mill@ Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Etter en stund med småhalting innimellom, og i hele går en hund hinkende på 3 bein. var det avsted til dyreklinikken igjen med min lille Prins, bare en mnd etter at vi var der for å operere bort analkjertlene. Denne gangen var det en løs kneskål eller patellaluxasjon som det så fint heter.. og er vanlig på minatyrhunder. Jeg syns bare det var så rart at jeg fikk beskjed om å gi han smertestillende i 10 dager, for å se om det gikk over, når han mest sannsynnlig må opereres etter 10 dager uansett? har lest litt rundt på nettet om dette, og det går jo ikke over med smertestillende når den er løs? så det må opereres? syns det er fælt å først må ha han gående på 3 bein i 10 dager, for å så operere, og ha vondt i foten enda lenger. og er det noen her som har vært igjennom samme operasjon? jeg syns det er helt grusomt at han skal opereres og i narkose igjen, 2 gang på under to måneder mikke8.bmp
Maxi Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Sa dyrlegen noe om hvilken grad han har? Ene hunden min er operert for dette på begge knær og det var veldig vellykket. Er det noe spesielt du lurer på er det bare å spørre.
mill@ Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2010 (endret) Hei. Betryggende å høre at det gikk bra med din. Nei, han sa ikke noe om grad. Han har forresten aldri hatt problem med beina før nå heller som har blitt oppdaget, vet jo at det er et vanlig problem hos små hunder. men dette med halting å dra opp foten begynte for bare 2 uker siden, (han har brukt 3 bein hele tiden de siste 2 dagene) han er 2 1/2år nå.. men han hoppa ned fra en benk her for 2 uker siden, og da dunka han seg litt, så vætrinæren sa at de sannsynnligvis framskyndet det, og at det ville kommet før eller senere uansett? Jeg bare skjønte ikke hvorfor jeg skulle gi han metacam (som er smertestillende?) i 10 dager for å se an operasjon når han sa at det var patellaluxasjon og han bare bruker 3 bein, for det kan vel ikke gå over? vætrinæren sa jo og han viser heller ingen tegn til smerte han bare holder opp foten fordi det føles ekkelt? fikk du noe sånt medisiner før din operertes? hvordan var det etter operasjon? MÅ han ha på skjerm eller går det ann å ha noe på foten? gikk det lang tid før hunden gikk normalt igjen? Endret 29. juni 2010 av mill@
Maxi Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 Om det er patella luxasjon så går det ikke over nei. Kanskje han fikk metacam for at han ikke skal ha vondt da og bare se det ann, men enig med deg at det var litt merkelig ja.. Min fikk ikke noe i forkant av operasjon. Det er flere måter å utføre denne operasjonen på. noen strammer bare til et eller annet bånd i kneet. Noen setter i skru og noen sager ut en del og justerer den. Min ble sagd i, og hun måtte gå med en stooor bandasje på foten i ca 4 uker tror jeg det var, og ligge i bur i 6 uker. Det var en lang tålmodighetsprøve for å si det sånn. Men absolutt verdt det. Hun brukte skjerm i noen dager, pluss på natta og når jeg ikke var hjemme så hun ikke begynte å ta av bandasjen selv. Hun gikk vel så og si normalt når de 6 ukene i bur var over mener jeg å huske. Jeg oppdaget at hun begynte å bli stiv i beina og småhalte litt når hun var 10 mnd gammel og det ble konstantert PL da. Hun ble opeerert når hun var 2 år gammel. Det ene benet i Mai-juni og det andre i September. Når hun var unghund så var hun ikke spesielt interisert i å leke med andre hunder osv, likte ikke å ut å løpe, hun foretrakk å ligge i soffaen hjemme mens de andre hundene var ute å lekte og løp. Tok jeg med meg henne sammen med de andre så løp hun bare til døra og ville inn. Men etter operasjonene hennes var over ble hun en helt annen hund. Nå leker hun dagen lang, hopper over bekker, løper og har det moro, så det er tydelig at hun endelig er smertefri nå. Om han har fått skadet kneet ved å hoppe ned fra en benk så trenger ikke dette bety at det hadde kommet uansett. Jeg har en venninne som har en hund som også fikk skadet kneet ved å hoppe og hun hadde blitt sjekket fri for dette tidligere. Hvilken rase er hunden?
mill@ Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2010 Han er en (Pomchi) blanding av Pomeranian og Chihuahua Han har alltid vært i full fart hoppende og glad, så har som sagt ikke merket noe med knærene hans før etter han oppet ned fra benken for ca 2 uker siden.. da haltet han litt med en gang, men så gikk han helt normalt igjen dagene etter for å så veksle mellom å gå på foten og holde den oppe, til nå de siste dagene som han har den opp heile tia når han står/går. det virker ikke som han har noe smerter, det sa jo vetrinærene og. for kan kneppe å røre på foten hans og han piper ikke eller noe. Vi kom egentlig til en sommervikar idag, for han vi bruker å gå til vanligvis var opptatt, men hu var helt nyutdanna, hu sa at kneet virka løst, men så ringte hu etter han vi bruker likevel for hu va usikker. men da sa han det samme at kneskåla var løs, begynte med at det var vanlig på miniatyrhunder, og at jeg skulle gi han metacam i 10 dager så fikk vi se an operasjon. da jeg spørte om det ikke kunne være skade fra hoppet, sa han bare at det sikkert hadde utløst det, men at det hadde kommet uansett. Jeg brukte samme vet når han måtte operere ut analkjertlene i mai, og var veldig fornøyd med han da, men idag ble jeg litt mer usikker, lurer på om jeg skal få en annens vurdering selv om de egentlig var to som så på han idag da, men jeg syns liksom det kom litt pluselig når han aldri har vist tegn til noe galt med beina før nå?
Maxi Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Jeg ville ha fått vurdert det hos en annen vetrinær ja, og finn ut hvilken grad det er. Hvis han landet forkjært kan han godt ha slått løs kneskåla når han landet. Jeg står fremdeles på mitt om at det er ikke sikkert det ville ha kommet uansett altså.
Gjest Huffsa Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Jeg ville dratt til en annen dyrlege å fått en annen mening. Veldig merkelig at dyrlegen ikke nevnte grad. Min har grad 1, og trenger ikke operasjon. Hender at han har en dårlig uke, hvor kneskåla glir ut, og bruker 10 sekunder på å gli tilbake, og da får han litt vondt. Men bortsett fra det har han ingen problemer med PL, for den detter tilbake av seg selv. Så når den hopper ut, slenger han beinet ut til siden kjapt, også bare sekker han ned farten litt før det er full fart igjen etterpå.
mill@ Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 30. juni 2010 Ja, jeg skal kontakte en annen vetrinær imårra, har tenkt og lest masse idag, og det er noe som sier meg at det er noe som ikke stemmer.. han har som sagt aldri hatt tegn til at noe var galt med beina før han hoppet ned fra benken. han har alltid vært sprunget og gått helt normalt på alle 4, uansett fart. (og han har en sinnsyk fart ) og man ser ingen feilstilling på beina. Jeg har lest at mange innlegg på nettet nå og fått inntrykk av at Patellaluxasjon er noe som blir oppdage ganske tidlig? eller over tid? og at de skyter ut beinet til siden som mange skriver, har aldri sett han min gjør det.. går litt på alle 4 nå. eller så løfter han foten oppunder seg, kun de siste 3 dagene han hinker på 3. har noen av deres hunder bare brukt 3 bein hele dagen?
Gjest Huffsa Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 Syntes det er litt rart ja, hvis du aldri har sett noe tegn til det overhode. Jeg så at min slang ut med beinet i 1års alderen, og fikk det bekreftet når han var 1,5 år. Rønket de beinet eller kjente de det uten rønking?
mill@ Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 30. juni 2010 De bare kjente på foten, jeg spørte om de ikke skulle ta rønken, men han sa at det ikke var nødvendig. venstre foten var forøvrig helt fin sa han. og jeg så jo at det var høyre foten så glapp da han hoppa. så jeg blir egentlig bare mer og mer overbevist at det har med det å gjøre. ska hvertfall få det dobbelsjekka av en annen imårra. jeg blir jo så stressa av å tenke på dette.. er jo lille babyen min. får vondt av å se på han hoppe rundt på 3 bein..
Gjest Huffsa Skrevet 30. juni 2010 #11 Skrevet 30. juni 2010 Ja, for man trenger ikke rønke. Men veit om flere som har rønket hunder, sagt de har PL, når de egentlig ikke har det. For det er noe man må kjenne etter. Det trenger heller ikke være begge beina. Men igjen, veldig merkelig at det aldri har vært tegn til det før. Med en så alvolig grad som det høres ut som din har (høres ut som 3 eller kanskje 4), så ville det nok merkes før.. nei, hør med en annen dyrlege (på en annen klinikk) og hør hva de sier.
Maxi Skrevet 30. juni 2010 #12 Skrevet 30. juni 2010 JEg har faktisk to hunder med PL, dvs hun som er operert er jo "friskmeldt" da, men... Hun hadde grad 2-3 på begge bein når hun ble operert, hun slet veldig før operasjonene. Jeg måtte kneppe på plass kneet for henne flere ganger daglig, men opplevde aldri at hun ikke gikk på beinet på hele dagen... Den andre hunden hadde grad 1 som 1 åring, han har aldri plagdes med det,aldri vist noen symptomer i det heletatt igrunn. Han har jo blitt sjekket igjen ved hver vaksinasjon, men graden har ikke blitt sjekket noe mer rett og slett for at han ikke har hatt noen plager med det. Nå er han 5 år og jeg tror at det har blitt litt verre. Han hadde noen dager (4-5 var det vel) for noen uker siden, hvor han plutselig begynte å skrike og gå på 3 bein uten at jeg visste hvorfor, men fant ut den ene gangen at kneet hadde hoppet ut av ledd.. Han skal snart vaksineres igjen så da skal kneet selvfølgelig sjekkes grundig med det samme. Han har forøvrig HD grad E med store forkalkninger som ble oppdaget når han var 1 år og, aldri hatt noen symptomer på det heller, kun litt "stivhet" i utstillingssammenheng. Han er en type hund som hopper og spretter hele tiden og hadde han hatt smerter så hadde han nok ikke gjort det. Hagen vår er inngjerdet, men han må likevel stå i bånd, hvis ikke hopper han over gjerdet.
mill@ Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 1. juli 2010 Nå er jeg kjempetrist. Var på en annen dyreklinikk idag, og det viste seg at han har patellaluxasjon nesten grad 3. mest sannsynlig har det ligget å ulmet uten symptomer, og at hoppet utløste det. så opererasjon måtte det bli uansett, , i løpet av de neste ukene blir det gruer meg noe helt forferdelig, og midt i flytting i ny leilighet og alt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå