Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid hatt type flatt, tynt, bløtt, "rett-ned" hår - nesten umulig å style også fordi det etter en stund "detter" ned igjen.

I flere tiår har jeg kjøpt drøssevis av forskjellige sjampoer, og trofast vasket håret hver eneste dag. Ble hysterisk hvis jeg ikke fikk vasket håret om morgenen, det føltes tynt, ekkelt og fett.

Har også brukt utrolig mye penger på produkter som skulle gi volum (hårtypen min har nesten vært skyldig volum :ler: )

For endel måneder siden flyttet jeg ut av byen og langt ut på landet. Har også hjemmekontor. Så da ble det gradvis så-som-så med å måtte se pen og velstelt ut hele dagen. (Samboeren min er pendler, og er hjemme sjelden).

Etterhvert har jeg nå fått en rutine på å vaske håret hver 3. eller 4. dag. Og etter et par måneder, har jeg rett og slett fått helt ny hårtype!!! Fyldigere, tykkere, og med fine "bølger". Selv etter 3 dager uten vask er det ikke noe problem å vise meg ute blant folk hvis jeg må. Det føles også mye tykkere; før når jeg skulle sette opp en enkel hestehale var det bare en tynn "pølse". Nå klarer jeg knapt å holde rundt der jeg skal ha i strikken.

Vet ikke om dette er spesielt bare for mitt hår? Har noen andre hørt om/opplevd det samme?

Endret av Pusella
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplever det samme når jeg er på hytta i 3 uker om sommeren.

Der har vi vann fra bekken og selv om jeg vasker håret annenhver dag og i billigshampoo så blir håret mitt fabelaktig. Trenger ikke bruke balsam en gang.

Kan hende det er noe med vannet der du bor? :)

Ellers har nok håret godt av å ikke bli vasket for ofte.

Vil vel tro at du heller ikke bruker så mye stylingprodukter til daglig og det har nok også noe å si!

Skrevet

Vil vel tro at du heller ikke bruker så mye stylingprodukter til daglig og det har nok også noe å si!

Jeg brukte ikke så mange stylingprodukter til vanlig de siste årene i storbyen, hadde gitt opp :fnise:

Men det er deilig for første gang i mitt liv å ha langt, fyldig hår med masse volum - uten å gjøre noe annet enn å vaske det i billigshampo (uten balsam) hver 3/4 dag. Jeg har tilogmed fått små "krøller"/"bølger" i håret, det var pinnestritt før.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg hadde samme erfaringen, men dessverre. Har prøvd siden nyttår å bare vaske håret 2 ganger i uken, flere ganger har det gått en uke mellom hårvaskene, fordi jeg hører at det skal hjelpe på fett/tungt hår.

Hjelper ikke en dritt! Håret mitt er like håpløst som ditt hår pleide å være, TS. Nesten så jeg blir sur av dette! :(

Skrevet

Jeg tror miljøet har mye og si også :) En god del mindre forurensing ute på landet, og som nevnt over her, så er vannet kanskje bedre? Ikke like mye rensestoffer i det og lignende.

Det hjelper nok også å vaske det sjeldnere ja :)

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde samme erfaringen, men dessverre. Har prøvd siden nyttår å bare vaske håret 2 ganger i uken, flere ganger har det gått en uke mellom hårvaskene, fordi jeg hører at det skal hjelpe på fett/tungt hår.

Hjelper ikke en dritt! Håret mitt er like håpløst som ditt hår pleide å være, TS. Nesten så jeg blir sur av dette! :(

Bruk en shampo som renser håret ditt skikkelig, og kutt ut stylingprodukter.

Finnes også de som sverger til ikke å bruke shampo i det hele tatt, kun balsam. Jeg har prøvd det, og det funket helt fint for meg. Hm... Hvorfor gikk jeg tilbake til shampo igjen, tro...??? :klø:

I denne tråden finner du både tips om en shampofri hverdag hvis det skulle være av interesse, samt shampomerker som renser håret skikkelig.

Skrevet

Det der har jeg forsøkt, men det nytter ikke.

Hvis jeg vasker håret slik og ikke bruker styling og ikke føner det så blir håret mitt vanvittig flatt og elektrisk.

Skrevet (endret)

Det der har jeg forsøkt, men det nytter ikke.

Hvis jeg vasker håret slik og ikke bruker styling og ikke føner det så blir håret mitt vanvittig flatt og elektrisk.

Tror ikke det hjelper så mye å vaske håret sjeldnere hvis du pøser på med stylingprodukter og varmluft (varmluft får jo håret til å bli fetere, har jeg hørt).

Men selvfølgelig, har du en spesiell frisyre som gjør at du må style håret hver dag er det nok vanskelig.

Jeg hadde nok litt den samme hårtypen som deg. Mitt "gamle" hår var også flatt, elektrisk og "tungt". Og jeg slet vilt med å prøve å få litt volum. Det ble egentlig verre jo mer jeg prøvde.

Mitt "nye" hår tørker av seg selv, og jeg har ingen direkte frisyre. (Forholdsvis langt, med midtskill)

Endret av Pusella
Skrevet

Tror ikke det hjelper så mye å vaske håret sjeldnere hvis du pøser på med stylingprodukter og varmluft (varmluft får jo håret til å bli fetere, har jeg hørt).

Men selvfølgelig, har du en spesiell frisyre som gjør at du må style håret hver dag er det nok vanskelig.

Jeg hadde nok litt den samme hårtypen som deg. Mitt "gamle" hår var også flatt, elektrisk og "tungt". Og jeg slet vilt med å prøve å få litt volum. Det ble egentlig verre jo mer jeg prøvde.

Mitt "nye" hår tørker av seg selv, og jeg har ingen direkte frisyre. (Forholdsvis langt, med midtskill)

Det er absolutt ikke det at jeg har en spesiell frisyre som må fønes til og styles som er problemet. Jeg har skulderlangt hår som er forholdsvis tykt. Hvis jeg bare vasker det og ikke tar i hårskum og bare lar det lufttørke så blir det fint der og da, men etter noen timer så er det elektrisk og når hår blir elektrisk så blir det litt sånn flatt også (hvis du skjønner).

Frisyren min er ikke spesielt anderledes når jeg føner og har i skum. Men da slipper jeg det elektriske håret og håret ser penere ut.

Har ikke dette problemet på hytta. Med vann fra bekken (brevann fra fjellet) og kun shampo så har jeg verdens fineste hår!!!

Skrevet

Jeg fant dette tipset: fukt en klut med en blanding av to deler edikk og en del vann. La kluten suge blandingen til seg og tørke. Når du så får behov for den, så stryk kluten over håret, og den statiske elektrisiteten skal blir borte.

I min shampofrie periode pleide jeg å forresten å klemme bittelitt balsam inn i håret når det var vått, det hjelper også mot elektrisk hår.

Skrevet

Det er absolutt ikke det at jeg har en spesiell frisyre som må fønes til og styles som er problemet. Jeg har skulderlangt hår som er forholdsvis tykt. Hvis jeg bare vasker det og ikke tar i hårskum og bare lar det lufttørke så blir det fint der og da, men etter noen timer så er det elektrisk og når hår blir elektrisk så blir det litt sånn flatt også (hvis du skjønner).

Frisyren min er ikke spesielt anderledes når jeg føner og har i skum. Men da slipper jeg det elektriske håret og håret ser penere ut.

Har ikke dette problemet på hytta. Med vann fra bekken (brevann fra fjellet) og kun shampo så har jeg verdens fineste hår!!!

Jeg opplever også det samme på hytta. Håret blir rett og slett penere. Det samme skjer hvis jeg bader i elven. (på hytta) Så jeg gir vannet skylden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende du bruker feil sjampomerke, jeg har 5 forskjellige merker på badet som jeg bytter på, ofte blir håret rart når jeg bruker feil merke.

Kjenner noen kvinner fra marokko, de har så tykt og fint hår, og de sier de vasker det 1 eller 2 ganger i uken, så de ikke skal ødelegge håret. Og de har en bra kosthold også, de spiser ikke noe brød eller pizza og ikke så mye sukker.

Barn vasker håret som regel bare 1 gang i uken, og har alltid fint hår.

Så kommer puberteten og mange får fett hår og kviser, men dette er pga kostholdet, så derfor er det viktig å ha en bra kosthold. Å tenke på hva man spiser å drikker,

Jeg drikker bare vann og jeg spiser ikke noen hvite karbohydrater, siden dette kan gjøre hår og hudforhold værre :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende du bruker feil sjampomerke, jeg har 5 forskjellige merker på badet som jeg bytter på, ofte blir håret rart når jeg bruker feil merke.

Kjenner noen kvinner fra marokko, de har så tykt og fint hår, og de sier de vasker det 1 eller 2 ganger i uken, så de ikke skal ødelegge håret. Og de har en bra kosthold også, de spiser ikke noe brød eller pizza og ikke så mye sukker.

Barn vasker håret som regel bare 1 gang i uken, og har alltid fint hår.

Så kommer puberteten og mange får fett hår og kviser, men dette er pga kostholdet, så derfor er det viktig å ha en bra kosthold. Å tenke på hva man spiser å drikker,

Jeg drikker bare vann og jeg spiser ikke noen hvite karbohydrater, siden dette kan gjøre hår og hudforhold værre :)

Men du mener da ikke at usunt kosthold er grunnen til at ungdommer får hudproblemer? Jeg har vært vegetarianer siden jeg var barn, og har spist lite søtt - likevel fikk jeg hudproblemer med en gang jeg kom i puberteten. Ikke særlig stas da å høre at det bare gjaldt å drikke nok vann og spise gulrøtter. Noen har faktisk problemhud uavhengig av hva de putter i seg.

Skrevet

Dere som sier dere har så mye bedre hår på hytta, vasker dere håret i kaldt vann der? Kan godt være at det er det som utgjør forskjellen, og ikke vannet i seg selv. Varmt vann er jo ikke noe ålreit for håret i det hele tatt.

Gjest Coarvi
Skrevet

Finnes også de som sverger til ikke å bruke shampo i det hele tatt, kun balsam. Jeg har prøvd det, og det funket helt fint for meg. Hm... Hvorfor gikk jeg tilbake til shampo igjen, tro...??? :klø:

Det var jeg som var den anonyme (kom borti "knappen"). Jeg har faktisk prøvd balsammetoden i noen måneder, og selv om det funket greit hindret det ikke håret i å bli fett og håpløst. Det ble bare enda litt glattere. Grunnen til at jeg kuttet ut balsammetoden var at jeg var drittlei av å bruke så mye tid bare på å vaske håret, å vaske med balsam tar noen minutter mer enn shampoo. Når man ofte dusjer i kaldtvann fordi varmtvannet er borte prioriteres det som tar kortes tid! ;)

Stylingprodukter bruker jeg så og aldri, hjelper ikke en dritt det heller, etter en halvtime er håret håpløst igjen. Det eneste som duger er å føne håret, da er det OK ut dagen, men det sliter jo sånn på håret så det gjør jeg sjelden.

Så hva er i så fall en shampo som renser skikkelig? Etter at jeg ga opp balsammetoden for et år siden gikk jeg over til økologiske shampoer uten SLS, fordi hodebunnen min klør hvis jeg bruker SLS. Håret ble verken mer eller mindre fett av det. Før den tid kunne jeg bruke både butikkshampoer og frisørshampoer. Jeg har prøvd mye forskjellig altså!

Men når man har prøvd hundreogfnørti shampomerker, hva skal man prøve da? Per dags dato bruker jeg en fra avalon organics, en som liksom skal gi volum. Vel, det gir ikke mitt hår mer volum. Har også i perioder brukt RedKen sin volumshampo. Ingen virkning det heller. Bruker av og til Dr. Hauschkas (?) shampo mot fett hår. Surprise, surprise - funker ikke!

Jeg kan også informere om at tørrshampo heller ikke funker i det hele tatt på håret mitt.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg har sluttet å vaske håret med produkter med sterk såpe, og kuttet ut alt som heter SLS. Håret er fantastisk! Kjøper sjampo på helsekostbutikken. Einerlåg-produktene er veldig gode. Etter at håret ble vant til dem, må jeg nå vaske det bare en gang i uka :) Men jeg pleier å gjøre det minst to ganger, fordi jeg liker å føle meg ren...

Skrevet

Dere som sier dere har så mye bedre hår på hytta, vasker dere håret i kaldt vann der? Kan godt være at det er det som utgjør forskjellen, og ikke vannet i seg selv. Varmt vann er jo ikke noe ålreit for håret i det hele tatt.

Nei faktisk så har vi varmt vann på hytta. Vann fra bekken som går inn i kjelleren og i varmtvannstank. Men jeg dusjer ofte i kaldt vann til slutt og skyller håret i kaldt vann. Men det gjør jeg hjemme også... blir ikke likt hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...