kat-e Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Har alltid trodd at muntlig avtaler er bindende, men så leste jeg et sted om leiekontrakter. At bare leie avtaler som er inngått skriftlig er bindende. Diskuterte dette med en som holder på med kontrakt inngåelser som sa at innen foreningslivet, så er det også bare skriftlige avtaler som gjelder. Så da lurer jeg egentlig litt på om dette med muntlig avtaler egentlig er en myte, eller noe man praktiserte i gamle dager.
Holar Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 (endret) Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige avtaler om ikke annet er blitt bestemt i lov eller forutgående avtale mellom samme parter. For å sikre bevis for en muntlig avtale, bør det være vitner tilstede ved avtaleinngåelsen, eller foreligge annet som kan sannsynliggjøre at det er inngått en avtale med et bestemt innhold. Kong Christian Den Femtis Norske Lov fra 1687, femte bog: "En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver." Endret 29. juni 2010 av Holar
Gjest Spinell Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Husleieloven sier i alle fall at husleieavtaler kan være muntlige. Se lenke.
kat-e Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. juni 2010 Fant denne selv på nettet: http://home.online.no/~hestb/Domstolpraksis.html#Muntlig%20avtale Virker som praksis tilsier at det skal tung bevis byrde til ved mange saker, om man skal kreve hevd på muntlig avtale. I utgangspunktet lurer jeg på kanskje om denne loven er litt utdatert. Uansett så er det kanskje mest ryddig å inngå skriftlige avtaler med alt som handler om penger og verdier.
Gjest Niema Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 En muntlig avtale er i utgangspunktet like bindende som en skriftlig avtale, problemet er å bevise at avtalen eksisterer når det bare er ord mot ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå