Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 nå har jeg verdens godeste snart 5 åring, snill og høflig på alle måter. MEN han har i det siste kommet med følgende setninger: Mamma jeg skal drepe deg. Mamma jeg skal slå deg i trynet, mamma jeg skal banke deg.. Hjemme ser han tv som disney channel med ozo, mikke mus, einsteins osv.. (de har ikke sånne uttrykksformer) og alt annet som er litt action blir han redd for så han er ikke interessert i det heller.. han ser ikke andre filmer og jeg har stort sett nyhetene på. Jeg spør han hvor han har hørt dette, og da nevner han et navn i barnehagen.. Nå vet jeg at barn sier "mye rart" men disse uttrykkene er helt forferdelige å høre på og jeg tror ikke han vet hva de betyr.. skal jeg overhøre det? si sånt må du ikke si? eller hva pokker er best å angripe sånt?
tinamarie Skrevet 27. juni 2010 #2 Skrevet 27. juni 2010 Ikke overhør det, da blir det sikkert bare verre. Jobber i barnehage selv, og vet at slike ting blir sagt. Det er bare å si ifra til noen av de voksne så roer hvert fall ting seg en liten stund. Skjer det noe igjen så bare sier du fra enda en gang.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2010 #3 Skrevet 27. juni 2010 Hvorfor ikke bare forelle han at sånt sier man ikke for det er veldig stygt å si.. Han er vell gammel nok til å forstå viss du sier noe sånt!
kulu-kulu Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 Forklar han hva som kommer til å skje,om han utfører det han sier. Han vet nok ikke betydningen av disse frasene,så hjelp han å forstå. Kan være ganske så skremmende for en liten gutt,så formuler deg riktig Lykke til
Miss Puddel Skrevet 27. juni 2010 #5 Skrevet 27. juni 2010 Når det gjelder banning har jeg brukt å overhøre det, for da blir det ikke like moro. Men det her hadde jeg nok ikke valgt den måten. Da hadde jeg nok heller fortalt ham hva som ville skjedd om han virkelig gjorde det for det første, og dessuten forklart ham at du blir lei deg når han sier slikt.
Tipp-Topp-93 Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Har en liten gutt i familien på den alderen, å har selv fått drapstrusler slengt etter meg Nå er ikke jeg moren hans så jeg vet ikke helt hva jeg skal si til det, men sier nå at han ikke kan snakke sånn. Har også truet med politiet (haha, veldig barnslig gjort av meg, den er jeg enig i ) Jeg sa at det er ulovlig å true folk på livet, så hvis du fortsetter så ringer jeg politiet. Fikk da som svar at han var for liten for fengsel Tror nok mange unger snakker sånn, om man tar en titt på barnetv og disney channel nå og da så er det ikke bare uskyldig odbruk der heller
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 Når ungen mine sier stygge ting pleier jeg å ta en liten alvorsprat om at dette er noe jeg ikke vil at de skal si og hvorfor de ikke skal si det. Noen ganger gir jeg eksempel på at det er dumt å si slike ting feks "Hva om bestemor hadde sagt noe slikt til deg (eller bestefar), hadde ikke du blitt lei deg da?" Det har nå hjulpet til nå (enkelte ganger må det gjentas før det stopper).
Gjest po Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 tror ikke barnet vet så mye om hva det innebærer. dette er noe alle slenger ut, selv min snille gode jente da hun var 5 år. sa bare at jeg ble lei meg, og gjorde ikke noe nummer ut av det. ta det helt med ro
Tulle Skrevet 29. juni 2010 #9 Skrevet 29. juni 2010 Som flere skriver, barnet er jo ikke istand til å forstå hva dette innebærer. Og så blir det kanskje ekstra spennende når det er forbudt. Sett deg ned og forklar ham grundig at dette er IKKE lov, og spill på at du blir lei deg. For det blir du jo selvfølgelig.. Dersom ikke det hjelper, ville jeg ha nevnt det for ped.leder i barnehagen, slik at de er litt obs på det der også.
Gjest gjest Skrevet 30. juni 2010 #10 Skrevet 30. juni 2010 Det er ikke det at ungen prøver å teste ut hva sånne ting betyr for noe- og hva mamma svarer på det - så han får plassert det? Det kan være lurt å forklare hva du føler når han sier slike ting og hvorfor du ikke liker at han sier det.
blå Skrevet 2. juli 2010 #11 Skrevet 2. juli 2010 Det er ikke lov å si sånne ting til andre, ikke til mamma heller. Her går det i "mamma er dum", og det er ikke lov hos oss. Ikke det at jeg tar meg så nær av det. Men sier hun det til meg kan hun si det til andre barn også, og det er ikke en akseptabel måte å snakke på. Så, jeg ville sagt at det ikke var lov å si sånt til andre og forklart hvorfor. Jeg ville ikke bare oversett det.
Gjest Bianca26 Skrevet 2. juli 2010 #12 Skrevet 2. juli 2010 nå har jeg verdens godeste snart 5 åring, snill og høflig på alle måter. MEN han har i det siste kommet med følgende setninger: Mamma jeg skal drepe deg. Mamma jeg skal slå deg i trynet, mamma jeg skal banke deg.. Hjemme ser han tv som disney channel med ozo, mikke mus, einsteins osv.. (de har ikke sånne uttrykksformer) og alt annet som er litt action blir han redd for så han er ikke interessert i det heller.. han ser ikke andre filmer og jeg har stort sett nyhetene på. Jeg spør han hvor han har hørt dette, og da nevner han et navn i barnehagen.. Nå vet jeg at barn sier "mye rart" men disse uttrykkene er helt forferdelige å høre på og jeg tror ikke han vet hva de betyr.. skal jeg overhøre det? si sånt må du ikke si? eller hva pokker er best å angripe sånt? Du får vel sette deg ned med han og si et eller annet om at slikt er veldig alvorlig å si, og ret og slett forklare han betydningen av hva han sier og si at du blir lei deg når han sier det til deg eller noe sånt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå