Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ejala
Skrevet

I ulike tråder om voldtekt ser jeg en ubehagelig mening som går igjen, helst blant menn; hvis jenta ikke kjemper for livet konstant mens han fysisk holder henne nede under samleiet, har hun ikke blitt voldtatt. Da er hun med på det og syns det er greit. Psykisk vold, trusler etc blir visst ikke medregnet her. Og at det er så typisk jenter å skrike voldtekt hvis de angrer på seksuell omgang med noen. Spesielt hvis hun har drukket, da har hun nesten oppfordret til å komme og ta henne.

Er det virkelig mange jenter som misbruker begrepet voldtekt på den måten? Finnes det noen slags statistikk på dette? Vi jenter er flinke nok til å kritisere oss selv i utgangspunktet, vi trenger da virkelig ikke at noe så alvorlig blir omvridd til at vi legger opp til det selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Grensen for hva som er voldtekt og ikke er voldtekt i date-sammenheng er litt for flytende til å kunne si det så bastant.

Min historie; jeg møtte en koselig gutt, han var en god venn av bestevenninnen min som pleide å ligge over hos ham etter fest ofte, og han hadde aldri rørt henne (dette har jeg hørt fra dem begge, ingen grunn til å tro at det ikke er sant, og de er fremdeles bestevenner).

Etter 2 uker med kinodater og et par kyss men veldig lite fysisk kontakt (mye verbal moro) inviterte han meg på filmkveld hjemme hos seg selv. Jeg sa klart ifra at det var for tidlig med sex for meg - bare for å ha det klart. Han sa det var greit, han hadde stor seng og lovte å ikke røre meg med mindre jeg ville selv.

Kvelden gikk med 3 filmer, kanskje 5 minutter småklining i en kjedelig scene og litt kiling, men ikke noe som jeg anså som ren sex-invitasjon. Vi la oss sammen, jeg med grundig dekkende pysjamas for sikkerhets skyld, vi småpratet på senga mens jeg lå på armen hans, men ikke noe mer intimt enn det.

4-5 timer senere våknet jeg naken med fyren oppå og inni meg (uten kondom, selvfølgelig) fordi jeg "hadde sett så klar ut der jeg lå". Jeg frøs bare til, ventet til han var ferdig, tok en dusj og gikk hjem klokka 7 om morgenen.

JEG så på det som en lærdom, at jeg hadde vært ung og dum og for godtroende, og at jeg aldri kom til å bli med en gutt hjem uansett hvor mye han lovte at han ikke skulle røre meg.

Men 90% av menneskene jeg har fortalt denne historien til, har kallt det voldtekt. Og flere (alle sammen menn) har kjeftet på meg fordi jeg ikke anmeldte det.

Skjønner godt at endel jenter i samme setting kan finne på å kalle det voldtekt...

Gjest Ejala
Skrevet

Nei, det er jo ikke alltid så bastant, enten det går den ene eller andre veien. Det er egentlig det jeg også vil fram til. Jeg også har en historie "bak" spørsmålet; kort fortalt en tidligere kollega som psyker meg ned etter julebord, og jeg har valget mellom å gi oralsex for å få ham ut av huset, eller legge meg og håpe at han ikke gjør noe med meg mens jeg sover. Jeg har sagt både "NEI!", "Jeg vil ikke!", "HA DEG UT!" og trukket meg unna både kyss og forsøk på klåing hele tiden underveis. Han fikk også klar beskjed før han kom inn, om at sex ikke var aktuelt. Fysisk har jeg ingenting å stille opp med, og jeg ville ikke vekke mine gamle besteforeldre som sov i etasjen over. Jeg er heller ikke sånn som kan sette folk på plass med ord. Jeg ville unngå å bli banka(vet av erfaring at jeg får svi dobbelt opp hvis jeg prøver å ta igjen, flere års mobbing i barndommen har lært meg det), og jeg er heller ikke rappkjefta og i stand til å sette ham på plass på den måten.

Jeg også har lært at ingen mann får overnatte hos meg uten at seksuell omgang er greit for meg, jeg overnatter heller ikke hos andre av samme grunn(bortsett fra når det gjelder venner som jeg vet respekterer meg). Men jeg vet heller ikke hvordan jeg kunne unngått dette på en grei måte(dvs uten at han brukte fysisk vold mot meg for å få seg et ligg), uten å måtte vekke dem i etasjen over eller finne anstand som kunne møte meg på bussen og bli med meg hjem. (Vi bor ikke så langt unna hverandre, og utenom denne episoden har vi aldri sett hverandre utenom når vi er på jobb samtidig.) Og det er lett å preike om hva man skulle gjort, når man ikke har vært i situasjonen selv ...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I ulike tråder om voldtekt ser jeg en ubehagelig mening som går igjen, helst blant menn; hvis jenta ikke kjemper for livet konstant mens han fysisk holder henne nede under samleiet, har hun ikke blitt voldtatt. Da er hun med på det og syns det er greit. Psykisk vold, trusler etc blir visst ikke medregnet her. Og at det er så typisk jenter å skrike voldtekt hvis de angrer på seksuell omgang med noen. Spesielt hvis hun har drukket, da har hun nesten oppfordret til å komme og ta henne.

Er det virkelig mange jenter som misbruker begrepet voldtekt på den måten? Finnes det noen slags statistikk på dette? Vi jenter er flinke nok til å kritisere oss selv i utgangspunktet, vi trenger da virkelig ikke at noe så alvorlig blir omvridd til at vi legger opp til det selv?

Ja, snakk om å sette det på spissen! Der du sier "ikke kjemper for livet konstant mens han fysisk holder henne nede under samleiet" er realiteten ofte at det ikke var noen form for frihetsberøvelse gjennom tvang verken med vold, trusler eller rus med i bildet i det hele tatt. Psykisk vold? Spar meg.

Og du blir ikke fritatt for alt du gjør og ikke gjør bare fordi du har drukket. Det skal BETYDELIGE mengder alkohol med i bildet før man kommer dit.

Div generaliseringer du gjør på vegne av alle "oss jenter" velger jeg å ignorere helt. Jenterer i stand til å lyve som alle andre.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Utfordringen er at det er VELDIG mange jenter som mener seg missbrukt etter å ha drukket seg dritings og pult en fyr som i deres egene øyne ikke er god nok. Noe som ødelegger veldig for dem som faktisk har blitt utsatt for overgrep. Jenter som ikke evner å ta ansvar for egne handlinger, og jenter som anmelder falske voldtekter (ref. "voldtektsbølgen" i Ålesund) ødelegger noe så ubeskrivelig for voldtatte kvinner at jeg blir kvalm ved tanken.

Mange jenter må rett og slett lære seg å drikke mindre. Det er for amnge som drikker seg for fulle og tar så initiativ til ting de aldri hadde gjort edru. Personlig puler jeg ikek jenter som ikke er edru. Rett og slett fordi jeg her NULL tro på at jenter som drikker vet hva de vil og hvorfor. Så jenter, drikker dere såpass mye at dere ikke klarer å gå støtt? Se til HELVETE Å SKJERP DERE!

Gjest Ejala
Skrevet

Ja, snakk om å sette det på spissen! Der du sier "ikke kjemper for livet konstant mens han fysisk holder henne nede under samleiet" er realiteten ofte at det ikke var noen form for frihetsberøvelse gjennom tvang verken med vold, trusler eller rus med i bildet i det hele tatt. Psykisk vold? Spar meg.

Og du blir ikke fritatt for alt du gjør og ikke gjør bare fordi du har drukket. Det skal BETYDELIGE mengder alkohol med i bildet før man kommer dit.

Div generaliseringer du gjør på vegne av alle "oss jenter" velger jeg å ignorere helt. Jenterer i stand til å lyve som alle andre.

Neivel, å sette ting på spissen for å få fram et poeng er tydeligvis ikke akseptert her. Greit, da vet jeg det. Og meningen jeg fremstilte er ikke min som sådan, men jeg har fått inntrykk av at en god del mener at det er slik, ut fra tråder jeg har lest.

Gjest Ejala
Skrevet

Utfordringen er at det er VELDIG mange jenter som mener seg missbrukt etter å ha drukket seg dritings og pult en fyr som i deres egene øyne ikke er god nok. Noe som ødelegger veldig for dem som faktisk har blitt utsatt for overgrep. Jenter som ikke evner å ta ansvar for egne handlinger, og jenter som anmelder falske voldtekter (ref. "voldtektsbølgen" i Ålesund) ødelegger noe så ubeskrivelig for voldtatte kvinner at jeg blir kvalm ved tanken.

Mange jenter må rett og slett lære seg å drikke mindre. Det er for amnge som drikker seg for fulle og tar så initiativ til ting de aldri hadde gjort edru. Personlig puler jeg ikek jenter som ikke er edru. Rett og slett fordi jeg her NULL tro på at jenter som drikker vet hva de vil og hvorfor. Så jenter, drikker dere såpass mye at dere ikke klarer å gå støtt? Se til HELVETE Å SKJERP DERE!

*nikke* En av flere grunner til at jeg for min del stopper alkoholinntaket lenge før det går så langt, de få gangene jeg i det hele tatt drikker alkohol ...

Skrevet

Det er ikke det spor merkelig at man må stille mange ubehagelige spørsmål når ei jente mener seg voldtatt. I ytterste konsekvens kan man tross alt risikere at en mann blir uskyldig dømt for voldtekt.

Det kan nok være en vanskelig balansegang i enkelte tilfeller, men er det trusler i bildet er det etter min mening voldtekt.

Det at man ikke gidder si nei lenger og knuller fyren for å få ham til å slutte å mase f.eks er derimot ikke voldtekt. Uansett hvor mye man måtte angre etterpå.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror det er vanlig å rope voldtekt selv om det ikke har forekommet. De jentene som har fortalt meg at de ble voldtatt er skikkelig tøser.

Man hører ekstremt sjeldent at ordentlige jenter blir voldtatt, men når det skjer er det jo selvfølgelig utrolig trist, må være en forferdelig opplevelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Jenter som ikke evner å ta ansvar for egne handlinger, og jenter som anmelder falske voldtekter ødelegger noe så ubeskrivelig for voldtatte kvinner at jeg blir kvalm ved tanken.

Ekstremt ødeleggende kan det også være for guttene som blir falskt anmeldt. Resten av livet kan de ha det hengende etter seg. Mistro og rykter... Disgusting!

Gjest Blubberella
Skrevet

Tror det er vanlig å rope voldtekt selv om det ikke har forekommet. De jentene som har fortalt meg at de ble voldtatt er skikkelig tøser.

Du liker å provosere ja? De som kaller sexglade jenter for tøser er forknytte snerper og stygge menn uten draget. Sånn, nå har vi generalisert litt mer. Moro, ikke sant?

Jeg tror ikke det er så veldig mange jenter som lyver om at de ble voldtatt, men fordi det har skjedd noen ganger har det blitt til en unnskyldning for overgriperne. Det blir jo ord mot ord når jenta sier voldtekt og mannen sier "hun var med på det, men angrer bare". Hvis jenta i tillegg har rykte på seg for å være løs/tøsete eller gikk kledd utfordrende, så blir gjerne saken henlagt pga manglende bevis.

De fleste menn er normale folk som klarer å styre lystene og voldstendensene sine, og de fleste jenter klarer å takle dårlige ONS uten å anmelde sexpartnerne sine. Men så har man disse utskuddene som ødelegger for andre...

Denne artiklen er forøvrig utrolig ekkel lesning...

http://www.nattogdag.no/uteliv/artikler/oslovolden-2-intervju-med-en-voldtektsmann

Gjest Trajan
Skrevet

At det finnes de som lyver om voldtekt er det jo ingen tvil om. Men jeg tror nok det er få tallet som lyver

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg deler min opplevelse her også. Fordi jeg har opplevd å bli uglesett når jeg har fortalt at jeg har blitt voldtatt. Vil ikke stå fram med brukernavn, siden jeg ikke vil ha den situasjonen knyttet mot brukeren min.

Var på en konferanse for ungdom, den varte over en helg, og vi sov i hytter med fire personer i hver. Køyesenger. Jeg havnet på rom med en gutt som la seg etter meg med en gang. Alle møttes i sentrum i byen før avreisen, og husker til og med at han kjøpte en kaffe til meg før vi dro på leiren. Jeg hadde ikke penger på meg, og sa takk for tilbudet, uten å tenke mer over det. Selvsagt ikke, han var hyggelig og ga meg en kaffe, og han var veldig imøtekommende og hyggelig. Så ble vi altså plassert på rom sammen med to andre jenter. Vi snakket sammen mye den første dagen, hadde felles musikksmak, han spilte gitar og jeg sang. Dagen etter dristet han seg til å kysse meg, og jeg var med på det. Jeg hadde aldri kysset noen før, jeg var 16 år gammel. Alt var sommerfugler i magen og romantikk. Så forsøkte han å få meg med seg ut av området der de andre var. Jeg ville ikke, da jeg syntes det vi hadde gjort var mer enn nok, og ikke ville være alene med ham. Resten av dagen holdt han fortsatt på med masing om vi ikke skulle gå en tur og sånn. Mot kvelden gikk jeg på do (det var utedo et stykke fra resten av leiren), og da jeg kom ut igjen var han plutselig rett utenfor døren. På veien tilbake forsøkte han å dra meg inn i et vedskjul. Jeg lo og ba han slutte, men syntes det var en ganske ubehagelig. Ikke ga han seg før jeg gjorde nok motstand til å rive meg unna. Husker jeg hadde blåmerker på skuldrene etterpå. Så ikke på det som en indikasjon på hva han tenkte på der og da, av en eller annen grunn. Så kom kvelden, og jeg la meg ganske tidlig, mens de andre var oppe rundt leirbålet. Lå en stund og leste, og sovnet til slutt. Jeg våknet av at han var i ferd med å åpne soveposen min. Etter det husker jeg bare hvor redd jeg var og hvor stille jeg lå, selv om alt jeg ville var å få ham vekk. Han kom seg inn i soveposen, og etter det hadde han kontroll på situasjonen. Jeg både gråt og ba ham slutte, ropte etter hjelp. Han la hetta på soveposen over munnen min. Jeg gjorde ikke mer motstand da, var redd for hva annet han kunne finne på. Etterpå trodde jeg at det var min egen feil, eller det vil si jeg trodde jeg hadde vært med på det. Og når eg har fortalt videre så har andre også fortalt meg at jeg har lagt opp til det selv.

Hvordan kan noen mene at en sånn situasjon ikke er voldtekt? Greit nok at jeg ga ham signaler, og at vi flørtet. Men jeg ga ham aldri lov til å gjøre dette mot meg!

Gjest Dainty
Skrevet

Nei, det er jo ikke alltid så bastant, enten det går den ene eller andre veien. Det er egentlig det jeg også vil fram til. Jeg også har en historie "bak" spørsmålet; kort fortalt en tidligere kollega som psyker meg ned etter julebord, og jeg har valget mellom å gi oralsex for å få ham ut av huset, eller legge meg og håpe at han ikke gjør noe med meg mens jeg sover. Jeg har sagt både "NEI!", "Jeg vil ikke!", "HA DEG UT!" og trukket meg unna både kyss og forsøk på klåing hele tiden underveis. Han fikk også klar beskjed før han kom inn, om at sex ikke var aktuelt. Fysisk har jeg ingenting å stille opp med, og jeg ville ikke vekke mine gamle besteforeldre som sov i etasjen over. Jeg er heller ikke sånn som kan sette folk på plass med ord. Jeg ville unngå å bli banka(vet av erfaring at jeg får svi dobbelt opp hvis jeg prøver å ta igjen, flere års mobbing i barndommen har lært meg det), og jeg er heller ikke rappkjefta og i stand til å sette ham på plass på den måten.

Jeg også har lært at ingen mann får overnatte hos meg uten at seksuell omgang er greit for meg, jeg overnatter heller ikke hos andre av samme grunn(bortsett fra når det gjelder venner som jeg vet respekterer meg). Men jeg vet heller ikke hvordan jeg kunne unngått dette på en grei måte(dvs uten at han brukte fysisk vold mot meg for å få seg et ligg), uten å måtte vekke dem i etasjen over eller finne anstand som kunne møte meg på bussen og bli med meg hjem. (Vi bor ikke så langt unna hverandre, og utenom denne episoden har vi aldri sett hverandre utenom når vi er på jobb samtidig.) Og det er lett å preike om hva man skulle gjort, når man ikke har vært i situasjonen selv ...

Beklager det kritiske spørsmålet, men - hvorfor i huleste brydde du deg om å ikke vekke besteforeldrene dine? Fyren hadde jo mest sannsynlig forduftet om han skjønte at det var vitner på vei, og jeg er sikker på at besteforeldrene dine ville vært glade for å kunne forhindre at du ble utsatt for et overgrep.

Gjest Gjest
Skrevet

Du liker å provosere ja? De som kaller sexglade jenter for tøser er forknytte snerper og stygge menn uten draget. Sånn, nå har vi generalisert litt mer. Moro, ikke sant?

Jeg generaliserte ikke, bare fortalte hvilke erfaringer jeg har med kvinner som forteller meg at de er voldtatt...

Gjest Ejala
Skrevet

Beklager det kritiske spørsmålet, men - hvorfor i huleste brydde du deg om å ikke vekke besteforeldrene dine? Fyren hadde jo mest sannsynlig forduftet om han skjønte at det var vitner på vei, og jeg er sikker på at besteforeldrene dine ville vært glade for å kunne forhindre at du ble utsatt for et overgrep.

Jeg har tenkt på det samme selv mange ganger i tiden etterpå. I all irrasjonalitet tenkte jeg at de også kanskje ville begynne å spørre(hvorfor slapp jeg ham inn i utgangspunktet, jeg burde jo skjønne at han løy, etc), og han er flink til å snakke for seg og psyke ned folk. Og teit som jeg er, tenkte jeg at jeg "kan" ikke vekke dem for noe jeg har fått i stand selv. Men jeg burde jo selvfølgelig gjort det, i stedet for å skulle klare det selv!

Skrevet

Det er jo helt umulig å mene noen ting om hvor mange som gjør det. 1 av 10? 1 av 100? 1 av 1000? Det vet vi ingenting om. Men det har skjedd, og det kommer til å skje igjen.

Jeg tror ikke nødvendigvis at det er så enkelt at man våkner, angrer på sexen og så roper VOLDTEKT. Det kan begynne med en skjev kommentar, eller en liten løgn, som vokser helt ut av proporsjoner. Jeg kjenner en som nesten havnet i fengsel for voldtekt der jenta i ettertid innrømte at hun hadde løyet i redsel for å måtte fortelle kjæresten sin at hun hadde vært utro...... så det skjer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske risikofritt å beskylde et annet menneske for voldtekt. Du har sjelden noe særlig å tape på det. Du får en masse sympati noe du ikke ville fått dersom du innrømmet utroskap eller et tilfeldig forhold.

Dersom du har en forventning om at en tilfeldig seksualpartner egentlig er glad i deg vil du kanskje føle deg forsmådd i etterkant. Da kan voldtektskortet være greit å finne frem. Du får all sympati og han må jobbe i årevis for å befri seg fra beskyldningene. Det føles i grunnen greit.

Ikke sant ?

Gjest Ejala
Skrevet

Det er ganske risikofritt å beskylde et annet menneske for voldtekt. Du har sjelden noe særlig å tape på det. Du får en masse sympati noe du ikke ville fått dersom du innrømmet utroskap eller et tilfeldig forhold.

Dersom du har en forventning om at en tilfeldig seksualpartner egentlig er glad i deg vil du kanskje føle deg forsmådd i etterkant. Da kan voldtektskortet være greit å finne frem. Du får all sympati og han må jobbe i årevis for å befri seg fra beskyldningene. Det føles i grunnen greit.

Ikke sant ?

For dem som får seg til å lyve om sånne ting, er det vel kanskje det. Men jeg hadde ikke fått meg til å bruke en slik "hevn" selv. Dels fordi jeg ikke er flink til å lyve om sånt, og fordi jeg syns det er drastisk middel å bruke bare fordi jeg forventer noe som ikke er tilfelle. Og det ødelegger jo veldig for de som faktisk har blitt utsatt for det.

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg generaliserte ikke, bare fortalte hvilke erfaringer jeg har med kvinner som forteller meg at de er voldtatt...

Hva legger du i uttrykket "tøsete" da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...