Gå til innhold

Ditt beste miljøvennlige vasketips

tineline

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i å ha det rent rundt meg, men også glad i miljøet. Forsøker derfor å styre unna miljøfiendtlige vaskemidler o.l. Tenkte dette kunne bli en tråd hvor vi utveksler tips til miljøvennlig hjemmerenhold.

Mitt beste tips er mikrofiberkluter, som gjør vaskemidler overflødig. Hva er ditt tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Jeg er veldig glad i den mikrofibermoppen fra Jif som kan brukes både tørr og fuktig.

Istedenfor å kjøpe allverdens ulike sprayer til ethvert formål (type en til badet, en til kjøkkenet osv) har jeg blandet meg en universalspray med vann, noen dråper zalo og en ørliten dæsj salmiakk. Denne blir brukt på komfyren, kjøkkenbenken, flekker på flisene, kriker og kroker i dusjkabinettet og alle andre steder som tåler salmiakk.

Man kan alltids ha noe å utsette på salmiakk, men sammenliknet med mye annet som finnes i andre vaskemidler er salmiakk et "enkelt" kjemikalie. I sprayform brukes dessuten svært lite av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg kjøper Gulvdoktor Baderens hos Flisekompaniet. Baderensen er uten løsningsmidler/opløsningsmidler eller farlige syrer. Er biologisk nedbrytbar.

Jeg bruker den på bad og kjøkken og er kjempefornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Bruke produkter som ikke er testet på dyr eller som inneholder farlige stoffer.

Selv går jeg til Helsekosten/Naturligvis og kjøper inn rengjørings produkter og er super fornøyd med det.

Ecover som har omtrent alt du trenger, og Sonett :) Lukter friskt, rent og vennlig, hihi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Annonse

Bruk vaskenøtter til klesvasken og eplecidereddikk som skyllemiddel. Sitron, natron og hvit eddik kan brukes til det meste av renhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tea-tree olje brukes overalt her :)

Ellers eddik som og kan brukes til så mangt. I stede for skyllemiddel har jeg litt lavendelolje på vaskenøttposen.

Ellers anbefaler jeg Grønn og Skjønn boka, masse gode tips :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg bruker og vaskenøtter og så har jeg det blekepulveret men hvite klær/hånklær blir ikke fint allikevel...farget tøy går greitt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

Bruker alltid Ecover sine rengjøringprodukter. Bruker eddik som skyllemiddel i vaskemaskin. Tørker støv med mikrofiberklut, og bruker mikrofibermopp på gulv. Jeg er to hunder, så går kjapt over gulvet med våtmoppen en gang om dagen, kun med lunkent vann. Men en gang i uken bruker jeg litt rengjøringsmiddel (fra Ecover selvsagt), for å fjerne all eventuell skitt. Hadde ikke gjort dette så "ofte" om jeg ikke hadde hatt hund, men de tar dessverre med seg litt skitt inn i huset :) Vurderer å begynne med vaskenøtter. Høres spennende ut, men dumme meg er også skeptisk. Hmmm... Er dette bra for de som er allergiske også? Min ene hund reagerer på parfyme, og har hittil brukt Neautral sitt vaskepulver til vask av teppene hennes. Men disse tester jo på dyr, så vil veldig gjerne bytte over til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper Gulvdoktor Baderens hos Flisekompaniet. Baderensen er uten løsningsmidler/opløsningsmidler eller farlige syrer. Er biologisk nedbrytbar.

Jeg bruker den på bad og kjøkken og er kjempefornøyd med den.

De bruker jeg også, og er kjempefornøyd med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Jeg er glad i å ha det rent rundt meg, men også glad i miljøet. Forsøker derfor å styre unna miljøfiendtlige vaskemidler o.l. Tenkte dette kunne bli en tråd hvor vi utveksler tips til miljøvennlig hjemmerenhold.

Mitt beste tips er mikrofiberkluter, som gjør vaskemidler overflødig. Hva er ditt tips?

Har sluttet å vaske klærne, legger de heller i sand (støpesand kjøpt på byggmakker),

pakker klærne inn i sanden samtidig som jeg spiller litt høy new-age musikk.

Klapper i hendene og går inn i trance hvor jeg utstøter noen gutturale og organiske

rop, samtidig som jeg tramper i gulvet. Dette skremmer vekk utøy, midd, skabb, lus, lopper

rotter og bremser utviklingen av farlig virus. Husk at det vannet som er på jorden ikke

er en gjenvinnbar resurs, men at vi må spare på det.

Vi må alle vise solidaritet med moder jord, vår urkraft.

Det er også viktig å være opptatt av krig og fred og sånt.

Skal du kjøpe gave til barnebarna, så gi de klimakvoter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Vaske klær (ikke undertøy) på 30 grader istedenfor 40! :)

Vasker du virkelig ikke klærne dine på mer en 30 grader? Da er det jo nesten ikke vits å vaske dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet på feil tråd. Finner ikke hvor jeg sletter innlegg.

Endret av Grønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...