karrie Skrevet 30. juni 2010 #41 Skrevet 30. juni 2010 Ja, det er det da! Jeg fikk høre av en kompis isted at dette har blitt forsøkt, altså hurtigmat som er sunn... men det har visst gått veldig dårlig! Egentlig litt rart, er det ikke? Skjønner ikke hvorfor et slikt konsept skulle gå dårlig.. :klø: Jeg vet ikke om det var dette kompisen din tenkte på, men i Oslo har det hvert fall tidligere vært en kjede som het Zenzi eller noe lignende som bare tilbød sunnere alternativer av ferdigmat. De hadde blant annet deilige wraps, supper, salater og ferdig middagsmat som en kunne ta med seg. Var et kjempefint alternativ, men tror de gikk konkurs
Strenge Frk.Gerd Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #42 Skrevet 30. juni 2010 Jeg vet ikke om det var dette kompisen din tenkte på, men i Oslo har det hvert fall tidligere vært en kjede som het Zenzi eller noe lignende som bare tilbød sunnere alternativer av ferdigmat. De hadde blant annet deilige wraps, supper, salater og ferdig middagsmat som en kunne ta med seg. Var et kjempefint alternativ, men tror de gikk konkurs Jepp, jeg husker dem! Jeg pleide å spise ofte der hvis jeg var i byen og trengte en matbit! Kjedelig at de gikk konkurs.
Gjest Skrevet 1. juli 2010 #43 Skrevet 1. juli 2010 Jeg tror det går veldig mye på kunnskapen som er om mat o.s.v. Og at folk gjerne har såpass med penger at det evt er letter å kjøpe noe de bare kan slenge i ovnen (som da gjerne er usunt) enn å lage noe selv fra bunnen av. Jeg er vel ikke feit, men jeg veier litt mer enn hva jeg føler jeg burde, men får liksom aldri tak i problemet. Har lenge tenkt på å trene på et studio, men jeg har rett og slett ikke 500 kr i mnd å bruke på det. Og lage skikkelig mat frister heller ikke stort ettersom kjøkkenet mitt er så ufattelig lite og knotete og stå på. Svømmehallen koster også ufattelig mye så kan ikke dra ditt så ofte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #44 Skrevet 1. juli 2010 Når man ser bort fra medisinering og unaturlige årsaker, så vil jeg tro at mange går opp i vekt fordi de er glad i fet mat og sukker og fordi de kansje ikke bryr seg om ekstra vekt. Det kan være at de ikke ser det selv, eller det kan være at de foretrekker maten fremfor en tynn kropp. Det kan være at de trøstespiser, eller er avhengig av sukker. Det kan være at de liker å ha en overvektig kropp. Det finnes mange grunner.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #45 Skrevet 1. juli 2010 Folk blir tykke fordi de spiser mer enn hva de beveger seg.
tineline Skrevet 2. juli 2010 #46 Skrevet 2. juli 2010 Folk blir tykke fordi de spiser mer enn hva de beveger seg. Ja, det tilsier iallfall all forskning hittil. Jeg tror også det er mye god helse i et godt skolekjøkken. Det er flere her som sier de ikke vet HVA de skal lage, og at det er kjedelig. Det holder ikke å vite hva som er sunt, når man ikke klarer å kombinere det så det blir godt. Altså må det flere enkle, kjappe og ikke minst tidsriktige retter på programmet (hvor mange her lager egentlig landgang med fire pålegg til selskap nå for tiden?). Å synes at det er kjedelig å lage mat er et luksusproblem. Det er bare rike folk i vesten forunt å kjøpe ferdigmat. Alle andre steder kan de neppe a vurderingen om det er moro eller om de heller ville sett på tv. Det bør bli som å skrive og lese (og noen nevnte vaske): noe vi gjør fordi vi må. Sunn mat er kjempeenkelt når man har basiskunnskapen på plass. Da klarer man også etterhvert utvikle og bruke fantasien. Forresten går det an å trene gratis!
Gjest Pucifer Skrevet 2. juli 2010 #47 Skrevet 2. juli 2010 Det er flere her som sier de ikke vet HVA de skal lage, og at det er kjedelig. Dette er vel også en vesentlig forskjell fra før og nå. Før spiste folk fordi det var nødvendig. Hva som stod på bordet var det som ble spist. I dag er vi så avhengig av å ha spennende mat, vi spiser mer med psyken og øynene enn med magen.
tineline Skrevet 2. juli 2010 #48 Skrevet 2. juli 2010 Ja, nettopp derfor bør kunnskapen om å lage god mat, enkelt og raskt bli mer tilgjengelig for folk. Det holder ofte ikke å lese en oppskrift hvis man ikke er kjent på kjøkkenet.
Gundel Gaukeley Skrevet 2. juli 2010 #49 Skrevet 2. juli 2010 Folk blir tykke fordi de spiser mer enn hva de beveger seg. Akkurat som det er krig fordi det finnes våpen.
Gjest SmallTalk Skrevet 2. juli 2010 #50 Skrevet 2. juli 2010 Jeg er vokst opp med mye hjemmelaget mat, og kun små mengder med halvfabrikata. For min del så har dette ført til at jeg selv prøver å lage mest mulig mat fra bunn av kort og greit fordi halvfabrikata ikke smaker så godt sin hjemmelaget. I tillegg hadde jeg en mor som faktisk inkluderte meg på kjøkkenet og lærte meg å lage ganske mye mat fra bunn av, noe jeg har hatt stort utbytte av etter at jeg flyttet hjemmefra. Personlig så må jeg si at noe av de kjedeligste som finnes er å lage mat. Jeg liker ikke å bruke tid på det, men jeg har innsett at jeg må. Jeg liker nemlig enda mindre å bruke tid på å varme opp halv- eller helfabrikata fra butikken. Ikke smaker det så godt og det er dyrt. Jeg kan lage saftige og kjempe gode kjøttkaker til 35 kr, hvorfor skal jeg da kjøpe tørre Gilde-kjøttkaker til 50 kr for en pose? Her i huset er lettprodukter bannlyst, og det eneste som slipper inn døra er lettmelk. Jeg er vokst opp med vanlige produkter og ikke lettprodukter, og jeg har aldri slitt med vekta av den grunn. I tillegg så er det mye mer erstatningsingredisenser i lettproduktene enn i de vanlige, noe jeg er skeptisk til. Det er mange grunner til at folk blir overvektige, og ikke alle grunner kan man selv gjøre noe med. Men man kan spise ganske sunt og å bevege seg litt i det daglige, og med dette unngå ekstrem overvekt med ganske enkle midler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå