Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 Hei. Jeg har et spørsmål på vegne av venninnen min... hun har nettopp slått opp med en gutt som viste seg å være helt sprø! Hun sliter for tiden med det problemet at hun blir truet av han. Han sier at han skal lage en egen bloggside/nettside hvor han henger hennr ut med fullt navn og skriver stygge sjikanerende ting. Jeg bare lurer, er dette lov? Det er vel ikke tilatt rent juridisk men vil politiet ta tak i det hvis han lager en slik side og klare å spore det? Han sier også at han skal lage en egen "page" med hun på Facebook. Altså applikasjonen "create your own page", hvor han lager en "Else er en feit taper"-page (ikke det at hun heter Else, måtte bare bruke et navn.) Er slikt lov? Takker veldig for svar.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 Vil ikkje tru det er så veldig lovlig nei, ein anmeldelse til politiet og rapportering av heile greia til facebook/bloggsiden vil nok hjelpe.
Rabadamtimtim Skrevet 28. juni 2010 #3 Skrevet 28. juni 2010 Helt fult lovlig om det ikke er noe som løgn i hva personen sprer. Folk bør strengt tatt tåle såpass, er en ny verden der ute. Er ikke 1800 tallet lenger...
Gjest navnelapp Skrevet 28. juni 2010 #4 Skrevet 28. juni 2010 Den type sider på face stenger facebook umiddelbart viss sida vert rapportert. Det er det ein har rapporteringsknappen til. Der er personangrep eit av alternativa. Husk å ta ein skjermdump av sida først, slik at ein har bevis ift politiet.
Gjest navnelapp Skrevet 28. juni 2010 #5 Skrevet 28. juni 2010 Helt fult lovlig om det ikke er noe som løgn i hva personen sprer. Folk bør strengt tatt tåle såpass, er en ny verden der ute. Er ikke 1800 tallet lenger... Og dette er iallfall ikkje tilfelle. Slutt å skrive slikt tull. Personangrep og trakassering skriftleg er ulovleg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Og dette er iallfall ikkje tilfelle. Slutt å skrive slikt tull. Personangrep og trakassering skriftleg er ulovleg. Så hvis noen på en blogg skriver stygge og sjikanerende tin m en annen vil det kunne rapporteres til blogg.no og fjernes? Og en sånn page på facebook vil også bli slettet hvis man klager? Da er jo med andre ord venninnen min ganske trygg da? Hva med hvis man skriver sjikanerende og krenkende ting om andre på wallen på facebook da? Kan det anmeldes? Tenkte at politiet kanskje blir vanskelig når det gjelder facebook siden det er vanskelig å bevisehvem som står bak en profil.
Gjest navnelapp Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Viss det er ein personprofil er det vel ikkje vanskeleg å finne ut kven som står bak. Viss det er ei gruppe kan den bli rapportert, og er det personsjikane så har dei veldig låg terskel for å fjerne den. Ei venninne av meg vart mobba i ei faebookgruppe, og det tok mindre enn 12 timar før det var fjerna når vi meldte frå. Kva policy blogg.no har på dette området veit eg ikkje.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 Viss det er ein personprofil er det vel ikkje vanskeleg å finne ut kven som står bak. Viss det er ei gruppe kan den bli rapportert, og er det personsjikane så har dei veldig låg terskel for å fjerne den. Ei venninne av meg vart mobba i ei faebookgruppe, og det tok mindre enn 12 timar før det var fjerna når vi meldte frå. Kva policy blogg.no har på dette området veit eg ikkje. Så man kan faktisk anmelde personer som lager facebookgrupper som sjikanerer andre? Og politiet vil ta saken?
Gjest navnelapp Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 Ja, det må du gjerne gjere. Husk då å ta skjermdump av den. Men det viktigaste er vel å få den fjerna? og det får du ved å rapportere den via rapporteringsknappen på face.
waco Skrevet 1. juli 2010 #10 Skrevet 1. juli 2010 Alt godt, jeg tror poenget til anonymbruker er at hvem som helst kan lage en hvem som helst sin facebookside og dermed kan trakassere hvem som helst.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juli 2010 #11 Skrevet 1. juli 2010 Alt godt, jeg tror poenget til anonymbruker er at hvem som helst kan lage en hvem som helst sin facebookside og dermed kan trakassere hvem som helst. Trodde det var sånn ja... men ser jo at det ikke er noe prblem, man kan bare rapporte den/sende mail til facebook så blir det fjernet. Men politiet tror jeg nok ikke vil forfølge saken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå