Gå til innhold

Klapper dere i kirken?

Klapper dere?  

2 stemmer

1. 1. Klapper dere?

• Ja
      5
    • Nei
      31

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg blir så arg når dere ALLTID sidestiller harry og amerikansk! Jeg er temmelig drittlei faktisk. Amerikanere klapper ikke i kirken heller. Det må være en harry norsk tradisjon fra enkelte dalfører.

-Det er altså ikkje OK å seie at noko kan vere harry og amerikansk, men heilt greit at det er harry og bondsk...? (jfr. dalfører)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør igjen jeg Pip... Når ble du nynorsking?? Jeg syns det er stilig, jeg, jeg var vel den eneste i klassen som hadde nogenlunde peil og som ikke hatet det intenst.. Men du har da vitterlig skrevet bokmål frem til nå....?

Skrevet

Har vært i noen bryllup i det siste....og i et av dem var det aplaus eller vielse og kyss som ble startet av presten...Synes også at dette er litt rart...

Men vi var et et bryllup ei en frikirke (metodistkirken) hvor jeg synes de hadde løst dette fint...der var det aplaus etter solister og musikkinnslag, men ikke etter de vielse/velsignelse...

Dette skapte en veldig fin ramme, man "takket for sangen" (som var kjempeflott!!) og beholdt det høytidlige ved salmene og de kirkelige handlingene....

Skrevet

...trur eg svarte i deg andre tråden, men gjer det gjerne igjen:

Eg ER nynorsking - har alltid vore! Men då eg kom hit, var det på bryllaupsforumet eg vanka mest. Og i grykt for at nokon som ikkje burde vite skulle finne ut kven eg var, valde eg å skrive bokmål... Viss eg, som ein av kanskje 5 stk. her skreiv nynorsk, i tillegg til at det låg litt opplysningar om familie o.a. her, kunne dei jo lettare leggje to og to saman, ikkje sant...?

Så, i går vart eg mint på (av Donpedro) at eg no ER gift, og kav skulle då hindre meg i å skrive mitt eige mål?? :wink:

Nynorsk er stas! :D

Skrevet

-Det er altså ikkje OK å seie at noko kan vere harry og amerikansk, men heilt greit at det er harry og bondsk...? (jfr. dalfører)

Det er ok å si at noe amerikansk er harry, det er ikke ok å erstatte ordet harry med amerikansk. Dvs. det er ok å si at det er harry å kysse foran alteret, det er ok å si at det er harry å klappe i kirken, det er ikke ok å si at det er så amerikansk å klappe i kirken (hvor SÅÅ amerikansk insinuerer at man mener harry).

Jeg skal være den første til å innrømme at det er mye harry i USA, men det er det da jammen her også. Ved å kalle alt som er harry for amerikansk, er å sette strek over at det eksisterer ting der som ikke er harry. Hvis man ikke klarer å komme på noe amerikanske som ikke er harry, er man litt uopplyst.

Skrevet

Jeg har aldri sagt at klapping er harry og amerikansk, men fjollete og amerikansk, og det står jeg for.

Skrevet
det er ikke ok å si at det er så amerikansk å klappe i kirken (hvor SÅÅ amerikansk insinuerer at man mener harry).

Det gjer det vel ikkje! Ikkje for meg iallefall... Eg kan gjerne seie at noko er 'altfor amerikansk for meg' - det treng ikkje bety at det er harry!

Eg har eit par venninner som har gifta seg i USA (med menn derfrå). Og når eg høyrer om bryllaup med 300 gjester, smykke til 30 000 osb. - vert det for amerikansk for meg! :wink: (Men ikkje harry av den grunn...)

Skrevet
Jeg har aldri sagt at klapping er harry og amerikansk' date=' men fjollete og amerikansk, og det står jeg for.[/quote']

Men de klapper da ikke... da spiller det liten rolle om du mener det er amerikansk og fjollete å klappe. Det blir jo som at jeg insisterer på at marsboere er oransje med lilla prikker, ikke grønne.

Jeg synes det er harry å klappe etter at flyet har landet. Og på kino. Da begynner jeg å se meg rundt hva for raringer jeg befinner meg blandt.

Skrevet

Ok, Pip, vi snakker kanskje forbi hverandre. Noen ganger sier man "det er amerikansk" og da mener man ikke noe mer med det enn at det faktisk er en amerikansk skikk. Det har jeg sett mange ganger her, og det reagerer jeg ikke på. Det jeg reagerer på er den ensidige "alt som er amerikansk er dårlig"-holdningen, jeg etterlyser litt mer nyanser kanskje. Som i denne tråden, man kvekker at "det er så amerikansk" å klappe etter en vielsesseremoni, når de ikke klapper.. Skjønner? Selv om jeg har påpekt at de ikke klapper - likevel er det amerikansk og fjollete å klappe... Det betyr jo at alt som er teit kan merkes "amerikansk". Mulig jeg trigger litt fort da, er litt lei av det :lol:

Skrevet

Det jeg sier betyr at klapping i bryllup minner meg om noe som amerikanere kunne gjort - at jeg forbinder det med noe amerikansk. Jeg vet ikke om det er riktig, men det er assosiasjonene jeg får.

Og her kom vi til kjernen. Du assosierer ting du synes er teite med ting amerikanere gjør. Og gjør de det ikke, så kunne de gjort det, for "slik er de der". Ser du ikke at det ikke er utelukkende positivt med en slik stempling? Jeg synes det er synd hvis andre f.eks sier at nordmenn er ditt og datt, uten relevans til virkeligheten.

Skrevet

Og her kom vi til kjernen. Du assosierer ting du synes er teite med ting amerikanere gjør.

På ingen måte! Nå er det du som generaliserer. Akkurat dette forbinder jeg med amerikanere, så da må jeg bare beklage min fordomsfulle (tydeligvis) holdning hvis det er feil.

Skrevet

Eg skjønar deg godt, Veslebråka! (Og håpar eg ikkje har vore pådrivar for det du skildrar... amerika er trass alt ein stad, ikkje ein tilstand... :wink: )

Skrevet

Sjelden jeg har vært borti klapping i kirken - har vel hendt, men husker ikke sammenhengen; var i hvert fall ikke i de bryllupene jeg har vært i.

Skrevet

Jeg er litt overrasket over at mange har så store generelle motforestillinger mot klapping i kirka.

Jeg har aldri klappet i bryllup. Jeg synes kanskje det virker som et lite brudd i det høytidelige.

På familiegudstjenester når barnekor synger, klapper vi ofte. Der synes jeg det virker selvsagt.

Vi ble spurt av presten om vi ville kysse ved alteret. Til neste år kommer det nytt rituale til vielser og da var kyssing en valgfri mulighet.

Det er noen som har tatt dette litt på forskudd.

Selv synes jeg ikke det er verken amerikansk eller harry. Dette er vanlig i flere land enn USA.

Vi valgte å ikke gjøre det fordi det ikke passet for oss.

LS

Skrevet
Eg skjønar deg godt' date=' Veslebråka! (Og håpar eg ikkje har vore pådrivar for det du skildrar... amerika er trass alt ein stad, ikkje ein tilstand... :wink: )[/quote']

Takk! Nyanser er en fin ting :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva i all verden er galt med å kysse ???

Er det ikke nettopp kjærligheten til hverandre man velger å vise resten av verden og for en selv ?

En dag hvor man er så fylt av kjærlighet til hverandre - synes JEG ( og mannnen min ) at det var godt å forsegle det hele med et kyss...

Det er jo ikke snakk om å stå der opp å kline .... :o

Kysser dere heller ikke på kirketrappa ???

Når det gjelder applaus har jeg opplevd flere ganger at presten helt spontant ber om en applaus etter ekteskapsinngåelsen , har ikke tenkt på at dette er helt harry eller amerikansk.

Men disse synspunktene om kyssing og klapping kunne ikke kommet fra andre enn trauste og lite spontane nordmenn.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...