Gå til innhold

Hvorfor blir folk tykke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er ikke enda en tråd for å fordømme overvektige, jeg har ikke noe med å fordømme dem. Men heller en tråd for å sette lys på hvordan samfunnet er lagt opp og hvorfor det er en økt tendens til overvektige i dag enn før og hva som kan forbedres.

Spørsmålet er: Hva slags forandringer i samfunnet generelt kunne vi vært tjent med for å fremme og muliggjøre et sunnt liv for flest mulig?

Eksempelvis:

Et aspekt som jeg nevnte i en annen tråd er mangelen på sunne alternativer mtp kjappmat.

Ville det vært en ide at man hadde alternativer på gatekjøkken, eller kanskje gatekjøkken som serverer hovedsakelig mat som man kan spise med god samvittighet?

Jeg har nesten vurdert å starte noe slikt selv.

Hvorfor i huleste navn finnes ikke dette? Er det ingen (hverken tynne eller tykke) som etterspør og ønsker seg dette?

Mosjon: mange har stillesittende arbeid.

Jeg har sett en nylig oppfinnelse med et skrivebord som da har en tilhørende løpebånd under seg, så man kan gå samtidig som man arbeider. Dette er jo en flott oppfinnelse jeg håper vil bli mer utbredt, ettersom å gå ikke bare gir en viss mosjon fremfor å sitte, men også skjerper tankene.

Jeg synes det er et paradoks i dagens samfunn at det må gjøres ekstra innsats for å holde seg slank og trent... når dette er egentlig noe som burde ha kommet naturlig i form av arbeid og naturlig fysisk aktivitet.

Jeg er overhodet ikke noen fan av Sats, teite dietter for egen del, men holder meg i form ved å leve et normalt liv med fysisk aktivitet av rene praktiske eller underholdende årsaker.

Jeg ønsker altså i denne tråden mer fokus på naturlig sunnhet gjennom å leve et liv som automatisk vil fremme god helse, uten at man føler at det er plikt og noe man gjør kun for å ha et utseende eller fasade som folk her på kvinneguiden rakker ned på til det kjedsommelige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg for min del må medgi at det er en kombinasjon av flere faktorer.

Det har vært arvlig, da min bestemor var ekstremt overvektig. Mao, arv kan være en faktor.

Ellers så mosjonerer jeg lite, og beveger meg lite. Mao, for lite mosjon.

Til slutt, jeg har tidligere hatt så dårlig råd at jeg hadde nesten ikke mat, kiloene raste av fordi jeg ikke fikk mat. Mao, jeg spiser for mye, sannsynligvis pga psyken.

Så det er mange faktorer som virker inn på at vi blir tykke.

Gjest Pucifer
Skrevet

Bedre skolekjøkken og opplæring i hva mat egentlig er, tror jeg er noe av det beste vi kunne gitt våre barn...

Folk tror at en baguett er sunnere enn en pølse i brød, men som ikke tenker på at majones, hvitt brød etc også er usunnt.

Når vet jeg ikke eksakt hvordan det er mellom baguett og pølse, men jeg vet at mange velger mat de tror er sunne, men egentlig er mye mer usunnt enn mat som ser mer usunt ut.

(forstod noen dette :fnise: )

Det som gjør oss tykkere er mer stillesittende arbeide, raskere løsninger på kjøkkenet (som inneholder mye rart), stress m.m.

Og istedenfor å henge seg på denne kosthold og diett bølgen som er så stor nå, så sitt heller ned og tenk over hvordan du spiser, spis "logisk", variert og sunt.

Det har også blitt fler og fler av de som spiser pga psykiske problemer - trøstespising etc.

Skrevet

Jeg snakker ikke om arv, medisinering osv.

Egentlig er vel fokuset her mest helse generellt, og hvordan samfunnsstrukturen fremmer eller ikke fremmer dette både for tynne, normale og overvektige. :)

Altså: Hvordan kan samfunnet bli mer "sunnhets-vennlig", for alle.

Skrevet

Bedre skolekjøkken og opplæring i hva mat egentlig er, tror jeg er noe av det beste vi kunne gitt våre barn...

Nå er det en stund siden jeg har vært i skolekjøkken. Men er enig i at her er det mye potensiale for å lære barn om riktige vaner. :)

Folk tror at en baguett er sunnere enn en pølse i brød, men som ikke tenker på at majones, hvitt brød etc også er usunnt.

