Barcelone Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Er en diskusjon inne på bryllupsforumet om alkoholfrie bryllup. Noen er for og mange er imot. Jeg lurer på hva er det egentlig med nordmenn som ikke greier å hygge seg uten alkoholen bestandig? Jeg er overhode ikke avholds og har ikke noe mot at folk koser seg med alkohol, men jeg skjønner ikke denne avhengigheten og behovet for å drikke seg til mot og lave skuldre. Hva kommer dette av egentlig? Hva tenker dere?
Monica1968 Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 Hva kommer dette av egentlig? Det faktum at det i noen situasjoner er naturlig å drikke alkohol, og at det dermed blir utrolig spesielt å da skulle ha det alkoholfritt? Bryllup, fester o.l. er situasjoner hvor jeg anser det som selvsagt at man drikker alkohol. Ellers har jeg vært i et alkoholfritt bryllup(for godt over 15 år siden, og det hører med å nevne at bruden var altfor glad i å drikke, men at dette var noe vi alle måtte gjøre alt for å skjule for hennes overreligiøse foreldre...). Det hele endte med at samtlige av oss drakk i skjul... Helt til slutt finner jeg det relevant å påpeke at en del nordmenn dessverre har et relativt usunt forhold til alkohol: Fra søndag til torsdag skal man være totalavholds; så skal man "ta det hele igjen" ved å drikke seg overstadig på fredag og lørdag...Selv drikker jeg 1-2 glass rødvin på kveldene(på hverdager), og en del mer på fest(men aldri så mye at jeg blir overstadig), og anser dette som et betraktelig mye sunnere forhold til alkohol enn det nord-europeiske forholdet til alkohol. Dette har jeg også samtlige forskere med meg på, da det er en kjennsgjerning at å drikke seg overstadig er usunt, mens et moderat konsum(spesielt av vin)er sunt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #3 Skrevet 28. juni 2010 I mange andre land selger de øl overalt.. i kiosker, pizzeria, alt mulig. Det er ikke slik at alkohol er noe som er så farlig sånn sett. Det er som en sosial greie som gir en god atmosfære. Som om ha bursdagskake når noen har bursdag på en måte. For å sette det litt på spissen... Hvorfor skal vi ha godteri når vi drar på kino? popcorn, mnm, brus... Nei ikke alle kjøper godteri, men det er jo det samme med noe å drikke til fest og sosiale samlinger. Det betyr ikke at folk ikke klarer seg uten, men det har blitt normalt, en del av hendelsen.
Barcelone Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. juni 2010 I min omgangskrets så har det hvertfall vært sånn at om vi skal på byen og danse f.eks så har jeg aldri hatt noe problem med å slå meg løs på dansegulvet klin edru, mens mine venninner helst skal være på en skikkelig god snurr før de beveger seg utpå gulvet. Og har inntrykk av at det er ganske vanlig. Og da er ikke alkoholen noe man bare koser seg med. Synes kanskje det er litt søkt å sammenlikne det med bursdagskake.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #5 Skrevet 28. juni 2010 I min omgangskrets så har det hvertfall vært sånn at om vi skal på byen og danse f.eks så har jeg aldri hatt noe problem med å slå meg løs på dansegulvet klin edru, mens mine venninner helst skal være på en skikkelig god snurr før de beveger seg utpå gulvet. Og har inntrykk av at det er ganske vanlig. Og da er ikke alkoholen noe man bare koser seg med. Synes kanskje det er litt søkt å sammenlikne det med bursdagskake. I forbindelse med bursdagkake så skrev jeg vel: "for å sette det litt på spissen", hmm?
Gjest Whitelines Skrevet 28. juni 2010 #6 Skrevet 28. juni 2010 Det faktum at det i noen situasjoner er naturlig å drikke alkohol, og at det dermed blir utrolig spesielt å da skulle ha det alkoholfritt? Bryllup, fester o.l. er situasjoner hvor jeg anser det som selvsagt at man drikker alkohol. Ellers har jeg vært i et alkoholfritt bryllup(for godt over 15 år siden, og det hører med å nevne at bruden var altfor glad i å drikke, men at dette var noe vi alle måtte gjøre alt for å skjule for hennes overreligiøse foreldre...). Det hele endte med at samtlige av oss drakk i skjul... Helt til slutt finner jeg det relevant å påpeke at en del nordmenn dessverre har et relativt usunt forhold til alkohol: Fra søndag til torsdag skal man være totalavholds; så skal man "ta det hele igjen" ved å drikke seg overstadig på fredag og lørdag...Selv drikker jeg 1-2 glass rødvin på kveldene(på hverdager), og en del mer på fest(men aldri så mye at jeg blir overstadig), og anser dette som et betraktelig mye sunnere forhold til alkohol enn det nord-europeiske forholdet til alkohol. Dette har jeg også samtlige forskere med meg på, da det er en kjennsgjerning at å drikke seg overstadig er usunt, mens et moderat konsum(spesielt av vin)er sunt. Jeg er så utrolig enig med det du sier her! Selv har jeg vært i England mange ganger, hvor de har en helt annerledes drikkekultur enn oss Nordmenn, og derfor en mye sunnere holding til alkohol. Der tar de gjerne et par-tre pils hver dag - til middag, på pub (gjerne dersom det er en eller annen fotballkamp som blir vist på tv) eller sammen med familie og venner. Ikke en eneste gang har jeg sett disse menneskene drikke på den måten Nordmenn gjør - mens vi heller nedpå og blir surrete i hodet etter en liten time, fordeler Engelskmennene det litt jevnere utover og blir ikke brisne engang (nettop fordi de er så vant til alkohol og rolererer det mye bedre enn oss). Dette kaller jeg et sunt forhold til alkohol - de klarer faktisk å kose seg med drikken. Standardfrasen blant mine venner her i Norge derimot er: "I kveld skal jeg bli dritings!" For å svare på TS sitt spørsmål: Jeg har tenkt over dette ganske mange ganger. Spesiellt da jeg var i tenårene og vennene mine fløy ut for å drikke (ulovlig) for å ha det gøy, mens jeg gjerne nøyde meg med en film og middag med mine nærmeste venner (som hadde samme holdning som meg). Så ble jeg eldre og oppdaget hvor "frigjørende" rusen er, noe som var ganske spesiellt for en stille og sjenert jente som meg selv. Jeg skal ærlig innrømme at jeg det første året etter at jeg fyllte 18 tok helt av, og tenkte at det å være sosial gikk hånd i hånd med i overkant mye alkohol. Dette er en holding jeg har lagt fra meg, fordi en gjerne gjør litt dumme ting i beruset tilstand, noe jeg lærte å aldri gjøre igjen. Nå drikker jeg meg brisen som regel, men det er virkelig lenge siden jeg har vært full. Men for å si det slik: det er vel en grunn til at fadderukene på universitetet først og fremst består av å drikke seg snydens? Disse fadderukene er jo til for å bli kjent med nye mennesker, og alkoholen fjerner sosiale sperrer slik at folk har lettere for å bli kjent med hverandre. Norske er kjent for å være kalde og tilbaketrukne, både mot hverandre og turister som kommer hit. Kanskje det er dette vi heller burde jobbe mer med, istedet for å ty til alkohol for å kunne, som du sier, senke skuldrene.
Rabadamtimtim Skrevet 28. juni 2010 #7 Skrevet 28. juni 2010 Er en diskusjon inne på bryllupsforumet om alkoholfrie bryllup. Noen er for og mange er imot. Jeg lurer på hva er det egentlig med nordmenn som ikke greier å hygge seg uten alkoholen bestandig? Jeg er overhode ikke avholds og har ikke noe mot at folk koser seg med alkohol, men jeg skjønner ikke denne avhengigheten og behovet for å drikke seg til mot og lave skuldre. Hva kommer dette av egentlig? Hva tenker dere? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke klarer seg helt fint uten alkohol når de koser seg, men i enkelte situasjoner som fest, en tur på byen osv så er det jo forventet at en da skal konsumere alkohol. Med det sagt så tror jeg at alle jeg kjenner ville finne alkohol i sosiale voksne situasjoner som formelle middager o.l er like naturlig som kaffe til kake. Kaffe er jo også skadelig og mye mer utbredt, jeg tror folk ville reagert like mye på et bryllup uten kaffe til kakene som et bryllup uten vin til maten...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå