Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starter en ny tråd etter at I Grosny foreslo å omformulere spm.

Kanskje jeg får flere gode råd her da.

Skal ta og stille mannen min det samme spørsmålet..

Som overskriften sier.

Han fikk ny jobb for 3 år siden og etter det har han brukt all sin tid på jobben. Sjelden han er hjemme før 22-23. Han jobbet mye før også, men ikke på langt nær slik som dette.

Han drar hjemmefra ved 6 -tiden, så vi ser han ikke om morgenen heller.

Vi har to barn som er ungdomskolebarn.

Når mannen kommer hjem er han sååå sliten at han setter seg ned i sofaen og sovner foran tv. Der sover han til neste morgen...

men - er det fest på jobben ol så er han med og holder ut både til 3-4-5 på natta. Da er det ikke snakk om å være trett.

Noen venninner av meg lurte på om han var utro. Og siden jeg da fikk de tankene spurte jeg han og vi avtalte at jeg kunne ringe fasttlf på jobb for å "sjekke" han. Gjort det noen få ganger, og han er der.

har også kjørt innom jobben hans sent noen kvelder på vei hjem og han sitter ved plassen sin og jobber. (ser han gjennom et stort vindu ut mot parkeringen) Har da stukket innom og spurt om han snart tar kvelden.

Men nå begynner det å gå hardt utover tålmodigheten min. Han er ektemann og pappa , men det virker som ikke betyr noe for han. Han er bare opptatt av jobb. Og når vi prater sammen er det han snakker om - jobb.

Jeg føler jeg driver hus og familie alene- og når han kommer hjem så stønner han ut at han er sliten...

Jeg tenker mer og mer på at det er som han setter av de 5 ukene ferie til oss, og resten av året til jobben. Og det er absolutt ikke rett når man har familie.

Jeg har sagt alt dette til han , og som svar sier han

- jeg vet, det skal ikke være sånn så lenge til

- jeg orker ikke dette kjøret her evig jeg heller

- akuratt nå er det såå mye press og mye å gjøre

- jeg har dårlig samvittighet for å ikke hjelpe deg mer

- jeg har dårlig samvittighet for ikke å være mer sammen med barna

- er du sur idag? få det ut, bare tøm deg og få det ut og bli ferdig... denne har kommet flest ganger og veldig mye i det siste.

Han sier han trives godt på jobb. At det er fint miljø, trives med det han jobber med. Synes det er gøy.

Tenker han kanskje rømmer hjemmefra og på jobb , men det sier han at han ikke gjør. Men han ville nok aldri sagt at han gjorde det heller.

han har ingen lederstilling som krever masse.

hvordan få mannen til å ønske å være mere hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

You don't know what you've got until it's gone! Gi han en skikkelig realitetsorientering. Stikk og ta med deg barna...

To ting kan skje:

A) Han vil skjønne hvorfor du stakk og hva han kan miste, og ønsker å fikse det.

B) Han vil la deg gå uten noe som helst form for kamp.

Dersom alternativ B; Er det ikke like greit å bli kvitt en mann som gir fullstendig F... i både deg og barna???

Endret av CeeCee
Skrevet

Nå tror jeg at du stiller det rette spørsmålet. Ta ei lita notatbok med stive permer, og skriv ned svarene ettersom de dukker opp. Når spørsmålet er godt, som kommer svarene. En prosess er startet :)

Du kan også si til han at du er veldig opptatt av dette spørsmålet, og spørre om han har noen innspill.

Har mannen din noen fritidsinteresser i det hele tatt? Som du eller barna med glede kan få han med på?

Når du involverer han i dette spørsmålet, så tror jeg han lettere kan sette seg inn i problemstillingen, og hvis han begynner å engasjere seg positivt er mye gjort.

Han kan jo også gradvis bli litt tøffere med sin arbeidstid. F:eks bestemme seg for aldri å bli på jobb etter kl17 på tirsdager og fredager. Til neste år kan han gå ett skritt videre. Kl17 Tirsdag ,onsdag og fredag.

Skrevet

CeeCee -

hender jeg og barna reiser bort på ferie. Og han savner oss veldig. Jeg har reist alen også. Og han savner meg enormt

I Grosny -

på sommeren er han veldig glad i å være på sjøen. Så de ukene han har ferie er vi i båten. Og vi spør også om han kan komme tidligere hjem for å få tatt en ettermiddagstur innimellom.

ellers er han glad i å gå i skogen. Men spør jeg om vi skal ta e tur i skogen, så har han ikke tid. ha har "hundre ting" skal gjøre, og helst da se nyhetene først..

Ideen med å gradevis redusere arbeidstiden er god.

Jeg har foreslått tidleigere en dag i uken og annen hver helg som han prioriterer familien/barn. Han var enig, men klarte ikke gjennomføre det.

Men je skal nevne ved anledning det å redusere en til to ganger i uken med en time eller to til å begynne med. Og så kan han gradevis kommme tilbake til oss...

Takk ; )

Skrevet

CeeCee -

hender jeg og barna reiser bort på ferie. Og han savner oss veldig. Jeg har reist alen også. Og han savner meg enormt

I Grosny -

på sommeren er han veldig glad i å være på sjøen. Så de ukene han har ferie er vi i båten. Og vi spør også om han kan komme tidligere hjem for å få tatt en ettermiddagstur innimellom.

ellers er han glad i å gå i skogen. Men spør jeg om vi skal ta e tur i skogen, så har han ikke tid. ha har "hundre ting" skal gjøre, og helst da se nyhetene først..

Ideen med å gradevis redusere arbeidstiden er god.

Jeg har foreslått tidleigere en dag i uken og annen hver helg som han prioriterer familien/barn. Han var enig, men klarte ikke gjennomføre det.

Men je skal nevne ved anledning det å redusere en til to ganger i uken med en time eller to til å begynne med. Og så kan han gradevis kommme tilbake til oss...

Takk ; )

Jeg mener at det bør være mulig å stramme inn på jobben. Nå er han ikke så fersk lenger, og bør klare oppgavene littegrann fortere.

Dere er jo flere om å få til dette. Både du og han og barna. Sammen klarer dere det. Hvis han synes at han har for mye arbeidsoppgaver, og jobber i Oslo, så kan jeg vurdere å begynne i det samme firmaet og avlaste han. Men jeg vet jo ikke om det er mulig med tanke på kompetanse. Dette var kanskje en 30%-spøk, men hvis trykket er så stort, så bør de vurdere bemanningen.

Nå skriver jeg i feil stemning her. Det er fort å komme i press-modus, og jeg håper dere klarer å trekke han til dere i lyst-modus.

Skrevet

desverre bor vi ikke i Oslo ;)

Han har snakket med ledelsen om at han har for mye å gjøre, men det ser ikke ut som de gjør noe med det.

Får prøve det vi kan å få han i lyst-til-å-komme-hjem modus.

Han stortrives på jobb sier han, og føler et ansvar for at ting blir gjort.

Skrevet

Han har snakket med ledelsen om at han har for mye å gjøre, men det ser ikke ut som de gjør noe med det.

De gjør ingenting med det, fordi de tjener mest penger på at han sitter der og jobber gratis. Det er på tide å kreve full overtidskompensasjon. Ledelsen er jo kortsiktig dumme hvis de ikke tar imot den gavepakken de 1000 ekstra årlige arbeidstimene er. 1000 timer x 0,6(regner med litt svinn her) x 1000 kroner utfakturert pr time = 600 000 kroner de kan putte i egen lomme, eller f. eks. aksjeutbytte.

Men det grenser jo til utroskap, av økonomisk art, å forsørge dem på bekostning av familietiden.

Skrevet
De gjør ingenting med det, fordi de tjener mest penger på at han sitter der og jobber gratis. Det er på tide å kreve full overtidskompensasjon

dette har jeg også sagt til han. Men et eller annet sted skjer det noe som gjør at det virker som han synes det er ok å være der fremfor hjemme..eller han føler han må jobbe istedenfor å gå hjem.

Han sier alle jobber overtid der, men jeg ber han se om de gjør det litt "på tur". Kan hende det alltid er noen andre på kontoret, men det er neppe de samme menneskene hver dag.

Og det sier han seg enig i.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man gjør det man mest har lyst til jeg...

Hadde han vært nyforelska f.eks, eller akkurat blitt pappa, eller noe lignende, så hadde han sett på klokka på jobben og ilt hjem så fort han kunne.. Det er noe som ikke stemmer med valgene han tar.

Han VELGER jo faktisk å være der fremfor å kommer hjem.

Sier ikke at du gjør noe feil, for det virker som om du gjør alt du kan for å forstå. Men ordene hans henger ikke sammen med handlingene hans. Jeg tror ikke du får endre han heller faktisk. Som sagt så har han valg, og slik jeg ser det så har han valgt. Ikke sikkert han vet hvorfor selv en gang....

:klemmer:

Skrevet

Det mye rett i det du skriver. Derfor tenker jeg at det må kunne gå ann "å vekke han" på en måte.

Han har kommet inn i en vane, som ikke er så lett å bryte. Og siden de andre er så vant til at han jobber såpass mye, så kan man kanskje føle også at det blir forventet at han får unna mer enn "normalt". Og da føler man presset ...

Men han sier aldri at han føler seg presset til å jobbe mye. Han sier bare at det er mye å gjøre.

Skrevet

dette har jeg også sagt til han. Men et eller annet sted skjer det noe som gjør at det virker som han synes det er ok å være der fremfor hjemme..eller han føler han må jobbe istedenfor å gå hjem.

Han sier alle jobber overtid der, men jeg ber han se om de gjør det litt "på tur". Kan hende det alltid er noen andre på kontoret, men det er neppe de samme menneskene hver dag.

Og det sier han seg enig i.

Jeg gjetter at mannen din er den som jobber mest. Den som spanderer mest på firmaet. Det er ikke bra, han bør heller prøve å plassere seg litt midt på treet. Det normale er jo å gå hjem klokka 4 eller 5, og ta i ett ekstra tak når det trengs. Arbeidsmiljøloven setter ei grense på 200 timer overtid, og at man må søke for å få lov til å jobbe 400 timer. Jeg lurer på om den gjelder også for gratisarbeid?????Har han stemplingsur eller noe arbeidstidsregistrering? Får han null avspasering? Får han bonuser i stedet? Hva sier fagforeninga? Har han veldig høy lønn, og har han fått store lønnsøkninger pga sin ekstrainnsats?

Skrevet

"Det er ikke jobben som legger blomster på graven din." :sjenert:

Skrevet

Men det er sjeldent ha gjør. Tror ikke alle timene er registrert heller.

Han har ingen bonus og og har lønn som er lik de andre og har lønnsøkning som de andre.

Fagforeningen ville blitt sjokkert om de visste om all overtiden. Han er veldig påpasselig at det skal ikke snakkes om..

uansett- jeg må bare finne en måte å "få han hjem på.."

Skrevet

Men det er sjeldent ha gjør. Tror ikke alle timene er registrert heller.

Han har ingen bonus og og har lønn som er lik de andre og har lønnsøkning som de andre.

Fagforeningen ville blitt sjokkert om de visste om all overtiden. Han er veldig påpasselig at det skal ikke snakkes om..

uansett- jeg må bare finne en måte å "få han hjem på.."

Er det ett av barna deres som har litt ekstra sjarmerende tak på han, som han ikke klarer å si nei til? Hvis det barnet bruker godpraten sin, så vinner dere kanskje tilbake noen timer.

Er jobben han truet av den økonomiske krisa? Det kan være nødvendig at mange jobber gratis for å unngå konkurs.

Skrevet

Barna har begge nevnt det for han, men det han svarer dem er

"dere vil forstå når dere blir voksne"

og sier de at andre ikke jobber slik er svaret

"de eier ikke arbeidsmoral.Jeg er så dritt lei sånne folk"

Jeg merker at barna har begynt å gi opp å få han med, eller spørre han om han vil være med på div.

Jobben hans har skrenket inn, men de er ikke truet slik jeg vet det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Trådstarter: hvorfor jobber din mann overtid og prioriterer bort familien din? Fordi han kan. Det får ingen konsekvenser for han (ikke noe han ser i allefall). Og dermed fortsetter han.

Han forveksler høy arbeidsmoral med ren idioti - det er en ting at det i en periode eller i regelmessige perioder - f.eks. sesong - kan være mye å gjøre. Men å jobbe slik han gjør over så lang tid er å spille hasard med resten av sitt liv.

Jeg tror jeg ville fremsatt et krav: du lager en nedtrappingsplan. Den settes i verk fra og med august (regner med det er ferie nå). Dersom du ikke ser tydelig endring i løpet av august flytter du ut og tar med deg ungene. Disse kan han umulig ha noe annet enn annenhver helg siden han pr dagens dato ikke er istand til å prioritere dem. Dette blir konsekvensen av at planen ikke settes ut i livet.

Når nedtrappingen er fullført skal all overtid avtales på forhånd.

Han stjeler fra familien sin ved å jobbe gratis for arbeidsgiver i den tiden han skulle vært med dere. Det handler faktisk ikke om avlastning - det handler om å være far og ektemann.

Skrevet

Barna har begge nevnt det for han, men det han svarer dem er

"dere vil forstå når dere blir voksne"

og sier de at andre ikke jobber slik er svaret

"de eier ikke arbeidsmoral.Jeg er så dritt lei sånne folk"

Slike setninger tyder på at det er noe grunnleggende feil med verdisynet til pappa.

Og jeg forstår at dere blir dritt lei sånnne folk som ikke deltar i familien sin. Hallo , hvor viktig er den jobben, og jeg håper ikke barna dine kommer til den forståelsen når de blir voksne.

Arbeidsmoral handler om å levere riktig kvalitet til avtalt tid. Det innebærer for mange at man ikke skal gape over for mye.

Men barna dine har ikke knekt koden , de har nok mast litt, og det er turnoff, ingen av dere klarer å friste han riktig. Jeg vet om ei jente som har en verstingfar, men hennes silkemyke stemme klarer han ikke å motstå. Han smelter totalt.

Du kan sitere meg på hva arbeidsmoral er, han klarer neppe å motsi meg på det. Du kan også spørre om han har hørt om det samme i forhold til familien. Og om han liker barna sine. Og deg.

Hva er det som skremmer han fra å komme hjem? Det må jo gå an å kompromisse littegrann. Hvis han bånner arbeidsmiljølovens grenser, inkludert det man må søke om , så er han sannsynligvis best i bygda. En familefar skal ikke være best i bygda i yrkestimer. Hvis han er nr 20 av 100, så er det mer enn bra nok.

Jeg synes han oppfører seg som arbeidsnarkoman.

Eller en som har gå-hjem-angst.

Eller en som har fin dame på jobben.

Eller en som sitter på KG eller Match eller andre nettsider i arbeidstiden.

Du kan jo spørre om hva det egentlig er.

Skrevet (endret)

Du kan si at dette er såpass tungt for dere at du har diskutert det på KG, og vise han denne debatten.

Endret av I Grosny
Skrevet

Begynn å sende ham pirrende sms flere ganger i løpet av dagen - da kan det hende at han får det travelt med å komme seg hjem.

Si til ham at du bestiller time hos en samlivsterapeut fordi du ikke får til et godt samliv med ham når han sitter på jobb mesteparten av tiden!

Skrevet

Blondie -

Jeg tror en nedtrappingsplan er en god ide - og som jeg kan legge frem for han.

I Grosny -

Den arbeidsmoralen hans prater jeg og barna mye om, for å vise dem hva som forventes og kreves, og hva som en arbeidsgiver absolutt ikke kan kreve/forvente. Hva er viktig i livet ol.

Jeg skal sitere deg på arbeidsmoral til mannen.

Lese tråden gidder han nok ikke, men jeg kan lese den for han.

Han er nok både arbeidsnarkoma, kan hende litt gå-hjem-angst.

Ingen fine damer som jeg har møtt, men man vet jo aldri.

Jobbe pc blir "overvåket" dvs at de kan ikke drive med mye tull i arbeidstiden. Han sitter i åpent landskap, så "alle ser hva alle gjør" Og siden han siter hjemme og leser vg nett ol med en gang han setter seg ned så regner jeg med at han ikke driver med stort annet enn jobb på jobben.

Han irriterer seg til og med over damene på jobb som sier de har mye å gjøre, men allikavel kan stå i ti minutter og diskutere noe de så i en butikk ol.

Havbris -

Gjort begge deler og det hjelper ikke.

Han var med til samlivsterapaut også, men mener de heller ikke skjønner god arbeidsmoral..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...