Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Jeg har ridd i alle år. Etter et år uten ridning, men mye gåing stedet, har jeg virkelig sett forskjell på bena mine. Har aldri vært så fornøyd med bena som jeg er nå. De har blitt mye slankere og mer feminine, og jeg vil gjerne beholde de slik. Har lyst til å begynne å ri igjen, men jeg kan ikke si jeg savner "klumpmusklene" helt øverst på innsiden av lårene (sikkert de man bruker for å holde seg fast). Der blir jeg skikkelig støl om jeg ikke har ridd på en stund, og kjenner nærmest klumpene av noen muskler vokse frem med en gang. Er ridning rett og slett av typen aktivitet man får store muskler av, eller kan jeg gjøre noe for å holde musklene mine "lange og slanke"? Har null greie på trening ellers, hjelper det å tøye ut? Jogge, løpe?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 Du har mest sannsynlig mistet muskelmasse på bena så de ser "lang og slank" ut. Å sitte på hesteryggen er sabla god trening, men du får ikke store muskler av det.. Du får bare mer muskler.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #3 Skrevet 28. juni 2010 Mener du helt oppe på innsiden av lårene? Det har jeg også, men aldri tenkt over at det er pga ridningen:s *skal følge med i denne tråden jeg og*
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #4 Skrevet 28. juni 2010 Muskler forandrer IKKE fasong av at man tøyer ut, det vokser IKKE frem flere muskler på kroppen enn de som allerede finnes der, og tynne bein er IKKE noe man får fordi man har "lange, slanke muskler". Man har de musklene man har, og det eneste som kan forandres ved dem er størrelsen. Det som avgjør størrelsen/tykkelsen på lårene dine er altså to ting: 1. Hvor store musklene dine er. 2. Hvor mye fett som ligger over musklene. Dette er elenemtær kunnskap om menneskekroppen, som jeg trodde alle ble undervist i på skolen!? Jeg nekter å tro at du fikk store og klumpete lår av å ri. Det er en fysisk umulighet å oppnå bolerlår av denne type trening. Ridning er rett og slett ikke en type aktivitet som belaster musklene på en måte som er optimal for virkelig muskelvekst. Det finnes ingen "klumpmuskel" (hva nå enn det måtte være...) på stedet du beskriver. Det er derimot et veldig vanlig sted på kroppen at det lagres fett. Sannsynligvis har du rett og slett bare gått ned litt i fettprosent (les: mistet fett og blitt slankere) fordi du har gått turer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #5 Skrevet 28. juni 2010 Ja, mulig det ble undervist på skolen.. Men så har jeg aldri hatt gymtimer, så det vet jeg ikke Eneste gang jeg har gjort noen form for trening var 1 gang med en venninne på treningssenter. Der lærte hun meg at tunge, langsomme ting gir store muskler og kjappe, lette ting gir noen andre muskler. Så jeg får bare beklage at alle ikke er like interessert i trening. Så da er konklusjonen at jeg blir støl i fettet, som jeg ikke har?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #6 Skrevet 28. juni 2010 Så da er konklusjonen at jeg blir støl i fettet, som jeg ikke har? Du blir støl i musklene fordi du ikke har brukt dem på en stund.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 Ja, mulig det ble undervist på skolen.. Men så har jeg aldri hatt gymtimer, så det vet jeg ikke Eneste gang jeg har gjort noen form for trening var 1 gang med en venninne på treningssenter. Der lærte hun meg at tunge, langsomme ting gir store muskler og kjappe, lette ting gir noen andre muskler. Så jeg får bare beklage at alle ikke er like interessert i trening. Så da er konklusjonen at jeg blir støl i fettet, som jeg ikke har? Alle mennesker har selvsagt både fett og muskler på kroppen. Begge deler tjener livsviktige funksjoner og du hadde nok vært et medisinsk mirakel om du ikke hadde noe som helst fett på lårene. "Tunge, langsomme ting" gir ikke store muskler, og "kjappe, lette ting" gir ikke "andre typer muskler". Det mest effektive for muskelvekst er imidlertid hard styrketrening med relativt få repetisjoner - det er kanskje det hun mente? Som nevnt over her: Man har de musklene man har, og det eneste synlige ved de som kan forandre seg, er størrelsen. Lær deg litt om hvordan kroppen din fungerer, så blir det lettere for deg å forstå hva som skjer når den forandrer seg. At du nekter å trene og holde deg i god fysisk form vil forøvrig kun gå ut over deg selv, når du blir eldre og begynner å forfalle og få fysiske plager. At man ikke er interessert i trening er egentlig ikke relevant. I et land med gratis skole og tilrettelagte forhold burde alle være i stand til å vite hvordan de på best mulig måte klarer å ta vare på kropp og helse. Men, men.. Ditt tap.
Vera Vinge Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 Jeg kan heller ikke skjønne at du skal ha fått store muskler av å ri? Jeg drev med hester i mange år da jeg var yngre, og kan ikke akkurat si at det var noe problem (selv om jeg jo vet at kropper er forskjellige). At man har et fettdepot på innsiden av lårene øverst er jo helt vanlig blant kvinner, og jeg vil også heller tro at det er snakk om en fettreduksjon, kanskje pga. andre endringer. Du sier også noe om at du kjenner klumper av muskler vokse fram om du ikke har ridd på en stund, og det høres hvertfall usannsynlig ut. Muskelvekst er ikke noe du merker etter én treningsøkt eller to. Nå er det altså noen år siden jeg sluttet å ri, men jeg kan heller ikke huske at jeg brukte beina så intensivt at jeg skulle klare å bygge store muskler av det. Jeg får nesten lyst til å spørre om du red en veldig treig hest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå