Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Som tittelen sier, så er jeg kun deltidsansatt, med fast arbeid annenhver helg. Er i tillegg til dette satt opp på en del ekstra vakter nå i sommerferien. Problemet er bare at jeg sliter veldig med ryggen, og klarer knapt å stå oppreist. Lurer derfor på hva som skjer dersom jeg blir sykemeldt, får jeg betalt for de vaktene jeg skulle ha hatt, eller får jeg ingenting? Vil ikke bli sykemeldt hvis jeg "mister levebrødet"! Håper noen av dere snille dere ute vet råd! Takk!
Skravla Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Ut fra folketrygdloven skal du ha et gjennomsnitt av inntekten din fra arbeidsgiver de første 16 dager og så overtar Nav utbetalingen fra dag 17.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Så hvis du får penger sykemelder du deg, hvis du ikke får penger sykemelder du deg ikke... Sikker på at du ikke bare vil ha litt betalt ferie..?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Er litt dumt å sitte igjen uten mulighet til å kunne betale f.eks. husleie og mat..
LynetmcQueen Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Du skal ha betalt for de vaktene du er satt opp på!
Gjest Feline. Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Du skal ha betalt for de vaktene du er satt opp på! Sikker på det? Da kan man jo bare sette seg opp på masse ekstravakter for så å sykmelde seg... Jeg tror man får penger for de faste vaktene, men ikke ekstravaktene... Endret 30. juni 2010 av Feline.
LynetmcQueen Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Ja, det er jeg sikker på. At en da kan gjøre som du sier, å bare sette seg opp på masse vakter for så å sykemelde seg, ja det går an, men det er noe av risikoen arbeidsgiver må ta. Det er jo uansett legen som skal vurdere om du skal bli sykemeldt. Dersom du bare er ekstrahjelp, vil du jo ikke ha noen faste vakter. Resultatet blir jo da at du taper alle pengene dine, og det er jo ikke rett. Endret 30. juni 2010 av LynetmcQueen
Gjest Feline. Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 Ja, det er jeg sikker på. At en da kan gjøre som du sier, å bare sette seg opp på masse vakter for så å sykemelde seg, ja det går an, men det er noe av risikoen arbeidsgiver må ta. Det er jo uansett legen som skal vurdere om du skal bli sykemeldt. Dersom du bare er ekstrahjelp, vil du jo ikke ha noen faste vakter. Resultatet blir jo da at du taper alle pengene dine, og det er jo ikke rett. Jo, hun hadde fast arbeid annenhver helg. Alt utover dette ble ekstravakter. Og jeg får det fortsatt ikke til å stemme at man skal bli betalt for ekstravakter om man ikke møter opp.
Skravla Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Folketrygdloven § 8-28. Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10 fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29. Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden. Beregningsperioden fastsettes slik: a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn. b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn. c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn. d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn. e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn. For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden. Endret ved lover 18 des 1998 nr. 86, 10 des 1999 nr. 84. Endret 30. juni 2010 av Skravla
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #10 Skrevet 3. juli 2010 Det er mange som misforstår reglene her siden folketrygdloven ikke er særlig klar. Så lenge du er satt opp på vakter skal du ha betalt for disse. Snittberegning skjer kun når det ikke er noe mer konkret og gå etter. Dette gjelder ALLE vakter, inkl. de du har tatt på deg ekstra for andre e.l. Det kan være snakk om nokså mye penger for mange så ikke gi deg på dette!!! http://www.nav.no/Lokalt/Oslo/Kontakt+oss/805327591.cms
Elensire Skrevet 3. juli 2010 #11 Skrevet 3. juli 2010 Sikker på det? Da kan man jo bare sette seg opp på masse ekstravakter for så å sykmelde seg... Jeg tror man får penger for de faste vaktene, men ikke ekstravaktene... det stemmer at en skal ha betalt for alle vaktene en er satt opp på, uavhengig om disse er ekstravakter eller faste vakter. Har selv vært så uheldig å få lungebetennelse som ekstrahjelp, og jeg fikk alle vaktene jeg var satt opp på betalt. Hadde ikke regnet med det selv, men arbeidsgiver sa at slik var det i følge loven. er en syk så er en syk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå