Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hans72
Skrevet

http://www.bibelensier.no/Dokumenter/gudsordomhelse.htm

Artikkelen som helhet er meget interessant. Det mest bemerkelsesverdige er dog det faktum at jødene overlevde i langt større grad enn andre under Svartedauen i Europa. Årsaken var, etter alt å dømme, at de fulgte GT`s hygieneregler.

Personlig anser jeg dette som nok en indikasjon på at Bibelen er Guds ord, da "folk flest" vanskelig kunne ha laget så effektive hygieneregler for 2500 år siden, ettersom hygienekunnskapene den gangen var svært lite å skryte av, og det først er i moderne tid at denne kunnskapen har blitt betydelig.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

At bibelen er totalt irreleant i en moderne verden.

Skrevet

Artikkelen som helhet er meget interessant. Det mest bemerkelsesverdige er dog det faktum at jødene overlevde i langt større grad enn andre under Svartedauen i Europa. Årsaken var, etter alt å dømme, at de fulgte GT`s hygieneregler.

Personlig anser jeg dette som nok en indikasjon på at Bibelen er Guds ord, da "folk flest" vanskelig kunne ha laget så effektive hygieneregler for 2500 år siden, ettersom hygienekunnskapene den gangen var svært lite å skryte av, og det først er i moderne tid at denne kunnskapen har blitt betydelig.

Hva mener dere?

Du kan jo begynne med å dokumentere at jødene overlevde i større grad enn andre? Linken din er ikke dokumentasjon på det. Det er bare en påstand. Og så kan du begrunne påstanden om at bibelens hygieneregler kan ha påvirket sannsynligheten for smitte av svartedauen. Det er flere teorier om hva svartedauen egentlig var. En teori er at det var byllepest, en annen at det dreide seg om et ebolalignende virus med en ganske lang inkubasjonstid, men med raskt sykdomsforløp etter at symptomene viste seg. Smittefarlig i inkubasjonstiden.

Skrevet

Hva mener dere?

Hva er spesielt med GT's hygieneregler egentlig?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er spesielt med GT's hygieneregler egentlig?

At det har stått i bibelen kjempe lenge før noen visste noe som helst om bakterier og sykdommer. og at i nyere tid er blitt bevist at de var velig effektive metoder for å begrense sykdommer.

Skrevet

At det har stått i bibelen kjempe lenge før noen visste noe som helst om bakterier og sykdommer. og at i nyere tid er blitt bevist at de var velig effektive metoder for å begrense sykdommer.

Virkelig? Og disse bevisene består i?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Og disse bevisene består i?

Det lille som står i bibelen om hygiene, er riktig. Om sanitære forhold og kantene.

Skrevet

Det lille som står i bibelen om hygiene, er riktig. Om sanitære forhold og kantene.

Romerne og grekerne visste heller ikke særlig mye om bakterier, men de var rakkere på bading, likevel. Og det samme var andre folkeslag. Som f.eks britene. Så jeg spør igjen: Hva er det med bibelens hygieneregler som er så fantastisk? Sammenlignet med samtiden? Er det det at jødene hadde forskrifter for det andre folk bare gjorde, som gjør det revolusjonerende, eller hva?

Jeg bringer her link til en morsom artikkel fre Wiki om badene i Bath, som er bygget i tilknytning til varme kilder. Kelterne bygde de første badene der 800 fKr, og romerne bygde sine egne der etter at de invaderte, noen tiår f Kr. http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Baths_(Bath)

Men de gamle romerne og grekerne hadde offentlige bad 2000 år fKr, og badet gjerne hver dag. http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Roman_bathing Så igjen: Hva er det som er så spesielt med de jødiske reglene om at man er uren etter å ha håndtert en død kropp? Om noe, så er jødenes renslighetsregime seriøst underlegent de avgudsdyrkende grekerne og romerne.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ikke kutte opp spedbarnets kjønnsorganer før 8. dag etter fødsel, da er nemlig koaguleringen på topp (ifølge jødisk forsker). Guddommelig viten!

Gjest Nanette
Skrevet

Det er blitt diskutert om årsakene til den hurtige og omfattende spredningen av svartedauden. Det hersker ingen tvil om at Middelalderens hygiene spilte en avgjørende rolle i den omfattende spredningen pesten hadde. Gatene var ofte fylt med avfall fra både mennesker og dyr. Folk gikk som oftest uten sko eller beskyttelse. Dette gjorde at folk lettere fikk infeksjoner og sykdommen spredte seg gjennom mat, klær og kontakt.

Polen stengte grensene sine, og ble spart for pesten. Island ble delvis spart, siden mannskapene på skipene stort sett døde før de kom fram.

(fra wikipedia)

Skrevet

Det er blitt diskutert om årsakene til den hurtige og omfattende spredningen av svartedauden. Det hersker ingen tvil om at Middelalderens hygiene spilte en avgjørende rolle i den omfattende spredningen pesten hadde. Gatene var ofte fylt med avfall fra både mennesker og dyr. Folk gikk som oftest uten sko eller beskyttelse. Dette gjorde at folk lettere fikk infeksjoner og sykdommen spredte seg gjennom mat, klær og kontakt.

Polen stengte grensene sine, og ble spart for pesten. Island ble delvis spart, siden mannskapene på skipene stort sett døde før de kom fram.

(fra wikipedia)

Sikkert riktig. Dårlig hygiene hjalp nok ikke. Men temaet var påstanden om at jødenes leveregler, og særlig da hygieneregler, gjorde at de klarte seg bedre gjennom svartedauen enn andre.

Da spør jeg igjen: Kan det dokumenteres at så var tilfelle? Og på hvilken måte skiller de jødiske reglene seg fra de kristne på dette punkt? Det er snakk om gammeltestamentlige regler, er det ikke?

Og endelig: Som jeg poengterte i forrige posting: både romerne, grekerne og kelterne var tydeligvis opptatt av hygiene, og innrettet seg med offentlige bad. Så VAR det nå egentlig så spesielt at jødene også vasket seg en gang i blant?

Skrevet

Tror du misforstår her. Jeg mener, kan disse 'hygienereglene' tilskrives kristendommen spesielt, var de typiske for denne kulturen? Hva med samtidige religioner og kulturer, manglet de disse reglene, fikk de isåfall tilgang til denne informasjonen først etter at de kom i kontakt med kristne kulturer?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Romerne og grekerne visste heller ikke særlig mye om bakterier, men de var rakkere på bading, likevel. Og det samme var andre folkeslag. Som f.eks britene. Så jeg spør igjen: Hva er det med bibelens hygieneregler som er så fantastisk? Sammenlignet med samtiden? Er det det at jødene hadde forskrifter for det andre folk bare gjorde, som gjør det revolusjonerende, eller hva?

Jeg bringer her link til en morsom artikkel fre Wiki om badene i Bath, som er bygget i tilknytning til varme kilder. Kelterne bygde de første badene der 800 fKr, og romerne bygde sine egne der etter at de invaderte, noen tiår f Kr. http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Baths_(Bath)

Men de gamle romerne og grekerne hadde offentlige bad 2000 år fKr, og badet gjerne hver dag. http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Roman_bathing Så igjen: Hva er det som er så spesielt med de jødiske reglene om at man er uren etter å ha håndtert en død kropp? Om noe, så er jødenes renslighetsregime seriøst underlegent de avgudsdyrkende grekerne og romerne.

Det er vel ingen som har sagt at det er så FANTASTISK. Men bare at det viser jo at bibelen har rett! enkelt å greit. ikke bare om hygiene, men andre vitenskapelige fakta. MEN bibelen er IKKE en vitenskapsbok!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror du misforstår her. Jeg mener, kan disse 'hygienereglene' tilskrives kristendommen spesielt, var de typiske for denne kulturen? Hva med samtidige religioner og kulturer, manglet de disse reglene, fikk de isåfall tilgang til denne informasjonen først etter at de kom i kontakt med kristne kulturer?

Åja, var det det du mente? hehe. Sjønner du blir provosert her. det du spør om vet ikke jeg noe om, det var ikke det jeg kommenterte på så da må du spør noen andre. syns bare det er fantastisk at det har stått i bibelen i mange år. bibelen en inflytelsesrik bok og mange religioner bruker den jo! så alle har hatt tilgang til de opplysningene.

Skrevet

Det er vel ingen som har sagt at det er så FANTASTISK. Men bare at det viser jo at bibelen har rett! enkelt å greit. ikke bare om hygiene, men andre vitenskapelige fakta. MEN bibelen er IKKE en vitenskapsbok!!

Det beviser ikke annet enn at bibelen er skrevet av mennesker, det er ikke fra bibelen menneskeheten lærte seg hygiene.

Selv dyrene bryr seg om hygiene, det er rett og slett en overlevelsesmekanisme.

Skrevet

Når jeg henviste til at mange kulturer har gjort smarte ting med hygiene, som f.eks romerne og grekerne og kelterne, så var poenget at dette er ting som man finner ut av, ganske enkelt fordi det er en god ide, og gode ideer kommer frem i lyset før eller siden. Enten man nå vet noe om den tilgrunnliggende fysikken og kjemien, eller ikke. Poenget er at det fungerer.

Kristne tar det gjerne som et bevis for bibelens guddommelige opphav, at det står enkelte ting i bibelen som ikke er direkte gale. Mitt svar er, hva så: Andre kulturer har akkurat den samme kunnskapen, og det viser at det er ikke noe man trenger åpenbaringer for å fatte. Det er ganske enkelt sunn fornuft. Hvordan den fant veien inn i religiøse fortellinger, kan man bare spekulere på. Det er kanskje lettere å overføre kunnskap med en viss autoritet, dersom man tar Jahve til hjelp som garantist.

Skrevet

Så konklusjonen er vel at jødene likevel tok rett, og resten av oss tok feil? Jesus oppdaterte vaskeregler er nå gjort ugyldige, og vi går tilbake til versjon 1.0?

Gjest Hans72
Skrevet

Det er verdt å nevne at Bibelen(GT)tilsier at alle guttebarn skal omskjæres på den 8. dag. Jeg har hørt at k-vitaminet er på det høyeste nivået noensinne på den 8.dag(hos gutter, meg bekjent gjelder ikke det samme for jenter), og dersom dette stemmer, kan regelen vanskelig forklares som annet enn gudegitt.

Gjest Hans72
Skrevet

Romerne og grekerne visste heller ikke særlig mye om bakterier, men de var rakkere på bading, likevel. Og det samme var andre folkeslag. Som f.eks britene. Så jeg spør igjen: Hva er det med bibelens hygieneregler som er så fantastisk?

Vel, de fungerte i alle fall så godt at det døde langt færre jøder(prosentvis)enn andre under svartedauen, nettopp fordi de fulgte Bibelens hygieneregler. Dette førte faktisk til at de fikk skylden for å ha skapt pesten...

Skrevet (endret)

Vel, de fungerte i alle fall så godt at det døde langt færre jøder(prosentvis)enn andre under svartedauen, nettopp fordi de fulgte Bibelens hygieneregler. Dette førte faktisk til at de fikk skylden for å ha skapt pesten...

Sier du. Men jeg har etterlyst dokumentasjon for påstanden om at jødene klarte seg bedre under svartedauen enn andre, og det har ikke fremkommet noen. Jeg vil fremholde at du argumenterer ut fra sviktende premisser, og at konklusjonen din er falsk.

Endret av Mann 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...