Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Hallo! Jeg forsøker nå å få mindre magefett og gjerne gå ned i vekt. Har kuttet ut godis, brus og sjokolade men så etterhvert at det ble mye kalorier i form av epler, pærer, bananer og nøtter. Skjønner at smoothier er kaloririke og spesielt de man kjøper ute. Leste i en annen tråd at usaltede nøtter (jeg spiser hasselnøtter) er fulle av fett og kalorier, jeg spiser masser av dette, blir fort et par håndnever daglig. Har ikke helt oversikt, men f.eks når jeg daglig tar toget i 15 minutter spiser jeg hasselnøtter uten stopp! Og gjerne noen flere nøtter som et mellommåltid/kveldmat senere på dagen. Har klart å kutte ut det daglige inntaket av frukt (spiste bl.a gjerne to bananer hver dag) men savner veldig smoothien. Rent kalorimessig, kunne jeg hatt et opplegg hvor jeg enten spiser vanlig mengde av hasselnøtter i løpet av dagen og ingen frukt, eller ingen hasselnøtter, men èn smoothie jeg kjøper ute? De er så vanvittig gode, jeg vil jo spare mye kcal med å droppe nøttene og med dette opplegget bli det jo ihvertfall ikke både mengder av frukt og nøtter daglig, så en slags halvering. Hvor mye kalorier er det ca i en smoothie kjøpt ute? 4-500? Det blir jo mange kalorier i form av jordbær, blåbær og banan, men så legger de vel oppi litt ektra (is, fløte osv.). Kunne dette gått ann uten at jeg gikk i overskudd kalorimessig? Beklager rotete innlegg, håper dere skjønte noe! Blir veldig glad for svar.
Wiggins Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 Du vil gå ned i vekt hvis du forbrenner mer enn du spiser. Hvis du spiser mer enn du forbrenner vil du gå opp i vekt, og hvis du ligger omtrent på like mye forbrent som spist vil du holde stabil vekt. Stort mer presis går det ikke an å være. Vil du gå ned i vekt, så spis litt mindre og være litt mer aktiv. Det er forresten fremdeles stadig umulig å punktslanke seg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #3 Skrevet 28. juni 2010 Du vil gå ned i vekt hvis du forbrenner mer enn du spiser. Hvis du spiser mer enn du forbrenner vil du gå opp i vekt, og hvis du ligger omtrent på like mye forbrent som spist vil du holde stabil vekt. Stort mer presis går det ikke an å være. Vil du gå ned i vekt, så spis litt mindre og være litt mer aktiv. Det er forresten fremdeles stadig umulig å punktslanke seg. Ja du, det har jeg skjønt, det jeg snakker om er hvor mye kalorier det er i hasselnøtter mot smoothie, og hvor mye jeg sparer på å kutte ut frukt eller nøtter. Noen som vil hjelpe meg med mitt (sikkert dumme) spørsmål?
Wiggins Skrevet 28. juni 2010 #4 Skrevet 28. juni 2010 Ja du, det har jeg skjønt, det jeg snakker om er hvor mye kalorier det er i hasselnøtter mot smoothie, og hvor mye jeg sparer på å kutte ut frukt eller nøtter. Noen som vil hjelpe meg med mitt (sikkert dumme) spørsmål? Energiinnhold i hasselnøtter og alt mulig annet finner du på www.matvaretabellen.no. Der er det oppgitt per 100 gram, så er det bare å dele på 100 og gange opp med mengden du spiser.
Gjest Niema Skrevet 28. juni 2010 #5 Skrevet 28. juni 2010 Ja du, det har jeg skjønt, det jeg snakker om er hvor mye kalorier det er i hasselnøtter mot smoothie, og hvor mye jeg sparer på å kutte ut frukt eller nøtter. Noen som vil hjelpe meg med mitt (sikkert dumme) spørsmål? Det er jo helt umlig å svare på uten å vite hvor mye nøtter du spiser. AT du kan spise nøtter i 15 min på toget sier ikke noe som helst.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #6 Skrevet 28. juni 2010 Hallo! Jeg forsøker nå å få mindre magefett og gjerne gå ned i vekt. Har kuttet ut godis, brus og sjokolade men så etterhvert at det ble mye kalorier i form av epler, pærer, bananer og nøtter. Skjønner at smoothier er kaloririke og spesielt de man kjøper ute. Leste i en annen tråd at usaltede nøtter (jeg spiser hasselnøtter) er fulle av fett og kalorier, jeg spiser masser av dette, blir fort et par håndnever daglig. Har ikke helt oversikt, men f.eks når jeg daglig tar toget i 15 minutter spiser jeg hasselnøtter uten stopp! Og gjerne noen flere nøtter som et mellommåltid/kveldmat senere på dagen. Har klart å kutte ut det daglige inntaket av frukt (spiste bl.a gjerne to bananer hver dag) men savner veldig smoothien. Rent kalorimessig, kunne jeg hatt et opplegg hvor jeg enten spiser vanlig mengde av hasselnøtter i løpet av dagen og ingen frukt, eller ingen hasselnøtter, men èn smoothie jeg kjøper ute? De er så vanvittig gode, jeg vil jo spare mye kcal med å droppe nøttene og med dette opplegget bli det jo ihvertfall ikke både mengder av frukt og nøtter daglig, så en slags halvering. Hvor mye kalorier er det ca i en smoothie kjøpt ute? 4-500? Det blir jo mange kalorier i form av jordbær, blåbær og banan, men så legger de vel oppi litt ektra (is, fløte osv.). Kunne dette gått ann uten at jeg gikk i overskudd kalorimessig? Beklager rotete innlegg, håper dere skjønte noe! Blir veldig glad for svar. Jeg vil tro at det vil gå bra. Altså du trenger sunt fett og protein, og du trenger frukt. Så lenge du ikke gjør begge deler på en og samme dag og velger det ene tror jeg nok du er inne på noe... Det optimale ville muligens være å ta en banan, eller en pære på de dagene du ikke spiser nøtter, for smoothier man kjøper ute er og blir rike på kalorier. Men klart, rent kalorimessig vil du nok ikke få i deg mer med en smoothi enn med nøtter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #7 Skrevet 28. juni 2010 Jeg vil tro at det vil gå bra. Altså du trenger sunt fett og protein, og du trenger frukt. Så lenge du ikke gjør begge deler på en og samme dag og velger det ene tror jeg nok du er inne på noe... Det optimale ville muligens være å ta en banan, eller en pære på de dagene du ikke spiser nøtter, for smoothier man kjøper ute er og blir rike på kalorier. Men klart, rent kalorimessig vil du nok ikke få i deg mer med en smoothi enn med nøtter. Ja, jevn spising (eller småspising) av hasselnøtter gir nok like mye kcal som en smoothie...
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #8 Skrevet 28. juni 2010 Det går jo ikke å sammenligne smoothie (som er full av karbohydrater med høy GI) med nøtter (som er fulle av fett)! Dette er to helt forskjellige typer mat.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #9 Skrevet 28. juni 2010 Det går jo ikke å sammenligne smoothie (som er full av karbohydrater med høy GI) med nøtter (som er fulle av fett)! Dette er to helt forskjellige typer mat. Kalorimessig tror jeg begge scorer likt i trådstarters kosthold - så jo! Mener du at nøtter er mindre fetende da eller?
Gjest Ylva Virvla Skrevet 28. juni 2010 #10 Skrevet 28. juni 2010 Hva med å lage din egen smoothie da? Jeg har noen ganger laget av kun frosne bær fra butikken og vann. Veldig magert. Jordbærsmoothie er veldig godt. Du kan også blande i en banan eller litt kesam eller youghurt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #11 Skrevet 29. juni 2010 Hvis du spiser hasselnøtter uten stopp i 15 minutter må du da få i deg mer kalorier enn en eneste smoothie som det tar toppen 3 minutter å drikke... synes ikke det hørtes så dumt ut å bytte på mellom de to mellommåltidene, kalorimessig blir det nok som tidligere sagt relativt likt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #12 Skrevet 29. juni 2010 Jeg ville tenkt at nå er det sommer og derfor tatt en uke hvor jeg spiste iskrem fra isdisken istedet for hasselnøttene. De får i verste fall i deg like mange kalorier (om ikke mindre) og du vil ikke merke den erstattningen på vekten det minste grann! Kos deg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #13 Skrevet 29. juni 2010 "Fetende" er et idiotisk begrep å bruke om noe som er så sunt som disse to matvarene beskrevet her. I stedet for å tenke på hva som gjør deg feit eller slank, burde du tenke på hva den enkelte matvare kan gjøre for (eller mot) kroppen din. Lever man sunt, vil man automatisk oppnå en sunn vekt også.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #14 Skrevet 1. juli 2010 "Fetende" er et idiotisk begrep å bruke om noe som er så sunt som disse to matvarene beskrevet her. I stedet for å tenke på hva som gjør deg feit eller slank, burde du tenke på hva den enkelte matvare kan gjøre for (eller mot) kroppen din. Lever man sunt, vil man automatisk oppnå en sunn vekt også. Innenfor lavkarbo så er vel smoothie mye mer "godkjent" enn f.eks en kroneis som sikkert inneholder mindre kcal...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå