Gå til innhold

Kan barnet være i b.hage mens pappaen har pappaperm?

Anbefalte innlegg

Gjest Snylte-Per
Skrevet

Han må ikke ta ut noen verdens ting. Han kan la være å ta ut fedrekvoten, og da forsvinner de ukene, de kan ikke overføres til mor. Men det er vel like greit, når ungen skal i barnehagen likevel, og dere tydeligvis ikke har behov for mer permisjon. Det er jo mye mer realt å gjøre det sånn, istedet for å snylte på NAV og våre skattepenger! Merker at jeg blir skikkelig provosert over slike holdninger som mannen din har!

Jeg er enig i at mannen det her er snakk om ikke kan arbeid for fullt mens han tar hun foreldrepenger. Det ville være trygdesvindel. Men foreldre som velger å ha barnet i barnehagen mens man tar ut foreldrepenger ser jeg ingenting i veien med, så lenge det er den beste tidsbruken for den enkelte familien. Synes man skal være litt forsiktig med å bedømme hva den objektivt sett "riktige" bruken av foreldrepermisjonstiden er. For min egen del virker det egentlig ikke mindre snyltende å sitte på kafe sammen med en gjeng venner/venninner halve dagen... Hvis far tar ut en dag i uken, men har barnet i bhg, og samtidig sørger for å gjøre alt husarbeid og lignende denne dagen, blir det desto mer tid til kvalitetstid med barnet og resten av familien ellers. Kjempeordning spør du meg. Dersom dette ikke er en ønskelig ordning må det jo vedtas regler som setter vilkår om at man må ha barnet hos seg i permisjonstiden, men det er ikke tilfellet... Dette er ikke snylting i mine øyne, hvertfall ikke mer snylting enn foreldrepengene er ellers.

Skrevet

Jeg er enig i at mannen det her er snakk om ikke kan arbeid for fullt mens han tar hun foreldrepenger. Det ville være trygdesvindel. Men foreldre som velger å ha barnet i barnehagen mens man tar ut foreldrepenger ser jeg ingenting i veien med, så lenge det er den beste tidsbruken for den enkelte familien. Synes man skal være litt forsiktig med å bedømme hva den objektivt sett "riktige" bruken av foreldrepermisjonstiden er. For min egen del virker det egentlig ikke mindre snyltende å sitte på kafe sammen med en gjeng venner/venninner halve dagen... Hvis far tar ut en dag i uken, men har barnet i bhg, og samtidig sørger for å gjøre alt husarbeid og lignende denne dagen, blir det desto mer tid til kvalitetstid med barnet og resten av familien ellers. Kjempeordning spør du meg. Dersom dette ikke er en ønskelig ordning må det jo vedtas regler som setter vilkår om at man må ha barnet hos seg i permisjonstiden, men det er ikke tilfellet... Dette er ikke snylting i mine øyne, hvertfall ikke mer snylting enn foreldrepengene er ellers.

Da er jo igrunnen hele poenget med pappaperm borte. Poenget med at han skal være hjemme er at han skal få tilknytning til barnet sitt, ikke dobbel lønn i neste måned fordi han etterfakturerer. Hvis han vil ha ungen i barnehagen mens han er hjemme og vasker opp, så gjerne for meg, det er jo bare litt synd for ungen. Men det er jo ikke det som er saken her i det hele tatt. Diskusjonen dreier seg om en mann som vil være hjemme og jobbe med firmaet sitt i fedreperioden, mens han sender ungen i barnehagen.

Gjest Snylte-Per
Skrevet

Da er jo igrunnen hele poenget med pappaperm borte. Poenget med at han skal være hjemme er at han skal få tilknytning til barnet sitt, ikke dobbel lønn i neste måned fordi han etterfakturerer. Hvis han vil ha ungen i barnehagen mens han er hjemme og vasker opp, så gjerne for meg, det er jo bare litt synd for ungen. Men det er jo ikke det som er saken her i det hele tatt. Diskusjonen dreier seg om en mann som vil være hjemme og jobbe med firmaet sitt i fedreperioden, mens han sender ungen i barnehagen.

Enig med deg, jeg... Som jeg sa helt innledningsvis i mitt forrige innlegg kan man ikke både jobbe (i eget eller andres firma) og samtidig ta ut foreldrepermisjon. Det spiller ingen rolle når fakturering skjer osv. I resten av innlegget forsøker jeg å få frem at den ordning med samtidig uttak av permisjon og barnehage ikke nødvendigvis er så idiotisk som mange mener i denne tråden. I en travel hverdag er det mange ting som trengs gjort, og hvis man kunne konsentrere disse gjøremålene til èn dag i uken, frigjøres tid til lek, moro osv med barnet resten av tiden. Nå tar det ikke så lang tid å "vaske opp" hjemme hos oss, men jeg tror ikke barna mine synes det er spesielt artig å se på at jeg vasker huset, klipper plenen, pusser opp kjellerstua o.l. Da gjør jeg heller det mens de er i bhg, så leker vi hver ettermiddag, og hele lørdag og søndag ellers, siden jeg ikke trenger å benytte all annen ledig fritid til slikt.. Det hele blir jo egentlig bare et spørsmål om hvor du plasserer den tiden du er sammen med barnet ditt. Enten en dag i uken dedikert, dvs. foreldrepermdagen, eller resten av uken.. Jeg sier ikke at det ene er bedre enn det andre. Jeg sier bare at det mest uglesette forslaget ikke er helt bak mål, eller "litt synd for ungen" som du skriver...

Skrevet (endret)

Jeg liker det jo ikke, men hvordan skal jeg kunne endre på det?

TS

Si til ham at du ikke vil ha en mann som bedriver trygdesvindel, vel.

Endret av Glynis
Skrevet

Mannen min er addicted til jobb, fullstendig. Han har 10 uker pappaperm til gode. Jeg tror ikke 5 øre på at han kommer til å være sammen med barnet i disse ukene, men er systemet virkelig slik at man har anledning til å motta permisjonspenger fra NAV samtidig som barnet er i barnehagen?

(Han driver eget firma, så det med lønn er ikke noe problem. Han kan jo bare vente med å fakturere kunden til permisjonen er utløpt).

Det er bedre at barnet plasseres i barnehage umiddelbart etter fødsel enn at din mann tar ut permisjon. Noe som forøvrig gjelder for de fleste foreldre.

Skrevet

TS

Takk for alle svar. Synes egentlig det er skuffende at lovverket åpner for at forelder kan ha barnet i barnehage mens man er i permisjon.

Han sier han vil være sammen med barnet, at barnet skal ha bare korte dager i barnehagen. Men jeg kjenner han så godt, så godt. Vedder på at barnet vårt er siste som blir hentet, for han har alltid så mange "skal bare skal bare" med jobben sin. Han har dessuten en greie med at han betaler så mye i skatter, avgifter, moms, at nå skal han jommen ha litt igjen fra det offentlige... :)

TS

Dere skulle ikke fikset forholde deres før dere fikk barn? Det fikk du også hver gang du er på sykehuset..

Skrevet

Ja, det er fult lovlig.

Og ja, jeg kjenner de menn som har hatt barna i barnehage OG hatt fedrekvote, faktisk.

Skrevet

Ein kan, dessverre, fint sende ungen i barnehage sjølv om ein har permisjon. Men ein kan ikkje jobbe når ein har permisjon.

Personleg tykkjer eg det er horribelt at enkelte fedre (for det er jo stort sett fedre det dreiar seg om dessverre) brukar pappapermen på å dra på jakt eller "slækken" heime medan ungen er i barnehage.

Skrevet

Personleg tykkjer eg det er horribelt at enkelte fedre (for det er jo stort sett fedre det dreiar seg om dessverre) brukar pappapermen på å dra på jakt eller "slækken" heime medan ungen er i barnehage.

Hva med damer som velger å få barn med slike menn, da? Jeg synes de må ta sin del av skylda også. Man bør utvise en smule kritisk sans når man velger far til barna sine.

Skrevet

Hva med damer som velger å få barn med slike menn, da? Jeg synes de må ta sin del av skylda også. Man bør utvise en smule kritisk sans når man velger far til barna sine.

Folk kan endre seg veit du ;)

Det har vel stengt tatt ikkje noko med saka å gjere, men jo sjølvsagt skal ein vere kritisk. Det må likevel gå an å ha meiningar om ein handling er feil eller ikkje. Dette er kanskje ikkje noko ein diskuterar før ein får ungar heller? Folk er meir opptekne med å diskutere vognmerke og fargen på barnerommet ;)

Skrevet

Du mener at en mann som uttrykker at han gleder seg til å bli far og tilbringe mye tid med barnet og som sier at han selvfølgelig anser seg selv som en like naturlig omsorgsperson som mor, plutselig helst vil ha barnet i barnehage mens han har permisjon?

Dette er kanskje ikkje noko ein diskuterar før ein får ungar heller? Folk er meir opptekne med å diskutere vognmerke og fargen på barnerommet ;)

Hæ? Da har man i alle fall "driti på draget" om man ikke en gang har diskutert hvordan man ser for seg livet med barn osv før man planlegger å få barn sammen. Og "vognmerker og farge på barnerommet" er vel et mye senere stadie -sånn etter at man faktisk er gravid f.eks. Det jeg snakker om er jo slikt man diskuterer lenge før man i det hele tatt bestemmer seg for å få barn sammen.

• Liker 1
Skrevet

Det har vel stengt tatt ikkje noko med saka å gjere, men jo sjølvsagt skal ein vere kritisk. Det må likevel gå an å ha meiningar om ein handling er feil eller ikkje. Dette er kanskje ikkje noko ein diskuterar før ein får ungar heller? Folk er meir opptekne med å diskutere vognmerke og fargen på barnerommet ;)

Dersom han er så hekta på jobben som TS beskriver tviler jeg på at det oppsto etter unnfangelsen.

Og hvis folk flest prioriterer malingsfarge og vognmerker foran slike viktige spørsmål er den gemene hop dummere enn jeg trodde.

Jeg har diskutert slike spørsmål med min samboer mange ganger, og vi har ikke en gang planer om å få barn, men jeg vil gjerne vite hva slags holdninger han har, i tilfelle rottefelle.

Skrevet

Du mener at en mann som uttrykker at han gleder seg til å bli far og tilbringe mye tid med barnet og som sier at han selvfølgelig anser seg selv som en like naturlig omsorgsperson som mor, plutselig helst vil ha barnet i barnehage mens han har permisjon?

Hæ? Da har man i alle fall "driti på draget" om man ikke en gang har diskutert hvordan man ser for seg livet med barn osv før man planlegger å få barn sammen. Og "vognmerker og farge på barnerommet" er vel et mye senere stadie -sånn etter at man faktisk er gravid f.eks. Det jeg snakker om er jo slikt man diskuterer lenge før man i det hele tatt bestemmer seg for å få barn sammen.

Til fyrste spm - ja. Mange får det for seg at ungen på 9-10 mnd treng "sosialisering" og ser dermed moglegheit for ein lang friperiode.

Det er veldig vanskeleg å førestille seg korleis det er å ha ungar, før ein har fått dei. Du bør kanskje vere litt meir forsiktig med å kritisere folk.

Vil for øvrig presisere at eg ikkje snakkar av eiga erfaring i dette emnet, men eg har lest artiklar om det, samt snakka med folk som har valgt å gjere dette.

Skrevet

Dersom han er så hekta på jobben som TS beskriver tviler jeg på at det oppsto etter unnfangelsen.

Og hvis folk flest prioriterer malingsfarge og vognmerker foran slike viktige spørsmål er den gemene hop dummere enn jeg trodde.

Jeg har diskutert slike spørsmål med min samboer mange ganger, og vi har ikke en gang planer om å få barn, men jeg vil gjerne vite hva slags holdninger han har, i tilfelle rottefelle.

Eg er ikkje TS, så det anar eg ingenting om.

Det med vognmerke og farge på barnerom såg du kanskje at var skrivi med eit glimt i auget, og kanskje dermed ikkje så bokstavleg meint?

Skrevet

Jeg og mannen diskuterte også slike ting i flere år før vi begynte prøvingen. Blant folk jeg kjenner oppfatter jeg det også som vanlig å diskutere slike ting inngående før man går til det store skrittet det er å få barn.

Annonse
Skrevet

Det er veldig vanskeleg å førestille seg korleis det er å ha ungar, før ein har fått dei. Du bør kanskje vere litt meir forsiktig med å kritisere folk.

Nei, det er da ikke sååå vanskelig. Og særlig ikke konkrete ting som hvordan man vil legge opp permisjonen. Her i huset har vi opplevd at ting har svart til forventningene. Men det er jo mulig vi er speiselt gode på å forestille oss livet med barn?!? :filer:

• Liker 1
Gjest Snylte-Per
Skrevet

Personlig valgte jeg å få barn fordi da fikk jeg endelig hatt meg med dama litt igjen...

Skrevet

Nei, det er da ikke sååå vanskelig. Og særlig ikke konkrete ting som hvordan man vil legge opp permisjonen. Her i huset har vi opplevd at ting har svart til forventningene. Men det er jo mulig vi er speiselt gode på å forestille oss livet med barn?!? :filer:

Så fantastisk for deg, da du. Eg kan imidlertid opplyse deg om at for dei fleste er det å få ungar ei stor omveltning, og lite blir slik ein hadde tenkt.

No er dette på sida av tema, så viss du har lyst til å kverulere meir eller briljere med kor flott du har fått til ting, føreslår eg at du startar ein ny tråd om det.

• Liker 1
Skrevet

Det å få barn er en stor omveltning ja, men for de som på forhånd har tenkt på hvordan man vil oppdra barna er det ikke en så stor omveltning at alt man tenkte tidligere plutselig ikke gjelder lenger.

Har man på forhånd snakket om det og funnet ut at man f.eks ikke skal døpe barnet eller bestemt når det skal begynne i barnehagen, så er det liten sjanse for at man plutselig snur om. Og skulle en av partene prøve seg på det så har man jo allerede snakket om det og enten vært enige eller kommet til en enighet, og da kan man jo ikke bare bryte den eksisterende avtalen.

Og det er vel det store poenget med å snakke om mer enn vognen før man bestemmer seg for å få barn.

• Liker 1
Skrevet

Det å få barn er en stor omveltning ja, men for de som på forhånd har tenkt på hvordan man vil oppdra barna er det ikke en så stor omveltning at alt man tenkte tidligere plutselig ikke gjelder lenger.

Har man på forhånd snakket om det og funnet ut at man f.eks ikke skal døpe barnet eller bestemt når det skal begynne i barnehagen, så er det liten sjanse for at man plutselig snur om. Og skulle en av partene prøve seg på det så har man jo allerede snakket om det og enten vært enige eller kommet til en enighet, og da kan man jo ikke bare bryte den eksisterende avtalen.

Og det er vel det store poenget med å snakke om mer enn vognen før man bestemmer seg for å få barn.

Nettopp hva jeg mente.

Selvfølgelig er det å få barn en stor omveltning. Men for meg er det like selvfølgelig at det ikke trenger å bli "helt annerledes enn man hadde tenkt seg" dersom man bare snakker mye om det på forhånd og forbereder seg.

Dersom man plutselig, etter at barnet er født, "oppdager" at faren slett ikke en gang er interessert å tilbringe permisjonstiden sin med barnet, så har man gjort ELENDIG forarbeid. Så mye forandrer ikke mennesker seg.

Da vi fikk barn hadde vi vært sammen i flere år og dermed sett hverandre i mange ulike situasjoner. Vi hadde også snakket mye om mange ulike temaer. Da vil det tydelig skinne gjennom hva slags "grunnstoff" mannen er laget av og hvilke grunnholdninger han har. Det kan selvfølgelig likevel komme noen små overraskelser innimellom, men ikke slike store som at han ikke var interessert i barn likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...