Gjest venus Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Her vi bor har "alle" barn "alt" av tekniske og praktiske dupeditter. Vi bor i et område der folk har god økonomi og det har vi også. Blir allikevel sjokkert over 1 klassinger som har ipod, DS (og gjerne 15 spill), dvdspiller i bilen, sykkel med 20 gir, tv på rommet, mobil, wii, nintendo, pc osv, osv. Og da mener jeg ikke at de har en eller to av disse tingene! Av det jeg har nevnt over har vår 1 klassing DS med 3 spill. Og han skiller seg virkelig ut. Hvis du hadde økonomi til det, ville du holdt igjen på slike ting allikevel?
Fluffe Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 Hva i huleste skal en unge med en mobil som kan mere enn å singe og sende sms? Hadde ikke latt ungen min blitt bortkjent nei. Unger bør lære seg å sette pris på verdien av ting. Jobbe for ting.
kaprifolen Skrevet 28. juni 2010 #3 Skrevet 28. juni 2010 Jepp! Faren til venninna mi har en super løsning der. Han tjener en million i året. på utstyr ungene trenger til idretten de er engasjert i, får de det de ønsker seg og av krevende kvalitet. Instrumenter også. Men typiske "dyre leker" ønsker de seg til jul (dyre ting ønsker de seg kanskje sammen), de sparer, og finner ut at de kan spleise og samarbeide osv. Når ungene da har spart alt selv, og kjøpt det de ønsket seg, setter far i hemmelighet inn samme sum på sparekonto som barna får når de blir voksne... Priveligert måte å lære verdi på!
Colargol Skrevet 28. juni 2010 #4 Skrevet 28. juni 2010 Det kan jeg umulig vite siden jeg ikke har barn enda, men ønsker jo at de jeg en dag skal oppdra skal få seg noen greie kjerneverdier og når jeg møter andres bortskjemte unger så gremmes jeg. Men akkurat dvd-spillere i bilen er ikke noe en kommer til å kjøpe i tillegg om ti år, de kommer sannsynligvis til å være en integrert del av bilen. Men helt ærlig så tror jeg at mine barn skal få det jeg fikk -opplevelser. Jeg kommer til å dra barne mine på konsert, kino, teater, ferier, svømming osv. foran det å bruke penger på mer enn nødvendig -og de tingene som jeg ser på som nødvendigheter vil nok forandre seg, teknologiutviklingen går jo nesten i spinn og hva som er vanlig, nytt og nyttig om 5år -det aner jeg jo ikke!
Gjest SmallTalk Skrevet 28. juni 2010 #5 Skrevet 28. juni 2010 Her vi bor har "alle" barn "alt" av tekniske og praktiske dupeditter. Vi bor i et område der folk har god økonomi og det har vi også. Blir allikevel sjokkert over 1 klassinger som har ipod, DS (og gjerne 15 spill), dvdspiller i bilen, sykkel med 20 gir, tv på rommet, mobil, wii, nintendo, pc osv, osv. Og da mener jeg ikke at de har en eller to av disse tingene! Av det jeg har nevnt over har vår 1 klassing DS med 3 spill. Og han skiller seg virkelig ut. Hvis du hadde økonomi til det, ville du holdt igjen på slike ting allikevel? Ja, jeg ville holdt igjen på disse duppedittene. Jeg og samboeren vil uten tvil ha god råd når vi får barn, men vi ser virkelig ikke poenget med å skjemme bort barn på denne måten. Ikke ser vi hva en 7-åring skal med egen pc, egen tv, tre spillkonsoller osv. Mobil kan jeg skjønne, sykkel og en eller annen spillkonsoll også, men ikke den kremrekka av duppeditter du ramser opp her. Og ihvertfall ikke kun til egen disposisjon. Jeg og samboeren er begge vokst opp i familier med god råd, men vi er også vandt til at vi måtte spare når vi ville ha noe uten om jul og bursdag. Dette er noe vi kommer til å føre med oss videre. Både fordi man lærer seg å disponere penger og fordi man ofte tar bedre vare på det man har måttet kjøpe selv, for egne penger.
Leanne Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Barn har da ikke bruk for noe av det, sånn egentlig... Men jeg skjønner jo at man kanskje vil kjøpe noe til de håpefulle, men alt det trenger de ikke... Bruk heller penger på leker hvor de bruker kroppen enn å kjøpe masse forskjellige spillgreier.. Vi arvet en gammel pc som skulle byttes ut på jobben til min far, den får barna bruke. Den er ikke den raskeste modellen, men fungerer greit til word, paint og noen josefinespill vi har kjøpt inn. Andre tekniske dupeditter har de ikke... Vi har besteforeldre som bor 3,5 times kjøring unna som vi besøker ganske ofte, og vi har ikke hatt behov for noen dvdspiller i bilen. Vi hører stort sett på radio, evt. en lydbok innimellom. Men barna har mye annet, masse utkledningstøy, kjøkkenleker, togbaner, biler, sykler har de jo, sandkasse osv.. Vil mye heller ha barn som leker med kroppen enn med et tastatur
Piper Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 Dere er fornuftige, som ikke lar dere presse til å være med på dette hysteriet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 Dere er fornuftige Jeg har noen fettere som har vokst opp i et hjem med veldig god økonomi, men de har heller ikke fått alt. Etter hvert som de ble gamle nok har de måttet jobbe dersom de ønsket seg noe som var urimelig dyrt (f eks merkeklær framfor ordinære klær). De har blitt veldig sympatiske, arbeidssomme og usnobbete menn. Det at man har råd til "alt" betyr ikke at man skal eller bør kjøpe alt, synes jeg, og jeg tror endel "klasseskiller" mellom skoleelever kunne vært unngått om flere hadde tenkt som dere.
Poppsilopp Skrevet 29. juni 2010 #9 Skrevet 29. juni 2010 Det er veldig bra slik som dere gjør det. Barn som er vandt til å få alt de peker på setter ikke pris på en ting. Så uansett hvor god økonimi jeg har når jeg får barn så vil jeg lære dem at alt ikke kommer fyvende, og at man skal sette pris på det man har. Det jeg derimot heller ville gitt dem mye av er opplevelser. Jeg ser på meg, jeg fikk ikke det jeg pekte på, og synes vel dette var urettferdig, men når jeg ble noen år elder så jeg hvor mye gøyere å ha foreldre som tok seg til til oss og gav oss opplevelser for livet, det er ting jeg synes det er mye bedre å gi ungene sine! Og i tillegg så satt jeg mye større pris på de tingene jeg jobbet litt for å få, eller hadde ønsket meg lenge før jeg fikk.
Elizia Skrevet 29. juni 2010 #10 Skrevet 29. juni 2010 Samtidig ser jeg det dilemmaet TS har ifht at det er kun deres barn som ikke har disse tingene som for de andre er helt vanlig å ha. Dvs deres barn blir de uvanlige. Det er lett for foreldre å rettferdiggjøre hvorfor barna ikke skal få det og det, men ikke så lett for det barnet som kanskje terges eller føler seg utenfor på grunn av foreldrenes prinsipper... Skulle ønske alle foreldre tenkte som dere jeg. Selv kommer vi heller ikke til å gi barna våre alt de peker på eller alt de andre har, da jeg mener de ikke trenger alle disse spillene og duppedittene. Men gruer meg til denne situasjonen oppstår, for det er ikke lett å si nei.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #11 Skrevet 29. juni 2010 Jeg er enig med Elizia, samtidig tror jeg at akkurat når det gjelder slike ting tar en ikke så mye skade av å føle seg utenfor. Jeg er helt med på at det er kjipt for barnet der og da, men jeg har faktisk aldri hørt om noen som i voksen alder har framstilt det negativt at foreldrene ikke ga dem alt de kunne av materielle goder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå