Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter sommerferien skal jeg sykle til jobben i de mnd det ikke er glatt.

Skal kjøpe meg sykkel, men er usikker på hva slags. Det er så mye å velge i og mange prisklasser at jeg blir helt forvirret.

Trenger den kun til og fra jobb. Tror ikke den blir mye brukt utenom det.

Det er ganske flatt til jobb, men et par bakker (en hard)

Har sett litt på El-sykkel. Siden jeg ikke har syklet på maaange år så hadde det vært deilig med litt hjelp opp den verste bakken :sjenert:

Noen som har erfaring med El-sykkel?

Edit: Det er ca. 8 km hver vei.

Endret av capricorn74
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter sommerferien skal jeg sykle til jobben i de mnd det ikke er glatt.

Skal kjøpe meg sykkel, men er usikker på hva slags. Det er så mye å velge i og mange prisklasser at jeg blir helt forvirret.

Trenger den kun til og fra jobb. Tror ikke den blir mye brukt utenom det.

Det er ganske flatt til jobb, men et par bakker (en hard)

Har sett litt på El-sykkel. Siden jeg ikke har syklet på maaange år så hadde det vært deilig med litt hjelp opp den verste bakken :sjenert:

Noen som har erfaring med El-sykkel?

Edit: Det er ca. 8 km hver vei.

Vel, en el-sykkel veier ganske mange kilo mer enn en tilsvarende vanlig sykkel, så den blir en del tyngre på flatene. Dessuten så synes jeg du har feil holdning til bakker. ;) Skal du komme i noe særlig bedre form må pulsen opp i det minste så du blir litt anpusten, og jeg synes det å komme i (litt) bedre form er en viktig ting.

Kjøper du en offroad eller en hybrid-sykkel så har de så mange gir at hvis du synes det er tungt, så er det bare å skifte til et lettere gir.

Selv har jeg hatt stigningen fra Oslo sentrum til Ekeberg-platået som en del av jobbveien, ca. 120 meter stigning. Jeg syntes det var en fin start på dagen, kroppen kom liksom ordentlig i gang da. Jeg kunne ha syklet opp på den minste skiva foran, men jeg hadde den på den midterste skiva for å få opp pulsen litt.

Hvilke sportsforretninger har du der du bor? Jeg kan ikke si noe om hvilken modell du bør kjøpe før jeg vet det. Generelt står valget ditt mellom offroad eller hybrid. Hvis du bare skal sykle på asfalt og aldri i noe tøffere terreng er hybrid greit, den ruller fortere siden den har større hjul og smalere dekk enn offroaden. Hvis du skal sykle om vinteren er offroad å foretrekke også på asfalt, fordi den har bredere dekk som gir bedre grep. (Man bruker selvsagt piggdekk om vinteren.)

Du får sykler fra ca. kr 2000 og oppover. En av de tingene som gjør de billigste syklene så billige er at de har billige og ikke så gode komponenter, dvs. gir, bremser osv. Hvis du vil kunne bruke sykkelen i noen år så bør du ikke kjøpe sykkel med noen dårligere/billigere komponenter enn alivio-serien til Shimano eller X.5-serien til SRAM. Det er mange produsenter som setter på en fin bakre girveksler, så tenker folk at "Oi, XT-gir!", men så glemmer de å se at fremre girveksler er atskillig dårligere.

Jaja, jeg håper at dette var til hjelp og at du ikke bare ble forvirret. :gjeiper:

Skrevet

Vel, en el-sykkel veier ganske mange kilo mer enn en tilsvarende vanlig sykkel, så den blir en del tyngre på flatene. Dessuten så synes jeg du har feil holdning til bakker. ;) Skal du komme i noe særlig bedre form må pulsen opp i det minste så du blir litt anpusten, og jeg synes det å komme i (litt) bedre form er en viktig ting.

Kjøper du en offroad eller en hybrid-sykkel så har de så mange gir at hvis du synes det er tungt, så er det bare å skifte til et lettere gir.

Selv har jeg hatt stigningen fra Oslo sentrum til Ekeberg-platået som en del av jobbveien, ca. 120 meter stigning. Jeg syntes det var en fin start på dagen, kroppen kom liksom ordentlig i gang da. Jeg kunne ha syklet opp på den minste skiva foran, men jeg hadde den på den midterste skiva for å få opp pulsen litt.

Hvilke sportsforretninger har du der du bor? Jeg kan ikke si noe om hvilken modell du bør kjøpe før jeg vet det. Generelt står valget ditt mellom offroad eller hybrid. Hvis du bare skal sykle på asfalt og aldri i noe tøffere terreng er hybrid greit, den ruller fortere siden den har større hjul og smalere dekk enn offroaden. Hvis du skal sykle om vinteren er offroad å foretrekke også på asfalt, fordi den har bredere dekk som gir bedre grep. (Man bruker selvsagt piggdekk om vinteren.)

Du får sykler fra ca. kr 2000 og oppover. En av de tingene som gjør de billigste syklene så billige er at de har billige og ikke så gode komponenter, dvs. gir, bremser osv. Hvis du vil kunne bruke sykkelen i noen år så bør du ikke kjøpe sykkel med noen dårligere/billigere komponenter enn alivio-serien til Shimano eller X.5-serien til SRAM. Det er mange produsenter som setter på en fin bakre girveksler, så tenker folk at "Oi, XT-gir!", men så glemmer de å se at fremre girveksler er atskillig dårligere.

Jaja, jeg håper at dette var til hjelp og at du ikke bare ble forvirret. :gjeiper:

Takk for svar. Visste noen ville kommentere dette med trening :)

Har jo tenkt på det selv, men skal sykle først og fremst for å komme meg til jobb på en rimeligere måte. Formen tar jeg bare som en bonus. Jeg trener mye styrke og kondisjon ellers, men er utrent når det gjelder sykling. Det merker jeg etter noen min på ergometersykkel. Bakken jeg må opp er hard, tenkte derfor at jeg nødig vil komme dryppende våt av svette på jobb. De El-syklene jeg har sett på er alle av aluminium, men de er vel kanskje tyngre pga motor og batteri? Glemte å se på vekta på dem.

Det er kun asfalt der jeg skal bruke den. Tviler på at jeg tør å sykle på glatta. Vi har G-sport, Super-G og Intersport.

Skrevet

Takk for svar. Visste noen ville kommentere dette med trening :)

Har jo tenkt på det selv, men skal sykle først og fremst for å komme meg til jobb på en rimeligere måte. Formen tar jeg bare som en bonus. Jeg trener mye styrke og kondisjon ellers, men er utrent når det gjelder sykling. Det merker jeg etter noen min på ergometersykkel. Bakken jeg må opp er hard, tenkte derfor at jeg nødig vil komme dryppende våt av svette på jobb. De El-syklene jeg har sett på er alle av aluminium, men de er vel kanskje tyngre pga motor og batteri? Glemte å se på vekta på dem.

Det er kun asfalt der jeg skal bruke den. Tviler på at jeg tør å sykle på glatta. Vi har G-sport, Super-G og Intersport.

Hvis formen er dårlig så er det desto større grunn til å gjøre noe med den. ;) De elsyklene jeg har sett veier rundt 20 kg, men for 4-5000 kroner får du en vanlig sykkel som veier 12-14 kg. Tenk så kjipt det hadde vært hvis elsykkelen gikk tom for batteri i begynnelsen av bakken...

Ellers så trenger du ikke bli dryppende våt av svette selv om du sykler på en vanlig sykkel. Det går stort sett greit hvis du har en lett sykkeljakke som er vindtett med en glidelås som er enkel å dra ned. Hvis det er passe med jakka på flatene så kan du dra ned glidelåsen når du kommer til bakken, evt stoppe og ta den helt av.

Jeg fant ingen hybridsykler på G-sports nettsider, men jeg fant et par muligheter hos Intersport:

http://www.intersport.no/Product/411404%28BC_4%29/nakamura-nitro-core-dame-10/

Denne koster 5000 og har deore-komponenter, en bra gruppe, samt skivebremser, som er mye bedre enn v-bremser.

http://www.intersport.no/Product/411585%28BC_4%29/nakamura-fusion-advance-2010/

Denne koster 4000. På komponenter står det bare "Shimano", da blir jeg litt skeptisk. Denne har også V-bremser, så jeg vil råde deg til å bruke en tusenlapp mer og gå for modellen over.

Skrevet

Den første der var jo kjempefin også da :) Spørs om ikke jeg må ha skjermer på den. Hvis ikke så er vel ryggen full av søle på en regnværsdag.

El-syklene er ikke akkurat fine. Forresten så er de dyre. Kan kjøre mye buss og bil før den lønner seg så jeg.

Tror jeg må se den i butikken også. Stikker en tur innom så håper jeg de har den inne.

Skal nok sykle litt i løpet at sommeren så jeg ikke er helt fersk første arbeidsdag :) Knekker jeg bakken noen ganger så er jeg vel der regner jeg med.

Takk så mye for hjelpen.

Skrevet

Den første der var jo kjempefin også da :) Spørs om ikke jeg må ha skjermer på den. Hvis ikke så er vel ryggen full av søle på en regnværsdag.

El-syklene er ikke akkurat fine. Forresten så er de dyre. Kan kjøre mye buss og bil før den lønner seg så jeg.

Tror jeg må se den i butikken også. Stikker en tur innom så håper jeg de har den inne.

Skal nok sykle litt i løpet at sommeren så jeg ikke er helt fersk første arbeidsdag :) Knekker jeg bakken noen ganger så er jeg vel der regner jeg med.

Takk så mye for hjelpen.

Skjermer bør du ha, det har jeg også på min hverdagssykkel. Om den ser fin ut bør jo telle mindre enn at den har bra komponenter og er bra å sykle på. Komponentene er bra, jeg har aldri syklet på en slik sykkel, men den duger sikkert til hverdags.

En annen ulempe med en elsykkel er at det blir mer kostnader til vedlikehold. På en vanlig sykkel er det stort sett dekk, slanger og bremser som må byttes, en sjelden gang må man bytte kjede og kassett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp el-sykkel. Jeg hadde en, og det er omtrent det dårligste kjøpet jeg noen gang har gjort!

Nå sykler jeg til jobb på en slik, og6 det fungerer helt bra. Jeg har riktignok ikke like lang vei som du har, bare rett over 5 km, men jeg sykler ofte både 8 og 10 kilometer på denne sykkelen i helgene. Tror formen er blitt en smule bedre siden jeg begynte å sykle, ja, og det er en billig måte å forflytte seg på. :)

Skrevet

Ikke kjøp el-sykkel. Jeg hadde en, og det er omtrent det dårligste kjøpet jeg noen gang har gjort!

Nå sykler jeg til jobb på en slik, og6 det fungerer helt bra. Jeg har riktignok ikke like lang vei som du har, bare rett over 5 km, men jeg sykler ofte både 8 og 10 kilometer på denne sykkelen i helgene. Tror formen er blitt en smule bedre siden jeg begynte å sykle, ja, og det er en billig måte å forflytte seg på. :)

Hvorfor er du ikke fornøyd med el-sykkelen da? Det burde jo være bra til den prisen. Mulig det bare er en landeplage som forsvinner ganske fort, men det er ganske vanlig i østen og kommer mer i Danmark nå.

Tror uansett det blir vanlig sykkel på meg :) Bedre å legge litt mer penger i noe som jeg vet vil fungere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

El-sykkelen var utrolig tung å trø når batteriet ikke slo inn, det ble rett og slett en utrolig kjip sykkelopplevelse. Du sykler deg forøvrig fort i form, og bakker kan gås i begynnelsen - ikke sant?

Skrevet

El-sykkelen var utrolig tung å trø når batteriet ikke slo inn, det ble rett og slett en utrolig kjip sykkelopplevelse. Du sykler deg forøvrig fort i form, og bakker kan gås i begynnelsen - ikke sant?

Ja, den bakken må nok gås litt i begynnelsen. Veldig bratt og lang. :) Formen kommer vel tenker jeg.

Skrevet

Tack för fina tips om hybridcyklar Lance - det är ungefär en sådan jag är ute efter.

Dum fråga: Varför heter de hybridcyklar?

Jag har en liknande slags cykel i dag (som maken har lagt beslag på), eller om det är mer offroad i och med större däck.

Skrevet

Dum fråga: Varför heter de hybridcyklar?

Det er fordi den er en hybrid mellom offroad og racersykkel. :)

Skrevet

Den første der var jo kjempefin også da :) Spørs om ikke jeg må ha skjermer på den. Hvis ikke så er vel ryggen full av søle på en regnværsdag.

Mulig du har tenkt på det selv, men du må jo selvsagt ha lys på sykkelen også. ;) Disse lyktene må man ta av når man parkerer sykkelen, det er utrolig men det fins faktisk folk som stjeler slikt. Dessuten blir batteriene dårlige hvis de står ute når det er kaldt.

Skrevet

Mulig du har tenkt på det selv, men du må jo selvsagt ha lys på sykkelen også. ;) Disse lyktene må man ta av når man parkerer sykkelen, det er utrolig men det fins faktisk folk som stjeler slikt. Dessuten blir batteriene dårlige hvis de står ute når det er kaldt.

Ja, det har jeg tenkt på. Ser at det ikke er standard lenger. (kjøpte vel min siste sykkel for 20 år siden:))

Helt utrolig hva folk kan få seg til å stjele. Om det så er pynt på en grav så skal de ha det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...