Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #1 Del Skrevet 28. juni 2010 Nå har jo f.eks Kims begynt å lage potetgull med solsikkeolje fremfor annen usunn olje, som man jo kan tenke er bra. Men i det siste har jeg lurt litt på hvorfor potetgull er stemplet som så veldig usunt. Poteten har jo vært diskusjoner fram og tilbake om den er så sunn eller om den bør unngås, men i dette tilfellet ser jeg bort i fra dette.Nå tenker jeg heller ikke på saltinnholdet, for jeg har full oversikt over at jeg ikke spiser så mye salt. Så hva er det egentlig som er så uheldig med chipsen som er stekt i solsikkeolje dersom man ikke tenker på den omstridte poteten og saltet? (mener "ren" chips, ikke chips som er tilsatt fullt av sukker og E-stoffer og alt mulig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skandale Skrevet 28. juni 2010 #2 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Potet, salt og fett, enkelt og greit. Selv om det er "sunn" olje, er det fortsatt 100% fett. Edit: Alt det som har vært av sunne greier i potetflakene, er helt sikkert fritert vekk også. Nå tenker jeg bare logisk, jeg har ikke satt meg så inn i dette. Endret 28. juni 2010 av ecureuil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #3 Del Skrevet 28. juni 2010 ALt for mye fett og salt. Og potet er ikke sunt i seg selv heller, stivelse og karbohydrater. Så alt i alt, alt for mange kalorier, ingen næring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #4 Del Skrevet 28. juni 2010 Potetgull består av stivelse, som er en type karbohydrat med negativ effekt på blodsukkeret (og dermed horomonene og forbrenningen). Dette i seg selv gjør poteter usunne. Når de deretter friteres i transfett og dynkes i salt, sier det vel seg selv at dette ikke akkurat blir helsekost.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 28. juni 2010 #5 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg synes det er fryktelig merkelig å skulle dele matvarer inn i "sunt" og "usunt". Greit nok at det finnes endel stoffer som man for enhver pris bør forsøke å holde seg unna, bl.a. palmeolje, transfett, diverse tilsetningsstoffer osv, men allikevel - enten det dreier seg om mettet fett, karbohydrater eller andre bestanddeler av naturlig mat, så handler det jo bare i bunn og grunn om mengde og om balanse. Derfor: Potetgull laget med solsikkeolje (såfremt man inntar det i forholdsvis beskjedne mengder) er ikke spesielt usunt så lenge det ikke medvirker til at man får et for høyt saltinntak eller et for høyt inntak av planteoljer. Det sier seg jo i bunn og grunn selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilli Skrevet 29. juni 2010 #6 Del Skrevet 29. juni 2010 Potetgull inneholder også mye akrylamid som beviselig fører til høyere risiko for tarmkreft. Men den akrylamiden er det visst ikke så mange som bryr seg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 29. juni 2010 #7 Del Skrevet 29. juni 2010 Potetgull inneholder også mye akrylamid som beviselig fører til høyere risiko for tarmkreft. Men den akrylamiden er det visst ikke så mange som bryr seg om. Det har du helt rett i. Og det er et veldig viktig poeng! Det samme gjelder for øvrig knekkebrød, samt mye stekt mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå