Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #21 Skrevet 29. juni 2010 Nei, det er nok en myte at det er dyrt å spise sunnt. Jeg har f.eks ikke råd til grandiosa.. Jeg bruker mye mindre penger på mat når jeg spiser helt fra scratch, fremfor ferdigmat. Men jeg har planlagt matbudskjettet og menyen godt. F.eks kjøper jeg alltid inn en stor 2 kgs pose med firstprice kyllingfilet første dagen jeg får inn penger. Hvis jeg har dårlig tid og lite penger så sørger jeg for at jeg har slike tint opp, og bare smeller sammen noen kyllingbiter, med noe tomat, sopp, løk, brokolli osv oppi... og lar den surre av seg selv mens jeg gjør noe annet. Eller jeg lager en stor gryte med suppe (fra scratch), hiver i noe buljong, gulerøtter, kålrabi, blomkål, kål osv samt litt kjøtt og lar den koke av seg selv-mens jeg gjør noe annet. Du har nok veldig rett i dette. Jeg vet hva sunn mat er, men har ikke hatt tålmodighet til å ha litt disiplin på det. Planlegging som du sier tror jeg veldig viktig for å kunne spise både sunt og billig. Det er vel de gangene jeg er stresset og har dårlig tid at jeg savner noe å putte kjapt i munnen uten at det skal være verken dyrt eller usunt. Spiste netopp en nektarin som varer maks 30 min. Så er det pån igjen med hodebry i butikken med hva jeg skal lage av sunn og billig mat!!! Det blir mye kyllingfilet og mannen syns det holder nå Salatbarer i butikken er veldig postitivt, men kan bli dyrt. Jeg kunne faktisk tenkt meg matkurs hvor jeg lærer å lage sunne supper som kan fryses. Så greit å tine på en guffen høstdag. Lære meg krydderbruk. Da er man langt hvis man kan krydder. Tråler ofte nettet for spennende oppskrifter, men det ender opp med at det enten er for dyrt eller vanskelig
Strenge Frk.Gerd Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #22 Skrevet 29. juni 2010 Jeg oppfordrer faktisk til å eksperimentere litt selv, og lage sine egne retter. Ikke vær redd for å være litt vågal med tanke på å kombinere forskjellige ting osv. Dette kan ofte bli veldig godt!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #23 Skrevet 29. juni 2010 Det er dyrt å spise sunt. Jeg hadde spist mye sunnere hvis prisene hadde blitt senket. Det er mye billigere for meg å ta en Grandiosa enn å lage meg et sunt måltid. I trange tider må man bare. Har man dårlig tid en dag og må ha noe som er kjapt så er utvalget i sunn hurtigmat dårlig eller fryktelig dyrt. Da blir det fort en pølse. Jeg er ikke overvektig, men kunne tenkt meg å spise litt sunnere uten å bli blakk. Hvor mye koster en Grandiosa? 25? 30? I dag spiste jeg laks (9,90 for 125 gram) til middag sammen med en halv pakke bukettgrønnsaker (13,50/2= 6,75). Middagen kostet meg altså under 20 kroner. Sunnere, mer mettende og billigere enn en Grandiosa. Jeg tror mange går i fellen og tror at sunt er dyrt, men hvor mange grønnsaker kommer opp i samme kilopris som sjokolade? :klø:
Gjest Pucifer Skrevet 29. juni 2010 #24 Skrevet 29. juni 2010 Folk har virkelig problemer med å se at det ikke er dyrt å spise sunt ja... Her hjemme spiser vi mye kyllingfilet og svinefilet (desverre ikke så mye fisk), vi spiser variert med tanke på tilbehør - dvs forskjellige type grønnsaker og salater. Og vi spiser godt! Nå har ikke jeg regnet ut hvor mye 1 middag for 2 pers pleier å koste hjemme hos oss, men jeg bruker minimalt med penger på mat. Vi handler stort og billig, lagrer i fryser, har skapene fulle av diverse krydder, mel, sukker, olivenoljer - lar det aldri gå tomt, passer alltid på å fylle på når vi har råd. Jeg handler aldri FirstPrice o.l. - rett og slett fordi jeg har hatt så dårlig erfaring med enkelte produkter så jeg kvier meg veldig for å kjøpe det - ergo så går det i de litt dyrere varene. Men likevel klarer jeg å lage billige middager. Mange handler inn alle ingrediensene hver dag (eller nesten hver dag) til den middagen de skal lage den dagen. Da oppfattes jo selvfølgelig middagen som dyr - mye dyrere enn Grandiosa, men det er jo ikke dyrere i lengden. Mange sier også at det tar så lang tid å lage alt fra bunnen av. La oss ta saus som et eksempel. Posesaus tar ca 5-10 minutter. Litt forskjell på hvordan man gjør det, men det bunner i at man tilsetter vann og/eller melk, smør, og posesausen. Jeg lager hjemmelaget saus på like lang tid. Jeg tilsetter vann og/eller melk, smør, mel, krydder. (alt ettersom hvilken saus jeg lager) Det vil si at jeg tilsetter ikke så mange fler ingredienser egentlig og ikke tar det særlig lengre tid. Det eneste jeg irriterer meg over er at jeg ikke er noe flink til å bake. Da hadde det blitt hjemmelagede brød, rundstykker, hamburgerbrød etc også - men det klarer jeg ikke.
Gjest Bond Skrevet 29. juni 2010 #25 Skrevet 29. juni 2010 (endret) Jeg tror mye må endres i psykologi og tankegang og rollemodellene som finnes. Slankehysterien må bort. Jo mer man snakker om å være tynn og supertynn og size zero, jo feitere blir folk flest. Kjendiser har aldri vært like tynne og folk flest har aldri vært like feite - tilfeldig? Jeg tror at det er litt for mye fokus på det ytre i samfunnet, dermed er det også mer press på folk for å se ut på en viss måte som skaper ekstra psykologisk belastning. Samtidig er det idealet som dyrkes i samfunnet nesten umulig å oppnå uten veldig streng kosthold og mye trening. Siden de fleste kjendiser og lignende (som fungerer som skjønnhetsidealer for sin tid) ser ut veldig tynne (og vi snakker ikke om gjennomsnittlige eller vanlige, men tynne), da tror jeg at det er ganske lett for folk flest å gi opp. Mye handler om stress og dårlig/vanskelig forhold til mat - og jeg tror og innbiler at veldig mange av overvektige mennesker sliter med emosjonell spising. Om man ikke kan ha "den perfekte kroppen", kan man i hvert fall ha en kakebit. Så det er de urealistiske forventningene som gjør at folk gir helt opp. Gir man opp, kommer man i en ond sirkel som er vanskelig å bryte - man har dårlig selvbilde, spiser for å dempe emosjonene, får ennå dårligere selvbilde, osv.. Man skaper avhengighet av dårlig mat og den gode følelsen man får av spising. Ingen vil jo være overvektig, så det er jo noe som får en til å ha lyst å spise den maten. Det er sikkert også en del mangel av kunnskap om mat, men jeg tror at det psykologiske har veldig mye å si. Man kan finne mer kunnskap om man hadde hatt lyst. Om man gir opp - orker man heller ikke finne ut noe mer. Det må bli fokus på kvaliteten av mat, ikke kvantitet. Få vekk tanken om at "mat er fryktelig vanskelig å lage, så du kan like greit gi opp og spise Toro-poser" - og heller mer fokus på at mat er ikke vanskelig å lage. Jo mer oppmerksom man blir på hva man egentlig spiser, jo mer kan folk forberede sine spisevaner. Hvordan å gjøre dette i praksis? I tillegg til flere sunnere rollemodeller, i et land som Norge tror jeg at det kunne hjelpe med ekstra beskatning av sukker og annet usunt. I og med at de fleste aldri kommer til å være kjempeinteressert i mat, tror jeg at man kan komme langt med prisforskjeller. Mange er veldig pris-sensitive. Og da trenger vi fokus på lokale råvarer - gå litt videre utover den "spis grønnsaker for f*en" - man må være mer konkret. Ha flere matprogrammer på tv, bedre opplæring i skolen, opplysning som er mer konkret, noe man kan faktisk bruke. Konkrete eksempler om lettvint mat man kan lage i 5 minutter. Det finnes allerede noen på TV, men det må komme ennå mer i fokus. Men som sagt - det psykologiske må fikses først. Man må få lyst til å spise den maten også. Ellers føler man fort at det er dobbelt kjipt - ser uansett ikke bra nok ut, og får heller ikke spise "noe godt". PS - en ting jeg glemte. Foreldre burde faktisk tenke litt hva de lærer barna sine. Barnebursdag på McDonalds burde være forbudt! Det er ikke "noe ekstra godt" å gå på McDonalds. Det burde ikke være en spesiell ting for barn som man gjør sammen med familien på en søndag. Om man bygger fra tidlig alder den tanken at "dette er noe godt", da er det vanskelig å lære å tenke annerledes senere, man har fått seg en positiv emosjon knyttet til junkfood. Dermed burde man heller ikke bruke godteri som belønning - "du får is om du er snill", heller ha aktiviteter - "vi kan gå på svømmehallen på søndag" for eksempel. Så jeg tror foreldre har stort ansvar her! Endret 29. juni 2010 av Bond
Cata Skrevet 29. juni 2010 #26 Skrevet 29. juni 2010 (endret) Jeg oppfordrer faktisk til å eksperimentere litt selv, og lage sine egne retter. Ikke vær redd for å være litt vågal med tanke på å kombinere forskjellige ting osv. Dette kan ofte bli veldig godt! Sånn halvveis offtopic, men en del av oss synes faktisk matlaging omtrent er det kjedeligste i verden så da frister det i allfall ikke å måtte være vågal og "tenke sjæl". Jeg kan lage spiselig mat og en del av den smaker til og med ganske godt, men det er så inn i hampen kjedelig at jeg grøsser ved tanken. Ideen om suppe/lapskaus /osv til å fryse ned er OK, men det betinger i praksis at det gjøres på søndag. Gidder jeg koke kjøttsuppe i 1,5 timer når jeg kommer fra jobb kl 16, f.eks.? Niks, det gidder jeg så klart ikke. På søndager har jeg for så vidt tid til det men helgene vil jeg gjerne bruke til noe jeg synes er kjekt og ikke til å stå ved kjøkkenbenken. *sukk* Lite konstruktivt innlegg, men noen burde virkelig tenke ut sunn hurtigmat for sånne som meg. Er ellers enig i at det blir for lite trim i hverdagen nå sammenliknet med "gamle dager" da langt flere hadde fysisk arbeid. Noe kan man jo kompensere for ved å drive organisert trening, men det er lettere å droppe ut av denslags enn om man faktisk måtte jobbe fysisk for føda. Endret 29. juni 2010 av Cata
Gjest Pucifer Skrevet 29. juni 2010 #27 Skrevet 29. juni 2010 Cata: klart det ikke er like moro for alle. Syns det er råkjedelig å stå å lage mat selv. Syns også det er driiiitkjedelig å vaske gulver, men det betyr ikke at jeg heller håndsåpe i vann og kaster det utover gulvet
Cata Skrevet 29. juni 2010 #28 Skrevet 29. juni 2010 Cata: klart det ikke er like moro for alle. Syns det er råkjedelig å stå å lage mat selv. Syns også det er driiiitkjedelig å vaske gulver, men det betyr ikke at jeg heller håndsåpe i vann og kaster det utover gulvet Ja, men der har noen tenkt. Moppesystemene ble oppfunnet. På samme måte burde en eller annen produsent kunne pønske ut et konsept med (noenlunde) sunn halvfabrikata.
Strenge Frk.Gerd Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #29 Skrevet 29. juni 2010 Ja, det er det da! Jeg fikk høre av en kompis isted at dette har blitt forsøkt, altså hurtigmat som er sunn... men det har visst gått veldig dårlig! Egentlig litt rart, er det ikke? Skjønner ikke hvorfor et slikt konsept skulle gå dårlig.. :klø:
Gjest Pucifer Skrevet 29. juni 2010 #30 Skrevet 29. juni 2010 Ja, men der har noen tenkt. Moppesystemene ble oppfunnet. På samme måte burde en eller annen produsent kunne pønske ut et konsept med (noenlunde) sunn halvfabrikata. Jo det er sant, det hadde vært deilig med sunne halvfabrikata, men desverre så er det ganske vanskelig med tanke på holdbarhet etc
Strenge Frk.Gerd Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #31 Skrevet 29. juni 2010 Jo det er sant, det hadde vært deilig med sunne halvfabrikata, men desverre så er det ganske vanskelig med tanke på holdbarhet etc Og der fikk jeg svaret på hvorfor det gikk dårlig. Ellers også et godt innlegg av Bond over.
Gjest Elfrida Skrevet 29. juni 2010 #32 Skrevet 29. juni 2010 I min erfaring er det sjelden halvfabrikata egentlig tar noe kortere tid. Ferdigretter ja, men ikke posemat. I dag puttet jeg to kyllinglår i ovnen, og mens de stekte, satte jeg på en vaskemaskin, kikket litt på KG, stelte og dampet grønnsaker, dekket på og serverte ca 40 minutter senere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #33 Skrevet 29. juni 2010 Jeg tror foreldre har et stort ansvar her. De fleste overvektige er av typen som "alltid" har vært tykke/lubne. Er man overvektig som barn er det vanskelig å skulle bli en slank voksen. Et slankt barn har derimot mye lettere for å bli en slank voksen. Mange foreldre vil ikke innse at barna deres er overvektige. Mange innser det, men gjør ikke noe med det. Noen legger skylda over på barna selv, og mener det er opp til dem selv å ordne opp. Foreldrene mine er et godt eksempel. Søstra mi var overvektig fra hun var ca 3 år. Foreldrene mine tok aldri affere, men kommenterte gjerne vekta hennes og hvor mye hun spiste. De klarte ikke se at det var de som faktisk var ansvarlige for å hjelpe henne. Da hun var 11-12 år måtte hun helt på egenhånd ta affere og forandre kostholdet. Klart det hadde vært lettere for henne om foreldrene mine hadde tatt affere da hun var 3.. Ikke alle barn klarer å gjennomføre en livsstilsendring på egenhånd. Når man først er overvektig er løpet for mange kjørt. Jeg tror man kan vinne mye på å få foreldre til å ta ansvar og til å søke hjelp før barna blir veldig overvektige.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #35 Skrevet 29. juni 2010 Jeg tror faktisk dårlig kunnskap om mat, kosthold, helse og livsstil er en av de største grunnene, kombinert med psykiske aspekter. Det du sier om psykiske aspekter spiller nok en stor rolle, men resten er en seiglivet myte. Overvektige mennesker har nok heller generelt mer kunnskap om mat/kosthold enn de fleste normalvektige. Hvor mange slankekurer tror du ikke overvektige har prøvd? Man har lest om kalorier og karbohydrater og vitaminer og mineraler til øyet ble stort og vått. Jeg er overvektig, og det er definitivt ikke fordi jeg ikke vet at grønnsaker er bra og potetgull er dumt, for å sette det på spissen. Jeg vet nøyaktig hva som skal til for at jeg skal gå ned i vekt, men jeg klarer ikke å gjennomføre det. For min del har min sterke og evige følelse av sult vært det store problemet i alle år. Jeg har i utgangspunktet spist normalt sunt, men bare altfor mye av det. I tillegg har jeg aldri klart å føle noen glede ved trening, det har kun vært et nødvendig onde. Så da er det vanskeligere å motivere seg når livet ellers går trått. Iblant har jeg gitt opp hele "leve-sunt-greia" i ren frustrasjon og følelse av håpløshet. I sånne perioder har jeg dyttet innpå med junkfood og potetgull, fordi jeg følte det ikke var noen vits i å leve sunt. De som så meg i slike perioder tenkte nok sitt ja om kunnskapsløshet, men tro meg: Jeg visste veldig godt at det jeg gjorde ikke var lurt! Nei, mangel på kunnskap tror jeg det er i ytterst få tilfeller.
Tobbi Skrevet 29. juni 2010 #36 Skrevet 29. juni 2010 Angående sunn ferdigmat: Hva med f.eks. Fjordland sine ferdigmiddager? Der får man jo blant annet fisk med grønnsaker. Jeg spiser ikke disse selv, for her lager vi mat fra grunnen av, så jeg har ikke undersøkt næringsinnholdet. Det bare slo meg at det kanskje kunne være sunne alternativ. Men de pakkene er jo veldig dyre da i forhold til hvis man lager tilsvarende selv.
Gjest Pucifer Skrevet 29. juni 2010 #37 Skrevet 29. juni 2010 Tviler på at det er så sunt det heller, Tobbi. ikke at jeg har lest på pakkene hva de inneholder, men jeg vil tro det er en hel masse e-stoffer, salt og annet for at det skal holde seg så bra.
Gjest Bond Skrevet 29. juni 2010 #38 Skrevet 29. juni 2010 Angående sunn ferdigmat: Hva med f.eks. Fjordland sine ferdigmiddager? Der får man jo blant annet fisk med grønnsaker. Jeg spiser ikke disse selv, for her lager vi mat fra grunnen av, så jeg har ikke undersøkt næringsinnholdet. Det bare slo meg at det kanskje kunne være sunne alternativ. Men de pakkene er jo veldig dyre da i forhold til hvis man lager tilsvarende selv. Og de to Fjordland middagene som jeg i ren desperasjon har prøvd på kontoret har vært direkte vonde iht smak og konsistens. Mulig jeg er bortskjemt hjemme, men de var da ille.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 29. juni 2010 #39 Skrevet 29. juni 2010 (endret) Spørsmålet er: Hva slags forandringer i samfunnet generelt kunne vi vært tjent med for å fremme og muliggjøre et sunnt liv for flest mulig? Mosjon: mange har stillesittende arbeid. Jeg har sett en nylig oppfinnelse med et skrivebord som da har en tilhørende løpebånd under seg, så man kan gå samtidig som man arbeider. Dette er jo en flott oppfinnelse jeg håper vil bli mer utbredt, ettersom å gå ikke bare gir en viss mosjon fremfor å sitte, men også skjerper tankene. I et åpent kontorlandskap vil et løpebånd bråke? Støy i landskapet fungerer ikke, og er en sak for verneombudet på arbeidsplassen. Jeg synes ikke det er passende eller riktig at folk skal mosjonere på arbeidsplassen sin der de sitter, det forstyrrer andre. Greit at mange arbeidsplasser tilbyr treningstid i arbeidstiden, men det foregår gjerne 45-60 minutter utenfor bygningen eller andre steder enn der folk jobber. Jeg har riktignok sett folk ha yoga og utstrekking i kontorlandskap vekk fra andre som jobber, men synes de bør holde seg i egne lokaler. Folk bør hovedsaklig trene i sin fritid. Endret 29. juni 2010 av gjestdeluxe
Miss Puddel Skrevet 29. juni 2010 #40 Skrevet 29. juni 2010 jeg tror som noen sier at det ville gjøre mye å bevilge mer til skolekjøkken, og til GODT skolekjøkken. Slik det praktiseres mange steder har de enkelte steder TEORETISK matlaging, fodi man ikke har råd til å lage skikkelig mat, eller de har så dårlig råd at man velger å lage boller, vaffler, posesupper etc, i steden for å lære barna godt kosthold og hvordan lage god og sunn mat. Det må dessuten tilrettelegges bedre for fysisk utfoldelse, og igjen er det viktig å begynne med å lære barna gode vaner, mange kommuner har stengte svømmehaller, mange barn kan ikke en gang svømme! Alle barn bør ha svømming på skolen, det bør ikke være lov å kjøre nærmere skolen enn en kilometer, (også at skolebussene stopper så langt unna) slik at barna blir NØDT til å sykle eller gå til skolen. Det at idrettsforbundet har fjernet konkuransemomentet i barneidrett tror jeg virker mot sin hensikt, ungene prøver uansett å følge med på hvem som er best, og alle vet hvem som er best, og den stakkaren som alltid er dårligst og blir valgt sist, (som meg i ballspill...) blir valgt sist uansett. Derimot tror jeg muligheten til å VINNE vil virke som en spore til aktivitet for mange, gjerne ha skolekonkuranser der skolene konkurerer mot hverandre. Og for å få med alle, så trenger det jo ikke bare være ballspill, skigåring og sykling man konkurerer i, hva med turmarsj? Dessuten tror jeg mange foreldre forsømmer seg. Jeg husker en venninne av meg som klaget over at datteren ikke syklet, gikk på ski eller var fysisk aktiv, hun var så misunnelig på mine barn, som hele tiden, sykler, skater, rir og går i skogen. -men snille deg, sa jeg, du kan jo ikke vente at ungen skal gjøre det, når du ikke gjør det selv? Jeg er med ungene mine, i skogen, på ridetur, vi svømmer og leker ute. Nei, det hadde hun ikke tid til. Det må vi faktisk ta oss tid til. Tilbake til kosthold, så er det et tankekors at i Norge er det ofte billigere å kjøpe brus enn vann på flaske, og en pizza grandiosa er billigere enn rent kjøtt og grønnsaker. Som et tilegg til en bedre opplæring i bruken av råvarene, tror jeg at det må en form for sponsing eller avgiftslegging til, slik at det ikke blir billigst å spise søppelmat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå