Gå til innhold

Gaveplikt for gjester som er invitert men som ikke kommer...

90 stemmer

1. 1. Man er invitert i brylllup, men kan ikke dra - har man gaveplikt?

• så klart!
      26
    • nei hvorfor har man det?
      64

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om dette???

Hvis man er invitert i bryllup, men av en eller annen grunn ikke kan komme - har man gaveplikt?

Det er nemlig flere som er invitert i mitt bryllup - som ikke kommer - som det heller ikke virker som om har tenkt å fikse gave...

Videoannonse
Annonse
Gjest Flode
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke!! Akkurat som at man ikke er pliktet til å komme i bryllupet, bare fordi man ikke har lyst...

Skrevet

Hæ? Tuller du? :sjenert:

Skrevet

Jeg mener det er ganske vanlig å gi gave hvis man ikke kan komme. Hvertfall hvis det er til familie eller noen man har mye kontakt med.

Gjest gurimalla
Skrevet

For meg blir det merkelig å snakke om gaveplikt.

Jeg synes uansett at det er folkeskikk å gi en oppmerksomhet til brudeparet hvis man er invitert og ikke kan komme i bryllupet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gaveplikt?? Inviterer du folk kun for å få gaver du eller?

Gjest molte
Skrevet

Det er vel ikke noe som heter gaveplikt? Når det er sagt, synes jeg det er naturlig å gi gave selv om jeg ikke kan kommme i bryllupet. Jeg gir også gave til nær slekt og venner selv om jeg ikke er invitert i bryllupet.

Skrevet

Jeg synes kanskje det er litt frekt å forvente å få gaver av gjester som ikke kommer. Men jeg må si meg enig med fler her at jeg hadde nok gitt en gave til brudeparet hvis vi var nære venner eller familie. Men hvis noen av mine innbudne gjester ikke kan komme så forventer jeg heller ikke å få gave av dem. Er ikke derfor jeg gifter meg.

Skrevet

Gaveplikt er det vel ikke uansett. Men det er jo situasjoner der noen som ikke har mulighet til å komme i bryllupet har lyst til å gi en oppmerksomhet likevel. Det er opp til hver enkelt å vurdere om de vil gi noe til brudeparet uavhengig om de kommer eller ikke.

Skrevet

ts, hvis jeg kommer uten gave i bryllupet ditt, kommer du til å kaste meg ut da?

Skrevet

Å invitere til noe for å så snakke om gaveplikt høres i beste fall frekt ut.

Så vidt jeg har fått med meg er det vanlig å sende gave selv om man ikke kan komme i bryllupet, men det er ingen plikt eller noe man på noen måte gjøre.

Skrevet

Det er aldri noen plikt å gi gave,presanger gir man for å være hyggelig og ikke fordi det er tvang...

Men man kan jo snakke om normal høflighet, og når man får en invitasjon til bryllup, dåp, konfirmasjon e.l. så er det for meg en selvfølge at man gir en gave/oppmerksomhet selv om man ikke har anledning til å komme.

Det gjør jeg alltid selv og synes egentlig det er litt små frekt å ikke gjøre dette.

I min vennekrets/familie hadde man nok blitt sett rart på om man IKKE gjorde dette.

Når det er sagt så tror jeg neppe jeg kommer til å tenke over det i mitt eget bryllup ;) men jeg hadde syntes det hadde vært utrolig pinlig om jeg hadde glemt å kjøpe gave selv i en slik situasjon..

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg mener det er vanlig folkeskikk å gi gave selvom man ikke kan komme i bryllupet. Plikt ville jeg vel ikke kalt det, men det er bare "sånn man gjør".

Gjest Pippelipp
Skrevet

Gifter du deg for å få gaver?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så hvis jeg - teoretisk sett - blir invitert til 10 bryllup i sommer men av forskjellige årsaker takker nei til alle, så må jeg ut med bryllupsgaver for tusenvis av kroner? (For det er vel ikke akkurat akseptert å komme med en blomstervase fra Nille heller, tipper jeg).

Noen av oss har faktisk såpass dårlig råd at det er en belastning å bli invitert i bryllup. Man skal gjerne ha pene klær (kjøpe nytt om man ikke har noe som egner seg fra før), ha transport til og fra bryllupet og kjøpe gave.

Og så skal enkelte forvente at man kjøper gave uansett, dersom man takker nei? Jøsses...

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg synes ikke det er pliktig å gi gaver, men det er uhøflig å la være. Selv kommer jeg ikke til å sjekke om de som ikke kommer i mitt bryllup sender gave, men jeg blir glad om de gjør.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er gaveplikt. For min del har jeg ikke visst at enkelte ser på det som uhøflig å la være å gi noe om man ikke kommer heller, men jeg har gitt gave dersom de som har invitert er såpass nære familie eller venner at jeg ville dratt dersom jeg kunne. Men vi har også fått invitasjoner til folk (perifere slektninger) som vi ALDRI treffer ellers (det er kanskje ti år siden sist), og da synes ikke jeg det er opplagt at man skal sende gave. Kanskje et kort eller en liten oppmerksomhet hvis man husker på det. Tvert i mot kan en jo lure på hvorfor man blir invitert når man er så langt ute i bekjentskapskretsen, hvis det er slik at brudeparet mener/håper/tror det er gaveplikt :)

Skrevet

Jeg svarte ja selv om det for meg ikke handler om plikt. For meg vil det uansett være naturlig å gi gave til nærmeste venner og familie uavhengig av invitasjon eller ikke. Det ville derfor vært helt naturlig å gi gave selv om jeg takket nei, og om det var fjern familie/venner ville jeg gitt en gave fordi jeg anser det som god folkeskikk. Gaver trenger ikke være dyre ting: En vinflaske, et gavekort på kino, en tallerken, en sølvskje (eller andre lignende ting fra ønskelisten), et gavekort på den summen jeg mener er passende, osv.

Skrevet

Jeg vet at mange gir gaver til brudeparet selv om de ikke drar i bryllupet, så lenge de er invitert. Men at det er en plikt? Nei, i så fall er det en latterlig plikt. Man må da bestemme selv vil gi gaver eller ikke... Gaver er vel ikke grunnen til at du gifter deg uansett.

Skrevet

Jeg vil ikke si gaveplikt. Men de to gangene hvor jeg har måttet takke nei til en bryllupsinvitasjon, så har jeg gitt gave. De to var gode venner, så for meg var det en selvfølge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...