Gå til innhold

Dere som har ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det var så godt å våkne i dag.. kl 9.30 av junior istedenfor av 2 vekkerklokker 06.30 og full fart med rutiner og ut dørene til bhg. og jobb..

og resten av dagen har bare gått der vi spiser når vi er sultne og gjør ting vi har lyst til og jeg syns det er deilig å bare være...

Tror ikke junior er i seng i kveld før han er trøtt og får bade viss han vil..

hva med dere og ferie?

har dere samme rutinene for barna som i den grå hverdagen?

har dere organisert hver eneste dag hele ferien? eller flyter det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småtten vet knakende godt når det er morning, enten det er sol eller ei :) Middagslur i 11-12-tiden, og i seng kl 19. Godt å få litt kveld også :) Litt unntak blir det alltids. Men prøver å holde rutinene så godt som mulig utenom.

Skrevet

Jeg vil nok tro at vi firer litt på rutinene. Sover litt lenger og er oppe litt lenger på kveldene. Men bare litt! Trenger kvelden for meg selv :)

Gjest molte
Skrevet

For minstemann holder vi mest mulig på rutinene. Han er så kveldstrøtt at noe annet er umulig, dessuten våkner han like tidlig samme når han ble lagt. Eldstemann er vi litt mer fleksible med.

Vi organiserer ikke så mye, synes det er bedre å ta det med ro og gjøre det vi har lyst til akkurat her og nå.

Skrevet

Har omtrent de samme rutinene som ellers i året.

Barna får kanskje være oppe en time lenger en og annen kveld, men vi følger som regel vanlig legge tid.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har omtrent de samme rutinene som ellers i året.

Barna får kanskje være oppe en time lenger en og annen kveld, men vi følger som regel vanlig legge tid.

Vi har samme opplegg. Det er greit med leggetid til fast tid, både for de store og de små. Vi har nær familie som praktiserer omtrent fri leggetid for alle barna når det er ferie, og det er ganske frustrerende. Ingen voksentid for oss som er store, og de små får søvnproblemer på grunn av manglende rutiner. Og for våre barn, som fremdeles har faste leggetider, virker det urettferdig at de må legge seg til vanlig tid, for de skjønner selvsagt ikke hvor godt de har av god søvn ;)

Skrevet

Vi prøver så godt vi kan å få de til å sove lenger om morran, så vi kan få ro til åtte i allefall. Det innebærer selvsagt senere kvelder også. Siden vi er litt på farta passer det bra, skulle vi holdt rutinene måtte vi alltid avsluttet besøk og turer klokka atten, og det er jo lite moro.

Skrevet

Vi har samme opplegg. Det er greit med leggetid til fast tid, både for de store og de små. Vi har nær familie som praktiserer omtrent fri leggetid for alle barna når det er ferie, og det er ganske frustrerende. Ingen voksentid for oss som er store, og de små får søvnproblemer på grunn av manglende rutiner. Og for våre barn, som fremdeles har faste leggetider, virker det urettferdig at de må legge seg til vanlig tid, for de skjønner selvsagt ikke hvor godt de har av god søvn ;)

Vi har foreløbig ikke reist på ferie enda, men det bor en del barn i nabolaget som også har ferie og leker ute til sent på kveld. Er ikke noe gøy for mine barn når de hører at det ringes på døra like etter at de har lagt seg og andre barn spør om de kan komme ut og leke....

Men sånn er det nå bare, eldste på 5 spør jo om å få legge seg hvis hun er oppe sent.. På nyttårsaften la hun seg halv 9, for da ville hun sove :ler: Så barna mine trenger nok en del søvn for å kunne fungere..

Gjest Elastica
Skrevet

Her nytes ferien ved blant annet å forskyve legge- og ståopptider, kose seg litt mer med god mat og gjøre andre ting som vi ikke gjør ellers. Selv har jeg fantastiske minner fra min egen barndom da jeg fikk lov til å ta kveldsbad i skumringen, sove litt lenger om morgenen, spise frokost litt senere.

Ungene mine tar ikke skade av å være litt lenger opp om kvelden, gudskjelov for det. ;)

Skrevet

Kommer vel litt an på barnets alder, vil jeg tro.

Vi har ca samme opplegg i ferier som ellers, men klarte å forskyve leggingen/stå opp med 1,5 t en uke på ferie i fjor - da var han 2,5 år. Det var digg for mor og far.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her kosær vi oss gløgg ihjæl uten en enda rutine i feriane. Gubben og jeg vil gjerne ha endel voksentid, så ungane på 4 og 7 går mest mulig på sjølstyr. Vi lempær ut alt som er i fryseren og fyller den opp med grændis, så veit vi at døm får i seg god og næringsrik mat når dem måtte ønske det. Det går jo endel brus til all denna grændisen, så ungane maser endel om det. "Det er vann i do" får døm beskjed om da, men det er såklart bara tøys. :ler:

Han far og jeg fyller opp kjøleskap og bar med massevis av godsaker som vi har kjørt skytteltrafikk over grensa for å få med oss de siste ukene før ferien, så det er bare å ta for seg når en måtte ønske. Kan en bedre ha det, sier jeg bare.

Det blir jo endel alko i løpet av ferien, og det er klart en ikke kan drive på og styre med alle dissa rutinane da! Han far og jeg sover gjerne til klokka 2-3, og da er det godt å bo så nære vannet, så ungane har noe å holde på med i steden for å forstyrre oss når vi sover. :tommelsmil:

Ellers flyr døm ute til døm omtrent slokner, og da skjønner døm jo at døm er trøtte, også går døm inn og legger seg. Finke ungane! :)

Regnværsdagene er jo ikke fullt så artige. Da blir det jo mindre voksentid på meg og han far. Det pleier vi å ordne med å trekke oss tilbake til "hobbyrommet" :fnise:

Det går litt over stokk og stein noen ganger, da, det må jeg innrømme. Her i vinterferien kosa vi vårs litt innpå hobbyrommet mens ungane skulle se Askepott på DVD. Det var bare det at han far hadde blingsa litt da han fant fram filmen, og satte på Daskepott i steden! Hællemåne som ungane glana! :hoho:

Neida, så rutinane gir vi stort sett beng i, ja. :)

Skrevet

:skratte: Ler meg i hjel!

Men tilbake til tema da :ler: - våre er bare 1,5 og 3,5, så vi holder på de fleste rutinene. Våre barn kan finne på å sove til halv åtte hvis det er stappende mørkt på rommet og dagene har vært fylt med masse opplevelser og aktivitet, så det pleier å fungere fint. Minsten har fast middagslur, og den kan være litt upraktisk i ferien, for hun blir så lett urolig og våkner av den minste ting hvis vi f.eks. prøver å ha henne med i vogn til et morsomt sted :).

Hvis forskyving av leggetid medfører at barna sover tilsvarende lenge om morgenen, støtter jeg det i ferien :).

Det er viktig med tilstrekkelig hvile for både store og små hvis ikke ferien skal bli slitsom... men GUD så lite det frister å legge seg når man har fri!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er daskepott?

Daskepott er stesøsteren til Slikkepott...

Øy, bruk fantasien, a! :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...