Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Er det noen som kan forklare meg forskjellen på R-matte, T-matte og P-matte eller hva det nå heter? Så har vi R1 og R2 og T2 osv ... Viss jeg vil inn på ingeniør-fag som må jeg ha R-matte, men må jeg det om jeg vil inn på f.eks. medisin(lege)? Og hva slags matte er 1.klasse matte. Er det T eller P-matte? Hjelp ....
AnneMarthe Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 VG1 så velger du mellom 1T eller 1P. T = teoretisk matte, P = praktisk matte. Den teoretiske matta er en del vanskeligere enn den praktiske. VG2 så velger du mellom 2T, 2P, R1 eller S1. 2T bygger videre på 1T, og 2P bygger videre på 1P. Hvis du skal velge R1 så må du ha hatt 1T. Du kan velge S1 hvis du har hatt 1T eller 1P. R = realfaglig matte, S ?= samfunnsfaglig matte. R-matta er vanskeligere enn S-matta. 2P og 2T er 3-timersfag, og R1 og S1 er 5-timersfag og gir 0,5 realfagspoeng. De er realfaglige programfag. VG3 så kan du velge å fortsette med enten R2 eller S2. Begge er 5-timersfag. For R2 får du 1 realfagspoeng, og S2 får du 0,5 realfagspoeng. For å komme inn på medisin må du enter ha R1 eller S1+S2. Jeg tror ingeniørstudiene krever at du har R1+R2. Håper du forstår litt mer av det nå, bare si i fra hvis noe fortsatt er uklart :-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #3 Skrevet 28. juni 2010 VG1 så velger du mellom 1T eller 1P. T = teoretisk matte, P = praktisk matte. Den teoretiske matta er en del vanskeligere enn den praktiske. VG2 så velger du mellom 2T, 2P, R1 eller S1. 2T bygger videre på 1T, og 2P bygger videre på 1P. Hvis du skal velge R1 så må du ha hatt 1T. Du kan velge S1 hvis du har hatt 1T eller 1P. R = realfaglig matte, S ?= samfunnsfaglig matte. R-matta er vanskeligere enn S-matta. 2P og 2T er 3-timersfag, og R1 og S1 er 5-timersfag og gir 0,5 realfagspoeng. De er realfaglige programfag. VG3 så kan du velge å fortsette med enten R2 eller S2. Begge er 5-timersfag. For R2 får du 1 realfagspoeng, og S2 får du 0,5 realfagspoeng. For å komme inn på medisin må du enter ha R1 eller S1+S2. Jeg tror ingeniørstudiene krever at du har R1+R2. Håper du forstår litt mer av det nå, bare si i fra hvis noe fortsatt er uklart :-) Å, så godt å få en forklaring! Deilig!!! Så det vil si at viss jeg vil inn på f.eks medisin, tannlege, ernæringsfysiolog, veterinær, så må jeg ta T1 i 1.klasse, og S1 og S2 eller KUN R1 i 2.klasse? Og for å komme inn på ingeniør så må jeg ha T1, R1 og R2? Så da holder det ikke med S1 og S2 på ingeniør? Jeg skjønner hva man bruker S1 og S2 og R1 og R2 matte til, men hva er vitsen med å ta T2 og T3 og P2 og P3? Kan man bruke det til noe? Takk for et bra svar, forresten PS: ja, R er realfaglig matte og S er samfunnsfaglig matte
AnneMarthe Skrevet 28. juni 2010 #4 Skrevet 28. juni 2010 Å, så godt å få en forklaring! Deilig!!! Så det vil si at viss jeg vil inn på f.eks medisin, tannlege, ernæringsfysiolog, veterinær, så må jeg ta T1 i 1.klasse, og S1 og S2 eller KUN R1 i 2.klasse? Og for å komme inn på ingeniør så må jeg ha T1, R1 og R2? Så da holder det ikke med S1 og S2 på ingeniør? Jeg skjønner hva man bruker S1 og S2 og R1 og R2 matte til, men hva er vitsen med å ta T2 og T3 og P2 og P3? Kan man bruke det til noe? Takk for et bra svar, forresten PS: ja, R er realfaglig matte og S er samfunnsfaglig matte Ja, det stemmer. 2P og 2T er for de som vil avslutte matte på VG2, og ikke ta noe mer fordypning i det. Det er ikke noe som heter 3P og 3T. T- og P-matte er den obligatoriske matta, altså det minste matta du må ha. De som ikke er så glad i matte velger ofte denne veien. Der kravet er R1 + R2 holder det ikke med S1 + S2 :-)
I.am.me Skrevet 28. juni 2010 #5 Skrevet 28. juni 2010 Ordforklaring: 1T = Første kurs i Teoretisk Matte 2T = Andre kurs i Teoretisk Matte 1P = Første kurs i Praktisk Matte 2P = Andre kurs i Praktisk matte 1S = Første kurs i Samfunnsfag Matte 2S = Andre kurs i Samfunnsfag Matte 1R = Første kurs i Realfagsmatte I førsteklassen på VGS kan du velge mellom enten 1T eller 1P matte. 1T er den vanskeligste og er grunnlaget for påfølgende 2T eller 1S eller 1R matte i 2.klassen. 1P matten, den enklere, gir grunnlaget for 2P i 2.klassen. Er du dårlig i matte bør du velge 1P matte, men ligger du på 4 og oppover er 1T matten greit. 1T går svært fort, stoffet blir gjennomgått på et helt år, og det er MYE stoff. 1P tar for seg større tema, og går ikke like mye i dybden som 1T. Her er det praktiske i fokus, og det er mye mer økonomi, sannsynlighet og lignende. Mens i 1T finner du regresjon, lineære funksjoner, likniner og sånt. Jeg har tatt begge kursene og må ærlig innrømme at å 1T er et godt grunnlag. Særlig hvis du skal ha mer matte i fremtiden. Skal du ikke fortsette med matte videre, er det ingen vits å ta 1T. Men noen studier krever spesielle opptakskrav, f.eks. realfagskompetanse. Å har du realfagskompetanse så har du enten 1T + 1R eller 1T+1S+2S. Medisinstudiet som du spør etter, krever realfagskompetanse så da må du ha en av disse fagkombinasjonene. Mer om spesielle opptakskrav kan du se på Samordna opptaks sine hjemmesider.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #6 Skrevet 28. juni 2010 Ja, det stemmer. 2P og 2T er for de som vil avslutte matte på VG2, og ikke ta noe mer fordypning i det. Det er ikke noe som heter 3P og 3T. T- og P-matte er den obligatoriske matta, altså det minste matta du må ha. De som ikke er så glad i matte velger ofte denne veien. Der kravet er R1 + R2 holder det ikke med S1 + S2 :-) Jeg skjønner... Så da kan jeg f.eks ta T1 i 1.klasse, R1 i 2.klasse og S2 i 3.klasse(vet ikke om jeg vil ta R2 viss det blir veldig hardt)? Og likevel få fordypning og realfagspoeng?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #7 Skrevet 28. juni 2010 Ordforklaring: 1T = Første kurs i Teoretisk Matte 2T = Andre kurs i Teoretisk Matte 1P = Første kurs i Praktisk Matte 2P = Andre kurs i Praktisk matte 1S = Første kurs i Samfunnsfag Matte 2S = Andre kurs i Samfunnsfag Matte 1R = Første kurs i Realfagsmatte I førsteklassen på VGS kan du velge mellom enten 1T eller 1P matte. 1T er den vanskeligste og er grunnlaget for påfølgende 2T eller 1S eller 1R matte i 2.klassen. 1P matten, den enklere, gir grunnlaget for 2P i 2.klassen. Er du dårlig i matte bør du velge 1P matte, men ligger du på 4 og oppover er 1T matten greit. 1T går svært fort, stoffet blir gjennomgått på et helt år, og det er MYE stoff. 1P tar for seg større tema, og går ikke like mye i dybden som 1T. Her er det praktiske i fokus, og det er mye mer økonomi, sannsynlighet og lignende. Mens i 1T finner du regresjon, lineære funksjoner, likniner og sånt. Jeg har tatt begge kursene og må ærlig innrømme at å 1T er et godt grunnlag. Særlig hvis du skal ha mer matte i fremtiden. Skal du ikke fortsette med matte videre, er det ingen vits å ta 1T. Men noen studier krever spesielle opptakskrav, f.eks. realfagskompetanse. Å har du realfagskompetanse så har du enten 1T + 1R eller 1T+1S+2S. Medisinstudiet som du spør etter, krever realfagskompetanse så da må du ha en av disse fagkombinasjonene. Mer om spesielle opptakskrav kan du se på Samordna opptaks sine hjemmesider. Takk for et langt, fint svar Syns det er mye greiere å spørre spørsmål her, for da får man som regel ganske gode svar fra andre som har erfaring med dette selv for når jeg må lete selv sitter jeg alltid med mange spørsmål og ingen kan svare meg akkuratt da Men hva ville du anbefalt da, er det liksom lettere å ta S1 og S2 istedenfor bare R1? Jeg er ikke superflink i matte, men forstår det veldig godt når jeg jobber bra med det. Tror jeg skal klare en 6 i T1 og 5 i R1/S1, men vet ikke om jeg skal ta R2 eller S2... Om jeg skal inn på medisin så trenger jeg jo bare T1 og R1 eller S1og S2, men om jeg vil inn på ingeniør så trenger jeg R1 og R2. Jeg kan jo se når jeg kommer så langt, jeg vil iallefall prøve å gjøre det best mulig
AnneMarthe Skrevet 28. juni 2010 #8 Skrevet 28. juni 2010 (endret) Jeg skjønner... Så da kan jeg f.eks ta T1 i 1.klasse, R1 i 2.klasse og S2 i 3.klasse(vet ikke om jeg vil ta R2 viss det blir veldig hardt)? Og likevel få fordypning og realfagspoeng? Nei, det kan du ikke. Du må uansett velge to av programfagene dine over 2 år. Altså nivå 1 og nivå 2. S2 bygger på S1, så du kan ikke ta S2 hvis du ikke har hatt S1. Du kan eventuelt ta R1 og velge to andre realfag som du vil ha over 2 år. Du får også realfagspoeng for andre realfag (kjemi, biologi, fysikk, IT, teknologi og forskningslære) :-) Edit: For å komme inn på medisin må du ha Matematikk R1, Kjemi 1+2 og Fysikk 1 Endret 28. juni 2010 av AnneMarthe
I.am.me Skrevet 28. juni 2010 #9 Skrevet 28. juni 2010 Takk for et langt, fint svar Syns det er mye greiere å spørre spørsmål her, for da får man som regel ganske gode svar fra andre som har erfaring med dette selv for når jeg må lete selv sitter jeg alltid med mange spørsmål og ingen kan svare meg akkuratt da Men hva ville du anbefalt da, er det liksom lettere å ta S1 og S2 istedenfor bare R1? Jeg er ikke superflink i matte, men forstår det veldig godt når jeg jobber bra med det. Tror jeg skal klare en 6 i T1 og 5 i R1/S1, men vet ikke om jeg skal ta R2 eller S2... Om jeg skal inn på medisin så trenger jeg jo bare T1 og R1 eller S1og S2, men om jeg vil inn på ingeniør så trenger jeg R1 og R2. Jeg kan jo se når jeg kommer så langt, jeg vil iallefall prøve å gjøre det best mulig Hei igjen Hvis du tror du kan klare en 6'er i 1T er du supergod i matematikk, og bør absolutt fortsette med det videre. Da er det inget problem å ta både R1 og R2, men som sagt så vet man ikke før man har prøvd. Derfor syns jeg at du skal ta 1T og se hvordan det går, og hvordan du liker faget. Husk at faget ofte er mye hva du gjør det til selv også.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #10 Skrevet 28. juni 2010 VG1 så velger du mellom 1T eller 1P. T = teoretisk matte, P = praktisk matte. Den teoretiske matta er en del vanskeligere enn den praktiske. VG2 så velger du mellom 2T, 2P, R1 eller S1. 2T bygger videre på 1T, og 2P bygger videre på 1P. Hvis du skal velge R1 så må du ha hatt 1T. Du kan velge S1 hvis du har hatt 1T eller 1P. R = realfaglig matte, S ?= samfunnsfaglig matte. R-matta er vanskeligere enn S-matta. 2P og 2T er 3-timersfag, og R1 og S1 er 5-timersfag og gir 0,5 realfagspoeng. De er realfaglige programfag. VG3 så kan du velge å fortsette med enten R2 eller S2. Begge er 5-timersfag. For R2 får du 1 realfagspoeng, og S2 får du 0,5 realfagspoeng. For å komme inn på medisin må du enter ha R1 eller S1+S2. Jeg tror ingeniørstudiene krever at du har R1+R2. Håper du forstår litt mer av det nå, bare si i fra hvis noe fortsatt er uklart :-) Hva i all verden står R og S for?!
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #11 Skrevet 28. juni 2010 Hva i all verden står R og S for?! Det står jo forklart lengre opp! kikk da!
Twink Skrevet 28. juni 2010 #12 Skrevet 28. juni 2010 Hvis du først har tatt R1, tror jeg ikke du kan hoppe over på S2 3. året. Slik jeg har forstått det er S1+S2 noe tilsvarende pensum i R1, bare med litt mer økonomi. Jeg har tatt både 1T og R1 som privatist, og det gikk helt greit. jeg er i tillegg dårlig i matte. Så bare man jobber nok med stoffet er det helt overkommelig. Hadde gått for T matten til å begynne med om jeg var deg, og så kan du heller videre hvilken matte du trenger når du vet hvordan du klarer deg der. Men som sagt tidligere er det f.eks. en del ingeniør studier som krever R2, så om du finner ut at det er dette du vil må du velge R matten. R1, S1 og S2 gir hver et halvt poeng, mens R2 gir ett poeng.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #13 Skrevet 28. juni 2010 Takk for gode svar, ja, jeg tror jeg skal klare å ta T1, R1 og R2. Da har jeg flest muligheter også. Godt å høre om andre som har tatt det, og som syns det var greit. Ja, man må alltid jobbe med ting for å få det til, ingenting kommer gratis, med mindre man er født med et matte-talent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå