor ha et kamera som tålte en smell her og der. Bildekvaliteten er så og si lik på de fleste. For all del, ikke tenk antall megapixler (som så altfor mange gjør) når du velger kamera. Tenk heller på hvor knappene er plassert, hva du har godt grep på, og hvilke funksjoner det har.

Jeg tror at de fleste som har canon vil anbefale canon, og alle som har nikol vil anbefale nikon, etc. selv i fotobutikker.

Du burde også sjekke prisene på objektiv. Vet at en av dem (husker ikke om det var canon eller nikon) var billigere enn den andre. Du tenker muligens at du ikke har behov for det ene og det andre, men etter hvert som interessen gror så kommer du nok garantert til å få lyst på å utvide objektivsamlingen din.

Lykke til! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...