Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Håper noen kan hjelpe meg litt. Jeg har gått Vg-1 Helse og sosialfag og Vg-2 Barne- og ungdomsarbeiderfaget etter kunnskapsløftet og lurer da på hvilken fag jeg trenger på Vg-3 påbygning som jeg skal ta som privatist?

Har allerede tatt historie (HIS1003) og naturfag (NAT1003).Da trenger jeg vel også:

- norsk muntlig

- norsk skriftlig

- norsk sidemål

- kroppsøving

- matematikk (jeg har tatt 1P, men vil gjerne ta matematikk slik at jeg kommer inn på matematikkstudie, kan jeg da velge annen matematikk uten problemer istedet for 2P? og hvilken matematikk?)

- valgfag (hvor mange årstimer er dette? 140?)

Endret av Ma03
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det står på wikipedia, og samordna opptak .

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg litt. Jeg har gått Vg-1 Helse og sosialfag og Vg-2 Barne- og ungdomsarbeiderfaget etter kunnskapsløftet og lurer da på hvilken fag jeg trenger på Vg-3 påbygning som jeg skal ta som privatist?

Har allerede tatt historie (HIS1003) og naturfag (NAT1003).Da trenger jeg vel også:

- norsk muntlig

- norsk skriftlig

- norsk sidemål

- kroppsøving

- matematikk (jeg har tatt 1P, men vil gjerne ta matematikk slik at jeg kommer inn på matematikkstudie, kan jeg da velge annen matematikk uten problemer istedet for 2P? og hvilken matematikk?)

- valgfag (hvor mange årstimer er dette? 140?)

Ja, du må ha de fagene du har skrevet over her :-) Du skal velge ett valgfag på 5 uketimer (140 årstimer).

Men hva tenker du om matematikken? Hvilket matematikkstudie har du lyst til å komme inn på? Hvis du skal ta R1 bør du ta 1T først.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

må du ikke ha engelsk og samfunnsfag/lære også da? Vet ikke jeg altså.. bare trodde det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

må du ikke ha engelsk og samfunnsfag/lære også da? Vet ikke jeg altså.. bare trodde det.

har ikke det på påbygg.

hvorfor går du ikke bare vanlig påbygg på vgs?

da tar du jo alle de fagene der, og noen programfag.

null stress. ikke koster det noe heller, som privatist gjør.

Skrevet

har ikke det på påbygg.

hvorfor går du ikke bare vanlig påbygg på vgs?

da tar du jo alle de fagene der, og noen programfag.

null stress. ikke koster det noe heller, som privatist gjør.

Fordi jeg har lyst å jobbe mer ved siden av.

Skrevet

Ja, du må ha de fagene du har skrevet over her :-) Du skal velge ett valgfag på 5 uketimer (140 årstimer).

Men hva tenker du om matematikken? Hvilket matematikkstudie har du lyst til å komme inn på? Hvis du skal ta R1 bør du ta 1T først.

Jeg har lyst å ta bachelor i økonomi, og ser at ved noen skoler holder det ikke med 1P + 2P, så lurer egentlig på hva annet jeg kan ta. Kanskje bedre med 2T enn 2P, men kan jeg ta 2T uten å ha 1T tro?

Skrevet

Jeg har lyst å ta bachelor i økonomi, og ser at ved noen skoler holder det ikke med 1P + 2P, så lurer egentlig på hva annet jeg kan ta. Kanskje bedre med 2T enn 2P, men kan jeg ta 2T uten å ha 1T tro?

Jeg vet ikke noe om hvor mye kunnskaper du har i matte, men tror nok 2T blir for krevende uten 1T. Har selv hatt 1P + 2P + litt 1T, og den teoretiske matta er noe helt annet enn det praktiske. Neste år skal jeg ta 1T + R1 på ett år.

Men vet du hvilken matte du må ha for å komme inn på det studiet? R1? S1 + S2? :-)

Gjest Krizzy
Skrevet

Holder du på med å ta fagbrevet ved siden av? Du skrev lengre nede at du arbeider ved siden av at du tar fag :)

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Samfunnslære pleier å være bakt inn i andre året på videregående :)

Engelsk er man nødt til å ta.. Vanligvis :) Spørs hvilken skole man har gått på.. Når jeg hadde VG1 gjorde vi ferdig alle engelsktimene det første året, så jeg slapp å tenke på det når jeg skulle ta fag videre.. :) Men etter hva jeg husker pleier største delen å ta det på påbygg fordi de ikke har fått den ordningen.. Skolen min var litt spesiell, men takk og lov for det.. :)

Endret av Krizzy
Skrevet

Samfunnslære pleier å være bakt inn i andre året på videregående :)

Engelsk er man nødt til å ta.. Vanligvis :) Spørs hvilken skole man har gått på.. Når jeg hadde VG1 gjorde vi ferdig alle engelsktimene det første året, så jeg slapp å tenke på det når jeg skulle ta fag videre.. :) Men etter hva jeg husker pleier største delen å ta det på påbygg fordi de ikke har fått den ordningen.. Skolen min var litt spesiell, men takk og lov for det.. :)

Har du fagbrev`? eller holder du på å ta det? Jeg har 2års yrkesfaglig, men ikke fagbrev. Da jeg tok allmennfaglig påbyggning som privatist trengte jeg disse fagene

Matte

Engelsk (Muntlig og skriftlig eksamen)

Naturfag (Muntlig og skriftlig eksamen)

Historie

Samfunnsfag

Norsk (1 Muntlig og 2 skriftlig eksamen, bokmål og nynorsk)

Trodde dette var alle fagene jeg trengte, men siden jeg ikke hadde fagbrev, måtte jeg ha;

Kroppsøvning og 1 programfag. Men for å få nok timer til å få vitnemål, måtte jeg ha 2 programfag (valgfag) Husk, det skal være 100 timer på vitnemålet for å få det utskrevet.

Dreit meg på det med de 3 siste fagan, så måtte jobbe et ekstra år mens jeg tok de :( Så viktig viktig å huske de :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...