Gå til innhold

Må barna ha pass når vi skal til Danmark

Anbefalte innlegg

Gjest frida
Skrevet

Skal til Danmark med våre to barn på 5 og 11 år. På billetten står det at eneste gyldige legitimasjon er pass. Er vi nødt for å skaffe pass til ungene så lenge de reiser sammen med oss? Hva kan vi evt. bruke som annen legitimasjon til dem?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står at eneste gyldige legitimasjon er pass på billetten forstår ikke jeg hvorfor du spør folk på dette forumet? :klø: Du bør vel heller spørre reiseselskapet om det er sånn at du absolutt ikke kan skaffe pass til dem.

Gjest frida
Skrevet

Jeg spurte reiseselskapet. De var litt usikre, men jeg fikk til svar at de kunne reise uten pass dersom de reiser sammen med oss.

Lurte jo bare på om det var noen inne på dette forumet som har noe erfaring ang. dette da... Synes det er unødvendig å skaffe pass dersom jeg egentlig ikke trenger det til ungene.

Gjest frida
Skrevet

Jeg spurte reiseselskapet. De var litt usikre, men jeg fikk til svar at de kunne reise uten pass dersom de reiser sammen med oss.

Lurte jo bare på om det var noen inne på dette forumet som har noe erfaring ang. dette da... Synes det er unødvendig å skaffe pass dersom jeg egentlig ikke trenger det til ungene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sørg for å få det skriftlig så ikke noen andre ansatte kan komme og si at dere ikke får reise pga dere ikke har pass. Det er ikke alltid de ansatte klarer bli enige om hvordan reglene fungerer. :fnise:

Skrevet

Bare for noen år tilbake så gikk barna på foreldrenes pass helt til de var atten, om de ikke skulle reise til land som krevde spesielle tiltak. Men nå må alle barn under 18 ha eget pass med bilde om de reiser utenlands -etter loven.

En av grunnene til at pass kreves i dag er jo for å kunne forhindre og løse barnebortføringssaker. Du skal kunne bevise at barnet er ditt.

Pass til barn, Regjeringen.no

Skrevet

Nå må man jo egentlig ikek ha pass for å besøke Danmark, men jeg vet at enkelte flyselskap krever pass som legitimasjon. Flyselskapet burde kunne svare på det, for i Danmark må dere ikke ha pass så lenge dere er norsk statsborger. Men det er veldig greit å ah det som legitimasjon

Gjest Gjest
Skrevet

Pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet, så selv om de her i Norge skulle slippe dere på flyet uten å vise legitimasjon er det ikke sikkert det samme skjer i utlandet.

Har selv stått i boardingkø bak noen som har fått med seg at man ikke trenger pass for å reise innen Schengen, men de tenker ikke på at man for å reise må kunne fremvise gyldig legitimasjon og at eneste gyldige legitimasjon nordmenn har i utlandet er pass.

Synes det er rart at reiseselskapet er usikre på dette, for det er en klar regel som de virkelig bør være klar over!

Gjest trådstarter
Skrevet

Takk for alle svar, men jeg glemte å si at vi reiser med BÅT - må vi pass til barna da også?

Skrevet

Vi skal også reise med båt til danmark og vi skal ikke ha med legitimasjon. Det skal ikke være nødvendig med pass til Danmark..

Skrevet

Har aldri hatt behov for pass i Danmark, i alle fall ikke hvis dere reiser med båt. Har reist til Danmark stort sett hvert år de siste 20 årene, og har aldri blitt forlangt legitimasjon ved reise med båt.

Skrevet

Vi reiste til Tyskland (Kiel) med båt, og fikk vite at vi fint kunne reise med båten uten at barna hadde pass. Men at vi kunne få trøbbel om vi gikk i land og ikke hadde legitimasjon når vi skulle ombord igjen.

Ordnet pass til barna, ettersom det var det enkleste for oss.

Men hadde det vært danskebåten, så hadde jeg reist uten å tenke over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...