Når vet jeg ikke eksakt hvordan det er mellom baguett og pølse, men jeg vet at mange velger mat de tror er sunne, men egentlig er mye mer usunnt enn mat som ser mer usunt ut.

(forstod noen dette :fnise: )

Viktig poeng. Baguett er ikke så veldig sunnt. ;)

Jeg kunne gjerne likt å se "Kjapp-mat" som er sammensatt av kun næringsrike og sunne matvarer som har nyttigjørelse for kroppen.

F.eks istedet: hva med skikkelig grove rundstykker med groove fiskekaker (uten all driten i, jeg kan lage slike selv og gjøre de sunne.. for veldig lite penger også )og så salat og tomater.. Dette er jo kjempegodt.

Det som gjør oss tykkere er mer stillesittende arbeide, raskere løsninger på kjøkkenet (som inneholder mye rart), stress m.m.

Og istedenfor å henge seg på denne kosthold og diett bølgen som er så stor nå, så sitt heller ned og tenk over hvordan du spiser, spis "logisk", variert og sunt.

Helt enig! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det burde bli omtrent forbudt med sukker. Jeg er selv overvektig, har vært det hele livet. Og det skyldes IKKE at jeg har dyttet i meg godteri og sittet i sofaen i årevis. Det er sukker omtrent i all ferdigmat. Med ferdigmat tenker jeg på alt som er laget på fabrikk og ikke er naturlige råvarer. Som f.eks. yoghurt (low fat = haugevis av sukker, ofte), posegryter/sauser/supper, dressinger osv. Man spiser med andre masse sukker uten å tenke over det.

Jeg har endelig funnet måten å gå ned i vekt på, og det er ikke "å spise naturlig sunt og være i aktivitet". Det har jeg nemlig prøvd mange ganger, og det funker ikke på min kropp. Rett og slett. Kroppen er antakelig skadet pga for mange forsøk på slanking. Og jeg har vært avhengig av bl.a. sukker, så jeg har fått insulinresistens. Da er det ikke bare å spise "naturlig sunt". Så jeg har kuttet ut karbohydrater i så stor grad som mulig. Det er fullstendig slutt på posegryter og andre lettvinte løsninger. Jeg kan med god samvittighet spise ei pølse iblant, men jeg dropper brødet. Jeg spiser kjøtt, fisk og grønnsaker (med enkelte unntak som potet). Jeg spiser meg mett hver dag, trenger aldri å gå sulten. Og kiloene raser av meg.

Noen ser på lavkarbo som en sær diett som ikke er bra for oss, men det er rett og slett dette kostholdet kroppen vår er skapt for. Sukker og hvitt mel gir ikke noe bra til noen av oss, slank eller tykk.

Sukker burde kun finnes i desserter og godterier. Der forventer man at det er sukker, og derfor er de fleste av oss forsiktige med hvor mye vi spiser av sånt. Sånn som det er nå så snikinnføres sukker i et "naturlig sunt kosthold". Yoghurt og frokostblandinger f.eks. er jo noe mange tror er sunt. Tro på nytt!

Kort og greit: Nei til snikinnføring av sukker!

Skrevet

for min lille del er jeg for rolig.

Gjest Elfrida
Skrevet

I stedet for å sette folk på tredemølle, noe jeg personlig tror ville gjort meg lite effektiv i jobben, vil det være bedre om arbeidsplassen er utformet slik at man kan variere mellom å sitte og stå, og f.eks. ikke ha printer ved pulten, men i et printerrom et stykke unna.

På min arbeidsplass kan jeg også trene i arbeidstiden et par timer i uka, noe som er et veldig bra tiltak.

På et makro-nivå, tror jeg det å tilrettelegge mer for at man gå/sykle til jobb, butikk og fritidssysler, i stedet for å kjøre bil, hadde vært lurt. F.eks. flere og bedre sykkelveier, samfunnsplanlegging som legger til rette for at man i større grad kan arbeide nær hjemmet, slik man har gjort med skole og barnehager f.eks. Dette vil være både sunt, miljøvennlig og spart penger til bil og buss, både for tykke og tynne.

Så er det hva som fins i butikkene. Jeg lager mat fra bunnen av, men en sjelden gang er det travelt og jeg må ty til noe enkelt - og jeg blir like sjokkert hver gang over utvalget av "drittmat" i forhold til utvalget av ferskt kjøtt, fisk og grønnsaker. Jeg antar at det er slik fordi folk vil ha sånn mat, men jeg lurer på om det hadde vært annerledes dersom alle fikk lære å lage god og sunn mat på skolen i større grad enn man gjør i dag.

I tillegg tror jeg veldig mange som sliter med vekta trøstespiser, at man uvbevisst selvmedisinerer seg fordi man kjeder seg, er deppa eller har andre og større problemer. Derfor tror jeg at veldig mange overvektige ville hatt godt av at noen hjalp dem med det psykiske, i stedet for å proppe i dem slankepiller eller mase om trening. Når det er noe annet enn dårlige vaner i seg selv som egentlig ligger til grunn for overvekten tviler jeg på at det hjelper å bare prøve å gjøre noe med de dårlige vanene. "Alle sier at Jeppe drikker, men ingen sier hvorfor Jeppe drikker".

Skrevet

Jeg skjønner absolutt hva du mener med snikinnføring av sukker og hvitt mel inn i ferdigprodukter. Dette er ufattelig irriterende!

Samt alt det andre kjemisk driiiit man finner i disse produktene. :sukk:

Men med normalt og sunnt kosthold mener jeg også å unngå alle ferdigprodukter.

F.eks å heller lage all mat fra scratch er billigere og tar ikke egentlig så veldig lang tid.

Skrevet

I stedet for å sette folk på tredemølle, noe jeg personlig tror ville gjort meg lite effektiv i jobben, vil det være bedre om arbeidsplassen er utformet slik at man kan variere mellom å sitte og stå, og f.eks. ikke ha printer ved pulten, men i et printerrom et stykke unna.

På min arbeidsplass kan jeg også trene i arbeidstiden et par timer i uka, noe som er et veldig bra tiltak.

På et makro-nivå, tror jeg det å tilrettelegge mer for at man gå/sykle til jobb, butikk og fritidssysler, i stedet for å kjøre bil, hadde vært lurt. F.eks. flere og bedre sykkelveier, samfunnsplanlegging som legger til rette for at man i større grad kan arbeide nær hjemmet, slik man har gjort med skole og barnehager f.eks. Dette vil være både sunt, miljøvennlig og spart penger til bil og buss, både for tykke og tynne.

Absolutt, alt hjelper. Å tilrettelegge arbeidsplassen for mer varierende bevegelse hadde vært et veldig bra steg i riktig retning.

Tredemølle oppfinnelsen er dog faktisk skapt hovedsakelig for å øke effektivitet og skjerpet tankegang, ettersom bevegelsen i bena skjerper hjernen. Jeg tror man kan venne seg til det også.

Jeg er også enig i samfunnsplanleggingen for å øke at man heller sykler og går er verdifullt, dette bør det bli enda større fokus på enn nå.

Så er det hva som fins i butikkene. Jeg lager mat fra bunnen av, men en sjelden gang er det travelt og jeg må ty til noe enkelt - og jeg blir like sjokkert hver gang over utvalget av "drittmat" i forhold til utvalget av ferskt kjøtt, fisk og grønnsaker. Jeg antar at det er slik fordi folk vil ha sånn mat, men jeg lurer på om det hadde vært annerledes dersom alle fikk lære å lage god og sunn mat på skolen i større grad enn man gjør i dag.

Det er nok også en del fordi det oppleves som lettvint også... sannsynligvis også da fordi man ikke har fått god nok opplæring i å lage sunn mat fra bunnen av på skolen også ja.

Akkurat dette med stort utvalg av drittmat sjokkerer meg også.. og de er jo proppfulle av all slags skadelige ingredienser.

I tillegg tror jeg veldig mange som sliter med vekta trøstespiser, at man uvbevisst selvmedisinerer seg fordi man kjeder seg, er deppa eller har andre og større problemer. Derfor tror jeg at veldig mange overvektige ville hatt godt av at noen hjalp dem med det psykiske, i stedet for å proppe i dem slankepiller eller mase om trening. Når det er noe annet enn dårlige vaner i seg selv som egentlig ligger til grunn for overvekten tviler jeg på at det hjelper å bare prøve å gjøre noe med de dårlige vanene. "Alle sier at Jeppe drikker, men ingen sier hvorfor Jeppe drikker".

Veldig enig!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner absolutt hva du mener med snikinnføring av sukker og hvitt mel inn i ferdigprodukter. Dette er ufattelig irriterende!

Samt alt det andre kjemisk driiiit man finner i disse produktene. :sukk:

Men med normalt og sunnt kosthold mener jeg også å unngå alle ferdigprodukter.

F.eks å heller lage all mat fra scratch er billigere og tar ikke egentlig så veldig lang tid.

Ja, det er helt klart sunnere å lage maten fra grunnen av selv. Det gjør jeg nå. Men det krever mer planlegging og tilrettelegging enn den enkle ferdigmaten. Om man f.eks. må jobbe overtid og bare skal ha en rask matbit, eller man er syk og mangler både lyst og ork til å lage mat, eller når man har en stram timeplan for dagen og såvidt klarer å skvise inn en halvtime til middagslaging OG spising. Da hadde det vært greit med noe man kjapt varmer i mikroen eller i ovnen.

Jeg har lært meg å planlegge bedre og lage maten selv, men jeg innrømmer at jeg iblant skulle ønsket meg en frossenpizza eller et mikromåltid på travle dager.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrt å spise sunt. Jeg hadde spist mye sunnere hvis prisene hadde blitt senket. Det er mye billigere for meg å ta en Grandiosa enn å lage meg et sunt måltid. I trange tider må man bare.

Har man dårlig tid en dag og må ha noe som er kjapt så er utvalget i sunn hurtigmat dårlig eller fryktelig dyrt. Da blir det fort en pølse.

Jeg er ikke overvektig, men kunne tenkt meg å spise litt sunnere uten å bli blakk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det psykiske aspektet har mye mer å si enn vi aner. Usunn mat og godteri/snacks brukes som selvmedisinering mot en følelse av utilstrekkelighet. Man skal være slank, pen, velkledd, gjøre karriere, være supermom, trene, ha et sosialt liv og alt på en gang. Det kan ta pusten fra alle og enhver.

Skrevet

Jeg tror faktisk dårlig kunnskap om mat, kosthold, helse og livsstil er en av de største grunnene, kombinert med psykiske aspekter.

Gjest Pucifer
Skrevet

Det er dyrt å spise sunt. Jeg hadde spist mye sunnere hvis prisene hadde blitt senket. Det er mye billigere for meg å ta en Grandiosa enn å lage meg et sunt måltid. I trange tider må man bare.

Har man dårlig tid en dag og må ha noe som er kjapt så er utvalget i sunn hurtigmat dårlig eller fryktelig dyrt. Da blir det fort en pølse.

Jeg er ikke overvektig, men kunne tenkt meg å spise litt sunnere uten å bli blakk.

Eh?

Jeg lager et hjemmelaget måltid, laget fra bunnen av, som neppe kan koste mer enn en Grandiosa.

Jeg har VELDIG dårlig råd, lever på minstesats fra trygden, men jeg klarer da jammen meg å spise sunt! Det er det minste problemet jeg har for å si det slik.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Eh?

Jeg lager et hjemmelaget måltid, laget fra bunnen av, som neppe kan koste mer enn en Grandiosa.

Jeg har VELDIG dårlig råd, lever på minstesats fra trygden, men jeg klarer da jammen meg å spise sunt! Det er det minste problemet jeg har for å si det slik.

Dessuten kan man jo også fryse ned, og ha til senere i uken.

Gjest Pucifer
Skrevet

Dessuten kan man jo også fryse ned, og ha til senere i uken.

Ja ikke minst det.

Og er man alene, så kan man få mange middager ut av en halvtime foran ovnen uten å bli blakk.

Skrevet

Ja, det er helt klart sunnere å lage maten fra grunnen av selv. Det gjør jeg nå. Men det krever mer planlegging og tilrettelegging enn den enkle ferdigmaten. Om man f.eks. må jobbe overtid og bare skal ha en rask matbit, eller man er syk og mangler både lyst og ork til å lage mat, eller når man har en stram timeplan for dagen og såvidt klarer å skvise inn en halvtime til middagslaging OG spising. Da hadde det vært greit med noe man kjapt varmer i mikroen eller i ovnen.

Jeg har lært meg å planlegge bedre og lage maten selv, men jeg innrømmer at jeg iblant skulle ønsket meg en frossenpizza eller et mikromåltid på travle dager.

Tilrettelegging og planlegging er nok stikkord her ja.

Jeg har også blitt god på dette, dermed så merker jeg ikke at det tar lengre tid at jeg lager mat fra scratch, det kommer naturlig.

Jeg lager større porsjoner med forskjellige ting som jeg fryser ned og varmer opp hvis jeg har dårlig tid, dette har vist seg å funke bra. :)

Nei, det er nok en myte at det er dyrt å spise sunnt.

Jeg har f.eks ikke råd til grandiosa.. Jeg bruker mye mindre penger på mat når jeg spiser helt fra scratch, fremfor ferdigmat.

Men jeg har planlagt matbudskjettet og menyen godt.

F.eks kjøper jeg alltid inn en stor 2 kgs pose med firstprice kyllingfilet første dagen jeg får inn penger.

Hvis jeg har dårlig tid og lite penger så sørger jeg for at jeg har slike tint opp, og bare smeller sammen noen kyllingbiter, med noe tomat, sopp, løk, brokolli osv oppi... og lar den surre av seg selv mens jeg gjør noe annet.

Eller jeg lager en stor gryte med suppe (fra scratch), hiver i noe buljong, gulerøtter, kålrabi, blomkål, kål osv samt litt kjøtt og lar den koke av seg selv-mens jeg gjør noe annet.

Gjest Whitelines
Skrevet

Nå fokuserer Norge faktisk veldig mye på sunt kosthold i forhold til andre land gjennom TV-reklame, magre matvareprodukter osv. I England f.eks, hvor jeg har vært en del ganger, er det en mangel på fokus på mager mat og sunt kosthold. Jeg husker da jeg var 15 år og var på besøk hos onkelen min sin familie. De spurte hva jeg hadde lyst på til frokost, og jeg svarte "toast". Og jeg overdriver ikke når de faktisk ble stille og måpte over valget mitt. De trodde jeg bare var sjenert og lagde en tradisjonell engelsk frokost til meg: pølser, bønner, toast, egg og bacon. Alt til lille meg! Jeg ville jo være høflig å spise alt, men til slutt tok tanten min ordet (som er norsk) og sa at slik frokost var faktisk ikke vanlig i Norge. De engelske ble veldig fasinert.

Knapt to timer senere etter denne store frokosten var det tid for lunsj. Da var det snakk om hvitt brød med ost og skinke (smørbrød). Problemet var jo bare at osten var fet og at ostehøvel ikke er et vanlig fenomen i England, så jeg måtte presse i meg 1 cm tykke osteskiver i dette smørbrødet. Det var, for å si det mildt, helt forferdelig. De har en veldig fet matkultur og altfor lite fokus på sunt kosthold, noe som gjør mange overvektige, men som også bidrar til dårlig immunforsvar og uren hud. Så sett i forhold til dette, synes jeg vi i Norge er kjempeflinke. Det betyr derimot ikke at vi ikke stapper i oss allslags. Og ja dette går ut over helse på mange måter. Selv har jeg en tendens til å spise usunt, spesiellt siden jeg ikke liker mye av det sunne. Pesto, tomater, erter, løk, grove brød osv er ting jeg rett og slett hater. Da tyr jeg til mer usunne alternativer. Jeg vet at det er en vane jeg må legge fra meg før eller senere. Og dette tror jeg er problemet: folk må være flinke til å bryte ut av vanene sine. Foreldre må være flinkere til å oppfordre barn til et sunt kosthold: dersom man er plaget med fedme i familien og man ser antydningen til dette hos barn, så tar man dem ikke med på McDonalds. Har sett så utrolig mange slike familier. Jeg mener McDonalds er greit en gang i blant (selv må jeg inrømme at jeg selv spier der altfor ofte), men når man faktisk har problemer med fedme og en er klar over at McDonalds selger en vanedannende mat, så holder man seg unna dette - for barna sin skyld.

Jeg har vært heldig. Basert på mitt kosthold og mangel på trenging skulle man tro jeg var 200 kilo. Men jeg er et eksempel på arv og gener - jeg er helt normal, med normale former. MEN siden jeg enda er ung er dette noe jeg må endre NÅ, for ikke å gå i fella senere.

Gjest Elfrida
Skrevet

Kom på en ting - det å leve sunt og spise mat laget fra grunnen av handler også om å sette av tid til, og å prioritere seg selv (og de man lever sammen med). Rett og slett være litt ego - sette av tid til planlegging av mat, matlaging, spising av mat, trening, fritidssysler. I stedet for å lage noe kjapt og enkelt, og tilbringe resten av kvelden i sofaen - som NETTOPP IKKE er å sette seg selv først. Man tror kanskje at man unner seg noe, men hvis man unner seg grandis foran tv-en hver bidige kveld er det rett og slett selvplaging og ikke eegentlig noe man gjør for å få det bra. I hvert fall prøver jeg å tenke sånn, for det funker så mye bedre å tenke at man gir seg selv en gave med en treningstur, enn om man tenker at man må gjøre det for å døyve dårlig samvittighet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...