Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Bare kort... Kan en huseier komme med en ny kontrakt, hvor husleien er oppjustert (litt) og der vannavgiften blir lagt i tillegg? Tidligere har kun strøm vært utenom. Eventuelt linker til dette?
Shade Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Her har du en link ril den delen av husleieloven som har med det å gjøre: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-004.html
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Utleier har lov å justere leien på følgende måter: 1) Ved å tilby ny kontrakt dersom den gamle er tidsbestemt og gått ut 2) Ved konsumprisindeksering 1 gang i året, tidligst et år etter at leieforholdet startet og minst ett år etter forrige justering 3) Ved å tilpasse leien til "gjengs leie" tidligst 2,5 år etter at leieforholdet startet med minst 6 mndrs frist, i praksis altså tidligst etter 3 år. Dersom du har en kontrakt som enten er tidsubestemt eller tidsbestemt men leietiden ikke er gått ut, kan utleier på ingen måte kreve ny kontrakt. http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html
Gjest Dhanu Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 Men utgifter til forbruk av vann er jo holdt utenom "vernet" mot husleieøkning, jfr §4-5?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 Men utgifter til forbruk av vann er jo holdt utenom "vernet" mot husleieøkning, jfr §4-5? Jeg og, forstår det slik at huseier kan gjøre dette (kreve vannavgift separat, eller kreve at leietaker tegner abonnement) i forhold til varsling..etc Sitat: "§ 4-5. Unntak fra leieprisvernet Bestemmelsen i § 4-2 gjelder ikke for særskilt betaling av en forholdsmessig andel av utgiftene ved forbruk av elektrisitet, brensel, vann eller avløp i eiendommen, jf. § 3-4. Dette vederlaget kan reguleres slik at utleieren får dekket de nødvendige omkostningene med ytelsene."
Shade Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 Men samtidig så husker jeg å ha lest i avisen i vinter at huseierene ikke kunne øke leien når strøm var inkludert selv om strømkostnadene økte. Jeg lurer på om det som avgjør dette er den orginale avtalen, hvis det ikke sto noe om at vannavgiftene skulle betales utenom i den første kontrakten tror jeg ikke at huseier kan kreve det senere. Men her ville jeg tatt kontakt med noen som kan svare bedre enn oss
Gjest Dhanu Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Enig med Shade, her er det ikke lett å tolke lovverket for ikke-jurister. Kontakt jushjelpa du, de er flinke, gratis og svarer raskt! Så vil jeg bare si at vannavgift er en av de kommunale avgiftene der kommunen har legalpant, dvs de kan kreve boligen tvangssolgt dersom regningen ikke betales. Så enhver huseier må aldri aldri aldri la leietaker få selve regninga og risikere at den ikke blir betalt. Måten å gjøre det på, er at huseier betaler de kommunale avgiftene for så å kreve regress hos leietaker. For dokumentasjonens skyld er det bra å gi leietaker kopi av regninga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå