Gå til innhold

Er det lov å si opp et leieforhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som bor i leid hus (de leier hele huset, såvidt jeg forstår.) Nå vil utleier selge huset, og min venninne fikk beskjed om at de måtte være ut på en måned (der sa hun selvfølgelig klart ifra at det er to måneds gjensidig oppsigelse i kontraken). Men jeg mener å ha hørt at det ikke er lov å kaste ut leieboere fordi man selv vil selge? Eller gjelder det kun utleie i egen bolig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utleier har aldri lov til å si opp leietaker utenom når kontrakten går ut, men selv ikke da egentlig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

men selv ikke da egentlig.

Hva mener du?

Skrevet

Hva mener du?

Leietaker er sterkt beskyttet i lov, og om ikke det står helt klart i kontrakten at leieforholdet avsluttes den og den datoen, så regnes det da som at leiekontrakten løper videre til leietaker sier opp.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Leietaker er sterkt beskyttet i lov, og om ikke det står helt klart i kontrakten at leieforholdet avsluttes den og den datoen, så regnes det da som at leiekontrakten løper videre til leietaker sier opp.

Om det står at kontrakten utløper den 30 juni vil jeg si at det står klart nok at leieforholdet faktisk avsluttes den datoen. Hvor klart skal man være nødt til å formulere seg da? Det er vel helt vanlig i tidsbestemte kontrakter at man setter en utløpsdato, og da skal ikke utleier være forpliktet til å fornye leieforholdet om h*n ikke vil.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Kan ikke boligeier si opp leietaker dersom eier bor et annet sted, og plutselig behøver bostedet sitt selv, på grunn av jobben/flytting, etc.?

Skrevet (endret)

En tidsbestemt kontrakt løper til den datoen den er satt, men utleier må skriflig be leietager om å flytte inn tre mndr. etter utløpsdato på kontrakten. Dette kan ikke leietager nekte på, men dersom det går 3 mndr. uten at utleier ber leietager om å flytte eller tilbyr ny kontrakt, går kontrakten over til å være tidsubestemt.

Leier man ut et hus og skal selge er det selvsagt at det er gyldig oppsigelsesgrunn. Uansett kan de nye eierne si opp kontrakten fordi de skal bo der selv. Bor man selv i et hus med utleiedel, kan man ikke si opp leietager pga. salg, men igjen kan ny eier si opp dersom de eller noen i deres husstand skal bruke utleiedelen selv.

Endret av Iril
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Leier man ut et hus og skal selge er det selvsagt at det er gyldig oppsigelsesgrunn.

Hvor har du dette fra? Ny eier må ev. overta leieboer og så si opp hvis han selv eller familien skal flytte inn i huset. At huset skal selges, er i seg selv ikke gyldig grunn for oppsigelse, med mindre huset skal pusses opp før salget.

Skrevet

Det har jeg fra advokatene i Huseiernes landsforbund. Fordi det ville vært mye vanskeligere å få solgt et hus med leietagere, det har innvirkning på blandt annet overdragelsen. Men det kan godt være advokatene i Huseiernes Landsforbund lyver..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke boligeier si opp leietaker dersom eier bor et annet sted, og plutselig behøver bostedet sitt selv, på grunn av jobben/flytting, etc.?

Jeg sa opp et leieforhold fordi jeg skulle flytte tilbake til egen bolig. Jeg måtte allikevel forholde meg til oppsigelsesfrist.

Skrevet

Det har jeg fra advokatene i Huseiernes landsforbund. Fordi det ville vært mye vanskeligere å få solgt et hus med leietagere, det har innvirkning på blandt annet overdragelsen. Men det kan godt være advokatene i Huseiernes Landsforbund lyver..

Da lyver de nok, selv hvor utrolig du syns det er at advokater lyver. Les litt rundt, det er ikke bare bare for utleier å hive ut leier bare fordi han skal selge.

https://diskusjonsforum.uio.no/thread.jspa?threadID=129

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=576851

http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/Nr_11_web.pdf

http://www.husleietvistutvalget.no/kunder/husbanken/hjemhtu.nsf/Lookup/DocumentID/355162F8A12AFC6BC1256FEF0031F933?OpenDocument

http://www.sit.no/internett/raadgiving/answer.jsp?questionid=6134

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At man skal selge er IKKE gyldig oppsigelsesgrunn. Om man skal bo der selv er det gyldig oppsigelsesgrunn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg kan jo utdype med at min venninne har to barn, og at hun er 100% sykmeldt pga psykisk sykdom som hun går i behandling for. Stabilitet er ekstremt viktig i livet hennes, og en slik plutselig beskjed har ristet hele psyken hennes langt inn i grunnvollene.

Jeg mener ganske bestemt at utleier vil selge boligen ikke er rimelig grunn til å si opp en kontrakt, men nå er jeg ikke sikker på om hun har tidsbestemt kontrakt eller ikke. Det spiller kanskje en vesentlig rolle i om det er lov eller ikke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men altså, når boligen er solgt har uansett de nye eierne lov å si opp, så da er hun like langt. Hennes medisinske historie er hverken utleiers eller nye eieres problem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over her har leietakers medisinske, psykiske eller familiære historie ingenting å si for leieforholdet. Dersom kontrakten (som leiekontrakter flest) har en ordlyd som sier at det er x antall måneders "gjensidig oppsigelse", kan man i praksis bli bedt om å flytte i løpet av den oppsigelsestiden når som helst, uansett hvor mye eller lite behov man måtte ha for å bli boende. Det er sånn det er å leie, dessverre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det beste er nok uansett å forholde seg til at leiligheten skal selges og at hun dermed må flytte, og gjøre det først som sist. Noen ganger må man bare ta livet som det er. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...