sebra Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 Det er en skjære som har vært her i par dager som er skadet.Er det noen jeg kan ringe eller noe som kan hjelpe den? Er så redd for at kattene skal ta den.
Gjest Huffsa Skrevet 27. juni 2010 #2 Skrevet 27. juni 2010 (endret) dobbeltpost Endret 27. juni 2010 av Huffsa
Gjest Huffsa Skrevet 27. juni 2010 #3 Skrevet 27. juni 2010 (endret) Prøv å fang den og så slår du den med en stein i bakhuet så hardt du klarer. evt ring mattilsynet eller fuglevakta (http://www.birdlife.no/) og hør hva de sier Endret 27. juni 2010 av Huffsa
Katana Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 Det er en skjære som har vært her i par dager som er skadet.Er det noen jeg kan ringe eller noe som kan hjelpe den? Er så redd for at kattene skal ta den. Det spørs litt hvor omfattende skaden er, men sannsynligvis vil du nok få beskjed om å avlive den. Du kan selvsagt kontakte en veterinær i området for å høre.
sebra Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. juni 2010 Jeg klarer ikke avlive den. Jeg skal sende mail og høre nå.
Gjest Huffsa Skrevet 27. juni 2010 #6 Skrevet 27. juni 2010 Du har et skadet dyr som du ikke klarer å drepe, også skal du sende MAIL å høre?? Snakk om å tenke på dyrets beste ja.
sebra Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. juni 2010 For en unødvendig kommentar. Dyret skal søren ikke dø hvis han har mulighet til å bli frisk! Og han er ikke utenfor her akkurat nå, så er ikke så mye jeg kan gjøre.
Gjest Huffsa Skrevet 27. juni 2010 #8 Skrevet 27. juni 2010 (endret) For en unødvendig kommentar. Dyret skal søren ikke dø hvis han har mulighet til å bli frisk! Og han er ikke utenfor her akkurat nå, så er ikke så mye jeg kan gjøre. Neimen herregud, du sender e-mail? Så dyret lider unødig siden de ikke får lest mailen før i morgen, kanskje ikke før overimorgen. Det er ikke slikt at hvis en fugl har f.eks en brukken vinge så tar de den inn og pleier den og gjør den frisk. De tar livet av den. Endret 27. juni 2010 av Huffsa
sebra Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 27. juni 2010 Jamen går det ann å ringe de idag da? det er jo søndag. Og hvis de er oppe idag så leser de jo mailen idag og. Som sagt den er ikke her nå, og jeg vet jo ikke når jeg ser den igjen.
Gjest Huffsa Skrevet 27. juni 2010 #10 Skrevet 27. juni 2010 Hadde du giddi å gått inn på linken jeg gav deg ville du funnet dette: Fuglevakta er en døgnbemannet vakttelefon som skal ta seg av fuglenes ve og vel samt deres leveområder. Det vil si at du kan ringe 901 22 901, 24 timer i døgnet alle dager i året, og faktisk få kontakt med noen som bryr seg om disse sakene. Av praktiske årsaker vil telefonen i korte perioder bli koblet opp mot mobilsvar. Det vil si at dersom du ønsker kontakt med oss kan du ringe 901 22 901 og legge igjen en melding eller et telefonnummer etter en beskjed fra en hyggelig mann eller dame. Hvis du gjør dette vil vi ringe tilbake så snart som mulig. Av forståelige årsaker kan ofte telefonen bli satt på mobilsvar om natten. Skader ikke å ringe, de sjekker garantert svareren før de sjekker mailen.
sebra Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2010 (endret) Snakka med naboene nå, de har prøvd å ringe men kom ikke frem. Men jeg skal prøve å ringe nå. Og det er virkelig ikke nødvendig å være så frekk =) Ringte nå og fikk beskjed om å ringe ett annet nr imorgen, så får ikke gjort noe før da uansett. Endret 27. juni 2010 av sebra
Gjest Huffsa Skrevet 27. juni 2010 #12 Skrevet 27. juni 2010 Jeg er ikke frekk. Jeg blir provosert og irritert.
Katana Skrevet 27. juni 2010 #13 Skrevet 27. juni 2010 Jamen går det ann å ringe de idag da? det er jo søndag. Og hvis de er oppe idag så leser de jo mailen idag og. Som sagt den er ikke her nå, og jeg vet jo ikke når jeg ser den igjen. Det er vanskelig å si om fuglen kan klare å leve med skaden, den må nesten bli undersøkt. Problemet er at siden den nå er svak, vil den ganske raskt bli bytte for rev, katt o.l. Høyst sannsynlig bør den avlives. I tilfelle fuglen dukker opp igjen hos deg: Har du ingen naboer eller slekt i nærheten du kan be om hjelp fra? Du har også mulighet til å ringe politiet. Har de (mot formodning)god tid og er i nærområdet, så kan de hjelpe deg. Du kan sette fuglen (om du får tak på den) i en kasse, slik at du har kontroll på hvor den er så lenge. Gi den vann og brødsmuler. Det hender fugler klarer å komme seg igjen av slike skader dersom skaden ikke er så alvorlig som det først synes, men den må som sagt skjermes for andre dyr, og ses på av en veterinær.
sebra Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #14 Skrevet 27. juni 2010 Jeg snakket med naboen istad, hun sa hun synes han hadde kommet seg fra når de så han imorges, til de så han litt senere på dagen. Og vi har lagt ut mat og vann til han. Men vi skal ringe imorgen og høre hva de sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå