Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Jeg ønsker å gå ned en del i vekt - 15-20 kilo. Har ikke trent noe særlig tidligere, men har nå begynt å trene hardt - i snitt fem ganger i uka. Kombinasjon av spinning, styrketrening, dans, bosu etc. Er dog ikke særlig interessert i å endre mine matvaner - spiser forholdsvis sunt - glad i frukt og grønt, men også i godterier. Har hatt forholdsvis stabil vekt i en del år med dette kostholdet. Lurer da på om - og i så fall hvor fort - jeg kan regne med å gå ned i vekt med samme kosthold, men med å begynne med såpass mye trening "over natta"? Er nemlig mye mer interessert i å trene aktivt enn i å måtte takke nei til god mat...
Liszt Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 Dersom du øker aktivitetsnivået ditt vil du antakeligvis gå ned i vekt dersom du er helt sikker på at du spiser akkurat det samme som før. Sultfølelsen øker vel og merke ved økt treningsmengde, og dersom man ikke har en viss peiling på hvor mye man faktisk inntar kan man ende opp med å ikke gå ned i vekt til tross for mye trening. Du kan jo alltids prøve dette ut i et par uker, og dersom du ikke går ned i vekt blir du nødt til å kutte ned på matinntaket. Hvor mye, eller hvor fort, du kan forvente å gå ned i vekt er forresten umulig å svare på for oss utenforstående. Det letteste vil dog være å sørge for at du holder et moderat kaloriunderskudd fra starten av, og det gjør du ved å være bevisst på kostholdet og lære deg hva ulike matvarer inneholder. Man må nok regne med å ofre litt av kosen når man skal ned i vekt, men det er overhodet ikke ensbetydende med at man skal sulte seg eller nekte seg god mat. Det går som regel fint å ha èn dag i uka der man spiser det man har lyst på, så lenge man er flink de resterende seks.
Supraspinatus Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Jeg ønsker å gå ned en del i vekt - 15-20 kilo. Har ikke trent noe særlig tidligere, men har nå begynt å trene hardt - i snitt fem ganger i uka. Kombinasjon av spinning, styrketrening, dans, bosu etc. Er dog ikke særlig interessert i å endre mine matvaner - spiser forholdsvis sunt - glad i frukt og grønt, men også i godterier. Har hatt forholdsvis stabil vekt i en del år med dette kostholdet. Lurer da på om - og i så fall hvor fort - jeg kan regne med å gå ned i vekt med samme kosthold, men med å begynne med såpass mye trening "over natta"? Er nemlig mye mer interessert i å trene aktivt enn i å måtte takke nei til god mat... Du kommer til å oppnå 2 ting med dette: Overtrening og nederlag. Fra null trening til hard trening fem dager i uken. Om du går ned i vekt i perioden du trener hardt, hva vil skje når du skader deg/blir syk? Du fyker rett opp igjen i vekt. For å gå ned i vekt er det ikke en slankekur som må til. Det er livsstilsendring. Du kan inntil videre fortsette med hardtreningen dersom du er motivert for det. Om du merker tegn på overtrening må du trappe ned treningen med en gang. Eks: Dårligere yteevne, mageproblemer, hodepine, vedvarende smerte i musklene, dårlig matlyst, depresjon/nedstemthet, ofte trøtt, sover lenge, dårlig konsentrasjon, for å nevne noen. Jeg ville heller trent 3 ganger i uken et par mnd før jeg trappet opp til 5. Samtidig bør du endre kostholdet ditt. Du må ikke spise godterier hver dag om du gjør det nå. Hvis du ikke er villig til å ofre litt av kosten din, så tror jeg ikke du er villig til å gå ned 15-20kg heller.
Chanel.No5 Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 TS; Les litt her om å begynne å trene; http://www.trening.no/treningstips/1802.o2.html
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Dersom du øker aktivitetsnivået ditt vil du antakeligvis gå ned i vekt dersom du er helt sikker på at du spiser akkurat det samme som før. Sultfølelsen øker vel og merke ved økt treningsmengde, og dersom man ikke har en viss peiling på hvor mye man faktisk inntar kan man ende opp med å ikke gå ned i vekt til tross for mye trening. Du kan jo alltids prøve dette ut i et par uker, og dersom du ikke går ned i vekt blir du nødt til å kutte ned på matinntaket. Hvor mye, eller hvor fort, du kan forvente å gå ned i vekt er forresten umulig å svare på for oss utenforstående. Det letteste vil dog være å sørge for at du holder et moderat kaloriunderskudd fra starten av, og det gjør du ved å være bevisst på kostholdet og lære deg hva ulike matvarer inneholder. Man må nok regne med å ofre litt av kosen når man skal ned i vekt, men det er overhodet ikke ensbetydende med at man skal sulte seg eller nekte seg god mat. Det går som regel fint å ha èn dag i uka der man spiser det man har lyst på, så lenge man er flink de resterende seks. Dette med å ha èn dag i uken hvor man spiser det man vil er da virkelig ikke lukrativt for vektnedgang? Hvor har folk denne ideen fra? Det blir som å ikke trene, har du en slik spisedag hvor man hiver i seg usunt har man spist inn igjen de kaloriene man har forbrent ved trening hele den uken. Har man gått en uke uten godteri og fantasert om dagen man kan skeie ut er det lett for at det blir en del cocacola, iskrem og sjokolade (blir vel som en bursdag hvor du skeier heeeeelt ut) og vips så har du inntatt 3-4000 kalorier ekstra! Høres mye ut, men en pizza her, en sjokoladeplate der, litt potetgull og muligens noen skåler is i løpet av et døgn ville ikke vært noe prblem for min del! La oss si at man trener hyppig, jeg vil påstå at fire ganger i uken er mye. Hvis man løper i en time forbrenner man ca 800-1000 kcal avhengig av fart. Så da har man forbrent 4000 kalorier i løpet av alle de flotte sunne dagene, men alt strevet er til ingen nytte, for den dagen du er usunn kommer alt tilbake. Valget er kalorimessig: trene, svette, og slite 4-5 ganger i løpet av uken og ha en spisedag, eller spise sunt hver dag og aldri trene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 Hvis man først lar være å ha spisedag i et par uker, så har man ikke lenger lyst på det. Store mengder mat gjør meg nå kvalm. Før kunne jeg spise til jeg sprakk, og det spesielt av sjokolade. Hvorfor fylle opp kvote bare fordi dere har 1 dagdet er lov å ta seg litt ekstra? vinninga går opp i spinninga.
baltazar Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 (endret) Dette med å ha èn dag i uken hvor man spiser det man vil er da virkelig ikke lukrativt for vektnedgang? Hvor har folk denne ideen fra? Det blir som å ikke trene, har du en slik spisedag hvor man hiver i seg usunt har man spist inn igjen de kaloriene man har forbrent ved trening hele den uken. Har man gått en uke uten godteri og fantasert om dagen man kan skeie ut er det lett for at det blir en del cocacola, iskrem og sjokolade (blir vel som en bursdag hvor du skeier heeeeelt ut) og vips så har du inntatt 3-4000 kalorier ekstra! Høres mye ut, men en pizza her, en sjokoladeplate der, litt potetgull og muligens noen skåler is i løpet av et døgn ville ikke vært noe prblem for min del! La oss si at man trener hyppig, jeg vil påstå at fire ganger i uken er mye. Hvis man løper i en time forbrenner man ca 800-1000 kcal avhengig av fart. Så da har man forbrent 4000 kalorier i løpet av alle de flotte sunne dagene, men alt strevet er til ingen nytte, for den dagen du er usunn kommer alt tilbake. Valget er kalorimessig: trene, svette, og slite 4-5 ganger i løpet av uken og ha en spisedag, eller spise sunt hver dag og aldri trene. For veldig mange som tenker langsiktig der målsettingen er å komme i bedre form eller slanke seg, så er denne gulroten viktig mentalt sett, da den Stimulere belønningsenteret i hjernen. Endret 30. juni 2010 av baltazar
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 Det er (en av flere) negative ting ved dette overdrevne kalorifokuset. Det er KLART det er sunnere å trene jevnlig og unne seg èn "spisedag" i uken, enn å aldri trene overhodet og droppe "spisedagen"! Trening har nemlig flere positive effekter enn kun økt kaloriforbruk! Både ved vektnedgang og ved en sunn livsstil generelt er det MYE mer man må tenke på enn kun kalorier. Hvor kaloriene kommer fra, og at kroppen holdes i god form, er minst like viktig som fanatisk kaloritelling. Og, bare så det er sagt, det er veeeldig vanlig med en "spisedag" i uken, også blant de som går ned i vekt. Det er IKKE som om den ene dagen ødelegger alt, verken vektmessig, eller helsemessig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 Det er (en av flere) negative ting ved dette overdrevne kalorifokuset. Det er KLART det er sunnere å trene jevnlig og unne seg èn "spisedag" i uken, enn å aldri trene overhodet og droppe "spisedagen"! Trening har nemlig flere positive effekter enn kun økt kaloriforbruk! Både ved vektnedgang og ved en sunn livsstil generelt er det MYE mer man må tenke på enn kun kalorier. Hvor kaloriene kommer fra, og at kroppen holdes i god form, er minst like viktig som fanatisk kaloritelling. Og, bare så det er sagt, det er veeeldig vanlig med en "spisedag" i uken, også blant de som går ned i vekt. Det er IKKE som om den ene dagen ødelegger alt, verken vektmessig, eller helsemessig. Hvis folk delte opp den dagen til litt hver dag kunne de sikkert spist en stor skål full av sjokoladeis daglig! Mye bedre spør du meg... Neida, folk går kanskje ned i vekt selv om de har en spisedag, men 3-4000 kalorier ekstra i uken på en dag er masse, og folk må regne med at hvis de har gått ned 10 kilo på en måned og hatt spisedag, ville de nok ha gått ned 20 uten spisedagen!
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #10 Skrevet 30. juni 2010 Hvis folk delte opp den dagen til litt hver dag kunne de sikkert spist en stor skål full av sjokoladeis daglig! Mye bedre spør du meg... Neida, folk går kanskje ned i vekt selv om de har en spisedag, men 3-4000 kalorier ekstra i uken på en dag er masse, og folk må regne med at hvis de har gått ned 10 kilo på en måned og hatt spisedag, ville de nok ha gått ned 20 uten spisedagen! Tviler sterkt på at noen klarer å få i seg noe tilsvarende 7 store isporsjoner i løpet av den ene spisedagen, du. Dessuten er åpenbart èn dag pr uke med ubalanse i blodsukkeret langt gunstigere for vekt og helse enn syv dager i uken med det samme. Å samle godteriet til èn dag har utvilsomt sine fordeler. Det er mulig en spisedag for enkelte vil bremse vekttapet noe, men nå er det jo slik at det er andre ting enn raskest mulig vekttap som er det viktigste for de aller fleste. Om det å unne seg litt godteri eller junkfood èn dag i uken kan bidra til økt livskvalitet og økt motivasjon til å være sunn resten av uken - hvorfor ikke? Ikke alle ønsker å leve livet etter en 100% rasjonell jerndisiplin... Det er hva man gjør i hverdagen, altså mesteparten av tiden, som er det viktigste.
Jens Skrevet 30. juni 2010 #11 Skrevet 30. juni 2010 Når man har nådd idealvekten sin kan man ihvertfall spise hva man vil hvis man trener 5 dager i uken. Har en venninne som gikk ned 25 kilo etter fødsel, jobber som fitness/spinning instruktør og trener 5 dager i uken. Disse 5 dagene i uken spiser hun hver kveld en boks med vaniljeis. Vekten hennes rikker seg ikke av flekken.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #12 Skrevet 30. juni 2010 Når man har nådd idealvekten sin kan man ihvertfall spise hva man vil hvis man trener 5 dager i uken. Har en venninne som gikk ned 25 kilo etter fødsel, jobber som fitness/spinning instruktør og trener 5 dager i uken. Disse 5 dagene i uken spiser hun hver kveld en boks med vaniljeis. Vekten hennes rikker seg ikke av flekken. Oh my lord, det er mye is!
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #13 Skrevet 30. juni 2010 Når man har nådd idealvekten sin kan man ihvertfall spise hva man vil hvis man trener 5 dager i uken. Har en venninne som gikk ned 25 kilo etter fødsel, jobber som fitness/spinning instruktør og trener 5 dager i uken. Disse 5 dagene i uken spiser hun hver kveld en boks med vaniljeis. Vekten hennes rikker seg ikke av flekken. At èn person kan holde på slik betyr ikke nødvendigvis at alle andre kan det. Forbrenning, treningsutbytte, muskelmasse, alder og en HAUG andre faktorer er nemlig med på å gjøre slikt særdeles individuelt, forstår du. Jeg vil i hvertfall ikke anbefale noen å spise en bøtte is hver eneste dag. Selv ikke om man er blant de som kan gjøre det uten å gå opp i vekt, siden dette uansett er MEGET USUNT.
Supraspinatus Skrevet 30. juni 2010 #14 Skrevet 30. juni 2010 Siden det dreier over på spisedagsdiskusjon vil jeg gjerne kommentere noe. Fordi man har en spisedag betyr det ikke at man skal fråtse det man ellers ville spist en hel uke på en dag. Man må styre seg noe på en spisedag også. Sett en begrensning: feks. 100gram sjokolade, 100gram smågodt, 1/2 l brus. Osv Hvis man har lyst på mer drikker man bare vann til man ikke har det lenger.
Liszt Skrevet 30. juni 2010 #15 Skrevet 30. juni 2010 Dette med å ha èn dag i uken hvor man spiser det man vil er da virkelig ikke lukrativt for vektnedgang? Hvor har folk denne ideen fra? Det blir som å ikke trene, har du en slik spisedag hvor man hiver i seg usunt har man spist inn igjen de kaloriene man har forbrent ved trening hele den uken. Har man gått en uke uten godteri og fantasert om dagen man kan skeie ut er det lett for at det blir en del cocacola, iskrem og sjokolade (blir vel som en bursdag hvor du skeier heeeeelt ut) og vips så har du inntatt 3-4000 kalorier ekstra! Høres mye ut, men en pizza her, en sjokoladeplate der, litt potetgull og muligens noen skåler is i løpet av et døgn ville ikke vært noe prblem for min del! La oss si at man trener hyppig, jeg vil påstå at fire ganger i uken er mye. Hvis man løper i en time forbrenner man ca 800-1000 kcal avhengig av fart. Så da har man forbrent 4000 kalorier i løpet av alle de flotte sunne dagene, men alt strevet er til ingen nytte, for den dagen du er usunn kommer alt tilbake. Valget er kalorimessig: trene, svette, og slite 4-5 ganger i løpet av uken og ha en spisedag, eller spise sunt hver dag og aldri trene. De 3000-4000 kaloriene man inntar på spisedagen vil ikke ha noe å si i det lange løp. Vektnedgang er noe man må se på over tid, og dersom man ligger i kaloriunderskudd 95% av tiden er det dette som vil gi utslag på vekten. Kroppen har en tendens til å tilpasse seg kaloriinntaket ditt, og èn dag med spising vil overhodet ikke føre til vektoppgang - dette er noe som tar uker/måneder, og det sier seg selv at en kosedag i uken ikke er vondt for noe, tvert i mot - det kan ha en meget positiv effekt på psyken og motivasjonen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #16 Skrevet 30. juni 2010 De 3000-4000 kaloriene man inntar på spisedagen vil ikke ha noe å si i det lange løp. Vektnedgang er noe man må se på over tid, og dersom man ligger i kaloriunderskudd 95% av tiden er det dette som vil gi utslag på vekten. Kroppen har en tendens til å tilpasse seg kaloriinntaket ditt, og èn dag med spising vil overhodet ikke føre til vektoppgang - dette er noe som tar uker/måneder, og det sier seg selv at en kosedag i uken ikke er vondt for noe, tvert i mot - det kan ha en meget positiv effekt på psyken og motivasjonen. Herregud, for en kommentar. Klart 4000 kalorier bremser en vektnedgang masse! Det blir som å spise 600 usunne kalorier ekstra hverdag, f.eks 1-2 skåler med fløteis daglig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #17 Skrevet 30. juni 2010 Herregud, for en kommentar. Klart 4000 kalorier bremser en vektnedgang masse! Det blir som å spise 600 usunne kalorier ekstra hverdag, f.eks 1-2 skåler med fløteis daglig. Herregud, for en kommentar. Så slitsomt du må ha det, som er så fanatisk opptatt av kalorier! Det er veldig mange som klarer å gå ned i vekt selv om de har en spisedag i uken, så det er tydeligvis (og det vet vi jo, vi som har fulgt med litt) andre ting en kun kaloriene som har innvirkning.
Liszt Skrevet 30. juni 2010 #18 Skrevet 30. juni 2010 Herregud, for en kommentar. Klart 4000 kalorier bremser en vektnedgang masse! Det blir som å spise 600 usunne kalorier ekstra hverdag, f.eks 1-2 skåler med fløteis daglig. Nei, det blir overhodet ikke det samme. Spiser man 4000 kalorier på èn dag ligger man for det første ikke i et overskudd på 4000. For det andre er det et hormon i kroppen kalt leptin som primært produseres i fettcellene (som man på diett reduserer), og nivået av dette synker drastisk etter 4-5 dager på diett/kaloriunderskudd. Dersom man begynner å spise i overskudd igjen vil kroppen først og fremst normalisere leptin-nivåene, noe som skjer før man rekker å legge på seg kroppsfett. For det tredje vil glykogenlageret i kroppen tømmes ved trening, og en oppkarbingsdag/spisedag vil være viktig for å fylle dem opp igjen - noe som igjen skjer før man rekker å legge på seg kroppsfett.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #19 Skrevet 30. juni 2010 Nei, det blir overhodet ikke det samme. Spiser man 4000 kalorier på èn dag ligger man for det første ikke i et overskudd på 4000. For det andre er det et hormon i kroppen kalt leptin som primært produseres i fettcellene (som man på diett reduserer), og nivået av dette synker drastisk etter 4-5 dager på diett/kaloriunderskudd. Dersom man begynner å spise i overskudd igjen vil kroppen først og fremst normalisere leptin-nivåene, noe som skjer før man rekker å legge på seg kroppsfett. For det tredje vil glykogenlageret i kroppen tømmes ved trening, og en oppkarbingsdag/spisedag vil være viktig for å fylle dem opp igjen - noe som igjen skjer før man rekker å legge på seg kroppsfett. Hei, slenger meg på i denne diskusjonen. Jeg for min del kunne nok uten noe problem spist 4000 kalorier EKSTRA på en spisedag, hvis jeg spiser 2000 til vanlig i ordentlig mat, kunne jeg sikkert dyttet i meg 6000 på en "alt-er-lov-dag". Men, jeg har delt det opp, og spiser kaloririk snacks hver kveld foran tv`en istedet for å samle det. Kan være alt fra en is og potetgull til en sjokolade. Ca 1000 kalorier ekstra om kvelden 5 dager i uken. Ja, det er masse, men jeg løper, jogger, går og trener hver eneste dag. Før hadde jeg alt på en dag, og var sunn resten av tiden. Spiste omtrent samme mengde, bare at det var samlet på en herlig dag. Jeg vil få mindre fett på kroppen og bli slankere og gå ned i vekt, ville det vært bedre å spise samme ukesmengde i løpet av en og samme dag? Rent fysiologisk? For da gjør jeg det!
Liszt Skrevet 30. juni 2010 #20 Skrevet 30. juni 2010 Hei, slenger meg på i denne diskusjonen. Jeg for min del kunne nok uten noe problem spist 4000 kalorier EKSTRA på en spisedag, hvis jeg spiser 2000 til vanlig i ordentlig mat, kunne jeg sikkert dyttet i meg 6000 på en "alt-er-lov-dag". Men, jeg har delt det opp, og spiser kaloririk snacks hver kveld foran tv`en istedet for å samle det. Kan være alt fra en is og potetgull til en sjokolade. Ca 1000 kalorier ekstra om kvelden 5 dager i uken. Ja, det er masse, men jeg løper, jogger, går og trener hver eneste dag. Før hadde jeg alt på en dag, og var sunn resten av tiden. Spiste omtrent samme mengde, bare at det var samlet på en herlig dag. Jeg vil få mindre fett på kroppen og bli slankere og gå ned i vekt, ville det vært bedre å spise samme ukesmengde i løpet av en og samme dag? Rent fysiologisk? For da gjør jeg det! Jeg vet ikke hvordan kostholdet ditt ser ut ellers, men 1000 kalorier i snacks hver dag er ikke akkurat lurt med tanke på verken helse eller vektnedgang. Rent fysiologisk vil èn slik dag være mer gunstig for å gå ned i fettprosent ja, så lenge dietten din ser bra ut ellers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå