Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Er det bevist at økologiske grønnsaker, egg, meieriprodukter osv er sunnere enn tilsvarende produkter fra konvensjonelt jordbruk? Inneholder de flere vitaminer, antioksidanter og slikt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Jøss. Hadde forventet mer respons på denne. Er ikke økomat skikkelig i vinden for tiden??
Gjest Niema Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 http://www.youtube.com/watch?v=YsuPqnpxmAY&feature=channel
Susan Sto Helit Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 Nei, det er ikke bevist at det inneholder flere vitaminer eller noe sånt. Men det er vel noe i det at man ikke ønsker å få i seg rester av sprøytemidler o.l. Pluss at det tross alt er bedre for miljøet at det ikke brukes så mye kjemikalier? Dessuten smaker ofte økologiske grønnsaker bedre enn de vanlige.
Gjest Ludovie Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 For ikke å glemme at økologiske kyllinger har mye bedre liv enn konvensjonelle kyllinger. Jeg er for øvrig enig i at økologiske produkter - enten det dreier seg om grønnsaker, egg, eller kjøtt, som regel smaker mye bedre. (Ikke alltid, dog: økologiske tomater smaker f.eks. ofte ikke like bra som "vanlige" plommetomater eller cherrytomater.)
Pingting Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Nei, det er ikke bevist at det inneholder flere vitaminer eller noe sånt. Stemmer. Jeg vil anbefaler alle å lese denne bloggartikkelen: "Økomat" og helse, som tar for seg forskningen på næringsinnholdet i økologisk vs konvensjonelt dyrket mat. Den henviser bl.a. til en oversiktsstudie som ikke bare så på tidligere studer men også kvaliteten på dem, som konkluderte med at de gode studiene viser at det ikke er noen betydelig forskjell i næringsinnholdet. Men det er vel noe i det at man ikke ønsker å få i seg rester av sprøytemidler o.l. For det første er mengden av sprøytemidler i mat man får kjøpt i Norge på et helt trygt og forsvarlig nivå i følge Mattilsynet. Videre er det viktig å huske at økologisk dyrkede grønnsaker også sprøytes, det er bare mer begrensninger på hva slags sprøytemidler som kan brukes - og det er ikke nødvendigvis hva som er SUNNEST som setter begrensningene, men hva som defineres som fornuftigst bruk av ressurser og slikt (her er det endel forskjeller på f.eks. Norge og USA, og jeg har et inntrykk av at norske regler er langt mer fornuftige og kunnskepsrelaterte enn amerikanske). E. coli-bakterier opptrer for eksempel oftere i økologisk enn konvensjonell mat i USA.Jeg nevner ikke det for å prøve å fremstille økologisk mat som farlig eller full av bakterier, men for å poengetere at den også har sine "farlige" trekk. Jeg er dessuten veldig lite glad i den automatiske innstillingen mange har til at "kjemikalier og sprøyting er farlig", da mange av sprøytestoffene er med på å gjøre landbruket mer effektivt, å minimere faren for sykdommer både for plantene og oss, og så videre. Selvsagt skal man være kritisk til hva man tar i bruk på ting som skal spises, men det som brukes av sprøytemidler er undersøkt og testet, og det blir stadig testet hvor mye av dette som faktisk blir igjen i maten. OG det jobbes alltid med å utvikle nye, mer effektive og mindre farlige stoffer - og det er jo alltid et skritt i riktig retning. I enkelte settinger kan det også være mer bærekraftig å bruke kunstgjødsel, da det åpner for et mer effektivt jordbruk som kan mette flere munner på minst mulig ressurser. I andre settinger kan økologisk drift være det riktige og mest effektive. Her er det viktig å ikke tenke så svart/hvitt tror jeg, men vurdere ulike tilfeller for seg og komme frem til tilpassede løsninger. Ellers synes jeg det er andre faktorer som også er viktige, som for eksempel kortreist mat. Jeg kjøper heller konvensjonelt dyrkede norske epler enn økologiske epler fra Chile. det smaker også som regel mye bedre når noe omtrent går rett fra treet og til forbrukeren, i stedet for at det plukkes halvmodent og transporteres/lagres i flere uker. ellers har jeg liten tro på at økologisk mat statistisk sett smaker så utrolig mye bedre enn konvensjonell mat - jeg merker ikke noe til dette selv, og det jeg fant av blindtester på nettet gav heller ikke noen tydelige indikasjoner på det ene eller det andre. Hva var det nå egentlig jeg ville frem til med dette innlegget som plutselig ble så langt? (eh, ble revet med... ) Jo: at jeg ikke har noe prinsipielt mot økologisk drift, men at det er endel feiloppfatninger ute og går, både om hva økologisk og konvensjonell mat er. Det er ikke så enkelt at en ting er miljøvennlig og det andre er det ikke, dette er ganske kompliserte problemstillinger. Burhøns blir forresten forbudt fra 2012
tineline Skrevet 1. juli 2010 #7 Skrevet 1. juli 2010 (endret) Hurra for burhønsenes uskyld, som endelig er bevist! Men over til pingtings påstand om at det kanskje ikke er smaksforskjeller heller: Jeg liker ikke gulrøtter. Har aldri likt. Har alltid spist dem, men syns det er nitrist og litt guffen smak. Så kom økologiske gulrøtter, og jeg skjønte med én gang hvordan gulrøtter skal smake. Økologiske gulrøtter er nemlig mye mindre bitre og langt søtere (ifølge mine smaksløker), og nå liker jeg dem altså. Jeg kjøper nå kun økologiske gulrøtter, men om bitterheten kommer av sprøytemidler eller annet, det har jeg ikke greie på. Nå venter jeg bare på økologiske rødbeter! Ellers fokuserer også jeg på kortreist, med unntak av egg og tidvis meieriprodukter. Jeg syns også vi bør bli flinkere til å tenke på sesongvarer, som vel er mer næringsrike når de faktisk er i riktig sesong? Har jeg lest et sted. Og kanskje ikke være så avhengig av bananer og appelsiner til hverdags. Det er iallefall bedre for miljøet enn langreist økologisk. Og så er det det etiske som pingting nevner, at økologisk jordbruk ikke evner å fø mange nok på denne kloden. Jeg støtter økologisk drift i Norge, her har vi ikke problemer med skalaen, og de små gårdsbrukene våre holder lenge for oss. Har jeg valget mellom konvensjonell og økologisk mat fra Norge, velger jeg ofte økologisk. Endret 1. juli 2010 av tineline
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juli 2010 #8 Skrevet 2. juli 2010 Konklusjonen er altså at det ikke er vitenskaplig bevist at økologisk mat inneholder fler sunne stoffer (og færre usunne) enn annen mat? Kjipt. Og litt overaskende!
Auraya Skrevet 3. juli 2010 #9 Skrevet 3. juli 2010 (endret) Konklusjonen er altså at det ikke er vitenskaplig bevist at økologisk mat inneholder fler sunne stoffer (og færre usunne) enn annen mat? Kjipt. Og litt overaskende! Ingen grunn til å være overrasket over dette, siden det er ett vanskelig felt å forske på. Man kan ikke bare sammenligne næringsinnhold i ett utvalg økologiske og konvensjonelle gulrøtter og konkludere ut fra det, siden det alltid vil være flere variabler med i bildet. Dersom man finner en forskjell kan ikke den uten videre tilskrives at det skyldes den økologiske driften, dette kan like gjerne skyldes at gulrøttene har vokst på hvert sitt jorde, som feks har ulike sol- og vanningsforhold, eller ulikt jordsmonn. Det er heller ikke mulig å dyrke de to typene på samme jorde, siden behandlingen man gir den ene avlingen vil sive over og påvirke den andre. Og med en gang avlingene ligger langt nok fra hverandre til å ikke påvirke hverandre, vil man også ha andre variabler. En annen vinkel vil være å måle helsa til de som spiser mye økologisk, vs de som ikke gjør det. Men her får man andre variabler, som at vi alle har ulikt genetisk utgangspunkt, bor på ulike steder, og har ulik diett og aktivitetsnivå. Mennesker som spiser mye økologisk er vanligvis også mer opptatt av kosthold og mosjon enn snittet, noe som vil slå ut på sånne studier. Pr i dag forsker man på dette fra begge vinklene, men pga så mange usikre variabler vil dette ta lang tid, før man eventuelt kan komme fram til noe. Det mest interessante forsøket jeg har hørt om så langt er ett kloster i Europa ett sted, som har lagt om fullstendig fra konvensjonell til økologisk kost. Her får man faktisk se om det vil gjøre noen forskjell på en større gruppe mennesker, som alle har spist de samme tingene, og levd veldig ensartede liv, men det vil jo ta flere år før man kan trekke noen klare konklusjoner ut fra helsa til de involverte. Så dersom man er opptatt av det vitenskapelige grunnlaget er det pr dags dato ingen grunn til å velge økologisk. Selv velger jeg økologisk av dyrevernmessige hensyn, og fordi jeg vurderer de miljømessige fordelene å være større enn ulempene. I tillegg opplever jeg en positiv smaksforskjell, og jeg tror også at det er sunnere for kroppen, men dette er jo min subjektive tro og oppfatning. Endret 5. august 2010 av Auraya
Gjest Ludovie Skrevet 3. juli 2010 #10 Skrevet 3. juli 2010 Så dersom man er opptatt av det vitenskapelige grunnlaget er det pr dags dato ingen grunn til å velge økologisk. Selv velger jeg økologisk av dyrevernmessige hensyn, og fordi jeg vurderer de miljømessige fordelene å være større enn ulempene. I tillegg opplever jeg en positiv smaksforskjell, og jeg tror også at det er sunnere for kroppen, men dette er jo min subjektive tro og oppfatning. Couldn't agree more! Jeg har all mulig respekt for vitenskap og for vitenskapelige studier (virkelig! selvsagt!), men akkurat når det kommer til dette med kosthold og helse, heller jeg mer mot at kvalifisert synsing kan ha sine fordeler fremfor vitenskapelige studier. Som du demonstrerte i innlegget ditt kan det nemlig være vanskelig å skille mellom hva som er en direkte konsekvens av det å innta enkelte matvarer, og hva som i virkeligheten bare er i korrelasjon med noe annet helsefremmende. Dette er altså et utrolig vanskelig felt å forske på! I tillegg kommer det at informantene i slike studier gjerne ikke er helt ærlige. Jeg vil veldig gjerne understreke at jeg sa kvalifisert synsing til å begynne med. For, til tross for at kostholdsråd gjerne kan oppfattes som sprikende og lite konsistente, så finnes det jo faktisk en god del "sannheter" her, som f.eks. at sukker er usunt, kunstige søtningsmidler er usunt, grønnsaker er sunt og, først og fremst, at et variert kosthold er sunt. Og det er vel dessuten nettopp dét alt koker ned til.
Gjest Elyssa Skrevet 5. august 2010 #11 Skrevet 5. august 2010 Vitenskapen sier også at det ikke er noen sammenheng mellom usunn mat og hudproblemer. Men jeg merker jo på meg selv at jeg får kviser hver gang jeg spiser sjokolade. Man kan ikke se så svart/hvitt på ting.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #12 Skrevet 5. august 2010 Burhøns blir forresten forbudt fra 2012 Endelig!
Pingting Skrevet 6. august 2010 #13 Skrevet 6. august 2010 Vitenskapen sier også at det ikke er noen sammenheng mellom usunn mat og hudproblemer. Men jeg merker jo på meg selv at jeg får kviser hver gang jeg spiser sjokolade. Man kan ikke se så svart/hvitt på ting. For det første: det stemmer ikke. Sjekk ut denne meta-studien (en meta-studie er en studie som sammenligner mange tidligere studier) som konkluderer med at joda, mat kan gi deg uren hud. Særlig meieriprodukter påvirker huden, men også høyglykemisk mat kan gi utslag. For det andre: jeg tror ikke du helt skjønner hvordan vitenskapen kommer frem til de svarene den har. Jeg kan prøve å forklare: La oss gå ut fra at det du sier er sant: forskere finner ingen sammenheng mellom mat og uren hud. Hvordan tror du forskerene har kommet frem til denne konklusjonen? Jo - de har undersøkt mennesker. Hundrevis av folk som deg, som de har bedt om å spise f.eks. sjokolade og så se om de får mer kviser av det. Omtrent den samme type observasjon som du gjør, ikke sant? MEN det som er forskjellen mellom deg og forskerne er at de også bevisst går inn for å utelukke tilfeldigheter som kan få det til å se ut som om sjokolade gir deg kviser. Mange tror kanskje at det er slik det henger sammen, men det kan jo tenkes at det egentlig er andre ting som gir utslaget - ihvertfall for noen. Men hvis man ikke har tenkt over dem får sjokoladen skylda. Kanskje du bare har lyst på sjokolade når du har mensen eller når du er stressa? (begge disse to kan gi kviseutbrudd, så vidt jeg husker) Kanskje du har "bestemt" deg for at du får kviser av sjokolade og glemmer alle de gangene du ikke får det? Eller kanskje du vanligvis spiser sjokolade samtidig som du gjør noe annet som kan gi deg kviser - for eksempel at du alltid drikker melk ved siden av. Det er veldig lett for en person å "lure" seg selv slik - det tror jeg helt sikkert at vi alle gjør på et eller annet. Det er mye vanskeligere for forskere som ser på hundre eksempler å bli lurt av det samme; både fordi de har et stort antall tilfeller og dermed til dels kan utelukke tilfeldigheter, og fordi de vanligvis også vil undersøke om det er noe annet som kan ha ført til kviseutbruddene - som for eksempel de tingene jeg nevnte. Dermed har de en mye sikrere, mer pålitelig form for kunnskap enn du og jeg kan få ved å se oss i speilet hver morgen. Når det er sagt kan selvfølgelig det som oppfattes som vitenskaplig gangbart én dag vise seg å være "feil" den neste - men det er jo fordi det stadig forskes på ting for å kunne være mer sikker på det en sier. Auraya hadde noen gode eksempler på hvorfor dette med næringsinnhold i økologisk og konvensjonell mat er vanskelig å forske på. Min oppfatning er at studien jeg henviste til i forrige innlegg er såpass overbevisende at jeg ikke ser det som særlig sannsynlig at man i fremtiden vil finne ut at økologiske grønnsaker er mye sunnere. Men kanskje etterhvert som man har fått samlet opp nok kunnskaper gjennom å utelukke andre variabler, så vil man kunne se små forskjeller. Og det er det viktig å være åpen for, ellers blir man låst fast i sine oppfatninger. Men det er en ganske lang vei fra den typen tankegang til å hevde at "vitenskapen tar feil om noen ting, derfor skal man ikke tro på noe den sier".
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #14 Skrevet 9. august 2010 Medisinprofessor anbefaler økologisk mat, pga feks høyere innhold av antioksidanter i økologiske grønnsaker enn i konvensjonelt dyrkede: http://dinmat.bt.no/content/view/full/39744
AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #15 Skrevet 12. august 2010 Jeg syns i at noen lett tilgjengelige økologiske matvarer er verdt prisen. Meieriprodukter, egg, enkelte kornprodukter og frukt og grønnsaker pleier jeg å kjøpe. Økologiske kuer spiser for det meste gress og ikke kraftfôr laget på soyabønner som mest sannsynlig kommer fra genmodifisert soya eller er dyrket på nedhugget regnskog i Brasil. Egg fra økologiske høner fordi hønene har det bedre, og fordi de får økologisk fôr. Frukt og grønt fordi det ikke benyttes plantevernmidler som er skadelig for økosystemet (tenker spesielt på pollinerende insekter). En bonus er at næringsinnholdet mest sannsynlig er noe høyere i økologiske produkter, spesielt antioksidantene skal være bedre fordi plantene må bruke sitt naturlig forsvar mot sykdommer når de ikke sprøytes. Økologisk kjøtt kjøper jeg svært sjeldent siden det er vanskeligere tilgjengelig. Jeg handler på lokalbutikken, som ikke har økologisk kjøtt, siden jeg ikke har bil og ikke ønsker å handle på bilbaserte kjøpesentra. Derfor prøver jeg heller å spise mindre kjøtt, fremfor å kjøpe økologisk. Prisen på økologisk kjøtt er også veldig høy etter min mening. Kylling spiser jeg nesten aldri p.g.a. dyrevelferd, men annet kjøtt unner jeg meg innimellom.
tineline Skrevet 12. august 2010 #16 Skrevet 12. august 2010 Ja, mht sprøytemidler er det også først og fremst miljøet jeg bekymrer meg for, ikke helsa. Skjønner jo at vi må fø alle folka på jordkloden så godt vi kan, men det er sannelig ikke bra for miljøet, det heller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå