Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Mannen min er addicted til jobb, fullstendig. Han har 10 uker pappaperm til gode. Jeg tror ikke 5 øre på at han kommer til å være sammen med barnet i disse ukene, men er systemet virkelig slik at man har anledning til å motta permisjonspenger fra NAV samtidig som barnet er i barnehagen? (Han driver eget firma, så det med lønn er ikke noe problem. Han kan jo bare vente med å fakturere kunden til permisjonen er utløpt).
Gjest Dhanu Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Nei. Han har ikke rett på foreldrepenger dersom han jobber. Forutsetningen for å motta foreldrepenger er at man er sammen med barnet. Vi sjekket dette selv, og fant svaret på nav sine nettsider. Du finner det der, hvis du ønsker å sjekke selv. 1
Gjest gurimalla Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Nei han har ikke rett til å få foreldrepenger hvis barnet er i barnehage for det er krav om at han skal ha omsorg for barnet. Han kan bli tatt for trygdesvindel hvis han jobber og mottar foreldrepenger samtidig. Hvis barnet er i barnehage er det mye enklere for NAV å finne ut at vilkårene for foreldrepenger ikke er oppfylt. Hvis han ikke vil være hjemme med barnet kan han selvfølgelig bare la vær. 1
Dubbedingsen Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 Hva er poenget med å ta ut pappaperm hvis han ikke vil være hjemme med barnet?? Og hvorfor bruke mine skattepenger for å få lønn fra nav når han heller vil jobbe og får lønn for det? 2
Gjest amalie Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 Dere svarer jo ikke på det hun spør om. Ja barnet kan være i bhg selv om foreldrene har permisjon. Hvis du finner en bhg som tar i mot så små barn så kan du fint ha ha barnet der mens du er hjemme å liksom ha permisjon. Men han skal jo liksom ikke jobbe og tjene penger, da bryter han loven.
Gjest gurimalla Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 men er systemet virkelig slik at man har anledning til å motta permisjonspenger fra NAV samtidig som barnet er i barnehagen? Det er dette som er spørsmålet Amalie, ikke om hun kan finne barnehageplass eller om barnet har får lov til å være der. Spørsmålet er om de kan få penger mens barnet er i barnehage.
Harlekin Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 Dere svarer jo ikke på det hun spør om. Ja barnet kan være i bhg selv om foreldrene har permisjon. Hvis du finner en bhg som tar i mot så små barn så kan du fint ha ha barnet der mens du er hjemme å liksom ha permisjon. Men han skal jo liksom ikke jobbe og tjene penger, da bryter han loven. Er du sikker på at dette er riktig? Det virker ulogisk at man skal kunne motta permisjonspenger når man ikke er hjemme med barnet, altså at barnet er i barnehagen. TS: Har mannen din sagt med rene ord at det er dette han planlegger? Dette er uansett noe dere bør snakke om og få klarhet i med det samme.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 Er du sikker på at dette er riktig? Det virker ulogisk at man skal kunne motta permisjonspenger når man ikke er hjemme med barnet, altså at barnet er i barnehagen. TS: Har mannen din sagt med rene ord at det er dette han planlegger? Dette er uansett noe dere bør snakke om og få klarhet i med det samme. At man har barnehageplass har ingenting med permisjonspengene å gjøre. Så ja, man kan absolutt ha barnet i barnehage eller annet tilsyn og motta disse.
Harlekin Skrevet 29. juni 2010 #9 Skrevet 29. juni 2010 At man har barnehageplass har ingenting med permisjonspengene å gjøre. Så ja, man kan absolutt ha barnet i barnehage eller annet tilsyn og motta disse. Ok, har du link til det? Vil gjerne lese ...
lilljan Skrevet 29. juni 2010 #10 Skrevet 29. juni 2010 man kan ha barnet i barnehage mens man har perm. en lite gjennomtenkt regel spør du meg...
Harlekin Skrevet 29. juni 2010 #11 Skrevet 29. juni 2010 man kan ha barnet i barnehage mens man har perm. en lite gjennomtenkt regel spør du meg... Ja, dersom dette stemmer som dere sier, så synes jeg det er ulogisk og lite gjennomtenkt. Man har jo permisjon for å være HJEMME med barnet, ikke for at barnet skal være i barnehage og man selv skal ha "fri". 1
cogito Skrevet 29. juni 2010 #12 Skrevet 29. juni 2010 Eg finn ingenting spesielt om barnehage i regelverket, men eg fann dette: Lova: § 14-10. Generelle bestemmelser om uttak av foreldrepenger. Det er et vilkår for uttak av foreldrepenger at mottakeren har omsorgen for barnet. For moren gjelder likevel ikke dette vilkåret i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen. Det er videre et vilkår for uttak av foreldrepenger at mottakeren ikke er i arbeid, se likevel § 14-16. Rundskriv: § 14-10 Fjerde ledd - Omsorg for barnet Kravet til omsorg bør ikke fortolkes slik at stønadsmottaker er helt avskåret fra andre aktiviteter. Vedkommende kan f.eks. gå på skole, eventuelt heldagsskole, eller kurs. Avgjørende er at mor eller far har det daglige ansvar for barnet og ikke har gjenopptatt sin yrkesaktivitet (se nedenfor). 1
Gjest Spinell Skrevet 29. juni 2010 #13 Skrevet 29. juni 2010 Siden han er selvstendig næringsdrivende er det vel ingen fordel for virksomheten at han plutselig er fraværende i 10 uker uansett. Om han fakturerer lenge i etterkant vil det også ta lang tid før pengene kommer inn. Dette kan skape problemer for likviditeten i virksomheten. Finnes det muligheter for å ta ut permisjonen på andre måter enn 10 sammenhengende uker? F.eks en dag per uke i et år, kombinert med 80% barnehageplass? (Eller er det for sent å bestemme seg for dette nå?)
Donpedro Skrevet 29. juni 2010 #14 Skrevet 29. juni 2010 Vi hadde barnet i barnehage en liten periode av pappapermen, så det går fint. Grunnen var at vi fikk plass et par uker før pappapermen utløp, og da benyttet vi muligheten til å ha en veldig rolig tilvenning med korte dager over lengre tid. Han var da 14 mnd, så jeg synes ikke det var moralsk forkastelig akkurat.
Gjest Emo Fisk Skrevet 29. juni 2010 #15 Skrevet 29. juni 2010 Jeg vet ihvertfall om flere som har barn i barnahge fra de er ca åtte måneder, selv om de har permisjon til barnet er 12 måneder. Tror nok det skal gå an da. Om det er gunstig på noen måte kan vel heller diskuteres... Men han har IKKE lov til å jobbe i permisjonstiden. Da faller disse ukene fra.
Gjest kupe Skrevet 29. juni 2010 #16 Skrevet 29. juni 2010 Hei. Kan barnet gå i barnehage når far eller mor har foreldrepermisjon? Jeg finner ingen info om dette på nav.no Send gjerne med lovverk som bekrefter/avkrefte dette hvis du har mulighet til det. Mvh XXX Hei Ja, man kan motta foreldrepenger selv om barnet går i barnehagen. Hovedkriteriet for å motta foreldrepenger er at man har omsorgen for barnet. Kontaktsenteret har besvart spørsmålet på generelt grunnlag med bakgrunn i det beskrevne faktum. Vi presiserer derfor at vårt svar ikke anses uttømmende og at individuelle forhold ikke er vurdert mot regelverket. Vennlig hilsen xxx Fagansvarlig Familie NAV Kontaktsenter Tlf. 81581000 www.nav.no -------------------------------------------------------------------------------- Sendte mail til nav ang dette for en tid tilbake, så svaret er ja
Jade Skrevet 29. juni 2010 #17 Skrevet 29. juni 2010 Jeg fatter ikke hvorfor folk tar ut foreldrepermisjon hvis de ikke har tenkt å tilbringe det med barnet! Eneste er en uke overlapping evt. med tilvenning i bhg. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juni 2010 #18 Skrevet 29. juni 2010 Jeg fatter ikke hvorfor folk tar ut foreldrepermisjon hvis de ikke har tenkt å tilbringe det med barnet! Eneste er en uke overlapping evt. med tilvenning i bhg. Fordi det ikke er frivillig og fordi man ikke tror at det vil være noe særlig? Mødre som syr puter under armene på en unnvikende pappa? Jeg har snart hørt "det hele" - hvorfor ha perm når barnet er liten, det er jo SÅÅÅÅ mye kjekkere når de blir litt eldre ... etc. Moralen må kanskje bli: litt mer valgfrihet takk.
Gjest imli Skrevet 29. juni 2010 #19 Skrevet 29. juni 2010 Det er faktisk lov å ha ungen i bhg under permisjon, men det er ikkje lov å jobbe. Då må far i så fall la ver å ta permisjon. Men eg vil no råde TS til å prøve å få mannen til å ta ut permisjonen og vere heime med barnet! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå