Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat startet på desken i en avis, og føler meg helt blank når det gjelder layout-teori. Kan noen få ting fra skolen, men det er helt minimalt...

Noen av dere som vet hvor jeg kan få tak i gode lærebøker i grafisk design/layout?

Trenger tips både om boktitler og butikker her i Oslo/på nettet.

lmari

- ute på glattisen når det gjelder layout....

Videoannonse
Annonse
Gjest Nefertiti
Skrevet

Det er en bok som heter noe sånn som grafisk design kokebok eller kokebok i grafisk design. Jeg husker ikke hvem som har skrevet den, men den tar for seg teori og "regler" og den slags.

Ellers er det mange som rett og slett bare viser bra grafisk design, inspirasjonsbøker.

Men den kokeboken vil jeg anbefale hvis du ikke har noe erfaring innen bransjen :)

Skrevet

Hei Imari!

Du har nok god bruk for "Grafisk Kokebok".

Den er skrevet av tre svensker i førtrykksbransjen, men er nå kommet på norsk. Den tar for seg det aller meste innen grafisk produksjon (merk: Layout for trykksaker), helt fra nybegynner-stadiet.

Jeg har nettopp bestilt den og har bare såvidt fått begynt å titte i den, men den virker veldig lovende og nyttig. Jeg er forresten lærling i mediegrafikerfaget i en grafisk bedrift.

Boka er gitt ut av Gan forlag, og kan bestilles på www.gan.no

Den koster 495 kroner, og var kjapt levert.

Anbefales! :)

Lykke til i desken!

Skrevet

Joda, Grafisk Kokebok er en fin bok det, men den sier ikke så veldig mye om layout... For all del, du bør absolutt kjøpe den, men er det design, komposisjon og typografi du er ute etter å lære, bør du ha noe mer i tillegg. Jeg har såvidt hatt litt typografi på skolen, og der brukte vi en bok som het «Bokstav, bilde, budskap» av en herremann som heter Øyvind Rannem. Jeg syntes boka var grei, og uten at jeg har lest noen tilsvarende bøker, tror jeg at jeg vil tørre å anbefale den.

Men Imari, hva slags avis er dette snakk om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...