Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Jeg er i sjokk. Min vakre, snille og fantastiske kjæreste på 20 år fortalte meg i dag en dyster hemmelighet. Før hun ble sammen med meg (ca et halvt år siden) jobbet hun på en butikk og der hadde hun stjålet masse. Produkter som til sammen er verdt mange tusen kroner. Store mengder, ikke bare et par ting. Hun ble aldri tatt, fordi hun er veldig smart, har et uskyldig image og er utspekulert nok til at ingen har fattet mistanke. Nå jobber hun ikke der lengre og den saken er sånn sett over. Det som bekymrer meg er at hun også fortalte at hun stjal fra sin nåværende jobb, men siden den ikke har produkter av særlig verdi og interesse stjal hun penger. Penger fra kassen! Jeg er sjokkert... Utspekulert som hun er gjør hun det på en måte som ikke merkes på kassaoppgjøret (lar være å slå inn varen eller noe, jeg forstod det ikke helt, men hun forsikret meg om at ingen merket det) Hvordan kan jeg få henne til å slutte? Hun er neppe kleptoman, hun stjeler kun ting hun har bruk for og gjør det for vinningens skyld. Hvordan kan jeg skremme henne? Jeg har lyst å "true" med at hun blir oppdaget (det er hun livredd for!), men hvordan kan jeg? Jeg har lyst å komme med skrekkeksempler om folk som har blitt oppdaget når de stjeler fra jobben, men ærlig talt kjenner jeg ingen andre som har det eller som har hørt om noen. Eneste som hjelper er å gi henne en støkk, samvittigheten hennes rammes ikke nemlig av fornuftssnakk. (iom at hun stjeler fra rike bedrifter som hun kaller det, ikke stakkarslige privatpersoner) Noen råd? Erfaringer? Mvh bekymret kjæreste
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 På min tidligere jobb, ble ei småbarnsmor tatt for underslag. Hun satt i kassa og gjorde slik som din kjæreste gjør. Sjefen fattet mistanke, men hadde ikke faste bevis. De satte opp skjult kamera, og fikk filma alt sammen. Hun måtte betale tilbake en god sum penger, og fikk fengsel. Så alvorlig er det hun kjæresten din nå holder på med. Hun må ikke tro at de på jobben ikke fatter mistanke. Det er bare et spørsmål om tid før hun blir tatt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 På min tidligere jobb, ble ei småbarnsmor tatt for underslag. Hun satt i kassa og gjorde slik som din kjæreste gjør. Sjefen fattet mistanke, men hadde ikke faste bevis. De satte opp skjult kamera, og fikk filma alt sammen. Hun måtte betale tilbake en god sum penger, og fikk fengsel. Så alvorlig er det hun kjæresten din nå holder på med. Hun må ikke tro at de på jobben ikke fatter mistanke. Det er bare et spørsmål om tid før hun blir tatt. Var det en vanlig butikk? A la matbutikk eller klesbutikk av en viss størrelse. Dette må jeg fortelle til dama mi:D Beklager at jeg smiler, men fengsel vil nok sette en kraftig redsel i henne! Problemet er bare at hun tror hun er såpass lur at ingen merker det. Veldig hektisk jobb med mye tull i kassen. Selv om hun faktisk står sammen med noen og (jobber visstnok aldri alene i kassen) sniker hun til seg noen lapper. TS
Colargol Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 (endret) Da jeg jobba i dagligvare butikk flere år tilbake så opplevde jeg flere som ble tatt for stjeling. Hun ene husker jeg godt, ei ung jente som stjal kontantkoprt til mobil (nå er det ikke mulig, men da kunne man "slå inn feil") og penger fra kassen. Hun trodde vel at hun var såpass diskre at hun ikke kom til å bli oppdaget, men da de tok henne fikk vi beskjed om at sjefene hadde hatt henne under oppsyn i to måneder, de måtte bare ha sikre bevis først. Ei anna ei jeg husker var butikksjef på en annen butikk. Hun var veeeldig flink til å fylle handleposene fulle uten å betale for varene, og hun hadde sikkert gjort det i flere år. Da noen reagerte tok nestsjefen kontakt med politiet og de hadde sivile politispanere på henne en stund før de endelig tok henne, hun mistet jobben og ble dømt for tyveri for 100.000 +/- En tredje jeg husker var av alle ting frelsesarmé soldat. Jeg jobbet på Fretex og hun var butikksjef. Hun ble tatt for underslag på flere hundre tusen og mistet selvsagt jobben. Fretex har en ganske gammeldags regnskapsføring i butikkene så jeg ser at det ikke ville vært noe problem for henne å underslå -jeg som vanlig ansatt kunne lett klart det om jeg ville. Da hun ble tatt så tror jeg de tok henne "på fersken". I tillegg så klarte hun å forsøke å legge noe skyld på en av de som jobbet der på "tiltak" (attføring, insatte i fengsel osv.). Idiot av en dame, likte henne aldri som sjef heller! Poenget er vel -ja hun kan bli tatt! Sjefer ser mer enn det man tror, det er nemlig ganske vanlig at ansatte stjeler. Så om sjefen (eller andre ansatte) ikke går rundt i sin egen tåke så skal du ikke se bort i fra at hun blir tatt en dag. Men jeg må spørre deg om noe -ønsker du å være i et forhold til en som har så lave moralske skrupler i forhold til å stjele? Hadde hun vært klepto så hadde hun i det minste hatt en slags unnskyldning om hun "ikke klarte å la vær", og dermed også en samvittighet og en mulighet for å slutte. Det du sier er jo at hun gjør det for moro skyld og driter i at hun faktisk gjør noe straffbart? Endret 29. juni 2010 av Colargol
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 Men jeg må spørre deg om noe -ønsker du å være i et forhold til en som har så lave moralske skrupler i forhold til å stjele? Hadde hun vært klepto så hadde hun i det minste hatt en slags unnskyldning om hun "ikke klarte å la vær", og dermed også en samvittighet og en mulighet for å slutte. Det du sier er jo at hun gjør det for moro skyld og driter i at hun faktisk gjør noe straffbart? Den er jo helt klart en negativ side ved henne, men ikke nok til at jeg ønsker å dumpe henne. Hun er verdens snilleste og ærligste mot meg. Hun kunne aldri stjelt fra noen som står henne nær, men hun er av oppfatningen "det gjør ikke noe om jeg tar noen hundre når butikken tjener titusener hver dag". Takk for skremselhistorier! Jeg ble nesten litt redd på hennes vegne nå jeg, tenk om hun blir tatt:s TS
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Du kan jo opplyse henne om at for hver krone bedriftene taper på tyverier, øker prisen alle (inkludert henne selv) må betale for å kjøpe varer! Så utrolig provoserende med sånne folk som bare ser sin egen navle. Håper for din del at hun tar til vett og blir voksen snart, det der er direkte pinlig korttenkt oppførsel.
Gjest Iah Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 Sjefen fattet mistanke, men hadde ikke faste bevis. De satte opp skjult kamera, og fikk filma alt sammen. Dette er jo overhodet ikke lovlig, så der burde arbeidsgiver ha blitt anmeldt på flekken.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 Virker som om hun har en alvorlig moralsk brist. Da får det ikke hjelpe at hun er "verdens snilleste og ærligste" mot deg. Sorry.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #9 Skrevet 29. juni 2010 Virker som om hun har en alvorlig moralsk brist. Da får det ikke hjelpe at hun er "verdens snilleste og ærligste" mot deg. Sorry. Helt enig. Skulle likt å høre om hun syntes det var greit at de ansatte stjal "sin del av kaka" hvis det var hun selv som hadde slitt seg opp og frem med et firma. Hennes argumenter blir det samme som å gå til naboen og ta penger fra lommeboka hans fordi han har god lønn. Sier jammen en hel del om hennes personlighet.
Anjah Skrevet 29. juni 2010 #10 Skrevet 29. juni 2010 Jeg håper du klarer å forklare henne hvor alvorlig dette er før det faktisk får store konsekvenser! For tro meg; det kommer det til å gjøre, uansett hvor 'smart og uskyldig' hun måtte være. Jeg var 'smart' hele 3 ganger før jeg lærte leksa mi! Har hatt et innlegg her tidligere: "Gamle synder" Heeeeelt håpløst å få seg en god jobb igjen... :cry: Få henne til å stoppe. NÅ!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #11 Skrevet 29. juni 2010 "Hun stjeler fra de rike og gir til de fattige??" Hun forsøker å rettferdiggjøre hvorfor hun stjeler - egentlig gir hun blaffen. Det er en skremmede holdning. Før eller siden blir hun tatt og havner i fengsel hvis arbeidsgiver anmelder forholdet, da er det under skjerpende omstendigheter at dette har pågått over lang tid, og noen lapper her og der vil fort bli mye penger... det hun gjør er å bryte norsk lov... er du sikker på at hun ikke lurer deg på flere områder? Du burde hjelpe henne til å komme ut av det som er blitt en farlig uvane... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2010 #12 Skrevet 29. juni 2010 Dersom dette er et stort selskap er nok ikke sjefene så dumme som hun tror, kommer garantert til å bli avslørt. De fleste butikksjefer har litt kunnskap om hvordan slike ting foregår og fanger lett opp signaler om at det er ugler i mosen. Ja, jeg jobber som butikksjef.
Rosenrød Skrevet 30. juni 2010 #13 Skrevet 30. juni 2010 Huff, jeg hadde ikke synes det var noe å leve sammen med en som stjal. Hadde rett og slett sagt at det godtar jeg ikke, så får hun velge, deg eller stjelingen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #14 Skrevet 30. juni 2010 Jeg kjenner ei som jobbet på samme sted i nesten 10 år, hun stjal EN gang penger i forb. med oppgjør, hun fikk sparken på dagen og ble politianmeldt. Dette var snakk om "bare" 1500 kr. Sier ikke at det ikke er noe, men når en så liten sum gir sparken på dagen samt anmeldelse så sier det litt om hvor strengt det slås ned på.
Gjest Smaragd Skrevet 30. juni 2010 #15 Skrevet 30. juni 2010 (endret) På min tidligere jobb, ble ei småbarnsmor tatt for underslag. Hun satt i kassa og gjorde slik som din kjæreste gjør. Sjefen fattet mistanke, men hadde ikke faste bevis. De satte opp skjult kamera, og fikk filma alt sammen. Hun måtte betale tilbake en god sum penger, og fikk fengsel. Så alvorlig er det hun kjæresten din nå holder på med. Hun må ikke tro at de på jobben ikke fatter mistanke. Det er bare et spørsmål om tid før hun blir tatt. Dette er ikke lovlig, og hun hadde ikke kommet i fengsel kun på grunnlag av at de hadde henne på film. Var nemlig noen i byen til en venninne av meg som hadde opplevd akkurat dette. Sjefen hadde mistanker, men ville finne ut hvem det var av sine ansatte. Han satte opp skjult kamera - altså uten å gi beskjed til de ansatte og fant da ut hvem synderen var. Men dan ansatte ble ikke straffet på andre måter at hun ble oppsagt, for filmen kunne ikke brukes i retten siden eieren ikke hadde satt opp skilt om at det var videoovervåket. (!!!) (Litt av et system Norge har må jeg si! Ha håndfaste bevis men ikke få bruke dem!) Det dama di gjør et forresten å bryte ned sin egen samvittighet. Læreren min på barneskolen hadde en fantastisk forklaring på samvittighet - som jeg husker like godt i dag - over 20 år etter Nemlig at samvittigheten vår er en spiss trekant som står montert inni brystkassa vår, med en spiker i midten. Når vi gjør noe som utløser samvittigheten vår - snurrer denne rundt. Følelsen av å få vondt, kommer av at spissene på trekanten treffer oss innvendig når den snurrer. Men med tiden, om en "bruker" samvittigheten mye, vil spissene sakte men sikkert slites ned slik at man kjenner spissene mindre og mindre. Og bruker man den alt for mye - vil den til slutt bli bortimot rund! Spissene kan derimot vokse ut igjen om de får absolutt ro og fred over laaaang tid. Men du sier hun er en velsig søt og snill jente, men er du nå så sikker? Kan jo hende hun lurer deg trill rundt men er så sukkersøt at du ikke ser det...? :klø: (ikke vondt ment, men det er jo mulig.....) Endret 30. juni 2010 av Smaragd
Kamikatze Skrevet 30. juni 2010 #16 Skrevet 30. juni 2010 Først og fremst tjener ikke butikken pengene som kommer inn i kassen. Det er kun en brøkdel av det som er fortjeneste. Størsteparten av det som kommer inn går ut igjen i utgifter som husleie, strøm, lønninger, skatter, svinn, regnskapsfører, markedsføringskampanjer etc. Litt bransjeavhengig må hun kansje ha inn tusen til tretusen kroner i salg, før det dekker inn tapet når hun stjeler en hundrelapp. Marginen er minst i dagligvarebutikker, størst gatekjøkken og enkelte vellykkede klesbutikker. Handelsnæringen gikk for et tiår siden til krig mot svinn, og har nulltoleranse. Som hovedregel skal ethvert svinn forfølges i så stor grad som mulig, for å gjøre tyveri/naskeri så uattraktivt som mulig. Alle butikker har i dag såpass databasert styring med varebeholdningen at svinn oppdages hurtig. Det vanskelig er å finne ut om årsaken står foran eller bak kassen. Vær rimelig sikker på at det legges ut åte, som registrerte pengesedler, og at butikken kan bli besøkt av såkalte mysteri-shoppers. Og at kassen blir gjennomgått, for å se etter behovet for veksling. De fleste betaler jo med kort, så de få kontanttransaksjonene som kommer blir relativt oversiktlige. Det er lettere å bli tatt enn hun tror. Og hun kan allerede være under mistanke, ettersom der har funnet sted svinn ved flere anledninger. (Er ikke så lenge siden pålagt varetelling.) Hun bør seriøst tenke seg om. Er de usle hundrelappene hun kan greie å få ut av dette her verdt å tape inntekta på? Er det verdt rulleblad og USA-ferie-nekt? Er det verdt å havne i fengsel eller bøteregisteret for? Særlig på mindre steder kan det være langt mellom jobbene, og alle vet hvor hun har arbeidet. Tror hun ikke de vil lure på hull i CV-en? Enten at hun "glemmer" å ta med en arbeidsgiver, eller at hun tar den med, og en henvendelse avdekker forholdet? Det blir ikke nødvendigvis lett å finne ny jobb. Særlig ikke der rykter går fort. Dessuten er dette selvbedraget der hun prøver å rettferdiggjøre stjelingen med at det er store rike bedrifter hun tar fra, kun et tegn på at hun er god på ansvarsfraskrivelse. Dette vil du kunne finne igjen i hennes omgang med andre, selv om du ennå har hodet i en rosa sky. Hun kan like lett finne enn rettferdiggjørelse for å stjele fra venninna - som at venninna tjener mer enn henne, og derfor har råd til sminke eller whatever. Klart du skal prøve å få henne på bedre tanker. Blir hun tatt, må du jo klare deg uten henne en stund. Pluss at folk vil begynne å referere til deg som hun/han som er sammen med hu som er arbeidsløs fordi hun underslo fra ... Men å dumpe dama fordi at hun ikke er perfekt på absolutt alle områder. Vel... Det var da litt mye forlangt. Livet består tross alt ikke bare av solskinn. Vi trenger bare ikke gjørs på å skygge for solen, mener jeg.
Barcelone Skrevet 30. juni 2010 #17 Skrevet 30. juni 2010 Den er jo helt klart en negativ side ved henne, men ikke nok til at jeg ønsker å dumpe henne. Hun er verdens snilleste og ærligste mot meg. Hun kunne aldri stjelt fra noen som står henne nær, men hun er av oppfatningen "det gjør ikke noe om jeg tar noen hundre når butikken tjener titusener hver dag". Takk for skremselhistorier! Jeg ble nesten litt redd på hennes vegne nå jeg, tenk om hun blir tatt:s TS Hvordan vet du det egentlig? Hvis hun er så kynsik at hun stjeler fra sin egen arbeidsgiver? Jeg tror nok ikke jeg kunne ha vært sammen med en så umoralsk og arrogant person. Sannheten kommer alltid for en dag! Faren min har drevet butikk i mange år og den ene av butikksjefene hans drev og jukset med timeslistene sine. Regnskapsføreren fattet mistanke og varslet pappa og det skulle ikke mye til før en av de andre ansatte fortalte det de visste da de skjønte at pappa hadde fattet mistanke. Hun som stjal forsvant fra jobb og kome aldri tilbake. Hun fikk heller ikke lønn eller feriepengene hun hadde jobbet seg opp. Dette gikk til å dekke opp det hun hadde underslått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå