Rolsemor Skrevet 26. juni 2010 #1 Skrevet 26. juni 2010 Jeg er oppvokst med dyr og kan ikke se for meg at jeg ikke skal ha det lenger. Men nå skal jeg flytte i en liten leilighet hvor pusen min ikke vil trives, så han blir nok hjemme hos foreldrene mine. Men er det noen som har forslag til dyr jeg kan ha i en liten leilighet? får så dårlig samvittighet av å ha dyr i bur. Og det kan jo fort komme lukt av de også. Har hatt litt forskjellig før. Har veldig lyst på hund nå, men ser at tiden ikke strekker til for å oppdra en. Hadde satt stor pris på om noen kreative sjeler der ute hadde en tanke om et dyr som kan trives i et leilighetsliv (det er ikke så mange jeg kommer på selv).
Piper Skrevet 26. juni 2010 #3 Skrevet 26. juni 2010 rotter, innekatt, kanin og marsvin er fine å ah i leilighet. Burdyrene kan jo være mye ute, og så lenge man bytter ofte på buret blir det heller ikke noe særlig lukt. Og enkelte katter er vant til å være inne hele tiden, og de er jo fine å ha enten man bor i hus eller leilighet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #5 Skrevet 26. juni 2010 En del kaniner er renslige så lenge man har en dokasse, så de kan gå fritt i leiligheten. Enig i at burdyr ikke er noe særlig (jeg har hatt kanin selv, som voksen, og det endte med dårlig samvittighet selv om jeg prøvde å la den være mye ute).
MissMas Skrevet 26. juni 2010 #6 Skrevet 26. juni 2010 Ja, det er som sagt gnagere og kaniner. Eller en innekatt.. Men gnagere og kaniner trenger å få være ute av buret, og da kan de gnage på både ditten og datten, og det å legge til rette for at ikke lister o.l skal bli ødelagt og at det ikke skal være noe farlig i rommet som dyret kan gnage på kan være ganske krevende og slitsomt. Hvilket dyr har du lyst på? Hvorfor vil du ha et dyr, hva ser du etter i et dyr? Det å ha gnagere og kaniner blir ikke det samme som å ha en hund.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #7 Skrevet 27. juni 2010 nei huff, katter skal være ute i naturen å kose seg, synes det er fælt med innekatter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #8 Skrevet 27. juni 2010 nei huff, katter skal være ute i naturen å kose seg, synes det er fælt med innekatter. Enig, men for meg er det ikke noe som heter innekatt. Det er ikke slik at det er en "gruppe" katter, som liker å være inne, lik som fuglehunder liker å jakte. De aller fleste katter trives med å være ute (de eneste kattene jeg har møtt på som ikke har likt seg ute er katter som har blitt holdt inne hele livet, og når de ble tatt med ut etter flere innesperrede år, ble katta dritredd), og bor man i en liten leilighet eller i byen, så burde man kanskje droppe å ha katt. Jeg ville foreslått frittgående kaninER (man skal aldri ha kaniner alene, de trenger artsfrender å omgås med).
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #9 Skrevet 27. juni 2010 Enig, men for meg er det ikke noe som heter innekatt. Det er ikke slik at det er en "gruppe" katter, som liker å være inne, lik som fuglehunder liker å jakte. De aller fleste katter trives med å være ute (de eneste kattene jeg har møtt på som ikke har likt seg ute er katter som har blitt holdt inne hele livet, og når de ble tatt med ut etter flere innesperrede år, ble katta dritredd), og bor man i en liten leilighet eller i byen, så burde man kanskje droppe å ha katt. Jeg ville foreslått frittgående kaninER (man skal aldri ha kaniner alene, de trenger artsfrender å omgås med). Eh, nei, kaniner går utmerket alene de. De er ikke flokkdyr.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #10 Skrevet 27. juni 2010 Eh, nei, kaniner går utmerket alene de. De er ikke flokkdyr. Hehe "EH" nei, det har jeg heller ikke sagt. Kaniner er kolonidyr, ikke flokkdyr. Men jeg er av den oppfatning at en kanin har det bedre med en annen kanin (hvis de går godt overens selvfølgelig), enn å bo alene. De færreste er vel hjemmeværende, men går på skole/jobber mange timer om dagen. Om kaninene da får løpe løs i leiligheten, så de har stort med plass, tror jeg det er best å ha to. Er oppvokst med kaniner selv, og det er utrolig fint å se selskapet de har av hverandre, når de vasker hverandre og sover sammen osv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #11 Skrevet 27. juni 2010 Ja, jeg er oppdretter av kaniner selv og ja, noen av de KAN gå bra sammen, men om det ikke går så bra så er det ikke fullt så koslig... Det kan plutselig en dag si pang, og det er ikke moro å komme hjem til en blodpøl, det skal jeg love deg.
MissMas Skrevet 27. juni 2010 #12 Skrevet 27. juni 2010 nei huff, katter skal være ute i naturen å kose seg, synes det er fælt med innekatter. Du synes ja, hehe.. Men katter som har vokst opp inne, savner ikke "ute", for de har ikke vært ute. Hvis de får nok stimulering, lek osv inne, trives de veldig godt inne. Og det finnes nakenkatter som ikke trives godt ute osv. Men jeg mener at hvis man har muligheten til det, kan man godt la katten gå ute. For det er veeeeeeeldig slitsomt å ha innekatter som løper og herjer og mjauer..hehe. Jeg har erfaring med det, og har nå bare utekatter.
MissMas Skrevet 27. juni 2010 #13 Skrevet 27. juni 2010 Angående kaniner sammen/ alene innendørs: Jeg vil anbefale å kastrere begge kaninene hvis de skal gå sammen. For ukastrerte kaniner har en større tendens til å sloss. Og da SLOSS de virkelig altså, så busta fyker... Og kaniner som ikke er kastrerte markere noe veldig. Med både urin og lort og alt som er.. Og det er ikke noe særlig hyggelig å måtte vaske opp alt dette hver eneste dag mange ganger om dagen. Kaniner klarer seg bra alene, men de klarer seg også utmerket med en annen kaninvenn (og da skal begge helst være kastrerte). Hvis man skal ha hunnkanin, burde den uansett kastreres i løpet av 1-2 år for når de begynner å bli 3-4 år, er det stor sjanse for at de kan utvikle kreft i livmoren. Det kan forhindres ved å kastrere kaninen. Så hvis man velger å ha kanin innendørs, blir det utgifter med å kastrere, utgifter med å tilrettelegge for kaninen (dekke til alt som er av lister, ledninger, andre eventuelle ting man ikke vil skal bli gnaget istykker), kjøpe gnageleker til kaninen. Men det å ha kaniner kan være ganske så hyggelig! Men som sagt, blir det ikke som å ha en hund. Man får ikke akkurat den samme kontakten, og en kanin kan være mye mer tilbakeholden og passiv enn det en hund vil være.
Cayenne Skrevet 27. juni 2010 #14 Skrevet 27. juni 2010 Hva med å være kattefosterhjem for Dyrebeskyttelsen, FOD e.l? De kattene skal jo uansett ikke gå ute, så da slipper du ha dårlig samvittighet Det er spesielt STORT behov for fosterhjem nå på sommeren!
Maxi Skrevet 28. juni 2010 #15 Skrevet 28. juni 2010 Angående kaniner sammen/ alene innendørs: Jeg vil anbefale å kastrere begge kaninene hvis de skal gå sammen. For ukastrerte kaniner har en større tendens til å sloss. Og da SLOSS de virkelig altså, så busta fyker... Og kaniner som ikke er kastrerte markere noe veldig. Med både urin og lort og alt som er.. Og det er ikke noe særlig hyggelig å måtte vaske opp alt dette hver eneste dag mange ganger om dagen. Kaniner klarer seg bra alene, men de klarer seg også utmerket med en annen kaninvenn (og da skal begge helst være kastrerte). Hvis man skal ha hunnkanin, burde den uansett kastreres i løpet av 1-2 år for når de begynner å bli 3-4 år, er det stor sjanse for at de kan utvikle kreft i livmoren. Det kan forhindres ved å kastrere kaninen. Så hvis man velger å ha kanin innendørs, blir det utgifter med å kastrere, utgifter med å tilrettelegge for kaninen (dekke til alt som er av lister, ledninger, andre eventuelle ting man ikke vil skal bli gnaget istykker), kjøpe gnageleker til kaninen. Men det å ha kaniner kan være ganske så hyggelig! Men som sagt, blir det ikke som å ha en hund. Man får ikke akkurat den samme kontakten, og en kanin kan være mye mer tilbakeholden og passiv enn det en hund vil være. Enig i dette. Også bør det være en hunn og en hann som begge er kastrert. Det er disse som går best sammen.
CamStatic Skrevet 28. juni 2010 #16 Skrevet 28. juni 2010 Av det som ikke er nevnt her vil jeg også legge til gekko og liten slange. Av de vanligste artene å ha i fangenskap så kan de fint gå i et terrarium på 80lengde 50bredde 50høyde. (dette varierer litt, men det er sånt man finner ut av så fort man har bestemt seg for hvilken art man vil eventuelt ha.) Reptiler kommer det ikke lukt eller lyd fra heller, og generelt stell av disse er relativt lite. Det eneste som virkelig gjelder fra din side er kunnskap og riktig utstyr. (Som kan lett fåes tak i på internett. )
Troyamin Skrevet 28. juni 2010 #17 Skrevet 28. juni 2010 Av det som ikke er nevnt her vil jeg også legge til gekko og liten slange. Av de vanligste artene å ha i fangenskap så kan de fint gå i et terrarium på 80lengde 50bredde 50høyde. (dette varierer litt, men det er sånt man finner ut av så fort man har bestemt seg for hvilken art man vil eventuelt ha.) Reptiler kommer det ikke lukt eller lyd fra heller, og generelt stell av disse er relativt lite. Det eneste som virkelig gjelder fra din side er kunnskap og riktig utstyr. (Som kan lett fåes tak i på internett. ) Nå er ikke reptiler lov å eie i Norge (enda). Og jeg vil heller ikke anbefale reptiler før det blir lovlig... Hva med en enkel tarantell som Rød Chile? Pinnedyr? Stort tusenbein?
MissMas Skrevet 28. juni 2010 #18 Skrevet 28. juni 2010 Enig i dette. Også bør det være en hunn og en hann som begge er kastrert. Det er disse som går best sammen. Men alle kaninkombinasjoner kan gå bra/dårlig sammen. Det kommer an på personligheten til kaninene Vet om folk som har to hunnkaniner gående sammen, to hannkaniner gående sammen og en hunnkanin og en hannkanin sammen. Så alt er mulig Men har fortsatt ikke fått svar fra TS om hva TS ser etter i et kjæledyr da.. Så er egentlig vanskelig å få anbefalt noe.
Maxi Skrevet 28. juni 2010 #19 Skrevet 28. juni 2010 Ja selvfølgelig. To av mine hunnkaniner går sammen, og for øeblikket et hunn og en hann også. Men om du skal ha to voksne hanner til å gå sammen så skal du være utrolig heldig da.
Champagne Skrevet 28. juni 2010 #20 Skrevet 28. juni 2010 Hva med å være kattefosterhjem for Dyrebeskyttelsen, FOD e.l? De kattene skal jo uansett ikke gå ute, så da slipper du ha dårlig samvittighet Det er spesielt STORT behov for fosterhjem nå på sommeren! GOD idé, det er jeg Nå om sommeren er det mange kattemødre med unger også, og de er jo bare megakoselige å ha i oppstalling! Bare unngå å ta en med seks unger om du har liten leilighet, da de er ganske aktive
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå