Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 Hjelp, Min eksmann skulle på 2 ukers ferie til utlandet, etter 3 mnd fikk vi beskjed om at han ikke kommer hjem. I denne perioden ble vår felles sønn dypt skuffet flere ganger, ble lovet brev som aldri kom, en pappa som skulle komme, men som bare ble borte osv osv. Vi flyttet fra hverandre i januar 2009, og i begynnelsen hadde de jevnlig samvære langhelg + en dag. Etter hvert ble dette kuttet ned til ett minimum og gutten måtte spørre om når han kunne komme, og om han kunne komme. Det passet sjelden for far, som sa han jobbet. Men han bodde i gang avstand til skolen og gutten så at far var hjemme. Og nå etter at han har vært borte siden midten av februar i år begynner problemene; far SKAL ha sønnen til utlandet, han SKAL ha mulighet til å snakke uten å ha begrensninger på samtale emner, han savner gutten såååå mye, og jeg SKAL være med å betale flyreiser. Jeg har sagt at det ikke blir denne sommeren( faren har ikke flyttet inn i leiligheten han skal leie, han har ikke jobb, ingen møbler, ingenting - alt står igjen her i Norge etter at han dro). Faren har en lei uvane at han legger planer som det ikke blir noe av, disse ønsker jeg at han skal begrense i samtalene med sønnen, siden gutten setter de som sannheter og blir kjempe skuffet hver gang. Jeg har heller ikke mulighet til å betale på flyreiser. Hva kan jeg gjøre? Far truer nå med internasjonal rettssak dersom jeg ikke gjør som han sier.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #2 Skrevet 27. juni 2010 Nå har jeg ikke greie på dette med foreldrerett når en av foreldrene bor i utlandet, eller hva en internasjonal rettssak vil innebære (og om det i det hele tatt finnes noe sånt som en internasjonal rettssak - hvilket lands lov vil den i så fall håndheve?), men dette er den første tanken som slår meg: Hva med å begynne med å skaffe deg advokat, så sende barnefaren et brev (hvor det står at kopi også sendes til advokaten) der du ber om mekling ved et familievernkontor? Da har du vist vilje til å finne en løsning, noe som vil tale for din side av saken i en eventuell "internasjonal rettssak", og under en eventuell mekling vil mekleren tale barnets sak, og være med på å finne gode løsninger først og fremst for barnet, men også for dere.
Gjest Krizzy Skrevet 27. juni 2010 #3 Skrevet 27. juni 2010 Ta kontakt med familievernkontoret, og skaff deg en samtale alene.. For øvrig.. høres dette litt ut som tomme trusler med internasjon rettsak.. Han vil antageligvis legge press på deg for at han skal få viljen sin..
Rabadamtimtim Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 Hjelp, Min eksmann skulle på 2 ukers ferie til utlandet, etter 3 mnd fikk vi beskjed om at han ikke kommer hjem. I denne perioden ble vår felles sønn dypt skuffet flere ganger, ble lovet brev som aldri kom, en pappa som skulle komme, men som bare ble borte osv osv. Vi flyttet fra hverandre i januar 2009, og i begynnelsen hadde de jevnlig samvære langhelg + en dag. Etter hvert ble dette kuttet ned til ett minimum og gutten måtte spørre om når han kunne komme, og om han kunne komme. Det passet sjelden for far, som sa han jobbet. Men han bodde i gang avstand til skolen og gutten så at far var hjemme. Og nå etter at han har vært borte siden midten av februar i år begynner problemene; far SKAL ha sønnen til utlandet, han SKAL ha mulighet til å snakke uten å ha begrensninger på samtale emner, han savner gutten såååå mye, og jeg SKAL være med å betale flyreiser. Jeg har sagt at det ikke blir denne sommeren( faren har ikke flyttet inn i leiligheten han skal leie, han har ikke jobb, ingen møbler, ingenting - alt står igjen her i Norge etter at han dro). Faren har en lei uvane at han legger planer som det ikke blir noe av, disse ønsker jeg at han skal begrense i samtalene med sønnen, siden gutten setter de som sannheter og blir kjempe skuffet hver gang. Jeg har heller ikke mulighet til å betale på flyreiser. Hva kan jeg gjøre? Far truer nå med internasjonal rettssak dersom jeg ikke gjør som han sier. Du mener oppriktig talt at du har rett til å diktere hva din eksmann sier til deres sønn? Og du skal diktere hva din sønn tenker? Har ikke mannen din rett til å fortelle om sitt liv og sine tanker, like mye som deg? Har ikke din sønn like mye rett til å finne ut av hva han mener om det faren prater om, som deg?
Holar Skrevet 28. juni 2010 #5 Skrevet 28. juni 2010 Rabadamtimtim, har du egentlig lest hva TS skriver før du svarer. Faren har en lei uvane at han legger planer som det ikke blir noe av, disse ønsker jeg at han skal begrense i samtalene med sønnen, siden gutten setter de som sannheter og blir kjempe skuffet hver gang. Jeg som far synes det er akseptabelt å beskytte unger når en av foreldrene har skuffet flere ganger og ikke viser tegnt til forbedrelse. TS, jeg har aldri hørt om noen internasjonell rettsak for barnefordeling. Du og barnet bor i Norge, og så lenge dere bor her er det Norges lov som gjelder. Ved samlivsbrudd og barnefordeling skal man møte til megling ved et familievernkontor. Så mitt råd er, som du har fått før i tråden, ta kontakt med familevernkontoret i kommunen du bor i.
NonJuan Skrevet 28. juni 2010 #6 Skrevet 28. juni 2010 (endret) Hei Anonym Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Det er svært sjeldent at fedre får foreldreretten for barn. Er blitt mer vanlig nå. Men stort sett mor som blir sittende med foreldreretten. Og ta en unge ut ifra skole og venner etc. Det verste som skjer et barn er skuffelser. Gang på gang av fedre som lover og aldri gjennomfører det i praksis. Jeg har selv opplevd dette som ung, men jeg har til dags dato ved min sønn på 10 ikke lovt en eneste ting som jeg ikke har holdt. Barn skal slippe den slags skuffelser Selvfølgelig har du god grunn til å holde på ditt barn. Hvis far er en flyfille som ikke har tid til sitt barn, men plutselig vil ha barnet når det passer seg. Kjenner jeg at jeg blir trist. Bare det at du sier at barnet så at far var i leiligheten (da han bodde ved skolen) og ikke kunne besøke han fordi det ikke passet. Hvorfor i all verden skaffer man seg barn hvis man ikke har tid til dem?? Tror ikke du har det minste å engste deg for anonym. Du virker som du er en som bryr seg om barnet sitt. Lykke til min venn NEVER PROMISE SOMETHING IF YOU CAN'T KEEP IT Endret 28. juni 2010 av MissStiles
Dubbedingsen Skrevet 28. juni 2010 #7 Skrevet 28. juni 2010 (endret) TIl TS. Det beste er å ta kontakt med familievernkontoret og søke råd derfra, men ville ikke sendt gutten alene til far på ferie i første omgang. Endret 28. juni 2010 av MissStiles
MissStiles Skrevet 28. juni 2010 #8 Skrevet 28. juni 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. MissStiles, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå