Gå til innhold

skatt ved salg

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg har solgt boligen med gjevinst (har vært utleid i 2 år). Hvordan gjør jeg det nå ifht skatt? Skal jeg varsle om dette, eller vil det bli ordnet av seg selv? (skattesmell neste år :roll: ) Jeg varslet aldri om at jeg leide ut :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

ts igjen

Pga tidligere økonomisk rot, fikk jeg bakt inn annen gjeld inn i huslånet (hadde en alt for snill bank kontakt). Dvs at til tross for gjevinst ved salt ifht kjøpesum, sitter jeg ikke igjen med en krone etter salg. Allikevel vil jeg nå, pga utleie måtte betale 28% i skatt, altså 100 000 kr ca. Dermed havner jeg i samme skiten igjen siden dette er penger jeg ikke har :( Det verste er at jeg ikke var klar over at man måtte skatte om man ikke har bodd der siste 12 mnd. (flyttet da jeg traff min nåværende mann). Dette stresser meg noe voldsomt. Var så glad da jeg ble kvitt all gjeld etter salg, mens nå blir jeg sittende med ny gjeld. Føler dette aldri tar slutt :(

Skrevet (endret)

beklageligvis er det slik det gjelder, at man betaler 28 % av fortjenesten. og fortjenesten er forskjellen mellom kjøp og salg, og da spiller det ingen rolle hvor mye man har i gjeld. Var veldig glad for at vi ringte og fikk dette bekreftet, for da klarte vi å selge før vi hadde leid ut i et år. Veldig lurt å ta rede på slike ting, for selv om man tror noe, er det alltid lurt å få det bekreftet.

Og de tar ikke hensyn til at du sitter igjen med gjeld, for reglene er slik. beklageligvis. Men det er for at folk ikke skal kjøpe, pusse opp, leie ut, for så å selge igjen med gevinst.

Men er usikker på hva du må gjøre, og derfor er det like greit å ta en telefon til de.

Endret av Piper
Gjest Blondie65
Skrevet

Du oppgir at du har solgt på neste selvangivelse. Det er et eget felt for det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ts her..

Spiller det noen rolle at jeg leide ut med tap?? Altså at jeg ikke fikk dekket alle lånekostnadene? Kan jeg trekke fra noe av dette?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du oppgir at du har solgt på neste selvangivelse. Det er et eget felt for det.

Kan jeg gjøre dette på selvangivelsen som kommer i 2010 da?

Gjest Blondie65
Skrevet

ts her..

Spiller det noen rolle at jeg leide ut med tap?? Altså at jeg ikke fikk dekket alle lånekostnadene? Kan jeg trekke fra noe av dette?

Nei ikke for beskatningen av salget. Det dette spiller en rolle for er beskatning av leieinntekten, men jeg er usikker på hvordan dette fungerer. Jeg vet at du kan trekke fra vedlikeholdsutgifter på leieinntekten og dermed redusere skattbar inntekt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kan jeg gjøre dette på selvangivelsen som kommer i 2010 da?

Hvis du solgte i 2010 er svaret ja. Solgte du i 2009 skulle dette vært oppgitt på den selvangivelsen som gjaldt 2009.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du solgte i 2010 er svaret ja. Solgte du i 2009 skulle dette vært oppgitt på den selvangivelsen som gjaldt 2009.

Jeg solgte for 1 mnd siden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ts her..

Du skulle ha oppgitt leieforholdet i selvangivelsen i de årene du leide ut. Hvis utleieforholdet ga deg tap ville du ha fått fradrag for tapet i annen inntekt. Men rentekostnadene har du uansett fått fradrag for allerede, man får nemlig fradrag for rentekostnader både når man leier ut og når man bor der selv. Jeg antar derfor at du skulle betalt mer skatt ved å oppgi leieforholdet til myndighetene. Du må altså levere korrigert selvangivelse for årene du leide ut leiligheten og betale restskatten. Alternativt kan du la være å levere korrigert selvangivelse og i stedet unndra skatt.

Salget skal meldes inn i selvangivelsen for 2010. Du må huske å trekke fra alle kostnader, slik som meglerkostnader osv for å få redusert skatten.

Skrevet (endret)

jeg har solgt boligen med gjevinst (har vært utleid i 2 år). Hvordan gjør jeg det nå ifht skatt? Skal jeg varsle om dette, eller vil det bli ordnet av seg selv? (skattesmell neste år :roll: ) Jeg varslet aldri om at jeg leide ut :klø:

Du kan ikke bruke tap av leieinntekter nå etter du har solgt, når du aldri har varslet at du leide ut. Man skal skatte for leieinntekten, men så kan man trekke av utgifter. Du kan oppgi leieforholdet i 2010, men hva som skjer emd 2009 er jeg litt usikker på. Du kan faktisk risikere å få en skattesmell der også, siden du ikke har oppgitt leieforholdet. Alle er forpliktet til å oppgi at de leier ut en bolig

Endret av Piper
Gjest AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg har bodd på annen adresse i to år, og leide ut fra april i fjor til juni i år. Hvor mye skatter man av dette? leien dekket ikke hele lånet mitt, måtte betale 2700 kr selv. Også kan jeg vel trekke fra slitasje?

Og ifht salget. Kan jeg trekke fra alt som går til megler? altså meglerhonorar, våtromstest, annonsering osv?

Dette er en borettslagleilighet med en fellesgjeld på 70 000 kr. Kan jeg trekke fra det også? Det var ikke noe kjøkken i leiligheten, så det har jeg satt inn. Har ingen kviteringer på dette, men man ser det jo på prospektene. Men det duger kanksje ikke?

Jeg går nok på ligningskontoret i morgen og prater med de. Håper jeg ikke får noen problemer fordi jeg kommer med dette i ettertid? Hva tror dere?

Endret av Bond
Skrevet (endret)

Jeg har bodd på annen adresse i to år, og leide ut fra april i fjor til juni i år. Hvor mye skatter man av dette? leien dekket ikke hele lånet mitt, måtte betale 2700 kr selv. Også kan jeg vel trekke fra slitasje?

Og ifht salget. Kan jeg trekke fra alt som går til megler? altså meglerhonorar, våtromstest, annonsering osv?

Dette er en borettslagleilighet med en fellesgjeld på 70 000 kr. Kan jeg trekke fra det også? Det var ikke noe kjøkken i leiligheten, så det har jeg satt inn. Har ingen kviteringer på dette, men man ser det jo på prospektene. Men det duger kanksje ikke?

Jeg går nok på ligningskontoret i morgen og prater med de. Håper jeg ikke får noen problemer fordi jeg kommer med dette i ettertid? Hva tror dere?

Nei du kan ikke trekke fra fellesgjeld, for den følger leiligheten og er ikke noe du sitter igjen med etterpå. Nye eiere vil jo overta den gjelden, og det ville jo vært fantastisk om alle kunne trekke fra den gjelden. Kjøpe bolig med høye fellesgjeld, leie ut boligen et år, selge boligen og da trekke av gjelden. Er nok ikke så enkelt.

og du burde oppgitt på ligningen din for 2009, at du hadde leid ut leiligheten din fra april til desember. Så egentlig har du allerede gjort noe ulovlig, siden du visste at leiligheten var utleid da du leverte inn selvangivelsen. Du kunne da ha skrevet opp dine inntekter på leiligheten og dine utgifter, som renter (avdrag er ikke med) på lån, husleie, og noe i slitasje, så får du skattefradrag på 28 % på det som er i mellom. men husk at betaler du 5000 i lån, og der 1500 er avdrag, må du ta vekk de 1500, for de er som sagt ikke med.

Du kan for dette året skrive opp at du leide ut boligen fra januar til den dagen du solgte den, noe du skal gjøre, for ellers gjør du en ulovlig handling. Alle leieinntekter skal føres opp, selv om man går i null.

Endret av Bond
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei du kan ikke trekke fra fellesgjeld, for den følger leiligheten og er ikke noe du sitter igjen med etterpå. Nye eiere vil jo overta den gjelden, og det ville jo vært fantastisk om alle kunne trekke fra den gjelden. Kjøpe bolig med høye fellesgjeld, leie ut boligen et år, selge boligen og da trekke av gjelden. Er nok ikke så enkelt.

og du burde oppgitt på ligningen din for 2009, at du hadde leid ut leiligheten din fra april til desember. Så egentlig har du allerede gjort noe ulovlig, siden du visste at leiligheten var utleid da du leverte inn selvangivelsen. Du kunne da ha skrevet opp dine inntekter på leiligheten og dine utgifter, som renter (avdrag er ikke med) på lån, husleie, og noe i slitasje, så får du skattefradrag på 28 % på det som er i mellom. men husk at betaler du 5000 i lån, og der 1500 er avdrag, må du ta vekk de 1500, for de er som sagt ikke med.

Du kan for dette året skrive opp at du leide ut boligen fra januar til den dagen du solgte den, noe du skal gjøre, for ellers gjør du en ulovlig handling. Alle leieinntekter skal føres opp, selv om man går i null.

Så det du mener er at jeg ikke burde fortelle at jeg leide ut i fjor, siden dette ikke allerede er oppført? Jeg kan mao ikke komme etterpå og si at jeg ikke var klar over at dette skulle gjøres? Jeg mener, så lenge jeg betaler, (må jo uansett dele opp betalingen her, siden jeg ikke har pengene) kan det vel ikke spille så kjempe stor rolle om dette kommer litt senere i og med at jeg ikke var klar over reglene. Eller er de veldig firkantet her?

Gjest Blondie65
Skrevet

Så det du mener er at jeg ikke burde fortelle at jeg leide ut i fjor, siden dette ikke allerede er oppført? Jeg kan mao ikke komme etterpå og si at jeg ikke var klar over at dette skulle gjøres? Jeg mener, så lenge jeg betaler, (må jo uansett dele opp betalingen her, siden jeg ikke har pengene) kan det vel ikke spille så kjempe stor rolle om dette kommer litt senere i og med at jeg ikke var klar over reglene. Eller er de veldig firkantet her?

Jeg synes du skal oppgi hele leieperioden jeg. Det enkleste er å unngå løgn, da slipper du å huske en mengde unnskyldninger siden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal oppgi hele leieperioden jeg. Det enkleste er å unngå løgn, da slipper du å huske en mengde unnskyldninger siden.

Det er jo fortstatt skattesmell som jeg skulle fått i år, så dersom jeg prater med ligningskontoret til uken, så kan det vel ikke være så ille? Jeg mener, dette året er jo ikke over..

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er jo fortstatt skattesmell som jeg skulle fått i år, så dersom jeg prater med ligningskontoret til uken, så kan det vel ikke være så ille? Jeg mener, dette året er jo ikke over..

Nei og nettopp derfor vær ærlig om de "glemte" leieinntektene fra i fjor også.

Skrevet

Enig med Blondie65, og så ville jeg tatt kontakt emd de, go fått vite hvordan du skal gå frem med alt du lurer på.

Det er jo en rubrikk på selvangivelsen der det står leieinntekter, så egentlig blir det litt feil å si at man ikke visste dette. Ville heller gått for at du har glemt å gjøre noen forandringer

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Enig med Blondie65, og så ville jeg tatt kontakt emd de, go fått vite hvordan du skal gå frem med alt du lurer på.

Det er jo en rubrikk på selvangivelsen der det står leieinntekter, så egentlig blir det litt feil å si at man ikke visste dette. Ville heller gått for at du har glemt å gjøre noen forandringer

jeg har aldri gjort noen foranringer på selvangivelsen og har derfor heller aldri sjekket hva som skal fylles ut osv. Men det er kanskje for banalt å komme å si at man ikke visste? Er jo uansett mitt problem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...