Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Eg har nyleg begynt eit såkalla nytt og betre liv, men fokus på kosthaldet. Har difor eit par spørsmål eg gjerne vil ha svar på, og håpar eg kan få dei så godt forklart som mogeleg :)

- Har lese mange forskjellege plassar at melk ikkje er bra. "Det er bra du ikkje drikk melk", "Då eg slutta å drikke melk, blei alt mykje betre" og liknande. Kvifor er det ikkje bra? Det inneheld jo viktige næringsstoff? Las òg at ei dame hadde lagt om livsstilen sin totalt, blant anna ved å slutte og drikke melk. Ho hadde fått mykje mindre kviser og liknande. Er det altså ein samanheng der?

- Eg har skjønt at avocado er bra i eit sunt kosthald. Passar meg utmerket, ettersom eg tykkjer det er supergodt. Men no er det "plutseleg" den grønsaken med mest kaloriar, og ein bør unngå det? Kva er rett her? Eg et riktignok ikkje avocado så veldig ofte. Kanskje to-tre i veka? Eller er det ofte? :)

- Eg har ikkje noko lav-karbo kosthald som eg følgjer slavisk, men prøvar å tenkje litt over det. Salat i staden for poteter til kyllingen, til dømes. Et ikkje brød, så det er ikkje eit problem. Ris går det riktignok "ein del" av, i wok, salatar osb. Brukar å kjøpe brun ris/naturris og liknande. Kor fy-fy er dette?

- Er veldig glad i å knaske grønsaker som snacks/mellommåltid. Går som regel i gulrøtter, agurk, brokkoli og blomkål. Kan det bli for mykje av det gode? Eg et ikkje ekstreme mengder, men føler at det er eit men med alt som er sunt..

- Er det kaloriar i/usunt å drikke farris? Det er vel berre vatn med kolsyre? Eg er nemleg veldig glad i den kolsyra, spesielt om morgonane, og farris er vel betre å drikke enn pepsi max og liknande? (Sjølvsagt er det betre, men som sagt; føler det er eit men)

- Til slutt: Kvifor er kiloprisen på fersk tunfisk 500 kr, medan ein kan få tre boksar med tunfisk i vatn for 10 kr? Kor er logikken i det? Veit jo at hermetikken ikkje er fersk, men den var vel fersk ein gong i tida? :)

Blei kanskje litt langt det her, men håpar i alle fall at nokon kan svare meg :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder melk så er det mye uenighet ute å går. Man blir i dag anbefalt av staten å spise magre meieriprodukter og Tine reklamerer jo ofte for sine meieriprodukter som sunne osv.

Mange innen alternativ medisin mener melk ikke er bra for kroppen, at man kan utvikle benskjørhet f.eks at man får flere "dumme/dårlige" bakterier i kroppen av å spise det. Her er en link til en blogg fra en dame som gjengir artikler fra leger og andre innen det litt mer alternative miljøet: http://tinesundal.blogspot.com/2008/09/melk-er-for-kalver.html Hvor meieriprodukter beskrives som flytende kjøtt bla.

Jeg har også den samme erfaringen som hun du snakket om at jeg fikk mindre kviser når jeg kuttet ut meieriprodukter og sukker. Men jeg vil ikke "ditche" melka helt, fordi det er en nyttig drikk som har mye næring.

Avocado har alltid inneholdt endel kalorier, du må følge med og lese deg opp vettu ;) Men den inneholder sunt fett som jo er veldig bra for kroppen.

Eneste minuset med å spise for mye grønnsaker er vel at du kan få magebesvær/luft osv. I tillegg er det sånn at kroppen tar ikke opp vitaminene uten litt fett i maten, så hvis man skal spise grønnsaker og få utbytte av det i form av vitaminer så må man ha litte grann fett-olje f.eks. Dette gjelder kanskje mest middager/lunsj og ikke snacks da :)

Vel du må jo bare passe på å forbrenne mer enn du tar inn, ta heller en mindre mengde ris og mer salat og kjøtt. Hvorfor har du ris i salaten? Prøv heller med bønner eller linser.

Det var det for meg, sikkert andre som vet det om tunfisken.

Skrevet

- Til slutt: Kvifor er kiloprisen på fersk tunfisk 500 kr, medan ein kan få tre boksar med tunfisk i vatn for 10 kr? Kor er logikken i det? Veit jo at hermetikken ikkje er fersk, men den var vel fersk ein gong i tida? :)

Det skyldes blant annet at det er mye mindre tunfisk i havet enn for noen tiår siden, den er faktisk snart utrydningstruet. Den hermetiske tunfisken er vel heller ikke fra de største og fineste fiskene, den er antakelig fra de fiskene som ikke var fine nok til å selges som ferskfisk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en forkjemper for melkeprodukter, men hver sin smak. Har du dårlig hud da? Hvis du ikke opplever noen problemer når du drikker melk ville jeg absolutt drukket det. Kalsium og proteiner, huhei. Jeg kan opplyse om at jeg drikker mye melk, har fin hud og er slank, så nå har du nettopp lest om ei dame som drakk mye melk og hadde det kjempebra. :)

Avokado er kaloririkt, men det betyr da ikke at det ikke er bra for deg. Du kan ikke ha lest mange steder at det må unngås, overalt ser jeg eksperter og artikkelforfattere bemerke kaloriinnholdet, men samtidig anbefale det pga. næringsinnhold. To-tre i uka synes jeg er en fin avokadomengde.

Risspørsmålet orker jeg ikke engang å svare på, da jeg blir gal av lavkarbofilosofi.

Man kan alltids finne noe å pirke på for de som spiser store mengder grønnsaker, samtidig vil jeg påstå at alternativet i de fleste tilfeller ville vært verre (småspising av usunn mat, for store måltider, osv.)

Skrevet

I et sundt og velbalansert kosthold skal man man ha karbohydrater, men det er jo forskjell på disse. Raske karbohydrater er ikke særlig sundt fordi metthetsfølelsen forsvinner fort, men med langsomme så holder den lenge. Så hvis du skal kjøpe brød så pass på at det er skikkelig grovt. Nå er det jo mange brød som merkes med hvor grove de er. Velg brød som er 3/4 eller 4/4 grove. I stedet for fin ris så spis en som er litt grovere, eventuelt så får man både bygg og havreris og disse er også skikkelig gode synes jeg. Man fårogså grovere spaghetti.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor "fy-fy" ris er, finner du ut ved å google det opp og finne ut hva dets glykemiske indeks er. Desto høyere glykemisk indeks, jo større påvirkning på blodsukkeret. Og mat som påvirker blodsukkeret i stor grad er generelt usunt, og gjør at du legger på deg lettere (insulinet påvirker hvordan kroppen lagrer fettet).

Man må gjerne bli "gal av lavkarbofilosofi", men det er faktisk er faktum at man utmerket klarer seg uten brød, ris, poteter osv i kostholdet. Selv om man trener - ja. ;) Et annet faktum man ikke kan se bort i fra er hvor ekstremt uheldig det er med ustabilt blodsukker, og hvordan vektøkning, hjerteproblemer, diabetes og andre helselidelser henger sammen med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...